Someone Finally Takes Sean Penn's Advice - Hit & Run : Reason Magazine Page 1 of 1

http://reason.com/blog/2010/03/25/someone-finally-takes-sean-pen

Someone Finally Takes Sean Penn's Advice

Michael C. Moynihan | March 25, 2010

Leave it to the wretched regime in Caracas to send
Venezuela—home of the Orinoco basin, the terrifically
incompetent state run oil company PdVSA, and South
American's 6,151st experiment in egalitarianism—into a
humiliating energy crisis. As The Guardian’s Rory Carroll
reported last week, “Businesses have reported a collapse in
sales and employment, which is expected to aggravate a
recession already the deepest in South America, and
compound the president's woes ahead of legislative
elections.”

So what does a squalid little autocracy do when faced with
an increasingly angry opposition, irritated that a country of
such massive oil wealth cannot keep the power on or the
shelves stocked with meat or sugar? Well, don’t tell Sean Penn (he'll get a big head), but the
Chavez regime has taken his advice; cracking down on free speech and the pesky, disorganized
political opposition. First, it was anti-Chavez politician Oswaldo Alvarez Paz, who recently told a
television interviewer that the well-documented charges emanating from Spain connecting the
Miraflores gang to FARC and ETA could not be easily dismissed. The country’s reptilian Justice
Minister Tareck El Aissami responded by throwing Paz in jail (on charges of “spreading false
information”) and commenting: "Someone cannot stand up to defame, to lie, to manipulate in the
media here and not have anything happen."” It's eerily reminiscent of Sandinista censor Nelba
Blandon'’s classic vulgarity, when asked why the government shuttered an opposition newspaper:
"They accused us of suppressing freedom of expression. This was a lie and we could not let them
publish it."

So with the independent channel RCTV now out of the picture, having had their broadcast license
twice revoked (both for broadcast and cable), the vultures are circling Globovision, the only non-
sycophantic news station still broadcasting in the country. Today the channel’s owner Guillermo
Zuloaga was arrested and charged with “contempt and for offending the chief executive of the
republic.”

The Los Angeles Times has details. Cato’s lan Vasquez comments.

In related news, Oliver Stone’s hagiographic (and assuredly soporific) Chavez movie has found a
distributor!

http://reason.com/blog/2010/03/25/someone-finally-takes-sean-pen/print 3/26/2010



