
 

The Tyee

This Is How You Fuel a Community of Climate 
Deniers 
Start with big oil companies, and the money and connections flow. 

By: By Donald Gutstein, 10 December 2009, TheTyee.ca  

View full article and comments: http://thetyee.ca/Books/2009/12/10/ClimateDeniers/ 

 
Who got pumped up? Fraser Institute for one. 

[Editor's note: This is excerpted from Not A Conspiracy Theory: How Business 

Propaganda Hijacks Democracy by Donald Gutstein, just published by Key Porter.] 

Here's how it fits together. Sallie Baliunas is a Harvard-Smithsonian Institution astrophysicist 

who has been providing scientific cover for global-warming deniers since the mid-nineties. She 

is a senior scientist at the George C. Marshall Institute (received $310,000 from ExxonMobil), 

where Marshall CEO William O'Keefe was a former ExxonMobil lobbyist, senior official of the 

American Petroleum Institute and chairman of the Global Climate Coalition. Baliunas co-wrote 

(with colleague Willie Soon) the Fraser Institute pamphlet Global warming: A guide to the 

science (receives $60,000 a year from ExxonMobil). Baliunas is "enviro-sci host" of 

TechCentralStation.com (received $95,000 from ExxonMobil) and is on science advisory boards 

for the Committee for a Constructive Tomorrow ($252,000) and the Annapolis Center for 

Science-Based Public Policy ($427,500). She has given speeches before the American 

Enterprise Institute ($960,000) and the Heritage Foundation ($340,000). The Heartland 

Institute ($312,000) publishes her op-ed pieces. She is not lying when she says she receives no 

money-gas-pump.jpg

Page 1 of 6The Tyee — This Is How You Fuel a Community of Climate Deniers

12/10/2009http://thetyee.ca/Books/2009/12/10/ClimateDeniers/print.html



direct funding from ExxonMobil, but the money surrounds her. 

Why might the oil giant be so taken with Baliunas? With colleague Willie Soon, she first claimed 

that solar effects could account for the earth's warming. When that theory was discredited, they 

then wrote a paper that claims the twentieth century hasn't been all that warm. This paper was 

published in an obscure journal, Climate Research, and partially funded by the American 

Petroleum Institute. It became a mini-bible for deniers. But the editor-in-chief and two other 

editors of Climate Research resigned, saying the paper should not have been published because 

of methodological errors in the research and a deficient peer-review process at the journal.  

Green days at the Fraser Institute 

After Kyoto's ratification by Parliament in 2002, [Fraser Institute environmental director Laura] 

Jones became an "adjunct scholar" at the institute and then chief lobbyist for the Canadian 

Federation of Independent Business in British Columbia, where she carried on her anti-

regulation work. Her position at the institute was filled by Kenneth Green, director of the 

environmental health and safety program at the Reason Institute, a Los Angeles-based 

libertarian think-tank that specializes in fighting environmental regulation, claiming it is an 

affront to liberty. 

Reason's anti-global warming propaganda is based on the claim that "climate change has been 

a natural phenomena [sic] throughout the course of time." Do man's activities affect climate? 

"That is still open to debate," Reason's web site informs us in a reasonably sounding way. 

"Some would say none at all while others will say that it is dramatic ". Reason is funded by a 

number of conservative foundations, the American Petroleum Institute, Arco, BP Amoco, 

Chevron, Koch Industries, Shell Oil, Western States Petroleum, the Big Three auto companies, 

and carbon dioxide-spewing airlines. ExxonMobil provided $381,000 between 1998 and 2005. 

Green promoted the same fossil-fuel interests during his three years at the Fraser. The month 

after Canada ratified Kyoto, Green coordinated an issue of Fraser Forum, featuring six articles 

about climate change. Green's contribution is an article titled "Kyoto Krazy." He claimed, 

amazingly, that the science of global warming was still unsettled (in 2003!). There are two 

sides to the debate, he wrote. On one side are "environmental pressure groups" like the David 

Suzuki Foundation, which believes "the law is on their side, that they've been terribly 

conscientious about consultation and cooperation, that there really is a free lunch and 

Canadians can achieve draconian reductions in energy use at low cost." On the other side, he 

says, are "more pragmatic researchers in the private sector and academia" who have shown 

that "Kyoto Protocol ratification will provide little benefit and will likely lead to real and 

wrenching economic impacts that will negatively affect the well being of Canadians." Green, 

however, cites only one such pragmatic researcher in the private sector and academia, his 

Fraser Institute colleague, Ross McKitrick. 

Green continues his bizarre comparisons. On one side is a group "such as the United Nation's 

[sic] Intergovernmental Panel on Climate Change, which has published reports suggesting that 

a warmer climate would cause major ecological disruption necessitating urgent action." But 

Page 2 of 6The Tyee — This Is How You Fuel a Community of Climate Deniers

12/10/2009http://thetyee.ca/Books/2009/12/10/ClimateDeniers/print.html



other scientists, he goes on, "have shown that the threat of global warming is overstated by the 

United Nations." Here too, Green cites only one source, McKitrick, who is an economist, not a 

scientist. In Green's world, one economist with an agenda negates 2,000 climatologists who 

have fashioned a difficult consensus. Green also refers to the work of Sallie Baliunas and Willie 

Soon, who "explain" that global warming is a "natural and largely beneficent phenomenon," due 

primarily to sunspot activity. His reference is Soon and Baliunas's 2001 Fraser Institute 

pamphlet, which was based on their 1995 book, which had been discredited by then. 

Green left in 2005 to become executive director of the Washington, D.C.-based Environmental 

Literacy Council, which provides industry-friendly learning materials for American 

schoolchildren. This organization receives funding from many of the same sources as Reason: 

the American Petroleum Institute, ExxonMobil, the Sarah Scaife Foundation and the Charles G. 

Koch Foundation. Green also became a "visiting fellow" at the American Enterprise Institute, 

which had launched its National Research Initiative to "support, publish and disseminate" 

research by academics and other intellectuals on pressing public policy issues. Yet Green went 

beyond the activities of supporting, publishing and disseminating research while at the AEI. Just 

before the IPCC's Fourth Summary Report was due to be released in February 2007, Green 

authored a letter on AEI letterhead offering $10,000 each to scientists and economists to write 

articles disputing the IPCC findings. Perhaps the AEI used some of the $960,000 it received 

from ExxonMobil, and perhaps ExxonMobil's CEO, who was vice-chairman of the AEI's board of 

trustees, played a role in this gambit. It's not known how many scientists took the money. 

National Post's crusade 

For many citizens, their understanding of global warming derives from what they read or watch 

in the media, not from an extensive knowledge of science. So whoever has access to the media 

will have more opportunity to persuade public opinion. Consider the case of a researcher with 

science council funding who works at a Canadian university and discovers a new piece of 

evidence that global warming is occurring. The evidence and the argument of the research are 

likely abstract and difficult for him to explain to a general-assignment reporter writing the 

story, so the research receives little, if any, coverage. Consider next the case of an economist 

who does little original research herself, but is funded in part by the fossil-fuel industry to 

spread the word that global warming is not occurring, and if it is, we don't need to do anything 

about it, especially cut back on our use of fossil fuels. She is associated with a right-wing think-

tank with a staff of media specialists and government lobbyists, whose primary function is to 

get pro-industry messages into the media.  

Add to that the predisposition of corporate-controlled media to filter out news or views critical 

of business. The result is a news system largely devoid of stories describing the links between 

business activity and environmental degradation. Very few stories were published in Canadian 

or American papers about ExxonMobil's funding of the deniers. Add the further predisposition of 

reporters to present news in a balanced fashion, looking for two sides to a story. If the 2,000 

climatologists of the IPCC release a study stating that the evidence for human causes of global 

warming just became stronger, a conscientious reporter will seek out a statement from a denier 

such as Tim Ball or Ross McKitrick, for the sake of balance.  

Page 3 of 6The Tyee — This Is How You Fuel a Community of Climate Deniers

12/10/2009http://thetyee.ca/Books/2009/12/10/ClimateDeniers/print.html



In contrast with most news organizations, the National Post makes little pretence of being 

balanced, in its opinions or even in its news. In April 2006, the Post published a letter 

addressed to Stephen Harper and signed by 60 "accredited experts in climate and related 

scientific disciplines," as they described themselves. They wanted Harper to begin a debate on 

the Kyoto Protocol. This was an odd request given that the theory of climate change had been 

debated since 1988, when NASA scientist James Hansen declared global warming was here. 

That statement has been subjected to extensive, prolonged and worldwide scrutiny, especially 

after the fossil-fuel industry set up the Global Climate Coalition. The 60 experts denied 

"alarmist forecasts" of global warming and attacked "the confident pronouncements of 

scientifically unqualified environmental groups," whose goal was to capture "sensational 

headlines." 

Only 19 of the "accredited experts in climate and related disciplines" were Canadian. Some 

were experts in paleoclimatology, which looks at climate changes over millions of years, so an 

increase of one or two degrees in the past 100 years would not be worthy of their 

consideration. Some still seemed to believe that sunspots could account for warming, even 

though that theory had been discredited. Signatories of the published letter included Patrick 

Michaels, Fred Singer, Tim Ball and Sallie Baliunas. They included non-climatologists like 

economist Ross McKitrick. Geographer Sonja Boehmer-Christiansen, editor of Energy & 

Environment, signed on too.  

The deniers' letter was followed two weeks later by one from 90 supporters of Kyoto. This 

group called itself "climate-science leaders from the academic, public and private sectors across 

Canada." Unlike the deniers, they were all Canadian and they were all climate scientists; no 

weasel phrases like "related scientific disciplines" were included. Their point was simple. The 

evidence was conclusive that warming has occurred and most of it was attributable to human 

activity. These conclusions, they wrote, were supported by the vast majority of the world's 

climate scientists. Harper's assignment was to get on with developing an "effective national 

strategy" to deal with climate change. 

Financial Post editor Terence Corcoran seemed to think debate rather than action was required. 

He ran the letter from the Kyoto supporters, but accompanied it with an editorial attacking their 

credibility. Their crime was that some were federal government scientists and some had 

received peer-reviewed government grants. Therefore, what they had to say must be socialist-

inspired rubbish. The pro-Kyoto scientists were subjected to another blistering attack the 

following week, this time by Reuven Brenner, a McGill University economist and adjunct fellow 

at the libertarian Cato Institute, who had done studies for the Howe and Fraser institutes and 

Shell Oil. Brenner's point was that the 90 scientists were actually taxpayer-funded "activists 

and lobbyists who masquerade as scientists." 

The 60-expert letter was organized by a group called the Friends of Science, a Calgary-based 

coalition of oil-patch geologists, Conservatives, prominent climate-change deniers and public 

relations practitioners. The president is an oil and gas consultant. The vice-president worked as 

a geologist for major petroleum producers in Canada and the North Sea. The society was 

organized in 2002, as the Chrétien government was preparing to ratify Kyoto. Its first action 

Page 4 of 6The Tyee — This Is How You Fuel a Community of Climate Deniers

12/10/2009http://thetyee.ca/Books/2009/12/10/ClimateDeniers/print.html



was to bring prominent deniers to Ottawa in a last-ditch effort to sideline Kyoto ratification. 

That exercise was paid for by Imperial Oil and Talisman Energy and choreographed by the 

APCO public relations firm, as reported earlier in this chapter.  

Glare of the spotlight 

With Harper's victory, APCO and the Friends of Science believed they had a second chance to 

get rid of Kyoto and adopt the phantom made-in-Canada solution. But they had to ensure their 

oil-industry funding would remain hidden. Otherwise, they would not be credible with the 

public. How they did this was the subject of a 4,200-word story in the Globe and Mail in 2006 

by Charles Montgomery. 

According to Montgomery, [Fraser Institute Calgary office director] Barry Cooper set up a fund 

at the university called the Science Education Fund. Donors could give to the fund through the 

Calgary Foundation, which administers much charitable giving in Calgary. Its policy is to guard 

the identities of donors. The Science Education Fund then provides money for the Friends of 

Science. Thanks to this clever scheme, oil-industry backing was rendered invisible. 

In 2004, the society pumped $400,000 into a 25-minute video entitled Climate Catastrophe 

Cancelled, which promoted the relatively minor uncertainties around global warming while 

ignoring the widely accepted certainties. Between 2004 and 2006, the Science Education Fund 

received an additional $200,000. In the run-up to the 2006 election, Friends aired 30-second 

radio spots that attacked Kyoto, targeting 200,000 Ontario residents in ridings where the 

Liberals were thought to be vulnerable. Were they effective? After the ads were aired, the 

Friends' web site reported receiving 300,000 visitors and the Tories did win several of the seats. 

After Harper's victory, Friends distributed thousands of copies of Climate Catastrophe Cancelled 

to politicians and news organizations across the country. In April they wrote the letter to Harper 

urging him to pull out of Kyoto. In May he did.  

Meanwhile, Charles Montgomery's lengthy Globe and Mail feature about the Friends of Science 

was picked up by SourceWatch, a directory of propagandists created by public relations industry 

critics John Stauber and Sheldon Rampton. The spotlight beamed on Friends' dubious funding 

arrangements led the University of Calgary to conduct an internal audit, which concluded that 

its trust account had been used to "support a partisan viewpoint on climate change." The 

university shut down the account and contacted Elections Canada about an apparent violation 

of the Elections Act. Elections Canada ruled that the ads didn't violate the law. They were not 

"election advertising" because they attacked the Kyoto Protocol and the science of climate 

change, and not specific candidates or parties. 

The spotlight also revealed that Morten Paulsen, Preston Manning's former communications 

director, had received a one-year contract to promote Friends' anti-Kyoto message. Paulsen 

was also working for oil giant ConocoPhillips at the time and had worked on the 2006 

Conservative election campaign. The National Post did not report these developments, but had 

gone on an attack-dog rampage when Montgomery's exposé first appeared in the Globe. 

Montgomery wrote his article, Post resident enforcer Terence Corcoran charged, because "Mr. 

Page 5 of 6The Tyee — This Is How You Fuel a Community of Climate Deniers

12/10/2009http://thetyee.ca/Books/2009/12/10/ClimateDeniers/print.html



Montgomery comes from the same ideological school" as Noam Chomsky. There, that'll teach 

ya, don't mess with us global-warming deniers. It was a rare insight into the intersection of 

interests by the oil industry, industry-funded front groups, radical-conservative academics, 

corporate media and Conservative Party apparatchiks.  

And while the National Post, the Friends of Science, Calgary Schooler Barry Cooper and their 

allies continued to muddy the waters, action on global warming was delayed for nearly two 

decades. ExxonMobil CEO Lee Raymond retired at the end of 2005. His shareholders showered 

him with a $400-million retirement package, the use of an Exxon jet, car and driver and a 

million-dollar consulting deal. They had a lot to be thankful for. After taking over Mobil for $82 

billion, Raymond guided the combined oil giant to the largest profit in human history, US$36 

billion. (And profits kept going up after his retirement, reaching $45.2 billion in 2008.) 

Shareholders were happy with shares that had risen 500 per cent in value during the years he 

was doing everything he could to prevent action on global warming. Retired Boston Globe 

reporter Ross Gelbspan, author of the best-seller Boiling Point, however, sees things differently 

than ExxonMobil shareholders. For him, the deniers and their corporate sponsors were 

"criminals against humanity."  

Donald Gutstein is a regular contributor to The Tyee and teaches communication at Simon Fraser University. This 

article was excerpted from his new book, Not A Conspiracy Theory: How Business Propaganda Hijacks Democracy, 

just published by Key Porter. 

Page 6 of 6The Tyee — This Is How You Fuel a Community of Climate Deniers

12/10/2009http://thetyee.ca/Books/2009/12/10/ClimateDeniers/print.html


