
Wash. Times loose with facts on claims that climate
"alarmists" silence "dissent"
4 hours and 40 minutes ago — 6 Comments

The Washington Times falsely claimed both that a paper by economist Ross McKitrick was "excluded"

from the 2007 Intergovernmental Panel on Climate Change report, as evidence of attempts by "alarmists"

to "silence" McKitrick for his "dissent" on global warming science, and that the IPCC was the "sole

authority upon which the Environmental Protection Agency (EPA) based its December 'endangerment

finding.'" In fact, McKitrick's paper was included in the IPCC report, and the EPA cites several sources

as the basis for its finding.

Wash. Times: "Mr. McKitrick's views were indeed excluded from the
IPCC report"

From the April 7 The Washington Times editorial:

Scientific journals evaluate arguments of this sort using a peer-review process by which

purportedly impartial experts in the relevant field verify the paper's accuracy and suitability for

publication. By addressing issues raised by reviewers, researchers are able to present an

improved and refined final product. In Mr. McKitrick's case, the process appears to have

been abused to stifle dissent.

The leading journals Science and Nature both rejected the paper as too specialized and

lacking in novelty. The Bulletin of the American Meteorological Society did not respond.

Reasons given for refusing the paper in other outlets frequently contradicted one another.

One of the famous leaked e-mails from the former head of the Climatic Research Unit at

Britain's University of East Anglia sheds light on what really happens behind the scenes. "I

can't see either of these papers being in the next IPCC report," professor Phil Jones wrote in

reference to a 2004 journal article by Mr. McKitrick. "Kevin and I will keep them out

somehow - even if we have to redefine what the peer-review literature is!"

Mr. McKitrick's views were indeed excluded from the IPCC report, but his paper will now be

published in a forthcoming edition of Statistics, Politics and Policy. One of that journal's

editors told The Washington Times that the submission was treated as "fairly routine." That

is to say, they treated it as scientists should.

McKitrick paper was not "excluded" from the IPCC report

Jones criticized McKitrick paper in his email. The Times editorial refers to a July 8, 2004, email, in

which Jones criticized two papers -- including the one by McKitrick and [now Cato Institute fellow] Pat

Michaels -- and said he couldn't "see either of these papers being in the next IPCC report. Kevin and I

will keep them out somehow - even if we have to redefine what the peer-review literature is!"  

But McKitrick's paper was not "excluded" from the IPCC, as the Times claimed. As the Yale

Forum on Climate Change & the Media explained, McKitrick's paper was included in the IPCC report,

"suggesting that no small group of scientists could be final arbiters of what is included in the IPCC

reports":

This [Jones] e-mail refers to two papers, one by Kalnay and Cai (2003) in Nature and one by

McKitrick and Michaels (2004) in Climate Research, both dealing with effects of land-use

change on temperature measurements. Despite Jones' dislike of the papers and his threat to

keep them out of the IPCC Fourth Assessment Report both papers were subsequently

SHAREPRINTEMAIL
 Enter Your Email Address Zip Code

  

NETWORKS: The Washington Times

Phone calls, emails and letters from the public do make a

difference. Remember that to be effective you must be

polite, and professional. Express your specific concerns

regarding that particular news report or commentary, and

indicate what you would like the media outlet to do

differently in the future.

The Washington Times

Washington Times 

Washington Times 

3600 New York Ave NE 

Washington, DC 20002-1947 

(202) 636-3000 

http://twitter.com/washtimes

Limbaugh: "What are we
doing having relationships
with the Muslim world,
anyway?"
49 MINUTES AGO

Beck warns that country is
"on eve of destruction" and
"will be destroyed if we don't
turn our ways"
1 HOUR AND 26 MINUTES AGO

Rush reacts to attack on
"racist dog" by mocking hate
crime statutes
1 HOUR AND 54 MINUTES AGO

Limbaugh claims media is
out to portray "conservatives
as kooks, black helicopter
types, the tin foil hat crowd"
2 HOURS AND 11 MINUTES AGO

Beck in disbelief that "great
Republican hope" Coburn
would defend Nancy Pelosi
2 HOURS AND 15 MINUTES AGO

GOP strategist Christie tells
Erickson to "grow up" after

About us Login Get email updates   Enter Your Email Address Zip Code SIGN UP

Search MediaMatters.org Search Options

4/7/2010 Wash. Times loose with facts on claim…

mediamatters.org/…/201004070008 1/3



keep them out of the IPCC Fourth Assessment Report, both papers were subsequently

included in the Assessment, suggesting that no small group of scientists could be final

arbiters of what is included in the IPCC reports.

Wash. Times: IPCC is the "sole authority" on which EPA based its
finding

From the editorial:

The prophets of global warming continue to lament as their carefully crafted yarn unravels

before their eyes. Ross McKitrick, an intrepid economics professor from the University of

Guelph in Ontario, Canada, has tugged apart the thin mathematical threads that once held

together the story of climate change.

Recent attempts to silence Mr. McKitrick illuminate the extent to which the alarmists have

abandoned proper scientific method in their pursuit of political goals.

Mr. McKitrick has spent the past two years attempting to publish a scientific paper that

documents a fundamental error in the 2007 United Nations Intergovernmental Panel on

Climate Change (IPCC) report. This U.N. document serves as the sole authority upon which

the Environmental Protection Agency based its December "endangerment finding" that will

allow unelected bureaucrats to impose cap-and-trade-style regulations without a vote of

Congress. The cost to the public in higher gas and energy prices will run in the billions.

EPA cited sources other than IPCC as the basis for its finding

The EPA's endangerment finding on six greenhouse gases, including carbon dioxide, stated that

"[t]he major assessments by the U.S. Global Climate Research Program (USGCRP), the

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), and the National Research Council (NRC) serve as

the primary scientific basis supporting the Administrator's endangerment finding." It gave a detailed

explanation of its use of all three sources, and a summary of the three assessments is provided in the

EPA's Technical Support Document.

— D.C.P.

EXPAND ALL  EXPAND 1ST LEVEL  COLLAPSE ALL

It's just astonishing how the minds of some people work, or in this case don't work.

First it's, "no one will publish the anti-AGW 'skeptics' papers."

Then, they proclaim, "Reference: 450 skeptical peer reviewed papers!"

Which is it? No one will publish these papers, but magically we now have 450 "peer-reviewed" papers?

Ask McIntyre how he got published.

Ask Soon and Baliunas how they got published.

Where's this vast conspiracy to keep so-called "skeptics" from publishing?

I'm skeptical of these claims. As usual, they don't hold up to scrutiny.

REPLY REPORT ABUSE

 by SLRTX (3 hours and 57 minutes ago) 4   

Here's the deal. If I'm in my house, I smell smoke and see flames dancing across my couch, I'm going
to say, "Hey, someone started a fire." 

Now, it's entirely possible someone might hold a dissenting view and say, "Oh, that's not a fire. It's just
plasma, a natural state of matter. And you can't prove it was man made." Fine. I'll listen, but I'm still
grabbing an extinguisher. I'd like to put the damned thing out before it reduces my place to ashes.

REPLY REPORT ABUSE

 by MidnightWriter (3 hours and 48 minutes ago) 2   

 by Tommy (2 hours and 24 minutes ago)   3

his "pretty stupid" and
"irresponsible" shotgun
remark
2 HOURS AND 15 MINUTES AGO

4/7/2010 Wash. Times loose with facts on claim…

mediamatters.org/…/201004070008 2/3



ABOUT US PRESS/BLOGGERS SPECIAL REPORTS CORRECTIONS JOBS STORE PRIVACY POLICY CONTACT US

Fox News Channel Glenn Beck The O'Reilly Factor Bill O'Reilly

Premiere Radio Networks James O'Keefe Hannah Giles

The Rachel Maddow Show MSNBC Rachel Maddow Glenn Beck show

Glenn Beck Program Thomas Sowell FOX & Friends Shannon Travis

Newt Gingrich Today Show NBC Stuart Varney

The Washington Times

MOST POPULAR TAGS RSS FEEDS

Select a Feed

Get personalized rss or email alerts

CONNECT & SHARE

© 2010 Media Matters for America. All rights reserved.

AGW is a hoax

http://climatedepot.com

REPLY REPORT ABUSE

People who engage in actual science disagree.

REPLY REPORT ABUSE

 by MidnightWriter (2 hours and 6 minutes ago) 3   

Jesus. You just never get tired of spewing the same bull, do you? Might as well just link Beck's site
too, while you're at it, since you only decide that right-wing sites are 'acceptable' to use as evidence.
You don't address the claims, you don't read, you don't think; your 'answer' to everything is to simply
link a site that is so obviously partisan and biased that it would take an absolute idiot not to see it.
Hmm.....

Educate yourself before posting. I know that you won't, and that the statement falls on deaf ears, but
I simply had to write it. I honestly used to think that all you had to do was present the facts to people
and they would examine them logically and debate them rationally. People like you have proven my
belief naive and incorrect a thousand times over. You're not interested in any facts or proof that show
anything contrary to what you already believe. You're like that woman on the Texas School Board that
didn't want to teach about Ramirez because he wasn't famous enough.

REPLY REPORT ABUSE

 by dkylep (2 hours and 4 minutes ago) 2   

Tommy -

I find it fascinating that so-called "skeptics" of AGW claim that science has it all wrong, but then they
use information from some blog site as if that site is somehow more credible than scientists.

Complain about science and peer-review as much as you want, but at least it IS an identifiable
process.

Just what process do you propose?

Here, look at these links, then see if you can come back with a rational answer. But please keep
your answer RATIONAL.

http://www.skeptic.com/about_us/manifesto.html

http://www.youtube.com/watch?v=eUB4j0n2UDU

http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI

REPLY REPORT ABUSE

 by SLRTX (1 hour and 27 minutes ago) 2   

4/7/2010 Wash. Times loose with facts on claim…

mediamatters.org/…/201004070008 3/3


