
Climate change emails between
scientists reveal flaws in peer review
A close reading of the hacked emails exposes the real process of

science, its jealousies and tribalism

Read more: doubts about "hockey stick" graph revealed

No apology from IPCC chief Pachauri for glacier fallacy

Fred Pearce
guardian.co.uk, Tuesday  2  February  201 0 1 8.27  GMT

 l ar ger  | smal l er

The coastline of Lake Baikal, Siberia, one of the areas where analysis of temperature

change was severely disputed. Photograph: Olivier Renck/Getty Images/Aurora

Creative

Scientists sometimes like to portray what they do as divorced from the everyday

jealousies, rivalries and tribalism of human relationships. What makes science special is

that data and results that can be replicated are what matters and the scientific truth will

out in the end.

But a close reading of the emails hacked from the University of East Anglia in November

exposes the real process of everyday science in lurid detail.

Many of the emails reveal strenuous efforts by the mainstream climate scientists to do

what outside observers would regard as censoring their critics. And the correspondence

raises awkward questions about the effectiveness of peer review – the supposed gold

standard of scientific merit – and the operation of the UN's top climate body, the

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

The scientists involved disagree. They say they were engaged not in suppressing dissent

but in upholding scientific standards by keeping bad science out of peer-reviewed

journals. Either way, when passing judgment on papers that directly attack their own

work, they were mired in conflicts of interest that would not be allowed in most

professions.

The cornerstone of maintaining the quality of scientific papers is the peer review system.

2/3/2010 Climate change emails between scienti…

guardian.co.uk/environment/…/print 1/6



Under this, papers submitted to scientific journals are reviewed anonymously by

experts in the field. Conducting reviews is seen as part of the job for academics, who are

generally not paid for the work.

The papers are normally sent back to the authors for improvement and only published

when the reviewers give their approval. But the system relies on trust, especially if

editors send papers to reviewers whose own work is being criticised in the paper. It also

relies on anonymity, so reviewers can give candid opinions.

Cracks in the system have been obvious for years. Yesterday it emerged that 14 leading

researchers in a different field – stem cell research – have written an open letter to

journal editors to highlight their dissatisfaction with the process. They allege that a small

scientific clique is using peer review to block papers from other researchers.

Many will see a similar pattern in the emails from UEA's Climatic Research Unit, which

brutally expose what happens behind the scenes of peer review and how a chance

meeting at a barbecue years earlier had led to one journal editor being suspected of

being in the "greenhouse sceptics camp".

The head of the CRU, Professor Phil Jones, as a top expert in his field, was regularly

asked to review papers and he sometimes wrote critical reviews that may have had the

effect of blackballing papers criticising his work.

Here is how it worked in one case.

A key component in the story of 20th-century warming is data from sparse weather

stations in Siberia. This huge area appears to have seen exceptional warming of up to 2C

in the past century. But in such a remote region, actual data is sparse. So how reliable is

that data, and do scientists interpret it correctly?

In March 2004, Jones wrote to Professor Michael Mann, a leading climate scientist at

Pennsylvania State University, saying that he had "recently rejected two papers [one for

the Journal of Geophysical Research and one for Geophysical Research Letters] from

people saying CRU has it wrong over Siberia. Went to town in both reviews, hopefully

successfully. If either appears I will be very surprised".

He did not specify which papers he had reviewed, nor what his grounds for rejecting

them were. But the Guardian has established that one was probably from Lars Kamel a

Swedish astrophysicist formerly of the University of Uppsala. It is the only paper

published on the topic in the journal that year.

Kamel analysed the temperature records from weather stations in part of southern

Siberia, around Lake Baikal. He claimed to find much less warming than Jones, despite

analysing much the same data.

Kamel told the Guardian: "Siberia is a test case, because it is supposed to be the land

area with most warming in the 20th century." The finding sounded important, but his

paper was rejected by Geophysical Research Letters (GRL) that year.

Kamel was leaving academic science and never tried to publish it elsewhere. But the

draft seen by the Guardian asserts that the difference between his findings on Siberia

temperatures and that of Jones is "probably because the CRU compilation contains too

little correction for urban warming." He does not, however, justify that conclusion with

any data or analysis.Kamel says he no longer has a copy of the anonymous referee

judgments on the paper, so we don't know why it was rejected. The paper could be

criticised for being slight and for not revealing details about its methods of analysis. A

reviewer such as Jones would certainly have been aware of Kamel's views about

mainstream climate research, which he had called "pseudo-science". He would also have

2/3/2010 Climate change emails between scienti…

guardian.co.uk/environment/…/print 2/6



known that its publication in a journal like GRL would have attracted the attention of

professional climate sceptics. Nonetheless, the paper raised important questions about

the quality of CRU's Siberian data, and was a rare example of someone trying to

replicate Jones's analysis. On those grounds alone, some would have recommended its

publication.

Kamel's paper admits the discrepancy "does not necessarily mean the CRU surface

record for the entire globe is in error". But it argues that the result suggests it "should be

checked in more regions and even globally". Jones was not able to comment on the

incident.

Critics of Jones such as the prominent sceptical Stephen McIntyre, who runs the Climate

Audit blog have long accused him of preventing critical research from having an airing.

McIntyre wrote on his web site in December: "CRU's policies of obstructing critical

articles in the peer-reviewed literature and withholding data from critics have

unfortunately placed issues into play that might otherwise have been settled long ago."

He also says obstructing publication undermine claims that all is well in scientific peer

review.

Dr Myles Allen, a climate modeller at the University of Oxford and Professor Hans von

Storch, a climate scientist at the Institute for Coastal Research, in Geesthacht, Germany

signed a joint column in Nature when the email hacking story broke, in which they said

that "no grounds have arisen to doubt the validity of the thermometer-based

temperature record since it began in about 1850." But that argument is harder to make

if such evidence, flawed though it might be, is actively being kept out of the journals.

In another email exchange CRU scientist Dr Keith Briffa initiates what looks like an

attempt to have a paper rejected. In June 2003, as an editor of an unnamed journal,

Briffa emailed fellow tree-ring researcher Edward Cook, a researcher at Lamont-

Doherty Earth Observatory in New York, saying: "Confidentially I now need a hard and

if required extensive case for rejecting [an unnamed paper] – to support Dave Stahle's

and really as soon as you can. Please."

Stahle is a tree-ring professor from the University of Arkansas. This request appears to

subvert the convention that reviewers should be both independent and anonymous.

Cook replied later that day: "OK, today. Promise. Now, something to ask from you." The

favour was to provide some data to help Cook review a paper that attacked his own

tree-ring work. "If published as is, this paper could really do some damage," he said. "It

won't be easy to dismiss out of hand as the math appears to be correct theoretically, but

it suffers from the classic problem of pointing out theoretical deficiencies, without

showing that their improved [inverse regression] method is actually better in a practical

sense."

Briffa was unable to comment. Cook told the Guardian: "These emails are from a long

time ago and the details are not terribly fresh in my mind."

Jones did not restrict his harsh criticism of papers he saw as flawed to pre-publication

reviews. He and Mann also had a reputation for harsh criticism of journals that published

papers they disagreed with.

In March 2003, Mann discussed encouraging colleagues to "no longer submit [papers]

to, or cite papers in" Climate Research. He was angry about that journal's publication of a

series of sceptical papers "that couldn't get published in a reputable journal", according

to Mann. His anger at the journal had evidently been building for some time, but was

focused in 2003 on a paper published in January that year and written by the Harvard

astrophysicists Willie Soon and Sally Balunias. The pair claimed that Mann's famous

2/3/2010 Climate change emails between scienti…

guardian.co.uk/environment/…/print 3/6



hockey stick graph of global temperatures over the past 1,000 years was wrong. After

analysing 240 studies of past temperatures from tree rings and other sources, they said

"the 20th century is neither the warmest century over the last 1,000 years, nor is it the

most extreme". It could have been warmer a thousand years before, they suggested.

Harvard press-released the paper under the headline "20th century climate not so hot",

which would have pleased lobbyists against the climate change consensus from the

American Petroleum Institute and George C Marshall Institute, both of which had

helped pay for the research. Mann told me at the time the paper was "absurd, almost

laughable". He said Soon and Balunias made no attempt in the paper to show whether

the warmth they found at different places and times round the world in past eras was

contemporaneous in the way current global warming is. If they were just one-off

scattered warm events they did not demonstrate any kind of warm era at all. Soon did

not respond to Guardian requests to discuss the paper.

The emails show Mann debating with others what he should do. In March 2003, he told

Jones: "I believed our only choice was to ignore this paper. They've already achieved

what they wanted – the claim of a peer-reviewed paper. There is nothing we can do

about that now, but the last thing we want to do is bring attention to this paper"

But Jones told Mann: "I think the sceptics will use this paper to their own ends and it

will set [the field of paleoclimate research] back a number of years if it goes

unchallenged." He was right. The Soon and Balunias paper was later read into the Senate

record and taken up by the Bush administration, which attempted to get it cited in a

report from the Environmental Protection Agency against the wishes of the report's

authors.

Persuaded that the paper could not be ignored, Mann assembled a group of colleagues to

review it. The group included regular CRU emailers Jones, Dr Keith Briffa, Dr Tom

Wigley and Dr Kevin Trenberth. They sent their findings to the journal's editorial board,

arguing that Soon's study was little more than anecdote. It had cherry-picked data

showing warm periods in different places over several centuries and had provided no

evidence that they demonstrated any overall warming of the kind seen in the 20th

century.

The emails reveal that when the journal failed to disown the paper, the scientists figured

a "coup" had taken place, and that one editor in particular, a New Zealander called Chris

de Freitas, was fast-tracking sceptical papers on to its pages. Mann saw an irony in what

had happened. "This was the danger of always criticising the sceptics for not publishing

in the peer-reviewed literature. Obviously, they found a solution to that – take over a

journal." But Mann had a solution. "I think we have to stop considering Climate Research

as a legitimate peer-reviewed journal. Perhaps we should encourage our colleagues … to

no longer submit to, or cite papers in, this journal. We would also need to consider what

we tell or request of our more reasonable colleagues who currently sit on the editorial

board."

Was this improper pressure? Bloggers responding to the leaking of these emails believe

so. Mann denies wanting to "stifle legitimate sceptical views". He maintains that he

merely wanted to uphold scientific standards. "Please understand the context of this," he

told the Guardian after the scandal broke. "This was in response to a very specific,

particularly egregious incident in which one editor of the journal was letting in a paper

that clearly did not meet the standards of quality for the journal."

Naturally de Freitas defends his actions during the incident. "I was never ever found to

have done anything wrong, even in the rumpus over the Soon and Balunias paper. All

accusations against me were fully investigated and my performance as editor of this

2/3/2010 Climate change emails between scienti…

guardian.co.uk/environment/…/print 4/6



journal was shown to be flawless."

But many on the 10-man editorial board agreed with Mann. They concluded that their

colleague de Freitas had ignored the anonymous advice of four reviewers to reject the

paper. There was a revolt. Their chief editor von Storch wrote an editorial saying the

Soon paper shouldn't have appeared because of "severe methodological flaws". After

their publisher Otto Kinne refused to publish the editorial, von Storch and four other

board members resigned in protest. Subsequently Kinne himself admitted that

publication had been an error and promised to strengthen the peer review process.

Mann had won his argument.

Sceptical climatologist and Cato Institute fellow Pat Michaels alleged in the Wall Street

Journal in December last year that the resignations by von Storch and his colleagues

were a counter-coup initiated by Mann and Jones. This is vehemently denied by von

Storch. While one of the editors who resigned was a colleague of Jones at CRU, von

Storch had a track record of independence. If anything, he was regarded as a moderate

sceptic. Certainly, he had annoyed both mainstream climate scientists and sceptics.

Also writing in the Wall Street Journal in December, he said: "I am in the pocket of

neither Exxon nor Greenpeace, and for this I come under fire from both sides – the

sceptics and alarmists – who have fiercely opposing views but are otherwise siblings in

their methods and contempt ... I left the post [as chief editor of Climate Research] with

no outside pressure, because of insufficient quality control on a bad paper – a sceptic's

paper, at that."

The bad blood over this paper lingered. A year later, in July 2004, Jones wrote an email

to Mann about two papers recently published in Climate Research – the Soon and

Balunias paper and another he identified as by "MM". This was almost certainly a paper

from the Canadian economist Ross McKitrick and Michaels that returned to an old

sceptics' theme. It claimed to find urbanisation dominating global warming trends on

land. Jones called it "garbage".

More damagingly, he added in an email to Mann with the subject line "HIGHLY

CONFIDENTIAL": "I can't see either of these papers being in the next IPCC report.

Kevin [Trenberth] and I will keep them out somehow – even if we have to redefine what

the peer review literature is!"

This has, rightly, become one of the most famous of the emails. And for once, it means

what it seems to mean. Jones and Trenberth, of the National Centre for Atmospheric

Research in Boulder, Colorado, had recently become joint lead authors for a key chapter

in the next IPCC assessment report, called AR4.

They had considerable power over what went into those chapters, and to have ruled

them out in such a manner would have been a clear abuse of the IPCC process.

Today, neither man attempts to deny that Jones's promise to keep the papers out was a

serious error of judgment. Trenberth told the Guardian: "I had no role in this

whatsoever. I did not make and was not complicit in that statement of Phil's. I am a

veteran of three other IPCC assessments. I am well aware that we do not keep any

papers out, and none were kept out. We assessed everything [though] we cannot

possibly refer to all literature … Both of the papers referred to were in fact cited and

discussed in the IPCC."

In an additional statement agreed with Jones, he said: "AR4 was the first time Jones was

on the writing team of an IPCC assessment. The comment was naive and sent before he

understood the process."

Some will not be content with that. Jones had been a contributing author to IPCC

2/3/2010 Climate change emails between scienti…

guardian.co.uk/environment/…/print 5/6



g u a r dia n .co.u k © Gu a r dia n  New s a n d Media  Lim ited 2 01 0

assessment reports for more than a decade and should have been aware of the rules.

Climate Research is a fairly minor journal. Not so Geophysical Research Letters,

published by the august American Geophysical Union (AGU). But when it began

publishing what Mann, Wigley, Jones and others regarded as poor quality sceptical

papers, they again responded angrily. GRL provided a home for one of a series of papers

by McIntyre and McKitrick challenging the statistical methods used in the hockey stick

analysis. When Mann's complaints to the journal were rebuffed, he wrote to colleagues in

January 2005: "Apparently the contrarians now have an 'in' with GRL."

Mann had checked out the editor responsible for overseeing the papers, a Yale chemical

engineer called James Saiers, and noted his "prior connection" with the same

department at the University of Virginia, where sceptic Pat Michaels worked.

He added, "we now know" how various other sceptically tinged papers had got into GRL.

Wigley appeared to agree. "This is truly awful," he said, suggesting to Mann: "If you

think that Saiers is in the greenhouse skeptics camp, then, if we can find documentary

evidence of this, we could go through official AGU channels to get him ousted."

A year after the row erupted, in 2006, Saiers gave up the GRL post.Sceptics have

claimed that this was due to pressure from Wigley, Mann and others. Saiers says his

three-year term was up. "My departure had nothing to do with attempts by Wigley or

anyone else to have me sacked," he told the Guardian. "Nor was I censured, as I have

seen suggested on a blog posting written by McKitrick."

As for Mann's allegation, Saiers does not remember ever talking to Michaels "though I

did attend a barbecue at his home back in the early 1990s. Wigley and Mann were too

keen to conclude that I was in league with the climate-change sceptics. This kerfuffle

could have been avoided if the parties involved would have done more to control their

imaginations".

2/3/2010 Climate change emails between scienti…

guardian.co.uk/environment/…/print 6/6


