Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science

BIOISTNIESIS

Page 1 of 10

See how you can win a 2010 Ford Fusion Hybrid.
=1 ENTER THE DRIVE HOME GREEN SWEEPSTAKES |

Son Rules

= MERIA INSTITWRE

Apvancineg THE CuLture ofF FrReEe ENTERPRIEE 1N AMERICA

ABQUT BM

PUBLICATIONS

ISSUE S RE SOURCES DOMATE SEARCH HOME

Sign up for
our free weekly
newsletter

know the

Truth

About
ObamaCare?

www.ObomoCareTruth.org

THE WALL STREET JOURNAL.

Cipinion

Henninger:
Democrats at the
Edgacfthe...

FRichard 5.
Lindzen: Climata
ScienceIn...

GRAB & SHARE

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx

Special Report: Networks Hide the Decline in
Credibility of Climate Change Science

ABC, CBS and NBC ignhore ClimateGate scandal and still advance
left-wing global warming agenda.

By Julia A. Seymour L. Printer-triendly
Business & Media Institute varsion
4/21/2010 7:21:27 PM

Read the Executive Summary Like this story? E

) o Then subscribe to
It's been a rough five months for the credibility of many of The Balance Sheet Newsletter
the “leading” climate scientists.
Send Feedback [ ]

First, the ClimateGate e-mails appeared to show unethical .
or illegal behavior of high profile scientists and a potential
conspiracy to distort science for political gain. These £=7
weren't just a few renegade scientists; in the following

months, damning information came to light about the world’s leading climate alarmists
and their work with the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), the Stern
Report, the U.S. National Climate Data Center and even NASA.

Media Appearances

Email This Article

Even with the 40t anniversary of Earth Day coming up on April 22, Americans are
skeptical about the threat of climate change. A March 2010 Gallup poll found that 48
percent of Americans think the threat of global warming is “generally exaggerated.” That's
the highest in 13 years, according to Gallup.

The public’s receding fear of climate change may be related to the series of scandals and
admissions that have been uncovered since Nov. 20 when e-mails from University of East
Anglia’s Climatic Research Unit (CRU) were leaked. Those e-mails provided
“ammunition” to climate skeptics about the authenticity and ethics surrounding the CRU’s
work on global warming science.

The networks news media were unshaken by the apparent bad behavior on the part of
the very climate scientists and organizations whose claims they had pushed for years.
Less than 10 percent of stories mentioning global warming or climate change since Nov.
20, 2009, referenced any of the climate science scandals.

The first scandal of many — ClimateGate — involved thousands of stolen e-mails showing
the potential manipulation of temperature data, a willingness to destroy information rather
than release it under British Freedom of Information (FOI) law and the intimidation of
publications willing to publish skeptical articles.

One particularly disturbing e-mail prompted accusations of “manipulation” of temperature
data. That e-mail from CRU Director Phil Jones to Penn State scientist Michael Mann
(famous for hockey stick graph of global warming which was the centerpiece of IPCC’s
2001 report) and two others said:

“I've just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps to each series
for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd [sic] from 1961 for Keith's to
hide the decline.”

Other exchanges asked people to delete e-mails rather than turn them over to Freedom
of Information requests, which is a crime in the UK.

412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 2 of 10

i Channels

The Information Commissioner found that
CRU scientists had broken FOI laws by not
releasing data, but was unable to prosecute
because of the statute of limitations, according
to the Jan. 28, 2010, Daily Mail (UK).

o Categories

: Great Video

Within two weeks of the e-mail leak, the
university was forced to admit that Jones had
thrown away raw temperature data — making
his analysis unrepeatable. Jones was also
forced to step down temporarily pending

E)’Ebl ast.tv investigation.

ABC, CBS and NBC barely noticed the ClimateGate e-mails and other climate science
scandals. The three networks ignored ClimateGate for 13 days; NBC finally aired a story
on the 14t day.

Visit

Less than 10 percent of stories (13 out of 133) mentioning “climate change” or “global
warming” brought up ClimateGate and other climate science scandals between Nov. 20,
2009, and April 1, 2010. Even in the few stories about the climate scandals, network
reporters often downplayed the threat to the credibility of the so-called scientific
consensus.

CBS trivialized the revelations as “a series of gaffes” on Feb. 4. ABC’s Clayton Sandell
concluded a report on ClimateGate saying, “The science is solid, according to a vast
majority of researchers, with hotter temperatures, melting glaciers and rising sea level
providing the proof.”

through CFC Myron Ebell, director of energy and global
and workplace warming policy for the Competitive Enterprise
giving! Institute (CEl), told the Business & Media
Institute why he thought the networks did so
little reporting on the climate science scandals.

“I think it's pretty obvious why the networks
and major papers have ignored ClimateGate.
It's because they don’t want to consider the
possibility that the sort of monolithic [global
warming] consensus that they support and are
a part of is based on junk science,” Ebell said.

The scandals also didn’t compel the three networks to adjust their typical global warming
gloom-and-doom coverage. ABC, CBS and NBC aired pro-alarmist stories more than six
times as often as stories about “errors” in the science.

In those stories, reporters warned about the potential end of French wines, the threat of
rising sea levels, melting Andes glaciers, worsening allergies, floods, droughts, dengue
fever and the danger posed to animals from the Arctic Fox to Atlantic salmon.

The networks promoted the same liberal agenda, despite new cracks appearing in the
foundation of the global warming movement week after week.

The Myriad Flaws of ‘Consensus’ Science

The ClimateGate e-mails were just the beginning of embarrassment for the world’s
leading climate alarmists, the same ones the networks had relied on to warn about the
dangers of global warming for years.

The leaked e-mails were between prominent climate scientists, the same people who
made up the scientific “consensus” used by the network media to dismiss other climate
change viewpoints in the past.

One e-mail was from Kevin Trenberth, head of the Climate Analysis Section at the
National Center for Atmospheric Research (NCAR) and lead author of three IPCC climate
change reports, to Mann, creator of the “comprehensively discredited” hockey stick graph
of warming, and others including NASA'’s James Hansen and Princeton’s Michael
Oppenheimer said:

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 3 of 10

“The fact is that we can't account for the lack of warming at the moment and it is
a travesty that we can't. The CERES data published in the August BAMS 09
supplement on 2008 shows there should be even more warming: but the data are
surely wrong. Our observing system is inadequate.”

Other e-mails revealed a desire to keep the public from getting their hands on raw data,
and attempts to prevent certain scientists with opposing views from being published in
peer-reviewed journals.

Jones and others’ primary defense was that the e-mails were being twisted. Mann reacted
that skeptics were “taking these words totally out of context to make something trivial
appear nefarious.” They also claimed that the word “trick” (the trick to “hide the decline”)
was a scientific term for a common practice in cleaning up data.

lain Murray, a senior fellow at CEl, explained the importance of those e-mails, saying,
“The CRU is the Pentagon of global warming science, and these documents are its
Pentagon Papers.”

The networks certainly didn’t take it that seriously. Instead they dismissed ClimateGate
and the other scandals as “mistakes.” Ebell disagreed with the way the networks
characterized the activities revealed by the ClimateGate e-mails.

“What they were doing was not making mistakes, they were manipulating data,” he told
BMI. The entire argument supporting the theory of carbon emissions causing global
warming is based on the temperature record, Ebell explained. The CRU e-mails revealed
that “they were adjusting the [weather] stations they were using” to show warmer recent
decades and cooler temperatures in the 1930s and '40s.

Despite of a growing list of problems with what Ebell called “junk science,” reporters on
NBC in particular attempted to brace the climate change movement against the onslaught
of criticism and prevent viewers from questioning climate science.

NBC'’s chief environmental affairs correspondent, Anne Thompson, consistently
downplayed the information threatening to tear at the very foundation of the global
warming movement. Speaking of ClimateGate on Dec. 7 Thompson said, “But does this
controversy change the science? A team of explorers will present findings on Arctic ice
melt in Copenhagen, findings that have nothing to do with the e-mails.”

Ten days later Moscow's Institute of Economic Analysis (IEA) reported that that Hadley
Center and CRU “cherry-picked” Russian climate data using temperature readings from
only 25 percent of Russian stations (with a bias for urban areas which tend to be hotter).
IEA said that more than 40 percent of Russian territory was excluded from calculations.

By January, new information damaging to climate alarmism was coming fast and furious.
On Jan. 11, 2010, New Scientist magazine admitted that a claim that the Himalayan
glaciers could “disappear by 2035” was “speculative.” That was an understatement.

That claim, which was used to promote the IPCC’s 2007 report, was actually from the
environmental activist group World Wildlife Fund (WWF). Roughly a week later, the IPCC
was forced to admit that the Himalayan glacier claim published in its 2007 report was
“unfounded,” according to left-wing newspaper The Guardian (UK).

In March, another claim about global warming’s impact on Amazon rainforests from the
IPCC report was traced to another WWF study and called “bunk” and “baseless” by The
Register (UK), an online tech publication.

Even as admissions were mounting, network reporters barely covered the ClimateGate
story and only one report even mentioned any of the other scandals. Less than 10
percent of the stories mentioned any of the cracks in the “science is settled” theme.
Nearly 65 percent (86 out of 133) continued to hype the threat of climate change or praise
those looking for a solution.

The Stern Review was another important work that had been used by the mainstream
media to promote fear of climate change. It claimed to have determined the economic
costs of climate change. At that time in 2006, CBS repeated the Stern report findings,
warning viewers global warming would wreak economic havoc “on the scale of the Great
Depression of the 1930s.”

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 4 of 10

But on Jan. 30, 2010, the Telegraph (UK) found that claims in the Stern Review were
“watered down” “because the scientific evidence on which they were based could not be
verified.”

CBS did not mention its earlier coverage of the Stern Review, or the Telegraph’s findings.

The Guardian exposed flaws with temperature data from Chinese weather stations on
Feb. 1, 2010. The Guardian said that “crucial data obtained by American scientists from
Chinese collaborators cannot be verified because documents containing them no longer
exist.”

That data concerned the location of 42 weather stations in rural China used by CRU’s
Jones and a colleague, Wei-Chyung Wang, in global warming study published in 1990.

Only one network story, a CBS report, even alluded to ChinaGate.

Then the scandals hit even closer to home. On Mar. 30, 2010, NASA e-mails revealed
that the U.S. space agencies’ climate findings were “inferior” to findings from CRU and
the National Oceanic and Atmospheric Administration, according to Fox News.

In an e-mail exchange from 2007, NASA's Dr. Reto A. Ruedy told a USA Today reporter
“to continue using NCDC'’s [climate]data for the U.S. means and [East Anglia] data for the
global means.”

So NASA's data was in worse shape than CRU’s data — which may have been
“deliberately manipulated.” Another big blow against climate alarmism, but the network
newscasts didn’t bother with that story either.

And that wasn’t even a complete list of climate science scandals. Columnist Mark
Landsbaum provided a list of 19 climate science “Gates” for readers of The Orange
County Register Feb. 12, 2010.

Downplaying Serious Allegations and ‘Mistakes’

Americans seeking to understand how serious all these admissions were would have to
look way beyond the network news for investigative reporting into the numerous scandals
— primarily to the London press, who churned out dozens of reports.

British journalist James Delingpole was very frank about the impact of all the climate
science scandals. He wrote of AGW or human-caused global warming:

“AGW theory is toast. So’s Dr. Rajendra Pachauri. So’s the Stern Review. So’s
the credibility of the IPCC. But if you think I'm cheered by this you’re very much
mistaken. I'm trying to write a Climategate book but the way things are going by
the time I'm finished there won't be anything left to say: the battle will already
have been won and the only people left who still believe in Man Made Global
Warming will be the eco-loon equivalents of those wartime Japanese soldiers left
abandoned and forgotten on remote Pacific atolls.”

His reaction was the opposite of the networks here in the U.S. ABC, CBS and NBC barely
devoted coverage to the scandals as a disturbing pattern of problems in the science
behind the global warming agenda was being exposed by international media and online.

Instead of digging deep into the allegations, admissions and other problems, network
reports swept them aside and sought to reassure the public that the “science is solid.”

After listing a number of scientific groups that accept manmade global warming as fact,
CBS’s Wyatt Andrews declared, “To most of them, ClimateGate is a sideshow compared
to one overwhelming fact.”

NBC took a different tack in two of its reports. Rather than relegating ClimateGate to a
“sideshow,” Andrea Mitchell framed it as a partisan squabble. She claimed “Republicans”
were calling the scandal “ClimateGate” and emphasized it as talking point Sarah Palin
wanted to “capitalize on.”

ABC'’s Clayton Sandell and NBC’s Anne Thompson found yet a third approach — citing
further evidence of climate change.

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 5 of 10

Sandell’'s Dec. 6 report supported the global warming agenda citing “hotter temperatures,
melting glaciers and rising sea level providing the proof.”

That same night, Thompson cited “experts” to bolster global warming science against the
damage of ClimateGate. She said: “They say it doesn’t matter what's in those e-mails.
The Earth is changing.”

The following day Thompson continued to employ the strategy by saying that evidence
was being presented in Copenhagen that has “nothing to do with the e-mails.”

Networks Ignore ‘Read Me’ File about ‘Hopeless’ CRU Temperature Data

Even more damaging than the e-mails between leading climate scientists was the 247-
page “Harry_Read_Me.txt" file which “describes the efforts of a climatologist/programmer
at the CRU to update an enormous database of climate data and temperature records
that in his own words were in a “hopeless” state.

Lorrie Goldstein of the Toronto Sun explained that the data being coded was “the
foundation of the study of climate change — recordings from hundreds of weather stations
around the world of temperature and precipitation measurements from 1901 to 2006,
sun/cloud computer simulations, and the like.”

The “Read Me” file included admissions to making up data, as well as references to
hiding the temperature decline by using different data after 1960.

“Here, the expected 1990-2003 period is MISSING - so the correlations aren't so hot! Yet
the WMO codes and station names /locations are identical (or close). What the hell is
supposed to happen here? Oh yeah - there is no 'supposed’, | can make it up. So |

have :-),” the programmer wrote.

In Sept. 1998, the programmer said, “Apply a VERY ARTIFICIAL correction for decline!!”

In another he explained that artificial correction saying, “this means that data after 1960
no longer represent tree-ring ... density variations, but have been modified to look more
like the ... observed temperatures.”

The file also revealed a history of inconsistencies in weather station data, particularly from
Australia: “I've found that most if not all of the Australian bulletin stations have been
unceremoniously dumped into the files without the briefest check for existing stations.”

Ebell told BMI that what the “Harry Read Me” file showed was that Jones and the CRU
“knew that their own reconstruction of the temperatures had problems” yet he would
never share the raw data or methodology. Jones knew that if the data went public they
“would become a laughingstock,” Ebell said.

ABC, NBC Only Report ClimateGate, Ignore All Other Science ‘Gates’

ClimateGate didn’t get much coverage on the networks, but all the other “Gates” got even
less. Only one report — from CBS — mentioned any of the other damaging admissions
related to climate science.

That CBS report by Mark Phillips found that “scientists make mistakes in a major study of
melting glaciers in the Himalayas” and brought up the problem with weather stations in
China.

But Mark’s Phillips failed to fully explain why those “mistakes” about the Himalayan
glacier prediction were a big deal. He also sympathized with alarmists, saying, “It's a
frustrating time for those who believe the basic science in global warming remains true.”

The prediction that Himalayan glaciers would melt by 2035 was published in the IPCC'’s
4t assessment report on climate change, which was used to sell global warming hysteria
and garner political cooperation to restrict carbon emissions.

Patrick Michaels, CATO Institute’s senior fellow in environmental studies, told CBS
“Evening News” “Any scientist that read that 2035 figure just laughed because they knew
it couldn’t be true.”

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 6 of 10

According to the Daily Mail (UK), the scientist behind that “bogus claim” admitted “it was
included purely to put political pressure on world leaders.”

“Dr Murari Lal also said he was well aware the statement, in the 2007 report by the
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), did not rest on peer-reviewed
scientific research,” the Daily Mail reported on Jan. 24, 2010. In fact, Lal cited literature
from an environmental activist group, World Wildlife Fund (WWF), as its source.

When the glacier claim was first criticized in 2009 by Professor Graham Cogley, a glacier
expert, IPCC chairman Rajendra Pachauri denounced the criticism as “voodoo science.”

Pachauri has since had to apologize for the IPCC’s use of the unverified glacier claim, but
placed the blame on Lal and others.

Another “baseless” WWF claim about the threat to Amazon rainforests from a 2000 study
that was not subject to peer review also made it into an IPCC report. The networks
ignored the story.

Not only was WWF not subject to peer review, but as an environmental group it has its
own agenda. According to its Web site, the conservation group urges Congress “to
support strong climate and energy legislation.” Specifically the group supports the
“American Clean Energy and Security Act,” also known as the Waxman-Markey bill. A bill
that would institute cap-and-trade in the U.S. WWF also supports the Environmental
Protection Agency (EPA) having authority to regulate “global warming pollutants” a.k.a.
carbon emissions.

Most recently, NASA e-mails obtained by the Freedom of Information Act revealed that
NASA'’s temperature data set (generated by James Hansen) was admittedly “inferior” to
data sets at CRU (East Anglia) and the National Oceanic and Atmospheric
Administration, according to Fox News.

In an e-mail exchange from 2007, NASA's Dr. Reto A. Ruedy told a USA Today reporter
“to continue using NCDC'’s [climate]data for the U.S. means and [East Anglia] data for the
global means.”

Ruedy’s admission that the NASA temperature set was inferior to CRU'’s is huge, given
the crumbling credibility of the CRU data based on the e-mails and the “Read Me” file.

Disgraced IPCC Chairman Refuses to Step Down

Now that the public know that unverified claims of eco-doom (Himalayan glacial melt,
Amazon rainforests) were used to shore up the IPCC'’s report and to prod politicians into
action, its chairman Pachauri is in hot water.

The IPCC has been forced to admit the errors. But that was only the beginning of
Pachauri’s troubles. According to The Telegraph (UK), the scientist who made the
“baseless” claim about melting Himalayan glaciers — Dr. Syed Hasnain — has been
working for Pachauri for two years.

Hasnain is a senior employee at The Energy and Resources Institute (TERI), where
Pachauri is director-general, according to The Telegraph.

The unfounded claim also “helped TERI to win a substantial share of a $500,000 grant
from one of America’s leading charities, along with a share in a three million euro
research study funded by the EU.”

Based on The Telegraph’s investigation, the glacier claim actually came from a small
Indian magazine and was challenged by Dr. Georg Kaser even before the IPCC’s 2007
report was published.

Kaser said it was “so wrong that it is not even worth dismissing.” Yet, a year later
Pachauri recruited Hasnain to TERI.

Scientists and others have called for Pachauri’s resignation from the IPCC over this
including some on his own side of the climate science movement. Liberal George Monbiot
of The Guardian and John Sauven, head of Greenpeace UK, have both called for
Pachauri to relinquish his position.

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 7 of 10

Sauven told The London Times: “Mistakes will always be made but it's how you handle
those mistakes which affects the credibility of the institution. Pachauri should have put his
hand up and said ‘we made a mistake’. It's in these situations that your character and
judgment is tested. Do you make the right judgment call? He clearly didn't.”

The Greenpeace leader also expressed skepticism that the IPCC can regain credibility
without Pachauri’s resignation.

Pachauri claims he and climate scientists are being unfairly targeted and portrayed as
criminals.

He has lashed out at his critics for “a new form of persecution’ against scientists who
work on global warming,” according to The Guardian (UK) March 26, 2010.

ABC, CBS and NBC Support Alarmism in 65 Percent of Stories

Instead of investigating the climate alarmist movement following the ClimateGate scandal,
the networks continued to push their catastrophic climate change theme.

In nearly 65 percent of their stories (86 out of 133), the networks supported climate
alarmism including reports about the Copenhagen convention and stories warning of the
“precarious” situation facing “cuddly” animals.

President Obama went to Copenhagen to seek an international agreement to remedy
climate change, with the full support of the network news media. CBS’s Sharyl Attkisson
declared on Jan. 11, 2010, “Few would argue with the U.S. having a presence at the
Copenhagen Climate Summit.”

NBC not only supported Obama’s trip Dec. 12, 2009, but celebrated the protesters in
Denmark who were seeing “climate justice.” Anne Thompson called the protests an
“extraordinary sight” and described the people (more than 700 were arrested) as “looking
for solutions to preserve the planet and stop climate change.”

Ultimately, the networks were disappointed by the outcome of Copenhagen. As NBC
anchor Lester Holt expressed, the conference “fell far short of what many hoped for.”

NBC's alarmist-in-chief Thompson maintained
that role in story after story. On Dec. 8, 2009,
she declared that “climate change is to blame”
for melting Andes glaciers and that they could
be gone by 2020 according to the United
Nations.

In keeping with the fluffy stories typical of
morning shows, “The Early Show” focused on
the San Diego Zoo's exhibit about animals
threatened by climate change on its Feb. 2,
2010, program.

After displaying an Arctic Fox, Maggie
Rodriguez asked the zoo’s Rick Schwartz, “How is this animal in danger now?”

Schwartz replied, “Well, the problem that we’re having up north mainly with the polar
bears, there’s not enough ice forming up there, so the time for them to hunt for their food
is being diminished.” The problem for the fox is that “they follow polar bears around.”

The “Today” show also worried about loss of sea ice on Dec. 17, 2009. Ann Curry
interviewed National Geographic photographer Paul Nicklen, asking him what “evidence”
he had seen of climate change in the Arctic and Antarctic.

Nicklen replied, “I'm seeing change everywhere ... So the ice is literally melting out from
under these people and these animals.” Like many climate alarmists Nicklen emphasized
that “the effects are now and the debate’s over.”

Neither Rodriguez nor Curry brought up the facts about sea ice. Despite claims that polar
bears and therefore other animals are threatened by diminishing ice, The U.S. National

Snow and Ice Data Center (NSIDC) found evidence the contrary. The Washington Times
reported on Jan. 10, 2010, that according to NSIDC Arctic summer sea ice increased by

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 8 of 10

409,000 square miles (26 percent) since 2007.

In fact, in 2008 Daily Tech reported that sea ice was growing at record speed.

Networks History of Hype and Censorship on Climate Issues

Journalistic hype of climate change dates back more than 100 years. In the late 1800s
until about 1932 and then again in the 1970s media outlets warned of global cooling and
the possibility of another ice ace. But in the 1930s through the 1960s and since 1981
reporters have warmed up to the threat of global warming.

In both cases, the media warned of catastrophic consequences. Way back in August of
1923, the Chicago Tribune warned readers about a coming Ice Ago. “Scientist says Arctic
ice will wipe out Canada,” declared the Aug. 9, 1923 headline. That story quoted
“Professor Gregory” of Yale who said “another world ice-epoch is due.”

Fast forward to the news media’s first warm period of 1929-1969. In 1959, The New York
Times found glaciers melting in Alaska and that “ice in the Arctic ocean is about half as
thick as it was in the late nineteenth century.”

It took less than two decades for the media to turn around again. On Jan. 11, 1970, The
Washington Post warned “Colder Winters Held Dawn of New Ice Age.” That article
emphasized doomsday predictions from climatologist Reid Bryson who said “it is
something that, if it continues, will affect the whole human occupation of the earth — like a
billion people starving. The effects are already showing up in a rather drastic way.”

Finally in the 1980s and '90s the media got hot and bothered again about the threat of
global warming. The Washington Post worried on Jan. 18, 2006 that a recent slight
increase in temperature could “quite literally, alter the fundamentals of life on the planet.”

Despite all the historical shifting from one position to another, many in the media no
longer welcome opposing views on climate change.

CBS's Scott Pelley made that clear in 2006 when he wrote that the idea of impartial
journalism just didn’t work for climate stories: “There becomes a point in journalism where
striving for balance becomes irresponsible.”

That bias has been reflected in network reporting on climate change for years, particularly
in the sources included by the networks. The Business & Media Institute analyzed
coverage of climate change in 2007 and found a mere 20 percent of stories that
mentioned any divergent opinions from the so-called global warming consensus.

Proponents of the global warming agenda also outnumbered those with dissenting
opinions by nearly a 13-to-1 ratio.

Conclusion

If the networks stick to their standard model of coverage, the 40t anniversary of Earth
Day on April 22, 2010, will be a day of celebration.

The morning shows will likely offer tips for greener living, interview Al Gore or the latest
green Hollywood celebrity. The evening newscasts will probably profile someone who's
“saving our planet” or review the accomplishments of the green movement.

But what the networks haven't done in all their reporting is admit that the credibility of the
global warming agenda they have pushed for more than a decade is crumbling. They
haven't admitted their failure to investigate the motives or science that has been used to
promote costly international action against climate change.

In recent months, network reporters have been befuddled by the public’s lack of faith in
the global warming movement. Both ABC'’s Clayton Sandell and CBS’s Russ Mitchell
mentioned the declining concern for climate change among Americans, but without
pinpointing a possible cause: the series of climate scandals tarnishing the reputation of
prominent alarmist scientists.

Sandell's Dec. 6, 2009, remarks showed just how entrenched the global warming agenda
is for network reporters: “Despite growing scientific evidence that humans are to blame for

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 9 of 10

warming the planet, rising sea level, melting glaciers, more intense droughts, polls show
the number of Americans who believe global warming is happening is at its lowest point in
12 years.”

The networks keep selling alarmism, but the public has stopped buying. Journalists on
ABC, CBS and NBC have done a terrible job of remaining impartial on issues related to
climate science. To improve, they should review and adhere to several points from the
Society of Professional Journalists’ Code of Ethics:

e Examine their own cultural values and avoid imposing those values on others.

Many networks reporters have obviously embraced the global warming agenda. But in
order to be responsible journalists they should step back and avoid imposing that agenda
on viewers through their reports.

e Support the open exchange of views, even views they find repugnant.

In the past, BMI found a 13-to-1 difference between the number of spokespeople pushing
the threat of climate change and anyone offering a different perspective. Journalists need
to include more divergent opinions in climate stories.

e Distinguish between advocacy and news reporting. Analysis and commentary
should be labeled and not misrepresent fact or context.

Too many network reports are blatant advocacy packaged as news, and some reporters,
like CBS'’s Scott Pelley, have openly embraced that role. Journalists on ABC, CBS and
NBC should be neutral journalists, not climate crusaders.

e Be vigilant and courageous about holding those with power accountable.

The old saying that “power corrupts” is just as true today as it was yesterday. Journalists
love scandals when it suits their agenda, but the climate science scandals clearly didn't.
The public would be much better served if reporters sought to find the truth (regardless of
outcome), questioned everyone’s motives and refused to take anyone at their word.

e Admit mistakes and correct them promptly.

The networks repeated the IPCC predictions, the Stern review and other warnings about
climate change uncritically for years. It's time for them to examine their record and admit
mistakes now that evidence has been found proving some of those claims to be without

merit.

Recommendations

e Don’t Ignore Problems with Alarmists’ Data: All three networks avoided
reporting on ClimateGate for 13 days; it wasn't until the 14" day that NBC finally
broke the silence. If the cover-up and potential manipulation had been done by
scientists arguing against the threat of climate change, would the networks have
ignored such a scandal?

e Report Both Sides of Climate Science Debate, Don’t Advocate One Side:
Reporters have a professional responsibility to remain objective and avoid inserting
their own opinions into stories. Many network reporters have sorely missed that
mark when it comes to reporting on global warming and climate change.

e Be Skeptical of Scientists and Politicians Pushing Threat of Warming, Not
Just ‘Naysayers:’ Journalists should always look for ulterior motives, possible
biases and sources of funding on the part of their subjects rather than taking their
word for it. A healthy dose of skepticism especially toward the politicians and
scientific alarmists would have resulted in much better reporting on climate
change.

e Find Other Scientific Viewpoints: There are many scientists who are not part of
the global warming consensus. The media often unfairly lump them into one group
with labels like “skeptic,” “denier” and “naysayer.” This is an injustice given the
widely divergent views in the scientific community. Network reporters should reach
out to such scientists and hear what they have to say instead of dismissing and
disparaging them. They could begin by attending the 4™ International Conference

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



Special Report: Networks Hide the Decline in Credibility of Climate Change Science Page 10 of 10

on Climate Change in Chicago May 16-18.

Methodology

The Business & Media Institute examined every story mentioning “global warming” or
“climate change” on ABC, CBS and NBC morning and evening newscasts between Nov.
20, 2009, and April 1, 2010. “Good Morning America,” “Today,” and “The Early Show,”
were analyzed along with “World News,” “Nightly News” and “Evening News.”

Daily Articles Special Reports Support BMI Newsletter Sign-up Video Vault Contact Us

http://www.businessandmedia.org/articles/2010/20100421190331.aspx 412212010



