6/3/2010

Small business. Working bigger.

Washington Post Exposes BP ties to Ec...

Get Windows 7 Professional &)

BlUSINESS

INSVIvUTE
ENTERPRIBE 1N AMERICA
RESOURCES

DONATE SEARCH

Sign up for
our free weekly
newsletter

Sprint

Super
touchscreen
phone.
Super

low price.

L& Rumaor Touch™

$29.

Oniing only offer.
Free shipping and
activafion.

& Replay

Washington Post Exposes BP ties to Eco-

Groups, Other Media Ignore Controversy

Nature Conservancy and other left-wing environmental organizations

accepted millions from oil giant, broadcast networks silent.

By Julia A. Seymour
Business & Media Institute version
6/2/2010 4:20:59 PM

British Petroleum’s (BP) reputation has been marred by the Like this story? E

April oil rig explosion and subsequent oil spill which is still Then subscribe to

gushing more than 40 days later. But according to The The Balance Sheet Newsletter

Washington Post, the reputation of some left-wing

environmental groups has also been polluted by the incident. R @
Media Appearances

“[T]he Nature Conservancy lists BP as one of its business

partners. The Consenancy also has given BP a seat on its Email This Article =7

International Leadership Council and has accepted nearly $10
million in cash and land contributions from BP and affiliated corporations over the years,”
Joe Stephens wrote for the Post May 24.

It's not just Nature Conservancy either, the Post found $2 million in donations to
Consenvation International and relationships between BP and other lefty activist groups
Environmental Defense Fund (EDF), Sierra Club and Audubon.

“The crude emanating from BP's well threatens to befoul a number of alliances between
energy conglomerates and environmental nonprofits. At least one group, Conservation
International, acknowledges that it is reassessing its ties to the oil company, with an eye
toward protecting its reputation,” the Post said.

This was front page news at The Post on May 24, but received only silence from other
mainstream media outlets including the three broadcast networks. Even after the oil spill,
when the networks inteniewed experts from two of the groups that had partnered with BP,
reporters failed to make the connection. In the past, the research of conservative
organizations has been undermined by reporters for such corporate contributions.

NBC'’s “Today” consulted “scientists” from the Nature Conservancy on May 8 as many
coastal communities feared damage from the spreading oil spill. Reporter Mike Taibbi
examined artificial reefs off the Gulf coast and spoke with the group who said, “All we're
trying to do is restore some of the injustices we have done to it in the last few decades.”

Taibbi didn’t mention the BP/Nature Conservancy partnership in his report.
Sierra Club’s ties to BP also escaped the notice of CBS “Morning News” on April 29, when

the network inteniewed the group’s director of land protection, Athan Manuel, about the oil
spill in the Gulf.

businessandmedia.org/.../2010060216...

L, Printer-friendly

1/4



6/3/2010

Washington Post Exposes BP ties to Ec...

Manuel told CBS, “We've always said that oil and gas drilling is a dirty and dangerous
business, both in terms of pollution, but also in terms of what damage can be done to
workers and to the environment.”

“NBC Nightly News” also interviewed Manuel on March 31 (before the oil spill). Manuel
expressed opposition to Obama’s call for “expansion of drilling” as “too aggressive.”
“[Dlrilling is just a dirty and dangerous business that we think is incompatible with our
coastlines and our beaches,” Manuel claimed.

Yet in 2007, the Sierra Club joined forces with
many liberal environmental groups and
companies including BP Wind Energy to create
the American Wind & Wildlife Institute.

Sierra Club, Nature Conservancy and many

other eco-groups like it have been uncritically

treated as experts for years by the mainstream

news media. The networks brought their

spokesmen on to discuss a range of issues —

from global warming, to land preservation. In

contrast, consenvative groups like the

Competitive Enterprise Institute (CEI) and scientists including Patrick Michaels have been
undercut by network reporters.

“Public awareness [about global warming] lagged behind, partly because of a disinformation
campaign funded by the fossil-fuel industry,” ABC's Bill Blakemore said on “World News”
Sept. 23, 2007. During his statement, Blakemore aired video footage of a CEl commercial,
insinuating that it was “disinformation.”

Liberal Anger at Green Groups Mostly
Ignored

The rewelation that BP was heavly tied to eco-
groups like Conservation International and
Nature Conservancy angered many of their
supporters, yet the networks and other major
papers have so far failed to report the
relationships between green groups and BP.

The Post quoted Reagan De Leon of Hawaii who

had called for a boycott of “everything BP has their hands in,” before finding out that the oil
company had its hands in the Nature Conservancy. “Oh, wow,” De Leon reacted, “That’s
kind of disturbing.”

According to the Washington City Paper's blog, there was a “deluge” of angry comments
from members of Nature Conservancy including Cindy D. who “accused the organization of
censoring comments to its blog.” One commenter on City Paper called Nature Conservancy
a “whore.”

City Paper pointed out that BP spent “hundreds of millions of dollars” to “transform its image
from that of a dirty old oil company into ‘Beyond Petroleum’ — a company so
environmentally friendly it had transcended oil drilling (and spilling) for happy, sunny and
clean technologies such as wind and solar.”

They also noted that the environmental groups “trumpeted their ties to corporations, arguing
that these partnerships lead to better corporate environmental policies and less damage to
the planet.”

That's exactly how the relationship between BP and Conservation International was framed
by ABC's “Nightline” back in 2002.

Fill-in anchor Chris Bury introduced the segment calling it an “exception” from the stories

businessandmedia.org/.../2010060216...

2/4



6/3/2010

Washington Post Exposes BP ties to Ec...
about rich and famous people doing “trivial” things. This was different, “rich and powerful and
famous people trying to create something of lasting value.”

Bury was talking about the “highly aggressive environmental organization” Conservation
International partnering with a number of prominent businesspeople, actors, athletes and
others to purchase and protect millions of acreage around the world.

“[Tlogether, with other environmental groups, they have launched an extraordinary, planet-
sized experiment,” correspondent Robert Krulwich said. That alliance included the head of
British Petroleum, according to ABC.

Media Hypocrisy: Conservative Groups Blasted for Ties to Exxon

In news reports, eco-groups (like all the ones tied to BP) were rarely labeled negatively.
Words like “naturalists,” “conservationists,” and occasionally “auto-industry watchdog” have
all been used to describe the groups’ liberal missions. On the other side, CEl and Cato
Institute fellow Patrick Michaels have been labeled with disparaging terms like “denier” and
statements about funding were used to undermine them.

In 2007, ABC's Bill Blakemore alleged that CEl was behind a “disinformation campaign” that
had prevented more people from understanding the threat of global warming.

“Public awareness [about global warming] lagged behind, partly because of a disinformation
campaign funded by the fossil-fuel industry,” Blakemore said on Sept. 23, 2010, while airing
footage of a pro-carbon dioxide commercial from CEI.

Blakemore, a longtime advocate of global warming alarmism, didn’t include anyone from CEI
or the fossil-fuel industry to respond. According to MSNBC.com, ExxonMobil stopped
funding CEI in 2006.

NBC's primary global warming alarmist Anne Thompson also undercut CEIl on Aug. 15,
2007. After presenting the argument that “science” showed man has a role in global
warming, Thompson said, “Getting to that point involved fighting interest groups fueled by
powerful companies, including oil giant ExxonMobil.”

“The Union of Concerned Scientists says ExxonMobil, gave almost $16 million over seven
years to denier groups, including the Competitive Enterprise Institute,” Thompson continued.
The Business & Media Institute’s parent organization, the Media Research Center, was also
listed by the Union of Concerned Scientists among the groups receiving funds from
ExxonMobil.

In addition to using the pejorative term “denier,” to label CEIl, Thompson failed to mention
that Exxon had stopped funding the non-profit organization.

A similar media contradiction happened when the news media labeled the grassroots Tea
Party movement as corporate-sponsored “Astroturf’ or fake grassroots. At the same time,
the media hawe all but ignored the issue of corporate sponsorship of the left-wing green
movement.

And one has to look no further than Earth Day 2010 to see the corporate fingerprint on so-
called green activist efforts. Major U.S. corporations like Proctor & Gamble, Siemens, Wells
Fargo, AT&T, UPS, Philips and Ford all had a major presence at the so-called Earth Day
“Climate Rally” on the National Mall back on April 25. That’s in addition to a sponsorship
from NASA, a federal government entity and media outlets, including The Washington Post
and Gannett's USA Today.

Even though that fits the left’s own definition of “Astroturf,” the news media refused to apply
the term to those efforts.

Lik e this article? Sign up for “The Balance Sheet,” BMI's weekly e-mail newsletter.

businessandmedia.org/.../2010060216...

3/4



6/3/2010 Washington Post Exposes BP ties to Ec...

Daily Articles Special Reports Support BMI Newsletter Sign-up Video Vault Contact Us

businessandmedia.org/.../2010060216... 4/4



