Aboutus | Login | Get email updates Enter Your Email Address

RESEARCH

a A A EMAIL PRINT SHARE

Debunked climate email claims return after right-wing
media notice top scientist received federal grant

January 14, 2010 10:47 pm ET — 5 Comments

Right-wing media outlets have used a National Science Foundation grant awarded to Pennsylvania
State University scientist Michael Mann to study the effects of climate change as an excuse to revive
debunked claims about emails that were stolen from the Climatic Research Unit (CRU) at the
University of East Anglia, some of which were written by Mann. Those debunked claims include: that
Mann used "tricks' to finesse his data"; that scientists including Mann discussed "efforts to interfere
with the peer review process to stifle opposing views"; and that climate scientists like Mann have
"knowingly perpetrated a fraud on the global community” with regard to climate change.

Right-wing blogs rehash debunked claims regarding hacked climate
emails

Big Gov't's "Hide the Job Decline" post: "Mann is known for using 'tricks' to finesse his data."
Writing about the NSF grant in a January 14 Big Government blog post, Mike Flynn referred to Penn
State University scientist Michael Mann as an "unintended cO-star of the ClimateGate e-mail scandal.”
He added: "The leaked e-mails revealed collaboration among scientists to stifle dissenting views on
the extent of man-made global warming." Flynn also wrote that "Mann is known for using 'tricks' to
finesse his data."

Hoft: Mann and other "junk scientists...knowingly perpetrated a fraud on the global
community." In a January 14 post on his Gateway Pundit blog, Jim Hoft called the grant "Unreal”
because "Climategate Junk Scientist" Mann "was implicated in the global warming email conspiracy."
Hoft added that the stolen emails "prove that the junk scientists behind the global warming movement
knowingly perpetrated a fraud on the global community."

Fox Nation links to Hoft's post with headline "Climategate Scientist Awarded Stimulus Cash"
From FoxNation.com, accessed January 14:

January 14, 2010
09:49 AM EST

Climategate Scientist
Awarded Stimulus
Cash

| B 13 Comments |

NewsBusters' Sheppard: Mann involved "in an international attempt to exaggerate and
manipulate climate data in order to advance the myth of manmade global warming." In a
January 14 NewsBusters post, associate editor Noel Sheppard referred to Mann's purported
"involvement in an international attempt to exaggerate and manipulate climate data in order to
advance the myth of manmade global warming" in stating that he "can identify absolutely no media

http://mediamatters.org/research/201001140063

Debunked climate email claims return after right-wing media notice top scientist received...

Search MediaMatters.org u

Enter Your Email Address

Zip Code

Zip Code

SIGN UP

my.MediaMatters.org »

Related

LOGIN SIGN UP

PERSONALITIES: Noel Sheppard

NETWORKS:

ISSUES:

Mike Flynn

Jim Hoft

NewsBusters

Fox Nation
BigGovernment.com
Gateway Pundit
Environment & Science

Climate Change

Beck says Coakley is "[n]ot
necessarily" for “[p]rotecting
kids" because she supports
abortion rights

49 MINUTES AGO

Beck and crew admit they
don't understand surtax on
Cadillac health plans

49 MINUTES AGO

Discussing MA Sen. race,
Beck says, "We now have
the problem of not being
able to trust our elections at
all

57 MINUTES AGO

Morning Joe again rips
Limbaugh, call his Haiti
comments "sad" and
"pathetic"

3 HOURS AND 14 MINUTES
AGO

Fox News' Father Morris
calls Robertson's Haiti
comments “loony" and “out
of line"

3 HOURS AND 38 MINUTES
AGO

First Look reports on
"outrage" over Robertson's
and Limbaugh's Haiti

1/15/2010

Page 1 of 6

Search Options



Debunked climate email claims return after right-wing media notice top scientist received... Page 2 of 6

coverage concerning" the grant. 5 HOIRS AND 21 MINIITES

Right-wing bloggers cite press release from oil industry-funded
group

Since 2001, National Center for Public Policy Research received $390,000 from Exxon Mobil.
Hoft, Sheppard, and Flynn all quoted from and linked to a National Center for Public Policy Research
press release about the research grant awarded to Mann. According to Media Matters for America's
sister organization Media Matters Action Network, NCPPR received $390,000 in funding from Exxon
Mobil from 2001 through 2008. According to the NCPPR's website, the group "advocates private, free
market solutions to today's environmental challenges."

Bloggers mislead on Mann's "trick"

"Decline" refers to unreliable tree-ring data, not actual temperatures. In a November 26 article,
The Morning Call of Allentown, Pennsylvania, reported that Penn State scientist Michael Mann --
whose "trick" was referenced in an email by CRU director Phil Jones -- "said his trick, or 'trick of the
trade,' for the Nature chart was to combine data from tree-ring measurements, which record world
temperatures from 1,000 years ago until 1960, with actual temperature readings for 1961 through
1998" because "scientists have discovered that, for temperatures since 1960, tree rings have not
been a reliable indicator." In a November 20 post, RealClimate.org's staff, which is comprised of
several working climate scientists, including Mann, similarly stated:

As for the 'decline’, it is well known that Keith Briffa's maximum latewood tree ring density
proxy diverges from the temperature records after 1960 (this is more commonly known as
the "divergence problem"-see e.g. the recent discussion in this paper) and has been
discussed in the literature since Briffa et al in Nature in 1998 (Nature, 391, 678-682).
Those authors have always recommend not using the post 1960 part of their
reconstruction, and so while 'hiding' is probably a poor choice of words (since it is 'hidden’
in plain sight), not using the data in the plot is completely appropriate, as is further
research to understand why this happens.

Several scientists have stated that the word "trick" is being misinterpreted. The (UK) Guardian
reported in a November 20 article that Bob Ward, director of policy and communications at the
Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment at the London School of
Economics, said of Jones' email: "It does look incriminating on the surface, but there are lots of single
sentences that taken out of context can appear incriminating. ... You can't tell what they are talking
about. Scientists say 'trick' not just to mean deception. They mean it as a clever way of doing
something -- a short cut can be a trick.” RealClimate also explained that "the 'trick’ is just to plot the
instrumental records along with reconstruction so that the context of the recent warming is clear.
Scientists often use the term 'trick’ to refer to ... 'a good way to deal with a problem’, rather than
something that is 'secret’, and so there is nothing problematic in this at all.”

Flynn misleads in claiming emails "revealed collaboration among
scientists to stifle dissenting views" on climate change

Mann email proposing boycott of Climate Research cited specific paper. Critics have frequently
pointed to a March 11, 2003, email in which Mann wrote that the paper by Soon and Baliunas
"couldn't have cleared a 'legitimate’ peer review process anywhere. That leaves only one possibility --
that the peer-review process at Climate Research has been hijacked by a few skeptics on the editorial
board." Mann further stated, "I think we have to stop considering 'Climate Research' as a legitimate
peer-reviewed journal. Perhaps we should encourage our colleagues in the climate research
community to no longer submit to, or cite papers in, this journal. We would also need to consider what
we tell or request of our more reasonable colleagues who currently sit on the editorial board ..."

NY Times: Editors said "the analysis was deeply flawed," and publisher said "the paper should
not have been published as written." The New York Times reported on August 5, 2003, that the
Soon-Baliunas paper "has been heavily criticized by many scientists, including several of the journal
editors. The editors said last week that whether or not the conclusions were correct, the analysis was
deeply flawed." The Times further noted that the "publisher of the journal, Dr. Otto Kinne, and an
editor who recently became editor in chief, Dr. Hans von Storch, both said that in retrospect the paper

http://mediamatters.org/research/201001140063 1/15/2010



Debunked climate email claims return after right-wing media notice top scientist received... Page 3 of 6

should not have been published as written" and that von Storch resigned, "saying he disagreed with
the peer-review policies." The Times report further noted that "[t]he study in Climate Research was in
part underwritten by $53,000 from the American Petroleum Institute, the voice of the oil industry."
Additionally, The Chronicle of Higher Education reported that "scientists contacted by The Chronicle
complained about the way their work was cited" in the paper.

Climate Research publisher: "CR should have requested appropriate revisions of the
manuscript prior to publication." On September 19, 2003, Kinne stated of the paper's conclusions,
"While these statements may be true, the critics point out that they cannot be concluded convincingly
from the evidence provided in the paper. CR should have requested appropriate revisions of the
manuscript prior to publication.”

Climate experts, fact-checkers dispute notion that emails undermine
climate change consensus

Michaels: CRU emails mean "the EPA has lost the basis for its finding." In a December 18 Wall
Street Journal op-ed, Cato Institute fellow and author Patrick Michaels claimed that the CRU emails
"have dramatically weakened the case for emissions reductions" and that "[t]he EPA claimed to rely
solely upon compendia of the refereed literature such as the IPCC reports, in order to make its finding
of endangerment from carbon dioxide. Now that we know that literature was biased by the heavy-
handed tactics of the East Anglia mob, the EPA has lost the basis for its finding."

PolitiFact: "The e-mails do not prove that climate change is a hoax." Addressing Sen. James
Inhofe's (R-OK) claim that the emails show the science behind climate change "has been pretty well
debunked," PolitiFact.com rated the claim "False," noting that "[ijndependent of CRU's data,
agencies and academics all over the world are coming to essentially the same conclusion: Climate
change is happening.”

FactCheck.org: "[T]here's still plenty of evidence that the earth is getting warmer and that
humans are largely responsible." FactCheck.org concluded that claims that the emails show
climate change science is fraudulent are "far wide of the mark," adding that "many of the e-mails that
are being held up as 'smoking guns' have been misrepresented by global-warming skeptics eager to
find evidence of a conspiracy. And even if they showed what the critics claim, there remains ample
evidence that the earth is getting warmer." FactCheck.org further noted that the IPCC report
"incorporates data from three working groups, each of which made use of data from a huge number of
sources -- of which CRU was only one."

Associated Press analysis: "[T]he messages don't support claims that the science of global
warming was faked." After "an exhaustive review" of the emails, the AP concluded that "[e]-mails
stolen from climate scientists show they stonewalled skeptics and discussed hiding data -- but the
messages don't support claims that the science of global warming was faked, according to an
exhaustive review by The Associated Press." The AP analysis further stated, "None of the e-mails
flagged by the AP and sent to three climate scientists viewed as moderates in the field changed their
view that global warming is man-made and a threat."

1,700 scientists sign statement reaffirming position that warming is "unequivocal." Following
the release of the reportedly stolen emails, more than 1,700 scientists from the United Kingdom
signed a statement responding "to the ongoing questioning of core climate science and methods." It
said: "We, members of the UK science community, have the utmost confidence in the observational
evidence for global warming and the scientific basis for concluding that it is due primarily to human
activities. The evidence and the science are deep and extensive. They come from decades of
painstaking and meticulous research, by many thousands of scientists across the world who adhere to
the highest levels of professional integrity. That research has been subject to peer review and
publication, providing traceability of the evidence and support for the scientific method." It continued

The science of climate change draws on fundamental research from an increasing number
of disciplines, many of which are represented here. As professional scientists, from
students to senior professors, we uphold the findings of the IPCC Fourth Assessment
Report, which concludes that '‘Warming of the climate system is unequivocal' and that
'Most of the observed increase in global average temperatures since the mid-20th century
is very likely due to the observed increase in anthropogenic greenhouse gas
concentrations'.

http://mediamatters.org/research/201001140063 1/15/2010



Debunked climate email claims return after right-wing media notice top scientist received... Page 4 of 6

Nature: "Nothing in the e-mails undermines the scientific case that global warming is real." A
December 2 editorial in the science journal Nature stated: "Nothing in the e-mails undermines the
scientific case that global warming is real -- or that human activities are almost certainly the cause.
That case is supported by multiple, robust lines of evidence, including several that are completely
independent of the climate reconstructions debated in the e-mails." Also from the editorial:

The stolen e-mails have prompted queries about whether Nature will investigate some of
the researchers' own papers. One e-mail talked of displaying the data using a 'trick' --
slang for a clever (and legitimate) technique, but a word that denialists have used to
accuse the researchers of fabricating their results. It is Nature's policy to investigate such
matters if there are substantive reasons for concern, but nothing we have seen so far in
the e-mails qualifies.

AMS: Impact on climate change science of emails "very limited." Following the release of the
stolen emails, the American Meteorological Society (AMS) reaffirmed its Statement on Climate
Change, stating that it "is based on a robust body of research reported in the peer-reviewed
literature." AMS further stated: "For climate change research, the body of research in the literature is
very large and the dependence on any one set of research results to the comprehensive
understanding of the climate system is very, very small. Even if some of the charges of improper
behavior in this particular case turn out to be true -- which is not yet clearly the case -- the impact on
the science of climate change would be very limited."

AAAS reaffirms position on climate change. In a December 4 statement, the American
Association for the Advancement of Science (AAAS) reaffirmed its position, "based on multiple lines
of scientific evidence" that "global climate change caused by human activities is now underway, and it
is a growing threat to society." AAAS chief executive officer Alan I. Leshner stated, "The vast
preponderance of evidence, based on years of research conducted by a wide array of different
investigators at many institutions, clearly indicates that global climate change is real, it is caused
largely by human activities, and the need to take action is urgent."

Prominent scientists send letter to Congress "to set the record straight.” In a December 4 letter
to Congress, 29 prominent scientists, including 11 members of the National Academy of Scientists,
stated, "The body of evidence that human activity is the dominant cause of global warming is
overwhelming. The content of the stolen emails has no impact whatsoever on our overall
understanding that human activity is driving dangerous levels of global warming." Noting the "multiple
independent lines of evidence" supporting the case for manmade climate change, the scientists
stated, "Even without including analyses from the UK research center from which the emails were
stolen, the body of evidence underlying our understanding of human-caused global warming remains
robust.”

UCS: "The e-mails provide no information that would affect the scientific understanding of
climate change." The Union of Concerned Scientists (UCS) has stated that "[t]he e-mails provide no
information that would affect the scientific understanding of climate change, as many contrarians are
falsely claiming. For years, thousands of scientists working at climate research centers around the
world have carefully and rigorously reached a consensus on the extent of climate change, the urgency
of the problem, and the role human activity plays in causing it." UCS further stated: "The findings of
the USGCRP, IPCC and other scientific bodies are based on the work of thousands of scientists from
hundreds of research institutions. The University of East Anglia's Climate Research Unit (CRU) is just
one among many such research institutions. Even without data from CRU, there is still an
overwhelming body of evidence that human activity triggering dangerous levels of global warming."

—G.L.

EXPAND ALL EXPAND 1ST LEVEL COLLAPSE ALL |+ Add Comment |

m by galileonardo (3 hours and 53 minutes ago) 1

Wow. You guys are still putting up the decline fight? Still even dragging out the comedic
ReallyClimate/Schmidt "hidden in plain sight" statement? Give it up already. Just because you repeat it
a dozen times per month will not make it any more valid. It was a joke from day one.

I would like for anyone who claims they are objective in this debate to please compare the two graphs

http://mediamatters.org/research/201001140063 1/15/2010



Debunked climate email claims return after right-wing media notice top scientist received... Page 5 of 6

below and explain how exactly the decline was "hidden in plain sight." They are both derived from the
UEA 11/24/09 statement about the CRU scandal, the only difference being that the bottom graph was
updated with the post-1960 data from Briffa 2000.

Compare the green lines. The top image is the graph from the WMO Statement Phil Jones was
working on with Mike's Nature trick applied. The bottom is the appended version released by the UEA
to “clarify" matters. Is that decline hidden in plain sight? Not even close. Give me a break already.

0.3 - — Apr-Sep from jomes e al.
(1998) Holacene B, 455, |
0.2 - Annual frem Mann et al. |
I (1999) Geophys, Res. Lett, 26, 759,
- 01 ——— Apr-Sep from Briffa (1999) Quatemary
: 3 Science Reviews 19, 87, E
.0

Temperature anomaly {°C)
& a o
=

T
7
==

1000 1200 1400

) 1600 1800 2000
Year (AD)

a
"

&
o

&

T perare apomaly (' e A0
&
"

REPLY REPORT ABUSE

E by galileonardo (3 hours and 34 minutes ago) 1

As for the Nature editorial MMfA links to, if you haven't already read it in its entirety, please do. Could
they have sounded any more anti-science? They must have forgotten their own policies regarding
availability of data. | imagine any true scientist cringes when reading it. David R. Bell would be one
scientist who was none too happy (click here if you can log into Nature or here to get it for free from
none other than everyone's old friend, Stephen Mclintyre. Best of luck with your Inquisition.

REPLY REPORT ABUSE

m by galileonardo (3 hours and 8 minutes ago) 1

Given MMfA's outrage about that "oil industry funded group,” | wonder if there is any evidence that the
CRU is funded by "Big Oil."

Check and check.
Shell and British Petroleum? You don't say. They went for the twofer plus Greenpeace to boot. Swell.
Notice the use of the term "globalisation agenda" in the Greenpeace document? Here is the sentence

in full so you can skip the tired "taken out of context" excuses:

One particular thing you said - and we agreed - was about the IPCC reports and the broader climate
negotiations were working to the globalisation agenda driven by organisations like the WTO.

Some more comedy from the MMfA story:

The leaked e-mails revealed collaboration among scientists to stifle dissenting views on the extent of
man-made global warming.

Check and check.

Mann is known for using ‘tricks' to finesse his data.

http://mediamatters.org/research/201001140063 1/15/2010



Debunked climate email claims return after right-wing media notice top scientist received... Page 6 of 6

Check.

[JJunk scientists behind the global warming movement knowingly perpetrated a fraud on the global
community.

Check and check.

Cheers!

REPLY REPORT ABUSE

by eweston8542983 (13 seconds ago)

More bad news for our atmosphere, and those who depend on it.

REPLY  REPORT ABUSE

by SLRTX (1 hour and 34 minutes ago) 1

| see that galileotardo has a lot of time on its hands. The conservatards are getting desperate, so
they're paying their pimply-faced interns to work over time on their troll posts.

The only decline that's being hidden is the decline of the denialists' religion. They play "tricks" with
reality to hide their own decline. They drink their kool-aid and eat their cherries.

They can deny all they want. The international conspiracy to tax all conservatards to death marches on
regardless of the denialists rants!

"Denialism is the employment of rhetorical tactics to give the appearance of argument or legitimate
debate, when in actuality there is none. These false arguments are used when one has few or no facts
to support one's viewpoint against a scientific consensus or against overwhelming evidence to the
contrary. They are effective in distracting from actual useful debate using emotionally appealing, but
ultimately empty and illogical assertions."

http://scienceblogs.com/denialism/about.php

REPLY REPORT ABUSE

ABOUTUS | PRESS/BLOGGERS | SPECIALREPORTS | CORRECTIONS | JOBS | STORE | PRIVACY POLICY | CONTACTUS

MOST POPULAR TAGS RSS FEEDS CONNECT & SHARE
Fox News Channel Hannity Fox Business Happy Hour Eric Bolling |Select a Feed 3 ll m

Glenn Beck show The O'Reilly Factor Rush Limbaugh . .
Premiere Radio Networks Glenn Beck The Rush Limbaugh Show Neil Cavuto Get personalized rss or email alerts

m MySpace
Clear Channel The War Room With Quinn & Rose Jim Quinn Pat Robertson Yﬂl.l

Glenn Beck Program Your World w/ Neil Cavuto FOX & Friends Morning Joe

© 2010 Media Matters for America. All rights reserved.

http://mediamatters.org/research/201001140063 1/15/2010



