
Cato's Michaels falsely claims emails show CRU
scientists were "silencing" dissent
1 hour and 18 minutes ago — 1 Comments

In a Wall Street Journal op-ed, Cato Institute fellow and author Patrick Michaels claimed that recently

stolen emails from the Climatic Research Unit (CRU) reveal "a silencing of climate scientists" and

"dramatically weakened the case for emissions reductions." Michaels cited emails that show scientists'

objections to certain papers being published in journals, however, the scientists do not appear to be in

a position "to bias" the scientific literature, because several of the papers they criticized were published

or cited, and in one paper's case, editors at the journal conceded that it should not have been published

as written.

Michaels claimed scientists involved in CRU emails skewed the
literature by "silencing" skeptics

From the December 18 Wall Street Journal op-ed:

But there's something much, much worse going on -- a silencing of climate scientists, akin

to filtering what goes in the bible, that will have consequences for public policy, including the

Environmental Protection Agency's (EPA) recent categorization of carbon dioxide as a

"pollutant."

The bible I'm referring to, of course, is the refereed scientific literature. It's our canon, and

it's all we have really had to go on in climate science (until the Internet has so rudely

interrupted). When scientists make putative compendia of that literature, such as is done by

the U.N. climate change panel every six years, the writers assume that the peer-reviewed

literature is a true and unbiased sample of the state of climate science.

That can no longer be the case. The alliance of scientists at East Anglia, Penn State and

the University Corporation for Atmospheric Research (in Boulder, Colo.) has done its best

to bias it.

A refereed journal, Climate Research, published two particular papers that offended

Michael Mann of Penn State and Tom Wigley of the University Corporation for Atmospheric

Research. One of the papers, published in 2003 by Willie Soon and Sallie Baliunas (of the

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics), was a meta-analysis of dozens of

"paleoclimate" studies that extended back 1,000 years. They concluded that 20th-century

temperatures could not confidently be considered to be warmer than those indicated at the

beginning of the last millennium.

[...]

Mr. Mann called upon his colleagues to try and put Climate Research out of business.

"Perhaps we should encourage our colleagues in the climate research community to no

longer submit to, or cite papers in, this journal," he wrote in one of the emails. "We would

also need to consider what we tell or request of our more reasonable colleagues who

currently sit on the editorial board."

After Messrs. Jones and Mann threatened a boycott of publications and reviews, half the

editorial board of Climate Research resigned. People who didn't toe Messrs. Wigley, Mann

and Jones's line began to experience increasing difficulty in publishing their results.

In fact, Climate Research editors and publisher conceded that
Soon-Baliunas paper should not have been published as written

Mann email proposing boycott of Climate Research cited specific paper. Critics have frequently

pointed to a March 11, 2003, email in which Mann wrote that the paper by Soon and Baliunas "couldn't

have cleared a 'legitimate' peer review process anywhere. That leaves only one possibility -- that the

peer-review process at Climate Research has been hijacked by a few skeptics on the editorial board."

Mann further stated, "I think we have to stop considering 'Climate Research' as a legitimate

peer-reviewed journal. Perhaps we should encourage our colleagues in the climate research community

to no longer submit to, or cite papers in, this journal. We would also need to consider what we tell or

request of our more reasonable colleagues who currently sit on the editorial board ..."

New York Times: Editors said "the analysis was deeply flawed," and publisher said "the paper

should not have been published as written." The New York Times reported on August 5, 2003,

Cato's Michaels falsely claims emails show CRU scientists were "silencin... http://mediamatters.org/research/200912180017

1 of 4 12/18/2009 3:10 PM



should not have been published as written." The New York Times reported on August 5, 2003,

that the Soon-Baliunas paper "has been heavily criticized by many scientists, including several of the

journal editors. The editors said last week that whether or not the conclusions were correct, the

analysis was deeply flawed." The Times further noted that the "publisher of the journal, Dr. Otto Kinne,

and an editor who recently became editor in chief, Dr. Hans von Storch, both said that in retrospect the

paper should not have been published as written" and that von Storch resigned, "saying he disagreed

with the peer-review policies." The Times report further noted that "[t]he study in Climate Research

was in part underwritten by $53,000 from the American Petroleum Institute, the voice of the oil

industry." Additionally, The Chronicle of Higher Education reported that "scientists contacted by The

Chronicle complained about the way their work was cited" in the paper.

Climate Research publisher: "CR should have requested appropriate revisions of the

manuscript prior to publication." On September 19, 2003, Kinne stated of the paper's conclusions,

"While these statements may be true, the critics point out that they cannot be concluded convincingly

from the evidence provided in the paper. CR should have requested appropriate revisions of the

manuscript prior to publication."

Scientists' objections did not prevent papers from being published,
included in IPCC report

Yale climate center: Papers scientists said they would "keep out" of IPCC were "subsequently

included." According to a December 17 article at the Yale Forum on Climate Change & the Media,

one email from CRU director Phil Jones criticizes "two papers, one by Kalnay and Cai (2003) in Nature

and one by McKitrick and Michaels (2004) in Climate Research, both dealing with effects of

land-use change on temperature measurements. Despite Jones' dislike of the papers and his threat to

keep them out of the IPCC [Intergovernmental Panel on Climate Change] Fourth Assessment Report,

both papers were subsequently included in the Assessment, suggesting that no small group of

scientists could be final arbiters of what is included in the IPCC reports." In the July 8, 2004, email,

Jones had written that he couldn't "see either of these papers being in the next IPCC report. Kevin and

I will keep them out somehow -- even if we have to redefine what the peer-review literature is!"

GRL told Mann it would publish McIntyre paper despite his "concerns." In an email, Steve

Mackwell, then-editor in chief at Geophysical Research Letters (GRL), wrote to Mann that he would

move ahead with publishing a manuscript written by Canadian mathematician Steve McIntyre despite

Mann's "concerns." Mackwell wrote that three reviewers had "recommended publication" and that he

was "satisfied by the credentials of the reviewers," and that he did "not feel that we have sufficient

reason to interfere in the timely publication of this work." The paper was published on February 12,

2005.

IPCC chair: "[N]o individual or small group of scientists is in a position to exclude a

peer-reviewed paper from an I.P.C.C. assessment." In a statement on the hacked emails, IPCC

chairman Rajendra Pachauri stated that "no individual or small group of scientists is in a position to

exclude a peer-reviewed paper from an I.P.C.C. assessment," and added that the assessment

process "ensure[s] the elimination of any possibility of omissions or distortions, intentional or

accidental." From Pachauri's statement:

In summary, no individual or small group of scientists is in a position to exclude a

peer-reviewed paper from an I.P.C.C. assessment. Likewise, individuals and small groups

have no ability to emphasize a result that is not consistent with a range of studies,

investigations, and approaches. Every layer in the process (including large author teams,

extensive review, independent monitoring of review compliance, and plenary approval by

governments) plays a major role in keeping I.P.C.C. assessments comprehensive,

unbiased, open to the identification of new literature, and policy relevant but not policy

prescriptive.

The unfortunate incident that has taken place through illegal hacking of the private

communications of individual scientists only highlights the importance of I.P.C.C. procedures

and practices and the thoroughness by which the Panel carries out its assessment. This

thoroughness and the duration of the process followed in every assessment ensure the

elimination of any possibility of omissions or distortions, intentional or accidental.

Contrary to Michaels' suggestion, GRL editor said scientists had
"nothing to do" with his resignation

From Michaels' Wall Street Journal op-ed:

GRL is a very popular refereed journal. Mr. Wigley was concerned that one of the editors

Cato's Michaels falsely claims emails show CRU scientists were "silencin... http://mediamatters.org/research/200912180017

2 of 4 12/18/2009 3:10 PM



was "in the skeptics camp." He emailed Michael Mann to say that "if we can find

documentary evidence of this, we could go through official ... channels to get him ousted."

Mr. Mann wrote to Mr. Wigley on Nov. 20, 2005 that "It's one thing to lose 'Climate

Research.' We can't afford to lose GRL." In this context, "losing" obviously means the

publication of anything that they did not approve of on global warming.

Soon the suspect editor, Yale's James Saiers, was gone. Mr. Mann wrote to the CRU's Phil

Jones that "the GRL leak may have been plugged up now w/ new editorial leadership

there."

Saiers: "My departure had nothing to do with attempts by Wigley or anyone else to have me

sacked." In a November 28 post on his blog, Roger Pielke Jr. wrote that he contacted Saiers to

inquire about Wigley's statement that "we could go through official ... channels to get him ousted."

Pielke posted Saiers' response:

I haven't looked for, and don't intend to look for, my name in the CRU emails, but one of my

colleagues did alert me to an email written by Wigley in which he suggested that, if I were a

climate skeptic, then steps should be taken to get me "ousted." Wigley's suggestion stems,

I believe, from the publication of a GRL paper (by McIntyre and McKitrick) that criticized

certain elements of Michael Mann's Hockey Stick paper. This paper caused a bit of a stir

and because I oversaw the peer review of this paper, I assume that Wigley inferred

(incorrectly) that I was a climate-change skeptic. I stepped down as GRL editor at the end

of my three-year term, long after the excitement over the McIntyre and McKitrick paper had

passed. My departure had nothing to do with attempts by Wigley or anyone else to have

me sacked.

Climate experts, fact-checkers dispute notion that emails undermine
climate change consensus

Michaels: CRU emails mean "the EPA has lost the basis for its finding." In the op-ed, Michaels

claimed that the CRU emails "have dramatically weakened the case for emissions reductions" and that

"[t]he EPA claimed to rely solely upon compendia of the refereed literature such as the IPCC reports,

in order to make its finding of endangerment from carbon dioxide. Now that we know that literature was

biased by the heavy-handed tactics of the East Anglia mob, the EPA has lost the basis for its finding."

PolitiFact: "The e-mails do not prove that climate change is a hoax." Addressing Sen. James

Inhofe's (R-OK) claim that the emails show the science behind climate change "has been pretty well

debunked," PolitiFact.com rated the claim "False," noting that "[i]ndependent of CRU's data, agencies

and academics all over the world are coming to essentially the same conclusion: Climate change is

happening."

FactCheck.org: "[T]here's still plenty of evidence that the earth is getting warmer and that

humans are largely responsible." FactCheck.org concluded that claims that the emails show

climate change science is fraudulent are "far wide of the mark," adding that "many of the e-mails that

are being held up as 'smoking guns' have been misrepresented by global-warming skeptics eager to

find evidence of a conspiracy. And even if they showed what the critics claim, there remains ample

evidence that the earth is getting warmer." FactCheck.org further noted that the IPCC report

"incorporates data from three working groups, each of which made use of data from a huge number of

sources -- of which CRU was only one."

Associated Press analysis: "[T]he messages don't support claims that the science of global

warming was faked." After "an exhaustive review" of the emails, the AP concluded that "[e]-mails

stolen from climate scientists show they stonewalled skeptics and discussed hiding data - but the

messages don't support claims that the science of global warming was faked, according to an

exhaustive review by The Associated Press." The AP analysis further stated, "None of the e-mails

flagged by the AP and sent to three climate scientists viewed as moderates in the field changed their

view that global warming is man-made and a threat."

1,700 scientists sign statement reaffirming position that warming is "unequivocal." Following the

release of the reportedly stolen emails, more than 1,700 scientists from the United Kingdom signed a

statement responding "to the ongoing questioning of core climate science and methods." It said: "We,

members of the UK science community, have the utmost confidence in the observational evidence for

global warming and the scientific basis for concluding that it is due primarily to human activities. The

evidence and the science are deep and extensive. They come from decades of painstaking and

meticulous research, by many thousands of scientists across the world who adhere to the highest

levels of professional integrity. That research has been subject to peer review and publication,

Cato's Michaels falsely claims emails show CRU scientists were "silencin... http://mediamatters.org/research/200912180017

3 of 4 12/18/2009 3:10 PM



providing traceability of the evidence and support for the scientific method." It continued:

The science of climate change draws on fundamental research from an increasing number

of disciplines, many of which are represented here. As professional scientists, from

students to senior professors, we uphold the findings of the IPCC Fourth Assessment

Report, which concludes that 'Warming of the climate system is unequivocal' and that 'Most

of the observed increase in global average temperatures since the mid-20th century is very

likely due to the observed increase in anthropogenic greenhouse gas concentrations'.

Nature: "Nothing in the e-mails undermines the scientific case that global warming is real." A

December 2 editorial in the science journal Nature stated: "Nothing in the e-mails undermines the

scientific case that global warming is real -- or that human activities are almost certainly the cause.

That case is supported by multiple, robust lines of evidence, including several that are completely

independent of the climate reconstructions debated in the e-mails." Also from the editorial:

The stolen e-mails have prompted queries about whether Nature will investigate some of

the researchers' own papers. One e-mail talked of displaying the data using a 'trick' -- slang

for a clever (and legitimate) technique, but a word that denialists have used to accuse the

researchers of fabricating their results. It is Nature's policy to investigate such matters if

there are substantive reasons for concern, but nothing we have seen so far in the e-mails

qualifies.

AMS: Impact on climate change science of emails "very limited." Following the release of the

stolen emails, the American Meteorological Society (AMS) reaffirmed its Statement on Climate

Change, stating that it "is based on a robust body of research reported in the peer-reviewed

literature." AMS further stated: "For climate change research, the body of research in the literature is

very large and the dependence on any one set of research results to the comprehensive understanding

of the climate system is very, very small. Even if some of the charges of improper behavior in this

particular case turn out to be true -- which is not yet clearly the case -- the impact on the science of

climate change would be very limited."

AAAS reaffirms position on climate change. In a December 4 statement, the American Association

for the Advancement of Science (AAAS) reaffirmed its position, "based on multiple lines of scientific

evidence" that "global climate change caused by human activities is now underway, and it is a growing

threat to society." AAAS chief executive officer Alan I. Leshner stated, "The vast preponderance of

evidence, based on years of research conducted by a wide array of different investigators at many

institutions, clearly indicates that global climate change is real, it is caused largely by human activities,

and the need to take action is urgent."

Prominent scientists send letter to Congress "to set the record straight." In a December 4 letter

to Congress, 29 prominent scientists, including 11 members of the National Academy of Scientists,

stated, "The body of evidence that human activity is the dominant cause of global warming is

overwhelming. The content of the stolen emails has no impact whatsoever on our overall understanding

that human activity is driving dangerous levels of global warming." Noting the "multiple independent lines

of evidence" supporting the case for manmade climate change, the scientists stated, "Even without

including analyses from the UK research center from which the emails were stolen, the body of

evidence underlying our understanding of human-caused global warming remains robust."

UCS: "The e-mails provide no information that would affect the scientific understanding of

climate change." The Union of Concerned Scientists (UCS) has stated that "[t]he e-mails provide no

information that would affect the scientific understanding of climate change, as many contrarians are

falsely claiming. For years, thousands of scientists working at climate research centers around the

world have carefully and rigorously reached a consensus on the extent of climate change, the urgency

of the problem, and the role human activity plays in causing it." UCS further stated: "The findings of the

USGCRP, IPCC and other scientific bodies are based on the work of thousands of scientists from

hundreds of research institutions. The University of East Anglia's Climate Research Unit (CRU) is just

one among many such research institutions. Even without data from CRU, there is still an overwhelming

body of evidence that human activity triggering dangerous levels of global warming."

Cato's Michaels falsely claims emails show CRU scientists were "silencin... http://mediamatters.org/research/200912180017

4 of 4 12/18/2009 3:10 PM


