3/29/2010 Reuters Fails to Provide Background o...

NAT | ONAL > . .. - "The best de.:fense again-st u.f:u_rpatur',r"
REV E\f\fl.T T a Malpractice S e
institute

HOME ABOUT NRI PROGRAMS EVENTS IN THE NEWS JOIN NRI CONTRIBUTE CONTACT US

Reuters Fails to Provide Background on Union-Funded “Jobs Study”
Reporting on a new “study” on U.S.-China trade, Reuters reporter Doug Palmer writes:

Unfair Chinese trade and currency practices caused the loss of as many as 2.4 million U.S. jobs
between 2001 and 2008, according to a study released on Tuesday.

The report by the left-leaning Economic Policy Institute said China’s “currency manipulation” was a
major cause of the United States’ trade deficit with China, though it said other Chinese practices
contributed to the deficit.

While Palmer mentions that EPI is “left-leaning,” he fails to mention that the organization receives 30% of its funding
from trade-averse labor unions, and that its board of directors is manned by nine of the most powerful union leaders in
America, including Andy Stern (SEIU), Richard Trumka (AFL-CIO), Ron Gettelfinger (UAW), Leo Gerard (USW).

And while Palmer freely lists EPI's “jobs” statistics, he fails to report that EPI's methodology - which does not count a
single actual job and instead simplistically derives “job loss” numbers from the US trade deficit - has been routinely
debunked for the past decade by, among others, the Cato Institute’s Dan Griswold (in 2000, 2001, 2003, 2005, and
2007), AEI's Phil Lewy, the US Chamber of Commerce, and the non-partisan FactCheck.org. Considering the tense
state of U.S.-China trade relations, Palmer should have included this perspective when covering such an incendiary
study.

Scott Lincicome March 29, 2010
Tags: AFL-CIO, china, Doug Palmer, Economic Policy Institute, Reuters, SEIU, trade, UAW, USW

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from
your own site.

Leave a Reply

Name (required) |

Mail (not published) (required) |

Website |

Your Comment s~

Submit Comment | Reset Form

Media Give Limbaugh the Bum’s Rush »

« Submit Your Nominee
If you would like to nominate a news article with misreporting, please send it to media@nrinstitute.org

rss entries rss comments

http://nrinstitute.org/mediamalpractic... 1/2



3/29/2010

Reuters Fails to Provide Background o...

+« Recent Posts

Reuters Fails to Provide Background on Union-Funded “Jobs Study”
Media Give Limbaugh the Bum’s Rush

USA Today Falls for Obamacare Medicare Double Count
Bloomberg Misses Obamacare Medicaid Time Bomb

AFP’s $1.2 Trillion CBO

« Archives

March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009

June 2009

May 2009

April 2009
March 2009
February 2009

« Links

Competitive Enterprise Institute
Heritage Foundation

Cato Institute

Tax Foundation

Media Research Center

National Review Institute Blog | Web Development by ArtDriver.com

http://nrinstitute.org/mediamalpractic...

2/2



