5/7/2010 GUEST BLOG: A Columnist Sentenced ...
Friday, 07 May 2010

GUEST BLOG: A Columnist Sentenced to Three

Years in Prison in Ecuador
Reprinted with permission from Cato-at-liberty.org

Gabriela Calderon de Burgos

Gabriela Calderon de Burgos. Source: Cato Institute.
Ecuadorian President Rafael Correa has long labeled the free press as his
“main enemy.” His attitude has unfortunately resulted in official
intolerance of individuals critical of the government.

The latest example is that of Emilio Palacio, the editor of the op-ed page
of El Universo — the newspaper with the highest circulation in the country
— who was sentenced on Friday to three years in jail for an op-ed he
wrote in August 2009. Palacio accused Camilo Saman, director of a state-
owned bank, of having sent protesters to El Universo’s offices after the
newspaper reported on possible acts of corruption at the bank. The
President has repeatedly stated that Palacio should be punished for what
he wrote. In a country where everybody knows that the courts are not
independent of political power, it's not surprising that the ruling went
against the editor.

I have known Palacio since | began writing op-eds for El Universo in late
2006. Although we hardly ever agree on policy issues, | certainly don’t
believe he (or anyone else) deserves to go to jail (and possibly pay a fine
of $3 million) for expressing an opinion. (The court actually found Palacio
guilty of libel, but even if we were to agree with that finding, the
punishment surely does not fit the crime.)

Correa’s government has accused at least 31 people of offending “the
majesty of the presidency,” jailing many of them for short periods of time.

www.freemedia.at/singleview/4928/ 1/2



5/7/2010 GUEST BLOG: A Columnist Sentenced ...
To do so, the President revived a law that the first military dictatorship of
the 1970s put into place that made such an offense a crime and that was
never taken off the books.

The government regularly vilifies its critics including journalists, university
students, businessmen, and indigenous leaders. For example, during his
weekly national radio shows, the President has attacked Carlos Vera and
Jorge Ortiz, the two most popular news anchors in the country. The
government’s frequent nationally televised messages (that every TV
station on public airwaves is forced to broadcast) usually have the sole
purpose of attacking a person or group that opposes official policy.
Sometimes these messages were broadcast during Vera’'s and Ortiz’'s
programs, thereby keeping their viewers from watching them. In 2008
Correa took over several privately owned TV and radio stations. Last year,
he apparently had his eyes set on Teleamazonas, another TV station on
public airwaves. In December, the government shut down Teleamazonas
for three days and now has a frivolous legal case pending against it.

Sadly, Correa is following the pattern of his fellow populist Hugo Chavez
in curtailing freedom of speech, though receiving virtually no international
scrutiny.

First published on cato-at-liberty.org on 29 March 2010.

The author is the Editor of ElCato.org, the Cato Institute’s spanish
language website and a weekly columnist for EI Universo (Ecuador).

© IPI: International Press Institute 2010

www.freemedia.at/singleview/4928/ 2/2



