
 

High Court's First Gay-Issues Ruling 

Same-sex marriage cases spark new interest in 1958 First Amendment decision. 

Tony Mauro  

December 1, 2014  

With same-sex marriage litigation pending before the U.S. Supreme Court, lawyers and scholars 

are focusing intense interest on a long-forgotten, one-line ruling by the court in 1958 — the first 

decision the justices ever made regarding issues that directly impact gay rights. 

The ruling is One Inc. v. Olesen, in which the high court ruled, on First Amendment grounds, 

that a Los Angeles-based magazine for gays was not obscene and should be delivered to 

subscribers by the U.S. Post Office like any other publication. 

In addition to giving gay expression constitutional protection, the case represents to gay rights 

advocates the federal government's post-World War II campaign against homosexuals in the 

federal workforce and beyond. 

"This is a landmark civil rights case that has not had its due, its place in history," said Lisa 

Linsky, a McDermott Will & Emery partner and head of a team at the firm seeking historical 

documents about the case. 

Researching the history of discrimination against LGBT individuals, Linsky said, is necessary to 

"document the nature and extent of the animus that goes back so many years." She pointed to 

Chief Justice John Roberts Jr.'s dissent in the 2013 United States v. Windsor case, which said that 

more than mere "snippets" of history are needed to prove the government's bigotry against gays. 

Jonathan Rauch, a Brookings Institution scholar and author of a 2004 book on same-sex 

marriage, said of the One Inc. decision, "That one sentence set us free. This is a case which, after 

languishing for 60 years, will not be forgotten again." 

At a Cato Institute forum on the case Nov. 24, Rauch said that throughout history, "the first way 

to oppress and harass a minority is to silence it." By giving First Amendment protection to 

expression among homosexuals, he said, the One Inc. decision could be "the most important civil 

rights case we've ever had." 

McDermott took on the One Inc. research project, which may include litigation under the 

Freedom of Information Act, in cooperation with the Mattachine Society of D.C., a gay advocacy 

group that was founded in 1961 but lapsed in recent years. New president Charles Francis 

revived and repurposed the group in 2011 with the goal of "archive activism" to shed light on the 

history of the movement. 



Government agencies have been slow to retrieve and release documents related to the One Inc. 

case, Francis said. "We need to find these documents," Francis said. "I guarantee they would fill 

a truck." 

One, which billed itself at "The Homosexual Magazine," began publication in 1953. It was the 

first gay "magazine of ideas," Francis said, as opposed to "beefcake" publications. 

One soon drew the attention of postal authorities as a possible violation of rules prohibiting the 

mailing of obscene publications. The August 1953 issue, with the prophetic question 

"Homosexual Marriage?" on its cover, was held up for three weeks before being delivered. 

The Post Office permanently withheld the October 1954 issue, triggering the legal battle that 

eventually reached the Supreme Court. Its volunteer lawyer Eric Julber at first approached the 

American Civil Liberties Union for help, but was turned down, according to Courting Justice, a 

2001 book that charts the history of gay rights issues before the Supreme Court. 

Authors Joyce Murdoch and Deb Price wrote that the magazine was targeted in part because "the 

federal government had adopted an aggressive new posture in 1950 that treated homosexuals as a 

national menace." Cold War fears were spreading about communists allegedly infiltrating 

American government and society, and soon, homosexuals were lumped together with 

communists as potential threats. 

The magazine sued Los Angeles postmaster Otto Olesen. The U.S. attorney's office defended the 

postmaster's actions, asserting that a fictional article in the magazine about a lesbian relationship 

was obscene because it was "lustfully stimulating to the average homosexual reader." 

A district court judge agreed with the government in March 1956, ruling that "the suggestion that 

homosexuals should be recognized as a segment of our people and be accorded special privilege 

as a class is rejected. In February 1957, a panel of the U.S. Court of Appeals for the Ninth 

Circuit upheld the ruling, finding the magazine "morally depraving and debasing." Julber 

appealed to the Supreme Court on equal-protection grounds, with little expectation the court 

would grant review. 

By coincidence, soon after One filed the petition, the Supreme Court issued its ruling in Roth v. 

United States, defining obscenity as material that appeals to "prurient interest." In urging the 

Supreme Court not to review the One case, Solicitor General J. Lee Rankin cited Roth and 

asserted that the magazine fit that definition. 

Justices' files include several memos from law clerks sympathetic to the magazine's arguments, 

according to Courting Justice. "If the story in One is calculated to promote lesbianism, certain 

stories in [Ladies'] Home Journal are probably calculated to promote adultery," a clerk for Justice 

Harold Burton wrote. 

Surprisingly, five justices voted to grant review in January 1958, according to the papers of 

Justice William O. Douglas: Felix Frankfurter, Douglas, Hugo Black, Charles Whittaker and 

John Marshall Harlan. But instead of setting the case for argument, the justices voted on it again 



the next week. Frankfurter, Douglas, Thomas Clark, Harlan and Whittaker voted to reverse the 

Ninth Circuit — a narrow 5-4 majority. 

But the closeness of the vote was not revealed to the public. On Jan. 13, 1958, the court released 

its terse unsigned opinion: "The petition for writ of certiorari is granted and the judgment of the 

United States Court of Appeals for the Ninth Circuit is reversed. Roth v. United States." By 

mentioning Roth, the court was ruling, in effect, that "homosexual content in a publication did 

not automatically equal obscenity," Murdoch and Price assert. 

The ruling got scant attention in the press when it was issued. It was not until the next day that 

One's staff learned it had won. Founder Dale Jennings later said he thought it was a prank when a 

friend told him of the victory. "I said, 'Look, don't joke. The year 2000, yes. But not today.' " 

 


