
 

Key biotech journalist in smear campaign of Seralini 

completely discredited 

By J. D. Heyes  

November 20, 2014 

 

(NaturalNews) Jon Entine -- biotech shill, character assassination operative, Forbes.com writer 

and a fellow at the American Enterprise Institute, George Mason University and the University 

of California at Davis -- has a long history of smearing anyone who dares to speak well-

researched truth about the harmful effects of genetically modified organisms and bio-engineered 

food. That includes French Prof. Gilles-Eric Seralini, whose 2012 University of Caen study 

found that GM maize and Roundup, even at low doses, caused organ damage, tumors and 

premature death in rats over the long term. 

 

Writing in Forbes in May 2013, Entine launched a broadside against Seralini for withdrawing 

from a planned debate regarding biotechnology (Seralini is a critic of Monsanto, Roundup and 

GMOs, largely as a result of his findings) at the libertarian-leaning CATO Institute. 

 

Entine, in his critical piece, claimed that he wanted to use the debate forum to "present both sides 

of the issue" regarding genetically modified foods and GM biotechnology in general, but his 

history suggests otherwise, as he is a regular, particularly vociferous defender of GMO foods and 

the biotechnology used to create them. 

 

As further reported by GMWatch, Entine's pieces were extremely dishonest. 

 

"For example, Entine described Seralini's findings as 'anomalous' even though Seralini's was the 

only long-term toxicity study ever carried out on this particular GM maize and the herbicide it is 

grown with. It's hard not to produce 'anomalous' findings if there is only one experiment," 

GMWatch noted. 

 

In addition, Entine has undermined Seralini on Wikipedia, under the handle "runjonrun" (at one 

time, Entine's email address was runjonrun@earthlink.net). 

 

GMWatch said it was "alerted by Wikipedia users to the fact that Entine was one of the early 

editors on a one-sided and originally potentially libellous Wikipedia article called 'The Seralini 

affair', which denigrated Seralini's study and Seralini himself. 

http://www.spinwatch.org/index.php/issues/science/item/164-smelling-a-corporate-rat
http://gmwatch.org/index.php/news/archive/2013/14800
mailto:runjonrun@earthlink.net
http://www.naturalnews.com/Seralini.html


 

"Entine, under the Wiki user name 'runjonrun', was active in vandalising the article by rapidly 

deleting balancing information, for example, about the scientific support for Seralini's study and 

the conflicts of interest among critics of the study." 

 

In one published spat on Wikipedia, "runjonrun" revealed himself as Jon Entine after upsetting 

other Wiki users by allegedly contravening Wiki conflict of interest guidelines and vandalizing 

articles without justification. 

 

But perhaps of Entine's crowning achievements was the "take-down" of a business known as The 

Body Shop (TBS) during his waning days as a news program producer at ABC, in 1994. 

 

Unable to get the program aired at the network, Entine eventually convinced a small-time 

journal, the Minneapolis-based Business Ethics magazine, to publish what can only be described 

as a hit piece against TBS. This was a long-term "investigation" by Entine, who seemed locked 

into TBS for some reason. 

 

Immediately prior to the publication of his piece in Business Ethics, TBS responded to his 

reported allegations, which were reported by Britain's Independent newspaper: 

 

Mr Entine was accused by the company of using questionable methods, and making 'misleading 

statements which are seriously defamatory of The Body Shop'. It added that he 'has been 

engaged in a single- minded [sic] campaign of vilification against The Body Shop.' 

 

Mr Entine is alleged to have described Anita Roddick, the company's founder, as a 

'schizophrenic and a sociopath'. 

 

He is said to have denounced the company in approaches to investors, franchisees and potential 

supporters. ... 

 

Among allegations to surface in the past 10 days are claims that the company's 'Trade not Aid' 

policy of buying goods from indigenous peoples was not as vigorously pursued as The Body 

Shop had claimed, that Ms Roddick 'stole' the company's concept from a tiny American outfit, 

and that it had been responsible for pollution in New Jersey. 

 

But, as reported by independent journalist Lorna Salzman here, it was a pseudo-scandal of his 

making: 

 

In Entine's TBS attack, he referred to a Food & Drug Administration (FDA) investigation of a 

small shampoo spill from TBS' New Jersey operations. But he failed to say that it was HE who 

http://en.wikipedia.org/wiki/User_talk:Runjonrun
http://www.naturalnews.com/news.html
http://www.independent.co.uk/news/uk/besieged-body-shop-comes-out-fighting-1386286.html
http://www.lornasalzman.com/collectedwritings/unwise.html


called in the complaint (later whiting out his name,a [sic] fact he concealed), that FDA found the 

TBS facility to actually be well-run, and that FDA, upon completing all inspections, is bound by 

law to make recommendations regardless of how clean the facility may be. 


