
 

Public TV, Private Gain: KNME’s General Manager Rak es It In [Links 
Fixed]  
By Jim Scarantino on August 30, 2012  
 
 

For a non-profit organization dedicated to public service, KNME-TV pays its general manager 
more than its faithful supporters might imagine.  Polly Anderson, the general manager of PBS 
New Mexico, receives $165,000 a year, plus benefits. Her non-profit salary is right up there with 
what for-profit corporations pay managers at far larger television stations.  Though her staff is 
tiny in comparison, she makes significantly more than the people who manage the huge 

workforces of the City of Albuquerque and Bernalillo County.  

“I’m offended,” said Bernalillo County Commissioner Wayne Johnson when he heard of 
Anderson’s salary. “What does she do?  KNME has become basically a satellite repeater.  They 
don’t do the level of original production they used to do.  The station once was all about 
education and what was happening locally.  That’s not what they’re doing now.” 

Johnson knows the station’s history.  His mother worked at KNME for fifteen years offering an 
educational program for children called “Kaleidoscope.” 

Johnson compared Anderson’s salary and less demanding responsibilities to the duties of 
Thomas Zdunek, the Bernalillo County Manager.  At $148,000, he receives the highest salary 
New Mexico Watchdog has found so far in its survey of the payrolls of local 
governments.  Albuquerque’s City Manager makes $144,773 for overseeing an even larger City 
Hall workforce responsible for public health and safety, as well as streets, roads, parks, vast real 
estate holdings and huge capital projects. 

“The Bernalillo County manager oversees 2500 employees,” Johnson said.  KNME employs 49 
other than Anderson, according to data obtained from the University of New Mexico’s Sunshine 
Portal. 



 

Polly Anderson 

Anderson’s salary easily eclipses the compensation of her counterparts at the other PBS affiliates 
in New Mexico, all of which broadcast pretty much the same programs obtained through the 
Corporation for Public Broadcasting. All of the New Mexico PBS affiliates do some amount of 
their own original programming, but the hours devoted to original offerings are not a large part 
of the overall schedule. 

At KENW-TV, the PBS affiliate in Portales operating out of Eastern New Mexico University, 
the highest paid employee receives $94,759.  That station has 34 employees. 

At KRGW, the Las Cruces PBS affiliate operating out of New Mexico State University, the top 
salary is $92,855.70.  That station operates with only 19 paid employees, according to the data 
the station provided to New Mexico Watchdog. 

The complete payrolls for each station are provided here:  KNME, KENW, KRGW. 

New Mexico Watchdog compiled KNME’s payroll from information on UNM’s Sunshine 
Portal.  The other stations provided the information at our request. 

Anderson also leaves all other KNME employees far behind.  Not one besides Anderson makes 
six figures.  The closest to Anderson still makes $67,000 less.  The highest salary for the people 
producing KNME’s orginal programming is $56,000.  The median income for KNME employees 
is $42,000.  Twenty-one employees make under $40,000.  The lowest receives just under 
$21,000. 



We gave Anderson several days to justify her level of compensation, and explain what it is she 
does that calls for such a generous compensation package.  We asked her if she thought KNME 
supporters were aware of how much she was being paid, and, if so, what KNME had done to so 
inform them.  We told her we would print her response in full, verbatim. 

We never received any response from Anderson. 

“Lavish Salaries” Make Public Broadcasting A Target for Fiscal Hawks 

Last year, U.S. Senator Jim DeMint, Republican of South Carolina, blasted “lavish” salaries paid 
to top executives at the Corporation for Public Broadcasting, PBS and National Public 
Radio.  CPB is the “steward” of the federal government’s investment in public broadcasting.  Its 
programs are distributed through PBS and NPR.  The television programs are broadcast on New 
Mexico’s PBS affiliates. 

 

U.S. Senator Jim DeMint 

DeMint penned an op-ed published in the Wall Street Journal in which he reported how a few 
select people in non-profit public broadcasting are getting rich.  Paula Kerger, the President of 
PBS, in 2009 pulled in $632,223 a year.  The President and CEO of the Corporation for Public 
Broadcasting netted $498,884 in reportable income, and another $70,630 in other 
compensation.  DeMint wrote, “That’s practically a pittance compared to Kevin Klose, president 
emeritus of NPR, who received more than $1.2 million in compensation, according to the tax 
forms the nonprofit filed in 2009.” 

DeMint argued that if these non-profits could pay such lavish salaries, then they should have the 
funds to survive as private broadcasters without annual federal subsidies. 



“He doesn’t even mention how people chipping in $25 to ‘save’ shows like Sesame Street might 
feel misled if they saw the salary numbers,” observed Tim Graham in reviewing DeMint’s 
opinion piece.  Graham is director of Media Analysis at the Media Research Center. 

A review by Graham of public broadcasting tax data in 2009 found even more generous 
salaries.  NPR’s CEO received over $1.3 million the previous year. 

PBS President Kerger has enjoyed annual raises of about $100,000 even while the nation 
suffered through the recent recession.  In 2007 her annual salary was $424,409.  In 2008 she 
received a $110,000 raise to rake in a new personal best of $534,500.  As noted above, in 2009 
she topped that, taking home $623,223.  Ironically, last year PBS distributed a report 
entitled:  “In a Weak Economy, Why Is CEO Pay on the Rise?” 

In the face of criticism, Kerger has seen a small reduction in her base pay.  Her reportable 
income in 2010 dropped slightly to $603,403. 

 

Paula Kerger 

Anderson, according to UNM records New Mexico Watchdog reviewed in the office of 
University Counsel, was hired at the $165,000 salary and has not received a raise above that 
level.  She did not answer our questions whether she has received any bonuses above her regular 
pay. 

KNME does not make it easy to discover Anderson’s salary now or in years past.  KNME’s web 
page provides no financial data.  Until UNM launched its Sunshine Portal this year, the 
information on Anderson’s salary was available only in unindexed volumes of computer payroll 
printouts kept in the office of University Counsel. 

New Mexico Watchdog has pending a public records request to inspect KNME’s financial and 
other information.  A whistleblower lawsuit filed last year alleges that UNM has siphoned off 
millions of federal and state dollars from KNME operations. 



Supporters of public television may not be happy to learn that public television stations making 
frequent pleas of poverty pay their executives so handsomely.   The publisher of the Dunkirk, 
New York Observer was upset to learn that he had been faithfully giving money to  a public 
television station in Buffalo that paid its top executive $310,000.  “Why would anyone who 
wants people to donate their hard-earned dollars to their programming consciously earn that 
much money? Are they out of touch or are they just plain selfish?” he asked in an editorial 
entitled, “Inflated salaries costly to PBS image.” 

Journalists are beginning to examine executive pay at other PBS affiliates, like WGBH of Boston 
where over seven people receive more than $200,000. 

Non-Profit TV Pays As Good As For-Profit TV 

We consulted three individuals who work in the broadcasting industry in Albuquerque:  the 
general manager of a large television station, a high-level executive in a large broadcasting 
corporation, and a producer at a local television station.  The consultations were not for 
attribution.  We wanted to know how Anderson’s public non-profit television salary compared to 
the level of compensation in the private profit-driven market. 

First, we must note the comparison is not quite fair.  Anderson manages a smaller staff and 
budget than local private television broadcasters.  Those broadcasters turn out daily product–
morning, noon, evening and nighttime news reports, along with updates and the notorious 
“breaking news” alerts. With those caveats, all of which favor Anderson, we made our inquiries. 

The consensus was that Anderson’s $165,000 salary at non-profit public KNME-TV was in line 
with what executives in similar positions make in Albuquerque’s for-profit broadcasting 
sector.   The executive at the large broadcasting corporation was miffed that Anderson’s 
paycheck was larger than his.  The producer shared his personal salary, and it fell below all of 
KNME’s salaries for its producers. 

One could argue that the private companies need to treat their employees better.  Or the point 
may be that KNME’s generous salary for its top executive shows the station really does not need 
public subsidies to get by. 

Between 2001 and 2012, the federal subsidy of the Corporation for Public Broadcasting has 
increased from $340 million to $441.1 million, according to Sen. DeMint.  PBS has asked for a 
$445 million advance for 2015.  PBS receives only 15% of its budget from federal funding.  The 
balance comes from donations and sponsorships. 

According to The Washington Post, Republican Presidential nominee Mitt Romney has said that, 
while he is a fan of PBS, he will end its federal subsidies if elected.  He said he believes the 
institution can and should stand on its own. PBS CEO Kerger called Romney’s comments “very 
disapointing” and said any further cuts would be “crippling” because some local affiliates 
depend heavily on federal largesse.  President Obama has opposed defunding PBS and NPR on 
the grounds that the $400 million plus of federal subsidies have little effect on the nation’s 
staggering deficit. 



On a side note, a recent paper in The Cato Institute’s Policy Analysis publication makes the case 
that PBS and NPR would be better organizations, and provide better, more robust, more diverse 
and more challenging programming if they were allowed to go private.  The article is entitled, “If 
You Love Something, Set It Free.” 

(Disclosure:  Jim Scarantino, the author of this report, was a regular panelist on the KNME-TV 
public affairs weekly program “New Mexico In Focus” for several years until announcing in July 
2010 that he was leaving for a period of extended travel.  As a panelist, Scarantino had little to 
no contact with Anderson.  He was paid $100 for preparation and taping of the program.) 

 


