
 
 

Why does Public Broadcasting insist on 
dependency? 
byConn Carroll Senior Editorial Writer 
May 18, 2012 
 

Free Press, a nonprofit advocacy group supposedly dedicated to promoting a 
"independent media ownership," has posted a letter attacking Sen. Jim DeMint, R-S.C., 
and Rep. Doug Lamborn, R-Colo., for their efforts to end taxpayer funding of Public 
Broadcasting. According to Free Press' Josh Stearns, the $445 million that the 
Corporation for Public Broadcasting gets each year is a "tiny federal investment" that "is 
vital to helping support programming that commercial media won’t showcase and 
provides an important foundation for stations around the country to build on." 

But as a new Cato report due out next Monday details, not only did Public Broadcasting 
thrive long before the federal government started funding it, the whole reason President 
Lyndon Johnson created the CPB was to exert more government control over previously 
independent media. 

In his new report titled, "If You Love Something, Set It Free: A Case for Defunding 
Public Broadcasting," Trevor Burrus writes: 

Public broadcasting in America has never been divorced from government control and, 
realistically, it never will be. In fact, as will be discussed below, the CPB was created 
partially to enable government to better control the content of predecessor 
noncommercial stations that were thought to be broadcasting radical programming. From 
the beginning, the desire to control the content of broad- casts was evident. For example, 
although the Carnegie Commission report recommended a 12-person board, with six 
appointed by the president and six appointed by those appointees, President Johnson 
submitted a bill that had the president appointing every member of a 15-person CPB 
board. From the outset, public broadcasting was politicized. 

Turns out, noncommercial broadcasting existed for decades before the federal 
government got involved: 



In 1914 University of Wisconsin engineering professor Edward Bennett set up a personal 
wireless transmitter and applied to the Commerce Department for a license. Eight years 
later the station debuted its first news program. Today, Wisconsin Public Radio consists 
of 30 stations through- out the state. 
... 
In 1952 the Fund for Adult Education, a subsidiary of the liberal Ford Foundation, 
created the National Educational Television and Radio Center. Although originally not 
involved in the production of programming, by 1954 the center was producing limited 
amounts of programming and distributing it to local affiliates via mail. 
... 
By 1963 the privately funded National Educational Television and Radio Center began to 
focus completely on television, changing its name to National Educational Television 
(NET). The Ford Foundation invested large sums of money in educational television—at 
its peak nearly $100 million a year—and the foundation moved strongly to dominate the 
noncommercial television market. NET’s private backing enabled it to take a strong 
stance against taxpayer financing. To NET, public interest broadcasting consisted of 
programming that challenged the establishment by showing citizens the true face of 
poverty, war, race relations, and other controversial topics. 

But all that independence ended up once the federal government started footing the bill: 

NET’s controversial documentaries and hard-hitting exposees—like Who Invited U.S.?, 
The Poor Pay More, Black Like Me, and Inside North Vietnam—while raising the ire of 
many, did not create recriminations against public officials, organizational penance, or 
citizen backlash. As public fund- ing increased, however, the need for political savvy 
increased. Eventually, NET’s controversial programming helped contribute to its 
downfall. NET’s perceived “anti-administration” broadcasts helped spur the creation of 
CPB itself, which then supplanted NET, thanks largely to its government funding and its 
“playing ball” with its government sponsors. 

Burrus concludes: 

Public broadcasting does not need to go away, it needs to be transformed back into the 
noncommercial model that thrived before widespread government funding. CPB, PBS, 
NPR, as well as local public broadcasting out- lets such as Wisconsin Public Radio and 
Television, have the infrastructure and funding to become successful noncommercial, 
nonprofit broadcasters not tied to public funds. 

 


