
 

How the oil industry made us doubt climate change 
September 20, 2020 

Phoebe Keane 

As climate change becomes a focus of the US election, energy companies stand accused of trying 
to downplay their contribution to global warming. In June, Minnesota's Attorney General sued 
ExxonMobil, among others, for launching a "campaign of deception" which deliberately tried to 
undermine the science supporting global warming. So what's behind these claims? And what 
links them to how the tobacco industry tried to dismiss the harms of smoking decades earlier? 

To understand what's happening today, we need to go back nearly 40 years. 

Marty Hoffert leaned closer to his computer screen. He couldn't quite believe what he was 
seeing. It was 1981, and he was working in an area of science considered niche. 

"We were just a group of geeks with some great computers," he says now, recalling that moment. 

But his findings were alarming. 

"I created a model that showed the Earth would be warming very significantly. And the warming 
would introduce climatic changes that would be unprecedented in human history. That blew my 
mind." 

Marty Hoffert was one of the first scientists to create a model which predicted the effects of 
man-made climate change. And he did so while working for Exxon, one of the world's largest oil 
companies, which would later merge with another, Mobil. 

At the time Exxon was spending millions of dollars on ground-breaking research. It wanted to 
lead the charge as scientists grappled with the emerging understanding that the warming planet 
could cause the climate to change in ways that could make life pretty difficult for humans. 

Hoffert shared his predictions with his managers, showing them what might happen if we 
continued burning fossil fuels in our cars, trucks and planes. 

But he noticed a clash between Exxon's own findings, and public statements made by company 
bosses, such as the then chief executive Lee Raymond, who said that "currently, the scientific 
evidence is inconclusive as to whether human activities are having a significant effect on the 
global climate". 

"They were saying things that were contradicting their own world-class research groups," said 
Hoffert. 



Angry, he left Exxon, and went on to become a leading academic in the field. 

"What they did was immoral. They spread doubt about the dangers of climate change when their 
own researchers were confirming how serious a threat it was." 

So what changed? The record-breaking hot summer of 1988 was key. Big news in America, it 
gave extra weight to warnings from Nasa scientist Dr Jim Hansen that "the greenhouse effect has 
been detected, and is changing our climate now". 

Political leaders took notice. Then UK Prime Minister Margaret Thatcher acknowledged the 
great new global threat: "The environmental challenge which confronts the whole world 
demands an equivalent response from the whole world." 

In 1989, Exxon's strategy chief Duane Levine drew up a confidential presentation for the 
company's board, one of thousands of documents in the company's archive which were later 
donated to The University of Texas at Austin. 

Levine's presentation is an important document, often cited by researchers investigating Exxon's 
record on climate change science. 

"We're starting to hear the inevitable call for action," it said, which risked what it called 
"irreversible and costly draconian steps". 

"More rational responses will require efforts to extend the science and increase emphasis on 
costs and political realities." 

Kert Davies has scoured through Exxon's archive. He used to work as a research director at the 
environmental pressure group Greenpeace, where he looked into corporate opposition to climate 
change. This inspired him to set up The Climate Investigations Centre. He explains why this 
Exxon presentation mattered: 

"They are worried the public will take this on, and enact radical changes in the way we use 
energy and affect their business, that's the bottom line." 

He says this fear can also be seen in another document from the archive that sets out the so-
called "Exxon position", which was to "emphasise the uncertainty" regarding climate change. 

Researchers argue this was just the start of a decades-long campaign to shape public opinion and 
to spread doubt about climate change. 

In June 2020, the General Attorney of Minnesota Keith Ellison sued ExxonMobil, the American 
Petroleum Institute (API) and Koch Industries for misleading the public over climate change. 
The lawsuit claims that "previously unknown internal documents confirm that the defendant well 
understood the devastating effects that their products would cause to the climate". 

It says that despite this knowledge, the industry "engaged in a public-relations campaign that was 
not only false, but also highly effective," which served to "deliberately [undermine] the science" 
of climate change. 



The accusations against Exxon and others - which the company has called "baseless and without 
merit" - build on years of painstaking research by people like Kert Davies and Naomi Oreskes, 
professor of the history of science at Harvard University and co-author of Merchants of Doubt. 

"Rather than accept the scientific evidence, they made the decision to fight the facts," she said. 

But this isn't just about Exxon's past actions. In the same year as the Levine presentation, 1989, 
many energy companies and fossil fuel dependent industries came together to form the Global 
Climate Coalition, which aggressively lobbied US politicians and media. 

Then in 1991, the trade body that represents electrical companies in the US, the Edison Electric 
Institute, created a campaign called the Information Council for the Environment (ICE) which 
aimed to "Reposition global warming as theory (not fact)". Some details of the campaign were 
leaked to the New York Times. 

"They ran advertising campaigns designed to undermine public support, cherry picking the data 
to say, 'Well if the world is warming up, why is Kentucky getting colder?' They asked rhetorical 
questions designed to create confusion, to create doubt," argued Naomi Oreskes. 

The ICE campaign identified two groups which would be most susceptible to its messaging. The 
first was "older, lesser educated males from larger households who are not typically information 
seekers". 

The second group was "younger, low-income women," who could be targeted with bespoke 
adverts which would liken those who talked about climate change to a hysterical doom-saying 
cartoon chicken. 

The Edison Electric Institute didn't respond to questions about ICE, but told the BBC that its 
members are "leading a clean energy transformation, and are united in their commitment to get 
the energy they provide as clean as they can, as fast as they can". 

But back in the 1990 there were many campaigns like this. 

"Unless 'climate change' becomes a non-issue," says another, leaked to the New York Times in 
1997, "there may be no moment when we can declare victory". 

To achieve victory, the industry planned to "identify, recruit and train a team of five independent 
scientists to participate in media outreach". 

This important tactic assumed the public would be suspicious if oil industry executives dismissed 
climate change, but might trust the views of seemingly independent scientists. 

These would be put forward to take part in debates on TV, potentially confusing a general 
audience who would see opposing scientists in white coats arguing about complex technical 
details without knowing who to believe. 

The problem was, sometimes these "white coats" weren't truly independent. Some climate 
sceptic researchers were taking money from the oil industry. 



Drexel University emeritus professor Bob Brulle studied the funding for the climate change 
"counter movement". He identified 91 institutions which he says either denied or downplayed the 
risks of climate change, including the Cato Institute and the now-defunct George C Marshall 
Institute. 

He found that between 2003 and 2007, ExxonMobil gave $7.2m (£5.6m) to such bodies, while 
between 2008 and 2010, the American Petroleum Institute trade body (API) donated just under 
$4m (£3m). 

In its 2007 Corporate Citizenship Report, ExxonMobil said it would stop funding such groups in 
2008. 

Of course many researchers would argue such money didn't influence their climate contrarian 
work. It seems some may have been motivated by something else. 

Most of the organisations opposing or denying climate change science were right-wing think 
tanks, who tended to be passionately anti-regulation. 

These groups made convenient allies for the oil industry, as they would argue against action on 
climate change on ideological grounds. 

Jerry Taylor spent 23 years with the Cato Institute - one of those right wing think tanks - latterly 
as vice president. Before he left in 2014, he would regularly appear on TV and radio, insisting 
that the science of climate change was uncertain and there was no need to act. Now, he realises 
his arguments were based on a misinterpretation of the science, and he regrets the impact he's 
had on the debate. 

"For 25 years, climate sceptics like me made it a core matter of ideological identity that if you 
believe in climate change, then you are by definition a socialist. That is what climate sceptics 
have done." 

The BBC asked the Cato Institute about its work on climate change, but it did not respond. 

This ideological divide has had far-reaching consequences. Polls conducted in May 2020 showed 
that just 22% of Americans who vote Republican believed climate change is man-made, 
compared with 72% of Democrats. 

Unfortunately many of the "expert scientists" quoted by journalists to try to offer balance in their 
coverage of climate change were - like Jerry Taylor - making arguments based on their beliefs 
rather than relevant research. 

"Usually these people have some scientific credentials, but they're not actually experts in climate 
science," says Harvard historian Naomi Oreskes. 

She began digging into the background of leading climate sceptics, including Fred Seitz, a 
nuclear physicist and former president of the US National Academy of Sciences. She found he 
was deeply anti-communist, believing any government intervention in the marketplace "would 
put us on the slippery slope to socialism". 



She also discovered that he had been active in the debates around smoking in the 1980s. 

"That was a Eureka moment. We realised this was not a scientific debate. A person with 
expertise about climate change would in no way be an expert about oncology or public health or 
cardiovascular disease, or any of the key issues associated with tobacco. 

"The fact that the same people were arguing in both cases was a clue that something fishy was 
going on. That's what led us to discover this pattern of disinformation that gets systemically used 
again and again." 

Naomi Oreskes spent years going through the tobacco archive at the University of California at 
San Francisco. It contains more than 14 million documents that were made available thanks to 
litigation against US tobacco firms. 

A strikingly familiar story emerged. Decades before the energy industry tried to undermine the 
case for climate change, tobacco companies had used the same techniques to challenge the 
emerging links between smoking and lung cancer in the 1950s. 

The story began at Christmas 1953. In New York's luxurious Plaza Hotel, the heads of the 
tobacco companies met to discuss a new threat to their business model. 

Details of the night's anxious conversations were recorded in a document written by public 
relations guru John Hill from Hill and Knowlton. 

Widely read mass-market magazines like Readers Digest and Time Life had begun publishing 
articles about the association between smoking and lung cancer. And researchers like those who 
had found that lab mice painted with cigarette tar got cancer were attracting increasing attention. 

Hill recommended fighting science with science. "We do not believe the industry should indulge 
in any flashy or spectacular ballyhoo. There is no public relations [medicine] known to us at 
least, which will cure the ills of the industry." 

As a later document by tobacco company Brown and Williamson summarised the approach: 
"Doubt is our product, since it is the best means of competing with the 'body of fact' that exists in 
the minds of the general public." 

Naomi Oreskes says this understanding of the power of doubt is vital. 

"They realise they can't win this battle by making a false claim that sooner or later would be 
exposed. But if they can create doubt, that would be sufficient - because if people are confused 
about the issue, there's a good chance they'll just keep smoking." 

Hill advised setting up the "Tobacco Industry Research Committee" to promote "the existence of 
weighty scientific views which hold there is no proof that cigarette smoking is a cause of lung 
cancer". 

As in the climate change debate decades later, "Project Whitecoat" would pit scientist against 
scientist. 



According to Oreskes, the project targeted those who were already doing research into other 
causes of cancer or lung conditions - such as asbestos - which the tobacco industry could fund. 

"The purpose of these programmes was not to advance scientific understanding, it was to create 
enough confusion that the American people would doubt the existing scientific evidence." 

Journalists were one of the tobacco industry's main targets. The Tobacco Industry Research 
Committee held meetings in its offices in the Empire State Building for major newspaper editors. 
It even persuaded one of the most famous broadcast journalists of the time, Edward R Murrow, 
to interview its experts. 

The eventual edition of Murrow's celebrated television programme "See It Now" - broadcast in 
1955 -shows Project Whitecoat in action, with tobacco industry funded scientists set against 
independent researchers. 

But as would happen later with climate change, it was difficult for the audience at home to form 
an opinion when opposing scientists contradicted each other. Even Murrow ended up on the 
fence. "We have no credentials for reaching conclusions on this subject," he said. 

If doubt was the industry's true product, then it appeared to be a roaring success. 

For decades, none of the legal challenges launched against the tobacco companies themselves 
succeeded. 

This was partly due to the effectiveness of Project Whitecoat, as an internal memo from tobacco 
firm RJ Reynolds in May 1979 concludes: "Due to favourable scientific testimony, no plaintiff 
has ever collected a penny from any tobacco company in lawsuits claiming that smoking causes 
lung cancer or cardiovascular illness - even though 117 such cases have been brought since 
1954." 

But pressure on the tobacco companies continued to mount. In 1997, the industry paid $350m 
(£272m) to settle a class action brought by flight attendants who had developed lung cancer and 
other illnesses which they argued were caused by second-hand cigarette smoke from passengers. 

This settlement paved the way to a landmark ruling in 2006, when Judge Gladys Kessler found 
US tobacco companies guilty of fraudulently misrepresenting the health risks associated with 
smoking. 

Judge Kessler detailed how the industry "marketed and sold their lethal products with zeal, with 
deception, with a single-minded focus on their financial success, and without regard for the 
human tragedy or social costs". 

The tobacco companies may have eventually lost their battle to hide the harms of smoking, but 
the blueprint drawn up by John Hill and his colleagues proved to be very effective. 

"What he wrote is the same memo we have seen in multiple industries subsequently," says David 
Michaels, author of The Triumph of Doubt, which details how the pesticides, plastics and sugar 
industries have also used these tactics. 



"We called it 'the tobacco playbook', because the tobacco industry was so successful. 

"They made a product that killed millions of people across the world, and the science has been 
very strong [about that] for many years, but through this campaign to manufacture uncertainty, 
they were able to delay first, formal recognition of the terrible impact of tobacco, and then delay 
regulation and defeat litigation for decades, with obviously terrible consequences." 

We asked Hill and Knowlton about its work for the tobacco companies, but it did not respond. 

In a statement, ExxonMobil told the BBC that "allegations about the company's climate research 
are inaccurate and deliberately misleading". 

"For more than 40 years, we have supported development of climate science in partnership with 
governments and academic institutions. That work continues today in an open and transparent 
way. 

"Deliberately cherry-picked statements attributed to a small number of employees wrongly 
suggest definitive conclusions were reached decades ago." 

ExxonMobil added that it recently won the court case brought by the New York Attorney 
General which had accused the company of fraudulently accounting for the costs of climate 
change regulation. 

But academics like David Michaels fear the use of uncertainty in the past to confuse the public 
and undermine science has contributed to a dangerous erosion of trust in facts and experts across 
the globe today, far beyond climate science or the dangers of tobacco. 

He cites public attitudes to modern issues like the safety of 5G, vaccinations - and coronavirus. 

"By cynically manipulating and distorting scientific evidence, the manufacturers of doubt have 
seeded in much of the public a cynicism about science, making it far more difficult to convince 
people that science provides useful - in some cases, vitally important - information. 

"There is no question that this distrust of science and scientists is making it more difficult to stem 
the coronavirus pandemic." 

It seems the legacy of "the tobacco playbook" lives on. 

 


