
 

Groups rally around think tank, publication 
being sued for global warming views 

By Barnini Chakraborty 
August 14, 2014 

WASHINGTON –  News outlets, advocacy groups and fellow think tanks are jumping to 
the defense of a conservative-leaning D.C. policy center and publication being sued for 
libel by a scientist who didn't like what they had to say about his work on global 
warming.  

Michael Mann, a prominent professor of meteorology at Pennsylvania State University, 
has long been a target of climate change skeptics for his work claiming temperatures 
have risen dramatically in recent decades, and has sued before when groups tried to 
debunk his data.  

But this time, Mann is being accused of going too far with his case against the 
Competitive Enterprise Institute, National Review and others. Critics say the suit 
threatens to violate constitutionally protected rights to opinion and fair comment, 
particularly in an area of scientific debate.   

On Monday, The Reporters Committee for the Freedom of the Press -- along with 26 
other groups including The Washington Post, Bloomberg and Fox News -- filed an 
“amici curiae,” or “friend of the court,” brief with the D.C. Court of Appeals. An amici 
curiae is a brief submitted to a court to raise additional points of view to sway a court’s 
decision.  

“While Mann essentially claims that he can silence critics because he is ‘right,’ the 
judicial system should not be the arbiter of either scientific truth or correct public 
policy,” the brief states, adding that “a participant in the ‘rough-and-tumble’ of public 
debate should not be able to use a lawsuit like this to silence his critics, regardless of 
whether one agrees with Mann or defendants.” 

The suit was originally filed after Rand Simberg at the Competitive Enterprise Institute 
wrote a piece referring to Mann as “the Jerry Sandusky of climate science” because he 
“molested and tortured data in the service of politicized science.” 

http://www.foxnews.com/archive/barnini-chakraborty
http://www.rcfp.org/sites/default/files/2014-08-11-competitive-enterprise-institu.pdf
http://www.rcfp.org/sites/default/files/2014-08-11-competitive-enterprise-institu.pdf


CEI eventually took down the statements but not before National Review writer Mark 
Steyn picked them up and took it a step further by calling Mann’s research fraudulent. 

Mann responded by suing CEI, National Review and the authors of the pieces. 

But others in the media and think tank circuit are using the case to draw a line in the 
sand. Also coming to their defense are The Cato Institute, Reason Foundation, 
Individual Rights Foundation and Goldwater Institute. The policy groups filed their own 
brief in support of CEI and National Review.   

“Public figures must not be allowed to use the courts to muzzle their critics,” Cato's Ilya 
Shapiro wrote on the group's website earlier this week. 

Cato argues that under the First Amendment, there must be room for “the marketplace 
of ideas to operate.” Shapiro voiced concern that the court could try to judge the 
defendants' opinions as false by weighing them against EPA findings.  

“The point in this appeal is that courts should not be coming up with new terms like 
‘scientific fraud’ to squeeze debate over issues impacting government policy into 
ordinary tort law,” Shapiro said. “Dr. Mann is not like a corner butcher falsely accused 
of putting his thumb on the scale or mixing horsemeat into the ground beef. He is a 
vocal leader in a school of scientific thought that has had major impact on government 
policies.” 

In July, a D.C. court dismissed a claim by the defendants that the statements made 
against Mann were protected under the First Amendment. The court also ruled that 
there was enough evidence of “actual malice” for the suit to go forward. 

CEI’s attorney Sam Kazman argues that “all Americans engaged in public debate and 
discourse on contentious political issues will be affected by the outcome of our case.” 

Mann’s case has become a lightning rod in the political battle over global warming and 
has pit some in the scientific community against conservative-leaning groups and those 
who say humans are not to blame for changes in climate. 

In July, the Virginia Supreme Court ordered that the Energy and Environmental Legal 
Institute pay Mann and the University of Virginia – where Mann had previously worked 
-- $250 in damages.  

The Energy and Environmental Legal Institute had wanted to get Mann’s records as part 
of a campaign to disprove his research on climate change. The court ruled that Mann’s 
unpublished research, which included emails about global warming, were exempt from 
the Virginia Freedom of Information Act. 

 

http://www.cato.org/blog/people-shouldnt-be-able-sue-think-tanks-when-they-disagree-us?utm_content=buffer52e8b&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

