
 

Cranks, Trolls, and Useful Idiots 

Russia's information warriors set their sights on Central Europe. 

Dalibor Rohac 

 

March 12, 2015 

 

Following the Feb. 27 murder of liberal Russian opposition politician Boris Nemtsov, a number 

of Central European websites were quick to provide an explanation. “Whoever gains control of 

the Russian opposition will be on the receiving end of all the finances and subsidies given to the 

Russian opposition by the West,” wrote an anonymous author on the Czech site Aeronet. Several 

other sites published translations of a text blaming the murder on a Western conspiracy aiming to 

discredit Vladimir Putin. The article was written by the Russian commentator and 

politician Nikolai Starikov, a vocal Putin supporter. 

 

Most of the websites that published Starikov’s writings in Czech and Slovak have existed for less 

than a year. Throughout the conflict in eastern Ukraine, these sites have systematically 

regurgitated Russian propaganda, spreading lies, half-truths, and conspiracy theories, often 

directly translated from Russian sources. In an effort to understand who runs these sites and why 

— and potentially to uncover financial connections to the Russian government — several Central 

European journalists and civil society activists recently decided to investigate them in greater 

detail. 

The Czech weekly Respekt published a feature article about the mysterious “news” site Aeronet 

(also known as AENews). Started in 2001 by aviation fans, the domain have changed ownership 

several times. Since the summer of 2014 it has regularly published articles accusing the new 

Ukrainian government of fascism and claiming that American and British mercenaries were 

fighting in eastern Ukraine. It also accused unspecified proponents of a conspiratorial New 

World Order of exploiting the spread to Ebola to their own nefarious ends. 

 

The company that owns Aeronet’s domain is incorporated in the Netherlands. According to 

Ondrej Kundra, author of the Respektinvestigation, nobody from the company was at its address 

when he visited, nor did anyone in the building know anything about it. “The same situation is 

repeated in Bratislava, where the website’s IP address was registered,” he wrote. “Nobody is 

https://foreignpolicy.com/2015/02/28/death-on-the-kremlins-doorstep-nemtsov-putin-russia/
http://aeronet.cz/news/vrazda-borise-nemcova-je-zrejme-nepovedenou-divadelni-scenkou-s-tragickymi-nasledky-stopy-vedou-k-valce-o-trun-ruske-opozice-ukrajinska-modelka-jako-cerna-vdova-proc-ji-strelec-nechal-nazivu/
http://www.hlavnespravy.sk/nikolaj-starikov-kto-a-preco-zabil-borisa-nemcova/568979
http://nstarikov.ru/
http://respekt.ihned.cz/c1-63608190-putinuv-hlas-v-cesku
http://aeronet.cz/news/byl-by-majdan-nebyt-ukrajinskych-nacistu-strana-svoboda-existuji-jen-dve-moznosti-ukrajiny-banderizace-ukrajiny-anebo-banderizace-ukrajiny-video/
http://aeronet.cz/news/americti-a-anglicti-zoldaci-bojuji-na-strane-kyjevske-vlady/
http://aeronet.cz/news/ebola-je-nastrojem-k-prosazeni-drakonicke-kontroly-a-omezeni-svobodneho-pohybu-osob-v-ramci-planu-nwo-na-rozdeleni-sveta-do-oddelenych-zon-mezi-nimiz-bude-cestovani-obtizne-ci-zcela-zakazane/


here; there is no office nor employees. Neither is it possible to reach anyone on either of the two 

phone numbers — one U.K.- and one U.S.-based — that are listed on the website.” 

The editor of Aeronet signs his articles “Chief of the Carousel” or simply “VK” (an abbreviation 

of the Czech version of his pseudonym). A handful of contributors to the site do write under their 

real names, such as a certain Petr Cvalin, a member of the Czech Communist Party who was 

attracted to the website because of its “alternative views.” There is no direct evidence linking the 

Aeronet site to Russia, and its anonymous editor calls the site “a start-up project” funded by its 

own contributors, readers, and sympathizers. He does say that he sometimes travels to Moscow 

for business, adding that he has “friends in Russia.” This is unsurprising — the politics of the 

site’s content, the secrecy surrounding it, and its relatively professional appearance suggest that 

it is run by an individual or organization whose motives are closely aligned with those of the 

Kremlin. 

 

In Slovakia, activist Juraj Smatana keeps an updated list of Czech and Slovak websites that churn 

out Russian propaganda. Like Aeronet, these sites are typically anonymous and difficult to 

connect to real individuals or organizations. Many of them, such as Hlavne Spravy (“Headline 

News”) and Svobodne Noviny (“The Free Newspaper”), have the appearance of ordinary news 

sites, mixing real stories with fabrications and wild conspiracy theories. Several of 

them reported, for instance, that the Organization for Security and Cooperation in Europe 

(OSCE) discovered bodies with missing internal organs in eastern Ukrainian mass graves. The 

stories claimed that this had been confirmed by OSCE observers, and that evidence suggested 

that Ukrainian security forces were running illegal organ transplant centers in the region. The 

story turned out to be an outright lie: Neither the OSCE nor its observers have ever made any 

such announcements. 

 

These sites don’t always peddle views that are clearly pro-Russian. Sometimes, as 

Smatana noted in a recent interview, their goal is simply to muddy the waters, to confuse, to 

ensure that “people don’t trust anyone.” In Central European countries, this flurry of 

misinformation has profoundly affected the dynamic of public debates and placed Russia’s 

critics on the defensive, forcing them to waste time debunking baseless claims. 

In November of last year, for example, Aeronet published a fabricated story claiming that a 

public protest against Czech President Milos Zeman had been organized by the U.S. Embassy in 

Prague, as part of an effort to instigate a Ukraine-like “Maidan” revolution. This story was 

quickly reposted by other, more reputable websites, prompting a number of foreign ministries to 

ask the Czech government whether it was true. The same sites also disseminated an alleged plan 

by the Russian central bank to back the ruble with gold in order to displace the U.S. dollar as the 

world’s dominant reserve currency. Despite its outlandish nature, the story went viral — even 

prompting a reporter from Czech public radio to treat it as a credible account. 

Besides the “news” websites, there are a handful of anonymous or semi-anonymous think tanks 

and foundations (such as the Institute for Slavic Strategic Studies) and a number of public figures 

who run their own sites spreading Russian propaganda. Perhaps the most prominent is former 

Slovak Prime Minister Jan Carnogursky, a former Catholic dissident and current member of the 

Valdai Club, a group that is periodically invited to meet with Putin and other senior Russian 

officials. Carnogursky’s Slovak-Russian Society recently published a list of “the worst 

Russophobes in Slovakia.” 

 

http://aeronet.cz/news/na-straz-podle-bis-predstavuje-ae-news-bezpecnostni-riziko-pro-ceskou-republiku-fbi-provedla-domovni-prohlidku-u-byvaleho-majitele-nasi-domeny-jak-se-plasi-demokracie-skandalni-hon-redaktora-respe/
https://www.facebook.com/notes/juraj-smatana/ne%C3%BApln%C3%BD-ale-st%C3%A1le-aktualizovan%C3%BD-zoznam-webov%C3%BDch-str%C3%A1nok-ktor%C3%BDch-linkovan%C3%ADm-si-ko/10151927874710474
http://www.hlavnespravy.sk/
http://svobodnenoviny.eu/
http://svobodnenoviny.eu/obse-se-na-ukrajine-stretla-s-cernymi-transplantacemi/
https://dennikn.sk/57740/prorusku-propagandu-o-zhyralom-zapade-u-nas-siri-42-webov/
http://aeronet.cz/news/vime-kdo-organizoval-rozdavani-cervenych-karet-proti-zemanovi-dukaz-o-bezprecedentnim-vmesovani-se-americkeho-velvyslanectvi-do-vnitrnich-zalezitosti-republiky-americane-organizuji-demonstrace-skrz/
http://www.czechfreepress.cz/rusko/dvouhlavy-rusky-orel-roztahuje-kridla-a-leti-vstric-ke-zlatemu-standardu.html
http://www.isstras.eu/cs/
http://www.srspol.sk/
http://www.srspol.sk/clanek-definitivne-vysledky-ankety-najhorsi-rusofobi-slovenska-10545.html


Another is Sergei Chelemendik, a Slovak publisher of Russian descent and a former member of 

parliament for (somewhat ironically) the xenophobic Slovak National Party, whose own website 

has been long churning out Russian propaganda. Petr Hajek, longtime political advisor to former 

Czech President Vaclav Klaus, is the editor of Protiproud (“Countercurrent”), and also enjoys a 

public following. Unlike the pro-Kremlin “news” sites, Protiproud, a self-styled 

“counterrevolutionary magazine” which recently launched its Russian edition, does not hide the 

names of its contributors. Its content, including the flamboyant graphics and over-the-top 

headlines, appears even more fantastic than the seemingly serious content published by the fake 

“news” sites. It is replete with conspiracy theories about Bilderberg and the New World Order, 

stories claiming that the Ebola virus is a product of the global pharmaceutical industry, and 

Hajek’s own diatribes against gays, alongside a steady stream of Russianpropaganda. Asked by a 

journalist about Russian connections, Hajekdecried the “witch hunt” against him and denied 

receiving “a penny” from Russia. 

 

Opposition to same-sex marriage and other culturally conservative views commonly feature on 

most of these sites, which depict Russia as a bulwark against Western decadence. To be sure, the 

combination of pro-Russian views and social conservatism does not work everywhere. “In 

Poland, which is much bigger [than Slovakia or the Czech Republic], there is only a handful of 

such websites,” said Smatana. “And those that do promote an anti-gay agenda tend to do so from 

a traditional or Catholic perspective. They definitely don’t combine it with pro-Russian 

propaganda.” 

Given Poland’s historic experience, such brazen pro-Kremlin sloganeering is unlikely to get 

much traction there. Instead, Putin’s regime seems to be using subtler means, such 

as supporting the country’s environmental movement, which has succeeded in bringing a 

temporary halt to plans for exploiting the country’s large reserves of unconventional gas. The 

reason: If Poland developed its own energy resources, it would be less dependent on imports 

from Russia. 

 

The speed with which Russian propaganda is taking root in Slovakia and the Czech Republic 

shows that civil society in the small countries of Central Europe faces a formidable 

enemy. Recently Slovaks were jolted by reports that several of their compatriots have turned up 

fighting with the separatist “Donetsk People’s Republic” in eastern Ukraine — a story that, until 

recently, would have been unimaginable in a nation that sees itself as rather detached from the 

drama of world events. What precisely motivated the Slovak fighters to leave for Ukraine — and 

whether Russian propaganda in Slovakia may have played a role — remains unclear. But their 

example may herald bigger trouble to come. 

 

Dalibor Rohac is a policy analyst with the Cato Institute’s Center for Global Liberty and 

Prosperity.  

http://www.chelemendik.sk/
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/ru/
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svet/politika/komentare/1043-trilaterala-prodlouzena-ruka-bilderbergu-ktery-se-o-vikendu-sesel-v-kodani-zatkli-ceske-odpurce-nwo-dojemna-pece-o-nase-soukromi-ktere-jiz-neni-bude-hur.htm
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svoboda/zdravi/telo/1169-hysterie-ebola-utajena-operace-v-hypnotizovanem-svete-zajmy-velkych-firem-a-mistnich-vlad-se-protinaji-kaslat-na-lidi-co-o-smrtici-horecce-nemame-vedet.htm
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svet/politika/spory/1164-pycha-predchazi-pad-festival-moureninu-noveho-svetove-radu-cesky-vklad-robot-a-buzerant-v-donecku-a-v-gaze-osa-vrazdi-v-praze-vyzyva-tolerovat-zlo.htm
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svet/stat/planeta/1165-doneck-pripomina-lenigrad-mesto-pod-palbou-je-bez-vody-a-elektriny-rusko-nabizi-humanitarni-pomoc-zapad-ji-odmita-malajsti-odbornici-tvrdi-boeing-sestrelil-kyjev.htm
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svet/stat/planeta/1165-doneck-pripomina-lenigrad-mesto-pod-palbou-je-bez-vody-a-elektriny-rusko-nabizi-humanitarni-pomoc-zapad-ji-odmita-malajsti-odbornici-tvrdi-boeing-sestrelil-kyjev.htm
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/politika/1525-uz-to-zacalo-moderni-bolsevici-prikrocili-k-akci-babis-je-pry-take-rusky-agent-nejen-zeman-a-klaus-medialni-sibenice-v-pohotovosti-ct-o-provazu-v-dome-obesencove.htm
http://www.theguardian.com/environment/2014/jun/19/russia-secretly-working-with-environmentalists-to-oppose-fracking
https://dennikn.sk/52030/medzi-ozbrojencami-v-donecku-sa-mihla-slovenska-vlajka/

