
 

Fox News 72 Percent Wrong on Climate 

Change  

By Lydia Bradbury  

April 9, 2014. 

 

A report has come out from the Union of Concerned Scientists measuring the levels of accuracy various 

cable news networks have achieved on the issue of climate change with Fox News coming in dead last. 

The report looks at the overall percentage of accuracy and what types of errors the networks have made 

that leads to the overall total. It is an interesting examination of how the media reports on science, but it 

will largely be remembered for its characterization of the right-wing news channel as mostly inaccurate. 

In fact, the report says that Fox News channel is only right about climate change 28 percent of the time, 

meaning that it is 72 percent wrong. 

Accuracy of facts is a highly prized aspect of news reporting. There are fact checkers employed 

in pretty much all the major newspapers in the world because getting something wrong is not 

only a code of practice, it hearkens to issues of ethics in reporting. To intentionally mislead an 

audience is a punishable offence in some cases and news outlets assiduously avoid opening 

themselves up to that kind of mistake. But the reporting surrounding climate change is a different 

ballgame. Parts of it can be argued against in the realms of science and politics, in which there 

are varying levels of debate. That is the explanation for the portrayals of climate change uttered 

on Fox News, which this report shows are particularly egregious. 

In its role of absolute skeptics, the conservative news network plays an important part in the 

debate over the science of climate change and this report is part of understanding what that part 

is. The cable network represents the extreme negative end in reporting on climate change. The 

inaccuracies reported by the Union of Concerned Scientists could also be interpreted as one bias 

(a pro-climate change one) looking at another bias (an anti-climate change one represented by 

the cable channel) and seeing how much they disagree. In that respect, it shows the divide 

between supporters and deniers of man-made climate change. 

But scientifically, there is no room for political bias because scientific facts are facts. Therefore, 

the conservative news channel could really just be factually inaccurate. Fox News really is just 

so wrong on climate change, a whopping 72 percent, but that actually shows an improvement 

according to this report. Fox has increased its accuracy percentage by seven percent, meaning 

http://guardianlv.com/author/bradbury-l/


that at one point it was even more wrong than it is now. That is not a very heartening portrayal of 

one of the most watched news channels in the United States. 

What will most likely be overlooked in this report, though, are the ratings of CNN and MSNBC, 

both of which are substantially better than Fox. MSNBC is the most accurate with 92 percent, 

followed by CNN, which is 70 percent accurate. At this point, critics of the report will throw it 

out as a left-wing, liberal greenie propaganda job. But the report does give reasons why the 

networks were rated as they are, which stems some of the complaints to a certain extent by being 

critical of everyone. 

MSNBC shows its own bias towards climate change by only being inaccurate because it 

“overstated” the effects of climate change. For critics, that will probably just prove how liberal 

MSNBC is. CNN is a more interesting case. The most common reason for its inaccuracies is not 

in reporting, but in the debates it holds between climate change deniers and supporters, meaning 

that it more fairly shows both sides of the argument than does MSNBC or Fox News. The 

climate change deniers in those debates are the main cause of inaccuracy and the report 

recommends that if CNN wants to up its accuracy rating, it needs to stop having two-sided 

debates on the issue. 

Interestingly, a question that has not been asked very often on these networks is whether or not 

they should be hosting people with views that are so inaccurate? One response comes from Greg 

Gutfeld, one of the hosts of The Five, which was Fox News’ most inaccurate show on climate 

change bar none. In his 2012 book, The Joy of Hate: How to Triumph over Whiners in the Age of 

Phony Outrage, he discussed being criticized on climate change, saying that reports in the same 

spirit as this one are a way of changing the game board so that anyone who disagrees is 

disqualified from playing. Basically, he believes that supporters of climate change are cheating 

and not giving Fox News and himself a fair chance at voicing their opinion. 

It is interesting to note that while Gutfeld strikes back at “cheaters,” he does not seem to be 

playing by any rules of civility on his show. In one clip featured in a Mother Jones article, he 

criticizes an environmentalist, accusing him of “beta-male sniveling,” calling him a “dweeb,” a 

“dishonest hysteric,” and “crooked” in a segment on climate change. There were also crude 

comments about the environmentalist having a vasectomy. Claims of hysteria on the part of 

environmentalists are present in the clip, which plays into the Union of Concerned Scientists’ 

report which states that the most common mistake Fox News makes in their reporting in 

understating the reality of climate change. 

Nevertheless, the conservative network has the right and will no doubt continue in its reporting, 

however inaccurate it may be according to this report. Just yesterday Fox News hit back at pro-

climate change reports, claiming that the divide over climate change is deepening. Foxnews.com 

posted an article about the International Panel on Climate Change report which claims that 

climate change is not only manageable, but beneficial to the environment. The report, as the 

article notes, was funded by a conservative think tank. It also quotes the vice president  for legal 

affairs at the Cato Institute, Roger Pilon, who claims that there has been no climate change for 

approximately 17 years and eight months, characterizing that information as a political “dirty 

little secret.” 



There are as yet no calculations on this report and others will affect Fox News overall 72 percent 

wrong rating on climate change. Though, since it was published online, it does not exactly relate 

to the television coverage there is data for. Perhaps there will have to be a second report entirely 

based on online reporting of climate change facts. 

Opinion By Lydia Webb 

Sources: 

Mother Jones 

Huffington Post 

Union of Concerned Scientists 

The Washington Post 

Fox News 

 

 

http://www.motherjones.com/environment/2014/04/cable-news-fox-climate-science-accuracy
http://www.huffingtonpost.com/2014/04/07/cable-news-climate-change_n_5093099.html
http://www.ucsusa.org/global_warming/solutions/fight-misinformation/cable-news-coverage-climate-change-science.html
http://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2014/04/07/study-fox-news-botches-climate-change-coverage/
http://www.foxnews.com/politics/2014/04/09/climate-change-fiercely-debated-with-widely-divergent-facts/

