
 
 
Rachel Carson mistaken on DDT claims 
Chris Woodward   (OneNewsNow.com) 
Tuesday, September 25, 2012  
 
It's been one of the more talked about books in the  last 50 years, but critics of Silent 
Spring remain anything but silent. 

Andrew Morriss is co-editor of the new Cato Institute volume, "Silent Spring at 50: The False 
Crises of Rachel Carson." In a related podcast, Morriss offers various examples of things Carson 
did not take into account in regard to DDT use. 

Morriss 
"She had a very dramatic chapter entitled '1 in 4,'" he explains. "That predicted that one in four 
Americans would die of cancer.  That didn't take into account a number of things. She was not 
looking at age-adjusted cancer rates, so there was not a giant increase in cancer rates when you 
took into account the fact that people were living more than 20 years longer by the 1960s than 
they had in the early part of the 20th century." 

Morriss says Carson also did not take into account tobacco use, and her mentor was a doctor 
who denied that tobacco had any role in cancer. 

"These were all things that were part of the national conversation about cancer at the time," 
Morriss contends. "So it's not that she was a naive journalist who just didn't know better; she was 
a trained scientist. She deliberately chose not to put them in the book." 

The book led to essentially a global ban on DDT, at the expense of what Morriss and his 
colleagues claim are millions of lives in Latin America, Africa and Asia. Steve Milloy of 
JunkScience.com and the Competitive Enterprise Institute's John Berlau, author of Eco-Freaks, 
make similar claims in their respective works. 

 


