
 
 

Associates: Ron Paul signed 
off on racist newsletters 
Published: January 27, 2012 3:09 PM 

By THE ASSOCIATED PRESS 
 

WASHINGTON - Ron Paul, well known as a physician, congressman and libertarian, has 

also been a businessman who pursued a marketing strategy that included publishing 

provocative, racially charged newsletters to make money and spread his ideas, according to 

three people with direct knowledge of Paul's businesses. 

 

The Republican presidential candidate has denied writing inflammatory passages in the 

pamphlets from the 1990s and said recently that he did not read them at the time or for years 

afterward. Numerous colleagues said he does not hold racist views. 

 

But people close to Paul's operations said he was deeply involved in the company that 

produced the newsletters, Ron Paul & Associates, and closely monitored its operations, 

signing off on articles and speaking to staff members virtually every day. 

 

"It was his newsletter, and it was under his name, so he always got to see the final 

product. . . . He would proof it," said Renae Hathway, a former secretary in Paul's company 

and a supporter of the Texas congressman. 

 

The newsletters point to a rarely seen and somewhat opaque side of Paul, who has 

surprised the political community by becoming an important factor in the Republican race. 

The candidate, who has presented himself as a kindly doctor and political truth-teller, 

declined in a recent debate to release his tax returns, joking that he would be "embarrassed" 

about his income compared with that of his richer GOP rivals. 

 

Yet a review of his enterprises reveals a sharp-eyed businessman who for nearly two 

decades oversaw the company and a nonprofit foundation, intertwining them with his political 



career. The newsletters, which were launched in the mid-1980s and bore such names as the 

Ron Paul Survival Report, were produced by a company Paul dissolved in 2001. 

 

The company shared offices with his campaigns and foundation at various points, according 

to those familiar with the operation. Public records show Paul's wife and daughter were 

officers of the newsletter company and foundation; his daughter also served as his campaign 

treasurer. 

 

Jesse Benton, a presidential campaign spokesman, said that the accounts of Paul's 

involvement were untrue and that Paul was practicing medicine full time when "the offensive 

material appeared under his name." Paul "abhors it, rejects it and has taken responsibility for 

it as he should have better policed the work being done under his masthead," Benton said. 

He did not comment on Paul's business strategy. 

 

Mark Elam, a longtime Paul associate whose company printed the newsletters, said Paul 

"was a busy man" at the time. "He was in demand as a speaker; he was traveling around the 

country," Elam said in an interview coordinated by Paul's campaign. "I just do not believe he 

was either writing or regularly editing this stuff." 

 

In the past, Paul has taken responsibility for the passages because they were published 

under his name. But last month, he told CNN that he was unaware at the time of the 

controversial passages. "I've never read that stuff. I've never read — I came — was probably 

aware of it 10 years after it was written." Paul said. 

 

A person involved in Paul's businesses, who spoke on condition of anonymity to avoid 

criticizing a former employer, said Paul and his associates decided in the late 1980s to try to 

increase sales by making the newsletters more provocative. They discussed adding 

controversial material, including racial statements, to help the business, the person said. 

 

"It was playing on a growing racial tension, economic tension, fear of government," said the 

person, who supports Paul's economic policies but is not backing him for president. "I'm not 

saying Ron believed this stuff. It was good copy. Ron Paul is a shrewd businessman." 

 

The articles included racial, anti-Semitic and anti-gay content. They claimed, for example, 

that the Rev. Martin Luther King Jr. "seduced underage girls and boys"; they ridiculed black 

activists by suggesting that New York be named "Zooville" or "Lazyopolis"; and they said the 



1992 Los Angeles riots ended "when it came time for the blacks to pick up their welfare 

checks." The June 1990 edition of the Ron Paul Political Report included the statement: 

"Homosexuals, not to speak of the rest of society, were far better off when social pressure 

forced them to hide their activities." 

 

It is unclear precisely how much money Paul made from his newsletters, but during the years 

he was publishing them, he reduced his debts and substantially increased his net worth, 

according to his congressional and presidential disclosure reports. In 1984, he reported debt 

of up to $765,000, most of which was gone by 1995, when he reported a net worth of up to 

$3.3 million. Last year, he reported a net worth up to $5.2 million. 

 

The newsletters bore his name in large print and featured articles on topics ranging from 

investment advice to political commentary. Frequently written in first person, they contained 

personalized notes, such as holiday greetings from Paul and his wife, Carol. 

 

The Washington Post obtained dozens of copies of the newsletters from the Wisconsin 

Historical Society. Texas news outlets wrote about them in 1996, and the New Republic 

published extensive excerpts in 2008. The issue resurfaced late last year, when Paul's 

presidential campaign picked up momentum. The extent of Paul's involvement and his 

business strategy had not been known. 

 

Paul's publishing operation began through a nonprofit organization he created in 1976, the 

Foundation for Rational Economics and Education, which advocates for limited government 

and a free market. The group, founded the year Paul entered Congress, published Ron 

Paul's Freedom Report, mostly a collection of his congressional speeches and 

commentaries. 

 

In 1984, just before losing a Senate bid and leaving Congress, Paul formed Ron Paul & 

Associates. He soon began publishing the Ron Paul Investment Letter, initially offering 

mostly economic and monetary information. Texas tax records listed Paul as president of the 

business, his wife as secretary, his daughter, Lori Paul Pyeatt, as treasurer, and a longtime 

Paul associate, Lew Rockwell, as vice president. 

 

Ed Crane, the longtime president of the libertarian Cato Institute, said he met Paul for lunch 

during this period, and the two men discussed direct-mail solicitations, which Paul was 



sending out to interest people in his newsletters. They agreed that "people who have 

extreme views" are more likely than others to respond. 

 

Crane said Paul reported getting his best response when he used a mailing list from the 

now-defunct newspaper Spotlight, which was widely considered anti-Semitic and racist. 

Benton, Paul's spokesman, said that Crane's account "sounds odd" and that Paul did not 

recall the conversation. 

 

At the time, Paul's investment letter was languishing. According to the person involved with 

his businesses, Paul and others hit upon a solution: to "morph" the content to capitalize on a 

growing fear among some on the political right about the nation's changing demographics 

and threats to economic liberty. 

 

The investment letter became the Ron Paul Survival Report — a name designed to intrigue 

readers, the company secretary said. It cost subscribers about $100 a year. The tone of that 

and other Paul publications changed, becoming increasingly controversial. In 1992, for 

example, the Ron Paul Political Report defended chess champion Bobby Fischer, who 

became known as an anti-Semitic Holocaust denier, for his stance on "Jewish questions." 

Paul has said he wrote portions of the economic sections. The people familiar with his 

business said there was no indication that he wrote the controversial material. 

 

Rockwell was the main writer of the racial passages, according to two people with direct 

knowledge of the business and a third close to Paul's presidential campaign. Rockwell, 

founder of a libertarian think tank in Alabama, did not respond to phone calls and e-mails 

requesting comment. In 2008, he denied in an interview with the New Republic that he was 

Paul's ghostwriter. 

 

Paul "had to walk a very fine line," said Eric Dondero Rittberg, a former longtime Paul aide 

who says Paul allowed the controversial material in his newsletter as a way to make money. 

Dondero Rittberg said he witnessed Paul proofing, editing and signing off on his newsletters 

in the mid-1990s. 

 

"The real big money came from some of that racially tinged stuff, but he also had to keep his 

libertarian supporters, and they weren't at all comfortable with that," he said. 

 



Dondero Rittberg is no longer a Paul supporter, and officials with Paul's presidential 

campaign have said he was fired. Dondero Rittberg disputed that, saying he resigned in 

2003 because he opposed Paul's views on Iraq. 

 

The July 15, 1994, issue of Survival Report exemplified how the newsletters merged material 

about race with a pitch for business. It contained a passage criticizing the rate of black-on-

white crime when "blacks are only 12 percent of the population." That was accompanied by 

two pages of ads from Ron Paul Precious Metals & Rare Coins, a business Paul used to sell 

gold and silver coins. 

 

"The explosion you hear may not be the Fourth of July fireworks but the price of silver 

shooting up," said one of the ads. 

 

Hathway, the former Ron Paul & Associates secretary, said: "We had tons of subscribers, 

from all over the world. . . . I never had one complaint" about the content. 

 

Hathway described Paul as a "hands-on boss" who would come in to the company's Houston 

office, about 50 miles from his home, about once a week. And he would call frequently. "He'd 

ask, 'How are you doing? Do you need any more money in the account?' " she said. 

 

The company also had an office in Clute, Texas, near Paul's home, which it shared with 

Paul's foundation and his campaigns at various points, according to Hathway and Dondero 

Rittberg. 

 

In 1996, as Paul ran for Congress again, his business success turned into a potential political 

liability when his newsletters surfaced in the Texas media. Paul was quoted in the Dallas 

Morning News that year as defending a newsletter line from 1992 that said 95 percent of 

black men in the District of Columbia are "semi-criminal or entirely criminal" and that black 

teenagers can be "unbelievably fleet of foot." 

 

"If you try to catch someone that has stolen a purse from you, there is no chance to catch 

them," the newspaper quoted Paul as saying. 

 

Paul won re-election, then dissolved Ron Paul & Associates in 2001. His nonprofit foundation 

is still in operation. 
 


