['>) PEOPLESPUNDITDALY

NYT Makes Major Accounting Mistake in Tax Cuts
and Jobs Act “Analysis”

Richard Baris
March 7, 2018

The New York Times recently published an “analysis” on how the Tax Cuts and Jobs Act
(TCJA) would impact a hypothetical couple named Samuel and Felicity Taxpayer. They made a
major accounting mistake in their initial article and, after some pushback, issued a correction that
still did not clear up their errors.

The imaginary family consisted of two children and an elderly parent living in the household.

“Both Samuel and Felicity earn income, she as an employee of a design firm and he as a self-
employed engineering consultant,” the Times wrote, adding “their total income for 2017 was
$183,911, but after deductions, their taxable income is $88,293. In 2018, it would be $116,097.”

Initially, the Times claimed the couple would see a $3,896 increase in their taxes as a result of
the TCJA, the first overhaul to the U.S. tax code in roughly 31 years. Last Friday, the Times
published a correction:

Putting aside that this correction results in an enormous revision to the imaginary couple’s tax
liability, there are two big issues with the article that remain problematic.

First, the Times blamed the TurboTax “What-If Worksheet” instead of admitting the writers of
the article apparently were unqualified to write it. Tax preparation software isn’t responsible for
someone not knowing whether a couple qualifies for the earned income credit or other
deductions for various forms of income.

Second, their revisions are still incorrect. The couple still didn’t claim nonrefundable credits for
their dependents. The imaginary couple have two children, Luke and Heidi. They also have a
dependent parent, Sydney. They are entitled to a $500 credit for each, for a total of $1500 in
credits under the TCJA.

So, to sum up, the leftwing Times incorrectly calculated the couple’s tax situation not once but
twice. In reality, President Donald Trump’s signature tax reform overhaul saved Samuel and
Felicity Taxpayer $1543.00, not $43. And it certainly did not raise their tax burden by nearly
$4,000.00.



If this was meant to be analysis or independent reporting, it was sloppy. Unfortunately, this isn’t
the first time major media outlets and newspapers have incorrectly calculated the impact of this
administration’s proposals, including the Tax Cuts and Jobs Act (TCJA).

Daniel J. Mitchell, a Senior Fellow at the Cato Institute and PPD’s resident expert on tax reform
and supply-side tax policy, recently corrected the Times and The Washington Post on Medicaid
reforms. He’s written extensively about the impact of the TCJA, which resulted in less than 5%
of taxpayers experiencing an increase in their tax burden. They are mostly higher-earning
taxpayers, while roughly 85% of the country got a cut and the remainder experienced no change.

UPDATE: We received this via email from the Republican National Committee (RNC). Daniel
Hemel is no rightwing economist. He is a liberal assistant professor at the University of Chicago
Law, where he teaches on the subjects of tax law, administrative law and torts.

“Still don’t see why Samuel & Felicity aren’t claiming nonrefundable dependent credits of $500
for their children Luke & Heidi and their parent Sydney, for additional tax savings of $1500
under the new law,” he tweeted.

Thank you, Professor Hemel.
Correction: March 2, 2018

An earlier version of this article incorrectly described the probable effect of the new tax law on a
hypothetical couple’s 2018 tax bill. The TurboTax “What-If Worksheet” that generated the
projection for their 2018 taxes failed to indicate that the couple would probably be entitled to
claim a sizable deduction for income earned from consulting. As a result of that deduction, the
amount they would likely owe on taxes would decline by $43, not rise by $3,896.


https://www.peoplespunditdaily.com/policy/2017/06/29/medicaid-reform-math-challenged-reporters-new-york-times-washington-post/
https://www.peoplespunditdaily.com/policy/2017/06/29/medicaid-reform-math-challenged-reporters-new-york-times-washington-post/

