
 

A brief history of fake climate news in the mainstream 

media 

Rebecca Leber and Jeremy Schulman 

July 6, 2017 

Last year, the New York Times called climate change “the most important story in the world.” 

So the Trump administration raised some eyebrows at a recent White House briefing when it 

turned to the newspaper of record for support in its effort to defend the president’s deeply 

unpopular decision to withdraw from the Paris climate agreement. 

At the briefing, EPA chief Scott Pruitt was asked whether Trump thinks humans are warming the 

planet. After refusing to comment on the president’s views, Pruitt said that the “degree of human 

contribution” to global warming remains uncertain. That uncertainty, Pruitt suggested, makes it 

difficult to decide how policymakers should respond. 

And then he read aloud from the now-infamous Times column written in April by conservative 

never-Trumper Bret Stephens. The piece, which sparked a weeks-long media firestorm, made a 

convoluted case for more skepticism of climate change models — which Stephens equated to 

Hillary Clinton’s campaign polling. “Much … that passes as accepted fact is really a matter of 

probabilities,” he wrote. “That’s especially true of the sophisticated but fallible models and 

simulations by which scientists attempt to peer into the climate future.” Last week, 

NBC announced that it was hiring Stephens as a contributor. 

Stephens, like Pruitt, insists he isn’t a climate change denier, but the columnist’s argument was 

nonetheless widely rejected by scientists; a few dozen of them signed an open letter arguing that 

Stephens “mischaracterizes both the certainties and uncertainties regarding climate change, and 

misrepresents how science reports uncertainties.” 

It’s hardly surprising that a misleading New York Times column would be promoted by the 

administration of a president who sees global warming as a Chinese hoax. Skeptics have long 

sought to validate their views by injecting them into respectable media outlets. And they’ve 

frequently been successful. Here’s a short history of climate misinformation infiltrating the 

mainstream news media: 

1990s and 2000s: Oil companies push climate denial in the news media 

In 1997, countries around the world signed the the Kyoto Protocol, the world’s first serious 

attempt to curb greenhouse gas emissions. Months later, the New York Times reported on 

http://archive.is/GT9TQ
https://poll.qu.edu/national/release-detail?ReleaseID=2462
https://poll.qu.edu/national/release-detail?ReleaseID=2462
http://www.motherjones.com/environment/2017/06/no-one-knows-what-trump-believes-about-climate-change/
https://www.nytimes.com/2017/04/28/opinion/climate-of-complete-certainty.html
https://mic.com/articles/181087/conservative-columnist-bret-stephens-joins-msnbc?utm_campaign=partner&utm_medium=social&utm_source=huffpost#.FSiyoqJk0
https://www.mediamatters.org/blog/2017/05/02/climate-experts-pen-open-letter-ny-times-calling-additional-corrections-bret-stephens-alternative/216246
http://www.motherjones.com/environment/2016/12/trump-climate-timeline/
http://www.nytimes.com/1998/04/26/us/industrial-group-plans-to-battle-climate-treaty.html


documents showing that the oil industry — including representatives from Exxon, Chevron, and 

Southern — were planning a campaign to “maximize the impact of scientific views consistent 

with ours on Congress, the media, and other key audiences.” The campaign, the Times reported, 

would include an effort to track “the percentage of news articles that raise questions about 

climate science and the number of radio talk show appearances by scientists questioning the 

prevailing views.” It would also develop a so-called “sound scientific alternative” to the U.N.’s 

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), an international body of scientists that 

evaluates climate change research. 

Industry representatives told the Times that the plan was “tentative” and had not yet been 

approved. Nevertheless, the next decade-plus featured plenty of false-equivalency and he 

said/she said arguments in news stories about climate science. In many cases, the statements of 

scientists and other experts were “balanced” by those of deniers. In 2008, Maxwell Boykoff, who 

is now a University of Colorado professor, published a study in the journal Climatic Change that 

looked at news programs on ABC, CNN, NBC, and CBS from 1995 through 2004. He found that 

70 percent of the networks’ global warming stories “perpetuated an informational bias” by 

including the unscientific views of climate skeptics. In another studypublished in 2004, Boykoff 

looked at coverage in major newspapers from 1988 through 2002 and found that half of the 636 

randomly selected articles gave roughly the same attention to skeptics’ arguments about the 

supposedly natural causes of climate change as they did to the scientific consensus that humans 

are warming the planet. 

The Washington Post, for example, published a 2004 story about a study that used climate 

modeling to demonstrate that climate change was leading to a greater risk of heatwaves. The 

story quoted the Competitive Enterprise Institute’s Myron Ebell as saying, “Modeling is not 

science. This is a very small-potatoes paper based on modeling that can’t be proved or 

disproved” for the next 50 years. CEI is a conservative think tank that is closely associated with 

climate change denial and has also received funds from Koch-backed groups and other fossil fuel 

groups over the years. (Ebell would go on to lead the EPA transition team for the Trump 

administration.) 

2006: CNN’s contrarian meteorologist 

After a 2006 segment on global warming, CNN meteorologist Chad Myers appeared on air to 

deliver the day’s weather report. Anchor Miles O’Brien said to Myers: “You’re a little bit of a 

skeptic on global warming, I know.” Myers rejected that characterization and assured O’Brien 

that “CO2 is heating the atmosphere.” But he nonetheless went on to suggest that climate 

research may be exaggerated because of the heat island effect, in which heat retained by urban 

infrastructure causes cities to be artificially warmer. “Metro areas are getting warmer,” he said. 

“If you put the same thermometer out in the middle of a cornfield in Nebraska, maybe it 

wouldn’t be too much different. We’ll have to see. You know, I know this is happening; it’s just 

a matter of how much it is, that’s all.” (Actually, urban heat islands have a negligible effect on 

global temperatures, and Nebraska is indeed getting hotter). 

Years later, Myers went on to publicly recant his climate contrarianism. He noted the theories he 

once thought were credible enough to broadcast are “now called ‘zombie theories,’ long since 

debunked myths about climate change that skeptics will continually bring up to counter the facts 

of man-made climate change.” 

http://www.nytimes.com/1998/04/26/us/industrial-group-plans-to-battle-climate-treaty.html
https://link.springer.com/article/10.1007/s10584-007-9299-3
http://sciencepolicy.colorado.edu/admin/publication_files/2004.33.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A26605-2004Dec1.html
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2013/06/20/anatomy-of-a-washington-dinner-who-funds-the-competitive-enterprise-institute/
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2013/06/20/anatomy-of-a-washington-dinner-who-funds-the-competitive-enterprise-institute/
https://www.mediamatters.org/research/2006/01/25/cnn-meteorologist-spouted-debunked-theory-chall/134712
https://www.mediamatters.org/research/2006/01/25/cnn-meteorologist-spouted-debunked-theory-chall/134712
https://19january2017snapshot.epa.gov/sites/production/files/2016-09/documents/climate-change-ne.pdf
http://www.cnn.com/2016/08/24/opinions/chad-myers-climate-change-weather/


March 2007: NPR airs a debate on whether climate change is real 

Intelligence Squared, an Oxford-style debate program that airs on NPR, hosted a debate on 

whether humans are the primary driver of global warming and how we should deal with it. On 

the side representing the overwhelming scientific consensus that humans are responsible for 

dangerous amounts of warming were two climate scientists and a NASA climate modeler. On the 

other side were two skeptical scientists: Richard Lindzen, an MIT professor who said the earth 

“is always warming or cooling,” and Philip Stott, a retired academic who made a similar point. 

Joining Lindzen and Stott was science fiction writer Michael Crichton, who claimed that 

scientists hadn’t shown “whether or not carbon dioxide is the contemporary driver for the 

warming we’re seeing.” 

The introductory remarks by Robert Rosenkranz, chair of Intelligence Squared, featured more 

false equivalence, including a jab at climate science: “Maybe a side that feels like there is 

nothing to debate might feel that there are perhaps some inconvenient truths on the other side 

that they would prefer not to deal with. I’m old enough to remember when there was a scientific 

consensus on global cooling, and this was in the 1970s with all kinds of alarmist data on that 

subject.” 

February 2009: George Will vs. sea ice 

George Will, whose Washington Post column appears in hundreds of papers and reaches millions 

of readers, is one of media’s most consistent voices of climate science denial. In 2009, he 

sparked a particularly intense backlash when he suggested that the case for human-made climate 

change was undermined by sea ice measurements. “As global levels of sea ice declined last year, 

many experts said this was evidence of man-made global warming,” he wrote. “Since September, 

however, the increase in sea ice has been the fastest change, either up or down, since 1979, when 

satellite record-keeping began. According to the University of Illinois’ Arctic Climate Research 

Center, global sea ice levels now equal those of 1979.” 

But Will was wrong. The very source that he reportedly relied on for this argument — a 

statement issued by the University of Illinois researchers he cited— made clear that sea ice 

observations were, in fact, consistent with the scientific consensus surrounding global warming. 

Several Post journalists took the unusual step of criticizing their colleague’s column; one called 

out Will for providing readers “with misleading climate science information that conflicts with 

what scientists know.” 

Fall 2009: Climategate 

On Nov. 17, 2009 — just three weeks before the start of high-profile climate negotiations in 

Copenhagen — roughly 1,000 emails belonging to climate scientists were published on the 

internet. Climate change deniers quickly declared that the apparently hacked emails revealed 

evidence of massive scientific fraudand labeled the episode “Climategate.” In particular, they 

seized on a 1999 email sent by British scientist Phil Jones, which famously referred to an effort 

to “hide the decline.” The context of the email made it clear that Jones was not referring to a 

deceptive effort to conceal a (nonexistent) decline in global temperatures, but to a method for 

dealing with complications in tree-ring data. 

As the controversy wore on, the Media Research Center — a conservative media watchdog 

organization — began demanding that the major broadcast networks cover the story. The 

http://www.npr.org/2007/03/22/9082151/global-warming-is-not-a-crisis
http://www.intelligencesquaredus.org/debates/global-warming-not-crisis
https://cloudfront.mediamatters.org/static/pdf/oped_report.pdf
https://cloudfront.mediamatters.org/static/pdf/oped_report.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/02/13/AR2009021302514.html
https://thinkprogress.org/washington-post-defends-george-will-the-editorial-page-checks-facts-to-the-fullest-extent-possible-4e3b20be1429
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/global.sea.ice.area.pdf
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/global.sea.ice.area.pdf
http://voices.washingtonpost.com/capitalweathergang/2009/04/global_climate_change_has_long.html
https://www.mediamatters.org/research/2009/11/20/limbaugh-distorts-apparently-stolen-emails-to-f/157336
https://www.mediamatters.org/research/2009/11/20/limbaugh-distorts-apparently-stolen-emails-to-f/157336
https://www.skepticalscience.com/Mikes-Nature-trick-hide-the-decline.htm
http://www.newsbusters.org/blogs/nb/julia-seymour/2009/12/02/12-days-climategate-and-network-news-programs-are-still-ignoring
http://www.mrc.org/press-releases/bozell-day-12-network-climategate-cover


networks complied. On Dec. 4, NBC reported that “those who doubt that manmade greenhouse 

gases are changing the climate say these e-mails … show climate scientists massaging data” and 

aired footage of Patrick Michaels, a climate skeptic at the libertarian Cato Institute, calling for an 

investigation. On Dec. 9, ABC reported — inaccurately — that “one of the most damning email 

exchanges credits [climate scientist Michael] Mann with a trick to hide the decline in 

temperatures.” Mann had done nothing of the sort. That same day, the Washington 

Post published an op-ed by Sarah Palin falsely claiming that the emails revealed that scientists 

had “manipulated data to ‘hide the decline’ in global temperatures.” 

Months later, multiple investigations would conclude that the researchers had not committed 

scientific misconduct and that the science behind climate change remained as strong as ever. 

2011: False balance across the pond 

It’s not just U.S. media. An independent body, the now-defunct BBC Trust, issued a July 2011 

report on the BBC’s “over-rigid application of editorial guidelines on impartiality” that gave 

“undue attention to marginal opinion” on climate change. BBC Trust commissioned Steve Jones, 

an emeritus geneticist at University College London, who wrote in his independent review: 

For at least three years, the climate change deniers have been marginal to the scientific debate 

but somehow they continued to find a place on the airwaves. Their ability so to do suggests that 

an over-diligent search for due impartiality — or for a controversy — continue to hinder the 

objective reporting of a scientific story even when the internal statements of the BBC suggest 

that no controversy exists. There is a contrast between the clear demands for due impartiality in 

the BBC’s written guidelines and what sometimes emerges on air. 

The BBC faced added pressure in 2014, when a House of Commons committee issued a 

report calling out the network for false equivalency. 

2012: Avoiding controversy 

In 2012, the Discovery Channel aired the documentary titled Frozen Planet, coproduced by the 

BBC, which discussed how life and nature were changing in the warming Arctic and Antarctic. 

The program made scant mention of the human causes of that warming. The series producer said 

at the time the the filmmakers didn’t want to emphasize the science on climate change because it 

“would have undermined the strength of an objective documentary, and would then have become 

utilized by people with political agendas,” according to the New York Times. Climate 

activists targeted the channel with a campaign asking for more of a focus on climate change. 

2013: The pause 

In recent years, a favorite argument of climate change deniers has been that global warming 

stopped or slowed dramatically after the 1990s, which, they claim, calls into question the 

scientific consensus that humans are dangerously warming the planet. It’s a deeply misleading 

argument that relies on the fact that 1998 was an unusually hot year and ignores the reality 

that 16 of the 17 warmest years on record have occurred since 2001. But in the fall of 2013, just 

as the IPCC was rolling out a landmark report on global warming, the mainstream media took 

the bait. A Media Matters study found that news outlets mentioned the so-called “pause” in 41 

percent of their stories about the IPCC. Former Mother Jones reporter Chris Mooney highlighted 

one particularly problematic CBS News reportfrom the time: 

https://www.skepticalscience.com/Mikes-Nature-trick-hide-the-decline.htm
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/08/AR2009120803402.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/08/AR2009120803402.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/08/AR2009120803402.html
http://www.motherjones.com/environment/2011/04/history-of-climategate/
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality.pdf
https://www.publications.parliament.uk/pa/cm201314/cmselect/cmsctech/254/254.pdf
http://www.nytimes.com/2012/04/21/business/media/discoverys-frozen-planet-is-silent-on-causes-of-climate-change.html
https://thinkprogress.org/10-000-americans-criticize-discovery-channels-frozen-planet-co2-censorship-d67bdf8144f7
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/critics-say-discovery-channels-frozen-planet-sidesteps-climate-change-issue/2012/05/01/gIQAGBfXvT_story.html?utm_term=.fd755e06bc33
http://www.motherjones.com/environment/2015/12/ted-cruz-climate-change-pause/
http://www.motherjones.com/environment/2013/08/global-warming-slowdown-ipcc/
http://www.motherjones.com/environment/2013/08/global-warming-slowdown-ipcc/
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-noaa-data-show-2016-warmest-year-on-record-globally
https://www.mediamatters.org/research/2013/10/10/study-media-sowed-doubt-in-coverage-of-un-clima/196387
http://www.motherjones.com/environment/2013/08/global-warming-slowdown-ipcc/


At the outset of the segment, CBS’s Mark Phillips intoned: “Another inconvenient truth has 

emerged on the way to the apocalypse. The new U.N. report on climate change is expected to 

blame man-made greenhouse gases more than ever for global warming. But there’s a problem. 

The global atmosphere hasn’t been warming lately.” 

Then followed an animation, seeming to show that since the year 1998, rising carbon dioxide 

levels in the atmosphere haven’t been matched by rising temperatures. Soon, CBS cut to a 

scientist trying to explain this apparent global warming “pause” by saying that the missing heat 

has gone into the oceans. Then, presumably for balance, came an interview with a climate 

skeptic who, when asked whether the “pause” blunts the urgency of doing something about 

global warming, replied that “it has already.” 

This pause, it turns out, likely never existed. The National Oceanic and Atmospheric 

Administration published a paper in 2015 that readjusted its dataset to account for a “cooling 

bias” in how scientists measured global temperatures. The results suggested that atmospheric 

warming hadn’t actually slowed down, let alone stopped. 

2013: False balance on the opinion pages 

USA Today pairs its editorials on “controversial” topics with pieces expressing opposing views. 

In October 2013, this convention led to the widely read paper running an editorial on climate 

change alongside a fact-challenged op-ed by Joseph Bast, president of the Heartland Institute, 

which has received funding from fossil fuel companies. In this op-ed, Bast falsely claimed 

that no warming had occurred in 15 years and that it was now time to listen to “other voices in 

the debate” rather than the IPCC. 

2017: Bret Stephens 

In late April, the New York Times hired Bret Stephens, a former Wall Street Journal columnist 

with a history of characterizing climate change as an “imaginary enemy” and claiming that 

temperatures would be “about the same” in a century. When Stephens’ debut Times column cast 

doubt on climate models that predict significant future warming, the backlash was immediate. 

“No subject since the election has come close to producing this kind of anger toward The 

Times,” wrote Liz Spayd, the paper’s public editor at the time. Days later, NBC hopped on the 

bandwagon, hiring frequent climate misinformer (see above) George Will as a contributor. Last 

week, the network squared the circle when it hired Stephens, too. His views contradict NBC’s 

own reporting that the world’s top scientists agree that “unless the world changes course quickly 

and dramatically, the fundamental systems that support human civilization are at risk.” 

 

https://www.theatlantic.com/science/archive/2017/01/make-no-mistake-earths-oceans-are-steadily-warming/512189/
https://www.theatlantic.com/science/archive/2017/01/make-no-mistake-earths-oceans-are-steadily-warming/512189/
http://archives.cjr.org/essay/the_danger_of_fair_and_balance.php
https://www.usatoday.com/story/opinion/2013/10/14/ipcc-climate-change-heartland-institute-editorials-debates/2983941/
https://www.usatoday.com/story/opinion/2013/10/14/ipcc-climate-change-heartland-institute-editorials-debates/2983941/
https://www.wsj.com/articles/liberalisms-imaginary-enemies-1448929043?utm_source=huffingtonpost.com&utm_medium=referral&utm_campaign=pubexchange_article
http://www.huffingtonpost.com/entry/george-will-msnbc_us_5910746ce4b0e7021e99410e
http://www.nbcnews.com/watch/nightly-news/no-one-is-immune-study-offers-bleak-climate-change-outlook-212715587528

