
 

The Koch Brothers' Vast Right-Wing Media 
Conspiracy 
Watched any conservative programs lately? Chances are, you've seen an oil-
funded pundit. 

By Kate Sheppard | Fri Feb. 4, 2011 3:00 AM PST 

 

Last June, Glenn Beck paused in the middle of a rant about the economy and 
climate on his television show [1] for an important, if rather unexpected, aside. "I 
want to thank Charles Koch for this information," he said. Beck's statement was 
totally without context, thrown in amid jabs at Al Gore and endorsements of the 
free market. Months later, it came to light that he recently had been a guest of 
honor at a semiannual confab sponsored by fossil-fuel billionaire Charles Koch 
and his brother, David, an event the pair hosts to connect conservative think 
tanks, politicos, and media types like Beck. 

Koch Industries, a Kansas-based company founded in 1940 by father Fred Koch, 
is the second largest privately held company in America. Charles and David 
Koch are tied as the fifth wealthiest people in the nation, worth a combined $43 
billion. Their money comes through a variety of business interests—ranching, 
mining, oil refining, and production of paper products, fertilizer, and chemicals. It 
would be an understatement to say that they have much at stake when it comes 
to efforts to cut climate-changing emissions. 

Indeed, the brothers have spent $31.3 million since 2005 on organizations that 
deny or downplay climate change, according to a forthcoming report from 
Greenpeace that updates its report on Koch's climate denial work [2] released last 
year. But it's the web of media influence the Kochs have created that perhaps 
accounts best for their power—particularly when it comes to sowing doubt about 
climate change. 

Koch Industries describes its semiannual shindigs, which began in 2003, as an 
"opportunity for attendees and presenters to discuss ways of preserving and 
advancing economic freedom in the United States and to share ideas about the 
free-market principles that have made our country great." The guest list for last 
weekend's meeting is still under wraps, but the June 2010 event in Aspen drew [3] 
a who's who of conservative media stars; Besides Beck, there were Philip 
Anschutz, owner of the Examiner newspapers and the Weekly Standard; Charles 
Krauthammer, syndicated columnist and Weekly Standard contributor; Stephen 
Moore, Wall Street Journal editorial board member; and Ramesh Ponnuru, senior 
editor for The National Review. 



Andrew Breitbart, the mastermind behind the conservative news sites 
Breitbart.com and Breitbart.tv, made his presence at the meeting known by 
rollerblading out [4] to heckle some of the 1,500 protestors who'd gathered outside 
of the gate. 

The Kochs' influence over the conservative media may be obvious at such 
powwows. But to the general public, it's not always apparent that the pundits they 
read about in blogs and see on TV have a direct relationship to the company. So 
says Derek Cressman, regional director of state operations with Common Cause, 
the group that organized the protests outside the Koch Bros gates. "They don't 
see that connection between the pundit and the fact that it's funded by an oil 
company," says Cressman. "The global warming deniers aren't being candid that 
their funding is coming from people with an enormous financial stake in how we 
deal with climate change." 

Take, for example, Planet Gore [5], the denialist blog at National Review Online [6]. 
Planet Gore, along with NRO's main blog, The Corner, regularly features guest 
posts by representatives of think-tanks and foundations that have benefited from 
the Koch's largesse. Prime examples include Chris Horner [7] and Ian Murray [8] of 
the Competitive Enterprise Institute, who have each posted hundreds of items on 
the site. NRO's blogs regularly promote the institute's work to undermine [9] 
climate science, such as the lawsuit the group filed against NASA last fall for 
temperature records. CEI has received more than $700,000 in Koch funds over 
the years. 

Pat Michaels, a senior fellow at the libertarian Cato Institute, is another regular 
guest [10] blogger. Cato has received $13 million from Koch family foundations 
since 1998. (Michaels' refusal to disclose how much money he's taken from fossil 
fuel interests has drawn scrutiny—most recently when a senior House Democrat 
[11] raised questions about whether he lied on his resume about his funding from 
energy interests.) 

Other Koch-funded guests featured on National Review Online include Jim Manzi 
[12] of the Manhattan Institute (which has received $1.5 million in Koch family 
money), Phil Kerpen [13] of Americans for Prosperity ($5.5 million), and Jonathan 
Adler [14] of the Federalist Society ($2 million). 

The Koch brothers also spent $1 million [15] on a ballot measure last fall to derail 
California's landmark climate law, and funded groups, including the California 
branch of Americans for Prosperity, that were key in promoting the measure. The 
Pacific Research Institute for Public Policy (PRI), which has received $1.2 million 
in Koch money, also rallied against the climate law with a report [16] that made 
extreme claims about potential job losses it would cause. The day after the report 
appeared, author and PRI senior fellow Benjamin Zycher appeared on the Planet 
Gore blog [17] to tout it. (The ballot measure failed despite all these efforts.) 



The Kochs' influence isn't limited to fringe media. Krauthammer has used his 
Washington Post column to blast the "Church of the Environment" [18] that 
believes the global warming is real, and he has appeared on Fox News to 
discuss [19] why any legislation addressing climate change is "dead on arrival." 

The Wall Street Journal has regularly offered up its opinion pages to Cato's 
Michaels to bash [20] climate [21] scientists [22]. The Weekly Standard, too, has 
provided a platform for Koch-backed organizations like the American Enterprise 
Institute to accuse scientists [23] of being a "corrupt cabal of global warming 
alarmists." 

For the Kochs, the millions of dollars they have invested in think tanks and 
electoral politics is small change. But the value of having access to media outlets 
that can promote the work of other projects they fund is hard to put a dollar figure 
on. "In addition to building their own think tanks, they built their own media," said 
Kert Davies, research director at Greenpeace. "They have their own echo 
chamber built up, so then when they need it, when they need to amplify a 
message, they simply push a button and it's there." 

 


