
 

Guest column: Bulletin abets disinformation about 

climate 

Matthew Orr 

November 16, 2019 

Harvard historian Geoffrey Supran recently compared the stance on climate change taken in the 

scientific literature by ExxonMobil’s scientists with the company’s stance in public advertorials. 

For decades, ExxonMobil’s scientists predominantly recognized that climate change is real, 

caused by humans, serious and solvable, whereas, its public advertorials overwhelmingly 

expressed the opposite. (The report is at tinyurl.com/y2zocg58.) 

In 1998, shortly after the Kyoto Protocol was signed to reduce carbon dioxide emissions, 

ExxonMobil and the American Petroleum Institute implemented a multimillion-dollar plan to 

confuse the public about climate change. The plan stated that “victory will be achieved” when 

average citizens and the media “understand” (recognize) uncertainties in climate 

science.” (tinyurl.com/y2bjfcqw.) 

The Bulletin is abetting ExxonMobil’s bid for victory. One of the most recently published op-eds 

on climate (Oct. 25, 2019) is a case in point. It claims that “the cause of climate change cannot 

be proved; too many factors are in play, human carbon emissions, sunspots, the Earth’s orbital 

wobble, volcanism, etc.” This is false. The most recent consensus statement from climate 

scientists on the Intergovernmental Panel on Climate Change reads: “It is extremely likely that 

more than half of the observed increase in global average surface temperatures from 1951 to 

2010 was caused by the anthropogenic increase in greenhouse gas concentrations and other 

anthropogenic forcings together. The best estimate of the human-induced contribution to 

warming is similar to the observed warming over this period.” 

Patterns of global warming support greenhouse gases over other causes. For example, the upper 

atmosphere is cooling, which matches what should happen when increased greenhouse gases in 

the lower atmosphere prevent infrared heat reflected from the Earth from reaching the upper 

atmosphere (tinyurl.com/y3eyeg9s.) The upper atmosphere would warm, not cool, if the sun 

were delivering more heat via sunspots or the Earth’s orbital wobble. Greater warming at night 

and during the winter is also consistent with reflected heat being trapped by greenhouse 

gases (tinyurl.com/yxccq2hg,) and not with a hotter sun. As for volcanoes, their aerosols do not 

warm the Earth; they cool it. 

The op-ed also states: “The changes we are experiencing currently … are very minor compared 

to the past.” This is true, but irrelevant. Within the recent relevant centuries that humans have 

developed systems of urban and rural settlements, sea ports, irrigation, agriculture, national 

boundaries and almost everything else on which stable civilization depends, the changes are not 

http://tinyurl.com/y2zocg58
http://tinyurl.com/y2zocg58
http://tinyurl.com/y2bjfcqw
http://tinyurl.com/y2bjfcqw
http://tinyurl.com/y3eyeg9s
http://tinyurl.com/y3eyeg9s
http://tinyurl.com/yxccq2hg
http://tinyurl.com/yxccq2hg


minor. They will cause (and already are causing) unprecedented problems with coastal 

inundation of cities and agriculture, wildfires, drought and human displacement. Death is natural, 

but there are laws against murder. Likewise, the climate changes naturally, but forcing change to 

occur prematurely, precipitously and unnecessarily is unethical. 

The op-ed closes by listing four “real climate scientists” who are skeptical about climate change. 

One, S. Fred Singer, is a public skeptic of the health risks of secondhand smoke, the link 

between chlorofluorocarbons and ozone depletion, and the link between UVB and melanoma. He 

has been funded by ARCO, ExxonMobil, Shell, Unocal, the tobacco industry and the Heartland 

Institute, which receives funding from the Koch Brothers. Richard Lindzen is a distinguished 

senior fellow at the Cato Institute, which has received at least $100,000 in funding from 

ExxonMobil. Patrick Michaels is also at the Cato Institute. A memo leaked in 2006 from the 

Intermountain Rural Electric Association (IREA) lists Michaels as receiving at least $100,000 

from IREA to combat global warming “alarmists.” The memo mentions that Michaels 

coordinates his activities with Koch Industries. The fourth, Patrick Moore, is not a climate 

scientist. 

The scoop on people such as these is available at desmogblog.com, which was voted among 

Time magazine’s 25 Best Blogs of 2011, and serves as a fact-check for global warming 

misinformation. 

Thomas Jefferson said: “An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free 

people.” Conversely, corporatocracy feeds on disinformation. ExxonMobil understands that. 

Does The Bulletin? 

 

http://desmogblog.com/
http://desmogblog.com/

