
 

Peer-Reviewed Study Proves All Recent Global 

Warming Fabricated by Climatologists? 

A blog post, even if you like it and it is presented in downloadable PDF form, is not a peer-

reviewed study. 

Alex Kasprak 

July 14, 2017 

CLAIM 

A peer-reviewed study has found evidence that nearly all of global warming has been fabricated 

by climate scientists. 

RATING 

  

ORIGIN 

On 9 July 2017, Breitbart News ran a story written by chart enthusiast James Delingpole, which 

carried a characteristically provocative and demonstrably false headline: 

‘Nearly All’ Recent Global Warming Is Fabricated, Study Finds 

In it, Delingpole alleges that a “peer-reviewed” study (first “exclusively” highlighted by the 

Daily Caller), written by “two scientists and a veteran statistician” found evidence that “much of 

global warming has been fabricated by climate scientists”: 

http://archive.is/vsRuS
http://www.snopes.com/scientific-papers-global-warming-myth/
http://archive.is/EvQuG


The peer-reviewed study by two scientists and a veteran statistician looked at the global average 

temperature datasets (GAST) which are used by climate alarmists to argue that recent years have 

been “the hottest evah” and that the warming of the last 120 years has been dramatic and 

unprecedented. 

What they found is that these readings are “totally inconsistent with published and credible U.S. 

and other temperature data.” That is, the adjusted data used by alarmist organizations like 

NASA, NOAA, and the UK Met Office differs so markedly from the original raw data that it 

cannot be trusted. 

A Peer-Reviewed Study? 

Breitbart here lowers the bar for what passes as both “peer-reviewed” and a “study”. This report, 

published on a WordPress blog run by co-author Joseph D’Aleo — a meteorologist who did 

not complete a PhD, but who prominently advertises his honorary doctorate on the document’s 

cover page — is not published in a scientific journal. 

Additionally, this study is not (as implied by some coverage) an official publication of the Cato 

Institute, despite the fact that co-author Craig Idso is an adjunct scientist there. “This study was 

not published by the Cato Institute,” a representative of the libertarian think tank told us. 

The claim of peer review, widely reported by numerous outlets, evidently stems from the second 

page of the report, in which the names of seven scientists (spanning a wide range of fields 

including aerospace engineering and economics, despite a complete lack of discussion of these 

topics in the report) appear under the banner “The Undersigned Agree with the Conclusions of 

this Report”. 

We reached out to these scientists to ask if this page was meant to imply that those listed 

individuals were the peer-reviewers news reports were speaking of. Only one person, George 

Wolff — a former Environmental Protection Agency atmospheric scientist who is now chief 

scientist for a company called Air Improvement Resource, Inc. — responded to our request. In a 

brief response, he simultaneously suggested that their inclusion on the document meant to imply 

they were the peer-reviewers, and that this process involved merely reading the study carefully: 

My approach to reviewing the report was the same as I have used for the hundreds of journal 

articles that I have reviewed.  I read the report carefully and critically.  I gave it a formal peer-

review. 

Reading a study and saying that you agree with its conclusions is not how peer review works. 

A formal peer-review is a structured process that by nature requires a third party, usually a 

journal editor, who oversees an iterative process of critiques and revisions. 

Given the fact that this study is not published in a journal but on a WordPress blog run by one of 

the co-authors, it is difficult to see how Wolff’s careful and critical reading of the document 

constitutes a formal peer review. In response to multiple requests for clarification on what Wolff 

meant by “formal peer review”, he indicated that the conversations were between only himself 

https://thsresearch.files.wordpress.com/2017/05/ef-gast-data-research-report-062717.pdf
http://icecap.us/index.php/go/experts
http://icecap.us/index.php/go/experts
http://lyndonstate.edu/atmospheric-sciences/honorary-degree-for-broadcast-meteorology-pioneer-joe-daleo/
http://archive.is/vsRuS
http://archive.is/vsRuS
http://archive.is/EvQuG
https://www.linkedin.com/in/harold-doiron-4850194/
http://www.aimehq.org/programs/award/bio/theodore-robinson-eck-0
https://www.elsevier.com/reviewers/what-is-peer-review


and the lead author, making the suggestion of peer review more philosophical than an argument 

rooted in objective reality: 

I provided critical comments to the lead author.  We then discussed them and appropriate 

changes were made to the report. 

Breitbart’s Coverage of this “Study” 

The main argument of the Breitbart article via this “study” appears to be that if you look at 

global surface temperature records compiled by a variety of governmental organizations, 

corrections applied to this data since the 1980s have steadily biased the results toward making 

current warming appear more dramatic by depressing past temperatures and inflating recent 

temperatures. 

Delingpole even picked out his favorite chart that he claims makes this point: 

 

  

This chart shows the difference in the corrected global temperature values, by month, from a 

National Climatic Data Center (NCDC) record produced in May 2008 compared to one produced 

with later corrections in June 2017. Importantly, they do not show a comparison between raw 

data and corrected data. 

Using the apparently revelatory finding that the addition of more or higher quality data to a 

record can change and improve it over time, Breitbart cites co-author D’Aleo’s analysis to 

suggest that the chart shows past temperatures are intentionally and nefariously biased to be 

cooler, while recent temperatures are biased to be warmer: 

Note how most of the downward adjustments take place in the early twentieth century and most 

of the upward take place in the late twentieth century. According to meteorologist Joe D’Aleo, 

https://www.ncdc.noaa.gov/
http://static.snopes.com/app/uploads/2017/07/breitbart-chart.jpg


who co-authored the study with statistician James Wallace and Cato Institute climate scientist 

Craig Idso, this has the effect of exaggerating the warming trend. “Nearly all of the warming 

they are now showing are in the adjustments,” [D’Aleo said]. 

This statement implores us to falsely interpret the figure as showing changes to the raw data 

itself. As previously mentioned, however, this chart (and many similar ones in the “study”) 

shows changes between two versions of corrected data. To make the point Delingpole thinks 

D’Aleo is making, you would need to show that corrected records of climate relative to raw data 

make recent temperatures warmer than the raw data, and older records cooler. 

Considering the most significant adjustment to the data actually increases early 20th century 

temperatures without doing the same to the post-1950 data, this argument would be a nearly 

impossible one to make if burdened by facts. Here’s a comparison of a variety of corrected 

records compared to the raw (uncorrected data), showing that, in fact, the opposite of what 

D’Aleo is suggesting is the reality: 

 

The “Study” Itself 

Delingpole and D’Aleo’s argument, if it accurately represented the data it claimed to be 

analyzing, might sound reasonable in the absence of literally any other information, but sprinkle 

just a pinch of context onto it and the interpretation becomes increasingly unpalatable, even with 

those grains of salt with which Delingpole implores us to take climate science. To dive into that 

context, some background is needed. 

https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/noaa_nasa_global_analysis_2015.pdf
http://static.snopes.com/app/uploads/2017/07/noaa-chart.jpg


A bit about these records and how they are generated: Maintained by the National Oceanic and 

Atmospheric Administration’s NCDC and other governmental organizations, these historical 

records come from myriad disparate, often non-standardized, and difficult to interpret bits of 

information — things like ship logs, buoy data, and instrument readings from mercury and 

digital thermometers. Both historical and modern data are continually added to these databases. 

This heterogeneity of sources means there are a number of elements that, indeed, need to be 

adjusted if the record is to be internally consistent. One example comes from gradual changes 

made to the way in which temperature readings have been made since the 1950s, shifting from 

an evening reading to a morning reading, consequently shifting the raw data to become gradually 

cooler as morning temperature readings became more common. 

Another very significant set of corrections that needs to be made stems from multiple shifts in 

how sea temperatures (which are used to calculate ocean surface air temperatures) have been 

measured on ships. Prior to the 1940s, buckets were thrown off the side of a boat, pulled up, and 

measured on the spot with a thermometer. Later, people began to use the intake water 

temperature in ship’s engine rooms. Now, freestanding buoys are typically used, which provide 

relatively colder readings compared to engine room readings. 

(It was, in fact, an increased understanding of the difference between buoy data and engine room 

data that caused the most significant change documented by the figure that Breitbart chose to 

highlight.) 

Documenting the direction of these changes to the corrections, without explaining them, makes 

up a bulk of the main argument of the “study”. This section, which painstakingly reveals publicly 

available and well-discussed adjustments to historical climate records reads like a thriller, with 

the authors taking the reader chronologically step by step, through each mysterious (but also 

completely documented) correction to these global datasets. 

Zeke Hausfather is a scientist at Berkeley Earth, an independent non-governmental research 

group originally skeptical of the correction methods employed in these sorts climate records. He 

told us these corrections change over time due to increased data and better analytical tools to 

analyze that data: 

We have dramatically improved our ability to measure the Earth’s climate the last thirty years. 

And we’ve also launched a lot of efforts to collect all of the global temperature data. […] 

Scientists in the eighties and nineties undertook some pretty big efforts to go around and collect 

all the weather records from all the stations you can find in various parts of the world. And those 

sort of efforts have continued up through today. 

And so, when you look at their, for example, 1980 value from NASA, what that actually came 

from was about five hundred or so stations on land almost entirely in the northern hemisphere. 

That’s the best they had at the time so they said this is the best we can do for estimating global 

temperatures as these are all the stations that we have access to. 

https://www.ncdc.noaa.gov/
https://www.ncdc.noaa.gov/data-access/quick-links#ushcn
ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/ushcn/papers/menne-etal2009.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wcc.55/abstract
http://science.sciencemag.org/content/348/6242/1469
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/history/
http://berkeleyearth.org/
https://www.theguardian.com/science/2011/feb/27/can-these-scientists-end-climate-change-war


Nowadays we actually have an ocean temperature record back to 1850 or so based on data from 

ships and more recently from buoys. And you know, two-thirds of the earth is ocean, so if you 

leave oceans out you’re gonna get a fairly incorrect answer. 

In the “study”, however, without once attempting to explain the reasons for the corrections, the 

authors boldly (and unconvincingly) conclude: 

Clearly the historical GAST data adjustments that have been made have been dramatic and 

invariably have been favorable to Climate Alarmists’ views regarding Global Warming. The 

question now is whether the latest versions of GAST data by NOAA, NASA and Hadley are 

credible for policy analysis, or even climate modeling, purposes. 

Ignoring, once again, that adjustments to these records — relative to the raw data — decrease 

apparent warming across the 20th and 21st century, it is also worth noting that Berkeley Earth 

has painstakingly reviewed this process with their own independent methodology, concluding 

that the records produced by NCDC and others accurately represent global temperature trends. 

Hausfather was the lead author on that 2017 study. 

The authors of the “study” Breitbart cites then attempt to make the point that the raw data from 

“exceptionally high quality sources” (for which they provide no selection criteria) demonstrate 

an ambiguously defined “natural cycle” gradually erased by malicious intent of data adjustments. 

Almost all of these records are from northern North America and literally all of them are from 

the Northern Hemisphere. Without acknowledging the geographical limits of their data, the 

authors conclude: 

Thus, it seems that beyond any doubt, the U.S. data reflected in the Global Average Surface 

Temperature data calculation should contain the cyclical patterns shown above. 

As previously mentioned, data used in the earliest records did indeed show this Northern 

Hemisphere signal more prominently because — follow us here — the vast majority was from 

land stations in North America. However, when you add the Southern Hemisphere signal — a 

crucial element in the “global” concept inherent to global warming — you are going to dampen 

the results a bit. This is one of the things that has been happening to that record since its earliest 

incarnation, says Hausfather: 

The [1980 NASA record is] only based on about five hundred stations almost entirely from the 

Northern Hemisphere, you do see a bit more warmth in the ’30’s and ’40’s. Again [this is] 

because you’re only looking at Northern Hemisphere lands. But when you add in the oceans, 

when you add in the Southern Hemisphere, that sort of mid-century warmth doesn’t completely 

go away, but it becomes much smaller. 

Ultimately, the central argument of this study and its representation by Breitbart and others is 

one based on a willful misreading of data propelled by a study whose academic rigor has been 

misrepresented. As such, we rank the claim that climate scientists have created global warming 

entirely through corrections to raw data as false. While these corrections to raw historical data 

have shifted over time, the cumulative effect of all corrections applied to the raw data has been 

to reduce apparent global warming over the industrialized period, not the other way around. 

http://advances.sciencemag.org/content/3/1/e1601207


“If scientists were actually cooking the books,” Hausfather told us “we’d be cooking them in the 

wrong directions.” 

 


