Human Events

POWERFUL CONSERVATIVE VOICES

PolitiFact bias: Does the GOP tell nine times more lies than left?
Really?

Jon Cassidy — August 30, 2012

If a Republican campaign spokeswoman says the other party’s candidate “and his
special interest allies in Washington are plotting to spend over $13 million” in a race and
has verified figures to support that claim and more, she should have nothing to fear
from a fact-checking organization. PolitiFact, a national fact-checking effort co-
sponsored by the prestigious Poynter Institute and several major daily newspapers,
found the Republican spokeswoman’s claim no better than Half True.

If a Republican schools commissioner says an annual standardized test takes “less than
1 percent of the instructional time,” and the actual figure is between 0.26 percent and
0.90 percent of annual class time, a serious fact-checker wouldn’t make a different claim
and check that instead. But that’s precisely how PolitiFact found the Republican
commissioner’s statement False.

If a conservative advocacy group runs an ad saying Obamacare could cost “up to $2
trillion,” an honest fact-checker would look up the government’s own estimate and see
that, indeed, the Congressional Budget Office puts the cost at $1.76 trillion for just the
first few years.

PolitiFact is not that honest fact-checker. And these aren’t isolated cases. Once widely
regarded as a unique, rigorous and reasonably independent investigator of political
claims, PolitiFact now declares conservatives wrong three times more often than liberals.
More pointedly, the journalism organization concludes that conservatives have flat out
lied nine times more often than liberals.

If you were a fact-checker yourself, you might reasonably conclude that PolitiFact is
biased — that it favors liberals over conservatives. But PolitiFact continues to assert its
impartiality.

PolitiFact editor Bill Adair did not respond to interview requests. But liberals defend the
organization. They gleefully point to PolitiFact’s lopsided numbers as evidence that a
neutral arbiter has declared liberal politicians are more honest than their conservative
counterparts.

“The Left just might be right more often (or the Right wrong more often),” writes Chris
Mooney of The Nation, "and the fact-checkers simply too competent not to reflect this —
at least over long periods.”



Another liberal observer suggests the numbers would be even more lopsided but that
PolitiFact has gotten tougher on liberal claims merely to preserve the appearance of
impartiality. That was author Dylan Otto Krider’s explanation of PolitiFact’s 2011 Lie of
the Year — that Republicans voted to “end Medicare.”

“As a non-partisan outfit, PolitiFact probably feels compelled to blow a few things the
left says out of proportion or they wouldn’t look that much different than [the liberal
front group] Media Matters,” Krider writes. “PolitiFact has pulled the yoke about as far
as it can go without breaking, and have lost nearly all credibility on the left as a result,
and they’re still not within 20 yards from the 50 yard line.”

PolitiFact finds that all political discourse fits neatly into one of six categories on what it
calls its “Truth-O-Meter,” a colorful graphic that depicts PolitiFact’s conclusions about
the political statements it examines — from True to False to Pants on Fire (from the
well-known schoolyard chant about liars). The Pants-on-Fire tag is for claims the fact-
checkers find not just false but ridiculous, and they slap conservatives with it nine times
as often as liberals.

You could argue — as Mooney, Krider, Paul Krugman and others do — that PolitiFact is
right: conservatives are simply stupid or prodigious liars. Or you could do what we have
done: dig into PolitiFact’s strained analyses one at a time. That doesn’t illuminate the
origins of the bias, but it sure reveals the mechanism by which the left-leaning
organization transforms true into false and false into true.

HOW IT WORKS

Remember the three anecdotes with which we began here? PolitiFact pronounced the
three claims Half True, False, and False, respectively. In each case, the fact-checkers
dismissed the speaker’s claim, made up a different claim and checked that instead.

= Inthe first example, PolitiFact Ohio reporter Joe Guillen acknowledged that
Republican spokeswoman Izzy Santa said something “literally true” — that
incumbent Democrat U.S. Sen. Sherrod Brown and his backers were spending
$13 million in current the race. Remarkably, he still declared the statement
only Half True. Guillen achieved that rhetorical sleight-of-hand by
determining on his own that Santa probably meant to discuss only money
spent by groups outside Brown’s control — despite the fact that her terms
explicitly referred to both spending by all groups and by Brown’s campaign
(“Sherrod Brown and his special interest allies” and “Brown and his
supporters”). The combined total spending of Brown and his supporters was
actually higher than $13 million. But if you pretend she didn’t include Brown,
then you can pretend she said something wrong.

= A Florida schools official was a victim of the same sort of willful refusal to
acknowledge the meaning of plain English. Teachers unions and other critics
had argued that annual standardized tests took precious class time from
instruction. In response, Republican schools commissioner Gerard Robinson



said the typical two or three tests per student per year “account for less than 1
percent of the instructional time provided during the year.” He backed it up
with data showing the tests specifically took from 0.26 to 0.90 percent of
annual class time. But PolitiFact Florida reporter Amy Sherman was
determined to put words in Robinson’s mouth. “Robinson used the phrase
‘instructional time’ in his claim, which could fairly be interpreted to mean
classroom time spent preparing for the test,” she wrote. Then she clucked
about teaching to the test. Of course, “instructional time” needs no
interpretation; it means “class time.” And that’s not even the phrase Sherman
“interpreted.” She replaced a highly specific claim — two to three assessments
per student per year — with her own concern: classroom time spent teaching
to the test. Then she checked whether time spent teaching to the test was
more than one percent, and failed even to establish that. And then —

presto! — she ruled Robinson’s original claim False. That’s not fact-checking
or even opinion journalism. It’s lying.

= The Congressional Budget Office estimates that Obamacare “represents a
gross cost to the federal government of $1,762 billion,” or $1.76 trillion, over
the next decade, and that the costs will grow over time. Yet PolitiFact still
managed to dismiss that bedrock number as something to be dismissed. In
critiquing an advertisement that attacked the program’s costs, PolitiFact
editor Angie Drobnic Holan wrote that “the $1.76 trillion number itself is
extreme cherry-picking. It doesn’t account for the law’s tax increases,
spending cuts or other cost-saving measures.” On paper, the Obama
administration projects that new taxes and Medicare cuts will offset the new
program’s costs for a while. But that doesn’t change the cost of “up to $2
trillion.” That would make the statement True, of course. Incidentally, the
CBO’s 10-year cost figures will be closer to $3 trillion in a few years, if current
forecasts prove accurate.

OFF-COURSE

PolitiFact started off straight. As a partnership of Congressional Quarterly and the
Tampa Bay Times (then the St. Petersburg Times) formed in 2007, the outfit won a
Pulitzer Prize for its coverage of the 2008 election. The partnership dissolved shortly
after when The Poynnter Institute — the parent company of both outfits — sold off CQ.

The Florida journalists carried on alone, and their liberal tendencies became more
obvious as the “Pants on Fire” rulings piled up on one side. By one count, from the end
of that partnership to the end of 2011, the national PolitiFact operation has issued 119
Pants on Fire ratings for Republican or conservative claims, and only 13 for liberal or
Democratic claims.

In another tally, just of claims made by elected officials, Republicans lose 64-10 over the
same three-year period.



Those numbers were compiled by Bryan White, who co-founded PolitiFactBias, a blog
dedicated to chronicling examples of what he considers poor reasoning, sloppy research,
or bias by the PolitiFact.

In considering all rulings where a claim is found untrue (False and Pants on Fire rulings
combined), two things are obvious: First, that PolitiFact thinks Republicans are wrong
far more often than Democrats and, second, when Republicans are wrong, they’re often
said to be lying, while Democrats are just mistaken.

In the three years since the end of the partnership with CQ, PolitiFact has found a total
of 323 conservative claims to be untrue, with 119 of those getting Pants on Fire.

In the same time, it’s found 105 liberal claims to be untrue, with just 13 deemed Pants
on Fire, according to White’s tally.

“The Pants on Fire rating tells the reader nothing about the claim other than the fact
that PolitiFact finds it ridiculously false,” White said in an interview.

Prof. Eric Ostermeier at the University of Minnesota Humphrey School of Public Affairs,
who examined more than 500 PolitiFact stories from January 2010 through January
2011, found the same two tendencies that White did: Republicans are called wrong more
than three times as often, and when they’re found wrong, they’re more than three times
as likely to be called a liar.

White marks the end of the CQ partnership as the turning point in PolitiFact’s reliability.
A few examples show how the operation evolved.

In 2007, PolitiFact was checking numbers thrown around in debates, such as whether
300,000 babies annually are born deformed (False: it’s 40,000), or whether Social
Security “is solid through about 2040 without any changes whatsoever” (True, in
PolitiFact’s view: the system’s not going broke until 2041).

By 2010, PolitiFact was giving False ratings to statements that were true, such as U.S.
Senator Rand Paul of Kentucky saying that federal workers make an average of
$120,000, compared to a private sector average of $60,000. Paul used total
compensation figures, which PolitiFact found misleading. The arbiters arbitrarily
decided that salary alone is the valid figure, which would be news to the Internal
Revenue Service.

By 2012, it was “fact-checking” extremely general statements of personal experience like
this one by Paul’s father, Ron Paul, the Texas congressman and GOP presidential
candidate: “I had the privilege of practicing medicine in the early ’60s before we had any
government” involvement in health care. “It worked rather well, and there was nobody
out in the street suffering with no medical care. But Medicare and Medicaid came in and
it just expanded.”



Fact-checker Louis Jacobson tried to disprove Ron Paul’s statement, but eventually
admitted his limits. It’s the only example we’ve seen of PolitiFact admitting that the
truth was too complex or beyond the scope of the Truth-O-Meter treatment.

METERING WHAT?

Part of the problem is that PolitiFact sometimes investigates claims that, like Ron Paul’s,
are clearly opinion rather than fact. Take for instance the fact-checking organization’s
analysis of the liberal claim that Republican support of Congressman Paul Ryan’s
budget plans will “end Medicare” as we know it.

PolitiFact declared that claim its “2011 Lie of the Year.” In doing so, it provoked outrage
on the left, including claims from some, such as Dylan Otto Krider, that the designation
was obviously a gesture of political correctness, meant only to handle fallout from its
routine bashing of conservatives.

But was PolitiFact correct? Would the Ryan plan would “end Medicare”?

Ryan’s plan is to keep Medicare intact for everyone over 55 and for those who want to
stay in the program, and provide income-based vouchers for those who’d like to buy
private insurance. Whether that would work is a legitimate subject for debate. But it’s
not an established fact. Nor is the follow-up question — Does Ryan’s plan resemble the
current Medicare regime? — a question of fact. It’s a subjective question, the answer to
which depends upon whom you ask.

A lot of Democrats think it sounds nothing like the current Medicare program, and Wall
Street Journal columnist James Taranto supported their right to make their case
without being called liars.

“First, the claim that ‘Republicans voted to end Medicare’ is not a simple statement of
fact, like ‘2+2=4" or ‘America has 50 states,” Taranto wrote. “Nor is it a simple false
statement of fact, like ‘Jacksonville is the capital of Florida’ or ‘Barack Obama was born
in Switzerland.’ It is, rather, an assertion that combines elements of fact (Republicans
did vote), interpretation (‘end Medicare’ means different things to different people) and
prediction (about how the Ryan plan, if enacted, would work out in practice). That is to
say, it is a statement of opinion.

“Second, while it may well be the case that the statements PolitiFact criticizes were
made in bad faith, it is also possible that the speakers sincerely believed what they were
saying — that they were arguably wrong or unfair, but not dishonest.”

THEY LIKE TO HEAR THEMSELVES TALK
The 2011 Lie of the Year illustrates the problem with blaming “ignorant” Republicans for

the one-sided results: PolitiFact is more interested in arguing politics than in running
down one statistic or another. As the journalists there are more pundits than fact-



checkers, their rulings tell you more about their political opinions than Republican
accuracy.

Even when the fact-checkers have a straightforward assignment to vet a single number,
they return with context, gray area, and a bunch of other numbers, sometimes to
hilarious effect.

When a Republican Congressional candidate in Oregon named Rob Cornilles said his
opponent “votes 98 percent of the time with the Democrats,” he was ready for a
challenge by PolitiFact Oregon, which is run by the Portland Oregonian. Cornilles’
source for the figure was the Oregonian’s own “Your Government” website, which tracks
floor votes.

Nevertheless, PolitiFact Oregon reporter Janie Har managed to find the claim just Half
True, because “voting with your party 98 percent of the time doesn’t mean you
necessarily voted against the other party.”

Hundreds of words of wrongheaded reasoning follow, but that’s the point. You can
argue that a 98 percent party loyalty index doesn’t show partisanship (you’d be wrong,
but you can argue it), but that’s opinion-mongering, not fact-checking.

During the recall campaign in Wisconsin, a conservative group called The Maclver
Institute reported that officials in charge of certifying petitions “will assume every
completed signature is from a valid Wisconsin elector ... even if their name is Mickey
Mouse or Adolf Hitler.”

Maclver posted video proof, and specified that it would be up to Gov. Scott “Walker, or
other independent groups, to discover fraudulent signatures among the tens of
thousands of recall forms submitted.”

All of that was accurate, but PolitiFact Wisconsin called it Mostly False. Why? Because
of the wording Maclver used in the title of the video it posted to YouTube. It read “Wis.
Election Officials to Accept Mickey Mouse, Hitler Signatures.” PolitiFact felt “accept”
was too final a term — because outside groups such as Maclver might still uncover the
fraud on their own.

But the problem isn’t that PolitiFact makes bizarre judgments. It’s that PolitiFact
pretends those judgments are facts.

Facts are simple things, easy to Google, and by definition, not in dispute. If an assertion
is based on “grounds insufficient to produce complete certainty,” then you have the
dictionary definition of an opinion.

But PolitiFact editor Adair refuses to acknowledge that his Mostly False/Half
True/Kinda Sorta rulings don’t exactly ring with complete certainty.



“We are not putting our opinion in our work. We are doing solid, journalistic research,
and then reaching a conclusion. That’s not the same as opinion,” he told the Cleveland
Plain Dealer’s ombudsman, who was criticizing the Truth-O-Meter used at all PolitiFact
operations, including the bureau at the Plain Dealer.

For Adair, opinions are something that other people have. But there are hundreds of
examples of PolitiFact using phrases such as “our view,” “our judgment,” “as we’ll

argue,” “we believe,” and even one “in our opinion” — all common ways to express
opinion.

Sometimes, PolitiFact offers nothing but its opinion.

For example, the fact-checkers weighed in on the recent debate over what President
Obama meant when he said, “If you've got a business, you didn’t build that. Somebody
else made that happen.”

Did the word “that” refer to the business, or to the roads/bridges/teachers mentioned
just before?

The fact-checkers had not one bit of information more than anyone else who opined on
the issue, but that didn’t stop them from turning it into a fact to be checked.

“We believe, as do our friends at FactCheck.org and the Washington Post Fact Checker,
that Romney has seriously distorted Obama’s comments,” PolitiFact’s Louis Jacobson
wrote.

As the journalist Clive Crook wrote recently in The Atlantic, “You check a fact by asking
whether it is true or false. If true or false is not good enough to assess the thing you are
checking, then the thing you are checking is not a fact.”

After thousands of fact-checks and millions of words, the folks at PolitiFact have yet to
produce a simple yes-or-no answer to anything. That’s because they don’t write about
facts — things known, done, and certain. They write about politics — about the nearly
infinite possible consequences of legislation and regulation.

Like judges, they issue rulings. Unlike judges, they deny these are opinions, and that’s
their problem. If you define opinion so narrowly that it no longer covers your own act of
judging the honesty and motivation of thousands of strangers, the word means nothing
to you.

The fact-checkers aren’t just blind to their own opinion; they are blind to the concept.
They’ll cite one wonk’s opinion as dispositive, when others who are well informed
disagree.

Glenn Greenwald, writing for Salon last December, obliterated a ruling of Mostly False
for Ron Paul’s argument that some vague, broad terms in a new Authorization for Use of



Military Force law were “very disturbing language that explicitly extends the president’s
war powers to just about anybody.”

Paul’s concern was that that the text of a use-of-force authorization allowed a
President — whether Barack Obama or any Republican or Democrat who would
follow — to detain anyone who “substantially supports” terrorists or “associated
groups.” Paul said he thought that description covered an awful lot of people.

Greenwald blasted PolitiFact for treating the opinions of two War on Terror hawks,
Benjamin Wittes and Robert Chesney, as if they decided the issue.

“Just on the level of credentials, in what sense is Wittes — who, just by the way, is not a
lawyer and never studied law — more of an expert on these matters than, say, Ron Paul
or Kevin Drum [a writer for Mother Jones]?” Greenwald asks. “And why are the
pronouncements of Robert Chesney that this AUMF language is not dangerously
permissive more authoritative than the views on the same topic of ACLU lawyers or
Professor [Jonathan] Hafetz [a legal scholar who has written two books on terrorist
detention], who say exactly the opposite? Both Wittes and Chesney are perfectly well-
versed in these issues, but so are countless others who have expressed Paul’s exact views.
Why is the Wittes/Chesney opinion that these AUMF standards are perfectly narrow
and trustworthy — and that’s all it is: an opinion — treated by PolitiFact as factually
dispositive, while the views of Paul and those who agree with him are treated as false?
That is preposterous nonsense.”

Such is PolitiFact’s alchemy: stir opinion with opinion to produce indisputable fact.

A few of the experts consulted by PolitiFact have been so burned that they’ve repudiated
the organization’s findings.

Earlier this year, PolitiFact’s Louis Jacobson asked several experts whether Mitt
Romney was right to say, “Our navy is smaller than it’s been since 1917. Our air force is
smaller and older than any time since 1947.”

Two of them — Tom Bruscino, an assistant professor of history at the U.S. Army School
of Advanced Military Studies, and Ted Bromund, a foreign affairs and security research
at the Heritage Foundation — told him Romney was accurate. By ship count, the
standard measure of navies, the U.S. Navy was smaller than it had been in almost a
century; the Air Force doesn’t have the same sort of standard measure, but the claim
appeared to be true by personnel count.

Jacobson conceded that Romney’s claim was accurate, but still gave him a Pants on Fire,
because his accurate claim was “meaningless,” “glib,” “preposterous,” and “ridiculous.”

Pretending that’s not an expression of opinion is also meaningless, glib, preposterous,
and ridiculous.



“My opinion, for what it is worth, is that ... Romney’s base statement was factually
accurate,” Bruscino wrote.

“I'm not sure if this piece was written out of malice, or if it is simply a complete misfire,”
Bromund wrote. “I've worked with PolitiFact before, and while I’'ve not agreed with
previous pieces they were at least defensible.”

The Cato Institute’s Michael Cannon no longer cooperates with PolitiFact reporters,
owing to the group’s Lies of the Year for 2009 and 2010.

In 2009, PolitiFact called Sarah Palin’s “death panels” the Lie of the Year, since there
were, of course, no literal death panels in ObamacCare. In 2010, it called “government
takeover of health care” its lie of the year.

Cannon’s reason “is not so much that each of those statements is actually factually true;
it is rather that they are true for reasons that PolitiFact failed to consider. PolitiFact’s
‘death panels’ fact-check never considered whether President Obama’s
contemporaneous TIMAC’ proposal would, under standard principles of administrative
law, enable the federal government to ration care as Palin claimed. (In an August 2009
opinion piece for the Detroit Free Press, I explain how the IMAC proposal would do just
that.) PolitiFact’s ‘government takeover’ fact-check hung its conclusion on the
distinction between ‘public’ vs. ‘private’ health care, without considering whether that
distinction might be illusory.”

The weird thing about opinions is that they tend to follow patterns. The pattern that
emerges in PolitiFact’s many analyses is that Republicans are wrong far more often than
their Democratic counterparts. Of course, millions of Americans are convinced that
Republicans are wrong about almost everything that matters. We call them Democrats.

WHAT THE TRUTH-O-METER CAN’T MEASURE

The influential New York University professor Jay Rosen was an early and ardent
supporter of PolitiFact. For a long time, he’s been advocating for a journalism that cuts
through the false balance of “he said, she said” reporting, a style Edward R. Murrow
once equated to balancing the views of Jesus Christ and Judas Iscariot.

But Rosen acknowledges that many issues aren’t so simple.

“Disputes can be so impenetrable, accounts so fragmentary, issues so complicated that
it’s hard to locate where truth is,” he writes. “In situations like that—which I agree are
common—what should journalists committed to truth-telling do? Is it incumbent on
them to decide who’s right, even though it’s hard to decide who’s right?

“I would say no. It’s incumbent on them to level with the users. If that means backing up
to say, ‘Actually, it’s hard to tell what happened here,’ or, ‘T’ll share with you what I know,
but I don’t know who’s right.” This may be unsatisfying to some, but it may also be the
best an honest reporter can do.”



PolitiFact doesn’t admit when it can’t find an answer.

Out of scores of fact checks reviewed for this article, there was just one in which
PolitiFact admitted that it couldn’t pronounce on the truthfulness of a claim; that was
Ron Paul’s statement that medicine in the early ’60s “worked rather well.”

There are plenty of other supporters of PolitiFact’s journalism, which is often nuanced
and provides enough information to reach a contrary opinion. It’s hard to find anybody
who likes the Truth-O-Meter. It takes something that’s perfectly defensible, arguing
politics, and it turns it into something ugly, a tool for slander.

PolitiFact totals up its Truth-O-Meter rankings for the people it covers, producing a sort
of honesty report card. Adair used to call this “a tremendous database of independent
journalism” that shows one’s “batting average” for honesty.

Political opportunists use it to malign their opponents.

Early this summer, Loretta Weinberg, a Democrat and the New Jersey state Senate’s
majority leader, cited PolitiFact when she claimed that the fact-checking organization
“listed Gov. Scott Walker of Wisconsin as the governor who told the most lies” and “our
own ‘untruthful’ Gov. Chris Christie made it into Politifact’s top five of ‘Lie-en

bbb

gOVernors.

But few governors have been fact-checked even once, and there is no such PolitiFact

list — those are facts you can check. Weinberg’s suggestion that there is a list — and that
Walker and Christie are on it — drew a rebuke from PolitiFact editor Adair. There are
“report cards,” he wrote in a June 7 piece blowing up Weinberg, and those report cards
“provide a tally of the claims we chose to check. But it’s not accurate to say the report
cards indicate who ‘told the most lies.”

Not two months later, however, PolitiFact’s own Tom Feran wrote an article in the
Cleveland Plain Dealer with this headline: “Campaign attacks give Josh Mandel Pants
on Fire crown.”

Like “List,” “Crown” suggests a kind of tally. In this case, Feran offered a report card
(mostly written by himself) as proof that Mandel, a Republican Senate candidate, “told
the most lies,” the exact thing Adair denounced not 60 days before. But nobody at
PolitiFact bothered to stop him or call out the hypocrisy.

The pseudoscientific claim is used by the Democrats exactly as much as you might
expect: incessantly.

Nor is it possible to create “crowns,” or “lists” that rank, or “report cards” or “biggest-
liar” awards based on PolitFact’s work. To explain why, it’s helpful to have a background
in stats, like Professor Russell D. Renka of Southeast Missouri State University.



In a text on polling, Renka writes, “Any deviation from random produces biased
selection, and that’s one of the hallmarks of bad polls.”

Adair admits that selection bias affects his report cards. That’s why he called out
Weinberg. “We are not social scientists and are not using any kind of random sample to
select statements to check,” he said.

Indeed, they’re not. Rather than pick political claims at random — like, say, throwing
darts at a newspaper taped to the wall and checking the speared quotes — PolitiFact
reporters and editors usually examine statements they find dubious.

However, if Adair dealt with selection bias by instituting random sampling, he’d have a
bigger problem, according to his persistent critic Bryan White. “Finding somebody to
read about uninteresting facts is the big problem,” he said.

One of PolitiFact’s competitors has a solution. FactCheck.org avoids the slander
problem by refusing to use a gimmicky rating system like PolitiFact’s Truth-O-Meter.

“I've never been able to see an academically defensible way to hand out those kinds of
ratings,” FactCheck’s director, Brooks Jackson, said recently.

FIRST PRINCIPLES

While the Pulitzer Prize Board gave PolitiFact its seal of approval in 2009, two years
later it appeared ready to take it back. It gave the 2011 Pulitzer for commentary to
Joseph Rago of the Wall Street Journal for a series of editorials on ObamaCare capped
off with a scathing critique of PolitiFact.

Rago shredded PolitiFact for its 2010 Lie of the Year about the government takeover of
health care.

“The regulations that PolitiFact waves off are designed to convert insurers into
government contractors in the business of fulfilling political demands, with enormous
implications for the future of U.S. medicine,” Rago wrote. “All citizens will be required
to pay into this system, regardless of their individual needs or preferences. Sounds like a
government takeover to us.”

The problem, Rago says, is that “PolitiFact’s decree is part of a larger journalistic trend
that seeks to recast all political debates as matters of lies, misinformation and ‘facts,’
rather than differences of worldview or principles. PolitiFact wants to define for
everyone else what qualifies as a ‘fact,” though in political debates the facts are often
legitimately in dispute.”

Or, as liberal MSNBC host Rachel Maddow put it: “You are undermining the definition
of the word ‘fact’ in the English language by pretending to it in your name. The English
language wants its word back.”



Her point isn’t merely rhetorical. In chasing what it believes to be true, PolitiFact has
lost sight of what is known to be fact. It’s even forgotten what the word means: “an event
or thing known to have happened or existed.”

It comes from the Latin factum, “a thing done or performed,” and in most of the
Romance languages, the word for “fact” and “done” remains identical. Facts are in the
realm of the past, of things already done. They don’t change. They’re concrete.

Yet PolitiFact is forever peering into the future, citing 10-year budget projections and
expert predictions. But the future is not a thing done; it is multifarious and infinite. The
past is a yes-or-no question.

As Clive Crook put it: “Once you can’t say true or false, opinion enters in.”
Truth-O-Meters enter in.

Jon Cassidy writes for Watchdog.org, part of the Franklin Center for Government &
Public Integrity, a non-profit organization dedicated to promoting new media

journalism. Watchdog.org is a collection of independent journalists covering state-
specific and local government activity.



