
 

Unreliable Sources 4: How the Media Help the 
Kochs and ExxonMobil Spread Climate 
Disinformation 

 
By: Elliott Negin – May 20, 2013 
_____________________________________________________________ 
 
This six-part series, "Unreliable Sources: How the Media Help the Kochs and 
ExxonMobil Spread Climate Disinformation," documents that the press routinely cites 
climate contrarian think tanks without reporting their ties to the fossil fuel industry. 
For part 1, click here; part 2, click here; and part 3, click here. 
 
Part 4: The Koch Brothers Overtake ExxonMobil as Top Contrarian Patron 
 
For several decades, Charles G. and David H. Koch -- owners of the Wichita-based oil, 
gas and coal conglomerate, Koch Industries -- surreptitiously financed political and 
policy organizations favoring "free enterprise" and opposing government regulation. At 
the same time, the billionaire brothers developed an unsavory reputation with at least 
one philanthropy watchdog. 

In 2004, the National Committee on Responsive Philanthropy (NCRP) published a 
comprehensive study on the funding strategies of 79 conservative foundations to support 
350 public policy think tanks at the national, state and local level. Three of those 
foundations were ones controlled by the Kochs -- the Charles G. Koch Charitable 
Foundation, the David H. Koch Charitable Foundation and the Claude R. Lambe 
Charitable Foundation. 
 
The NCRP's take on the Kochs' funding agenda? It concluded that their family 
foundations support think tanks that "do research and advocacy on issues that impact 
the profit margin of Koch Industries." "In touting limited government and free markets," 
the NCRP found, "these organizations doubt the dangers of various chemicals, 
environmental pollutants and global warming, as well as challenge research efforts 
documenting these hazards." 

"... It makes sense that the Kochs would fund such anti-environment organizations," the 
study authors added, "given their seedy past of environmental violations and lawsuits." 

To be sure, Koch Industries has a long environmental crime rap sheet. Over the years, 
the company has had to pay tens of millions of dollars in fines and hundreds of millions 
in cleanup costs. At the same time, the brothers' grantees have been particularly critical 
of environmental safeguards on the books as well as proposed ones, such as a carbon 
emissions cap-and-trade system, which would certainly have a significant impact on 
Koch Industries' bottom line. 
 
As it turns out, a number of the think tanks the Kochs began supporting more than 25 



years ago -- the Cato Institute, Competitive Enterprise Institute, Heartland Institute and 
Heritage Foundation, among them -- are the very same policy shops that represented the 
tobacco and pharmaceutical industries in their fight against the Food and Drug 
Administration in the mid-1990s. And, as I pointed out earlier in this series, ExxonMobil, 
General Motors and other fossil fuel interests enlisted these same think tanks at the turn 
of the century to sow doubt about the reality of global warming and blunt any attempts 
in Congress to pass climate change legislation. 

In the early 2000s, there was a bipartisan bill kicking around Congress that would cap 
and reduce carbon emissions from power plants, refineries and other industries. The 
legislation -- first introduced in the Senate in 2003 by John McCain (R-Ariz.) and Joe 
Lieberman (D-Conn.) and in the House in 2004 by Wayne Gilchrest (R-Md.) and John 
Olver (D-Mass.) -- was reintroduced in both houses in 2005. In contrast with the Bush 
administration's unsuccessful voluntary approach, the proposed bill called for 
establishing a mandatory, market-based cap-and-trade system to cut emissions. 

The McCain-Lieberman bill apparently spooked the Kochs, who operate oil refineries in 
Alaska, Minnesota and Texas and supply coal to Midwestern utilities. In 2005, their 
three main family foundations doubled their contrarian group contributions from the 
previous year to $4.2 million, surpassing ExxonMobil, which spent $3.48 million. A year 
later, the Kochs' donations doubled again, reaching a peak of $8.59 million, more than 
three times what ExxonMobil gave that year. All told, the three main Koch family funds 
would funnel more than $43 million to the contrarian network from 2005 through 2011, 
while ExxonMobil would hand out $12 million -- less than a third -- to many of the same 
groups. 

The Kochs Fly Under the Media Radar 
 
By 2005, the Kochs had quietly replaced ExxonMobil as the uber patron of climate 
contrarianism, but nobody knew it. The news media were only just beginning to pay 
attention to ExxonMobil's funding activities and, outside of the fossil fuel industry -- and 
Koch grantees, of course -- who had ever heard of Koch Industries? As David Koch liked 
to joke, his family-owned conglomerate, whose annual revenues are now estimated at 
$100 billion, was "the largest company you've never heard of." 

At least one national news organization, however, was on to the Kochs -- for about a 
news-cycle nanosecond. Thirteen years ago, on January 29, 2000, the Washington 
Post ran a front-page story by Dan Morgan, "Think Tanks: Corporations' Quiet Weapon; 
Nonprofits' Studies, Lobbying Advance Big Business Causes," which profiled a 
conservative, multi-issue, small government policy group called Citizens for a Sound 
Economy (CSE). 
 
"CSE was founded by two free-spirited Midwestern oil and gas tycoons, the brothers 
David H. and Charles G. Koch, principal owners of Koch Industries of Wichita," Morgan 
reported. "Foundations they controlled helped found Cato, CSE and other less-known 
think tanks committed to the Koch's libertarian beliefs." 

Morgan's investigation turned up documents that, as he explained, "provide a rare look 
at think tanks' often hidden role as a weapon in the modern corporate political arsenal. 
The groups provide analyses, TV advertising, polling and academic studies that add an 
air of authority to corporate arguments -- in many cases while maintaining the corporate 
donor's anonymity." 



Sound familiar? 

After Morgan's story, however, it was radio silence, at least at the national level. There 
was no follow up by the Post, and no attention paid by any other news organizations 
besides local papers in Houston, Seattle, St. Louis and Wichita, which ran one-off stories 
over the next five years that linked the Kochs to conservative think tanks. The "Kochs as 
under-writers" story essentially died, despite the fact that, between 2002 and 2007, they 
spent nearly $24 million on climate contrarian policy groups -- and millions more on 
think tanks and lobbyists working on their other pet issues. 
 
It wasn't until 2008 when the news media -- at least at the local level -- began to take 
notice again. What piqued reporters' interest, appropriately enough, was Americans for 
Prosperity (AFP), one of the two multi-issue, tea party-affiliated groups that Citizens for 
a Sound Economy spawned in 2004 when it broke up, the other being FreedomWorks. 
David Koch, who is credited as AFP's founder, is the chairman of the group's foundation. 

In 2008, AFP kicked off a cross-country "Hot Air Tour" featuring hot air balloon rides 
and the slogan "Global Warming Alarmism: Lost Jobs, Higher Taxes, Less Freedom." 
The national print press ignored the story. Besides Fox and MSNBC, national television 
and cable news shows didn't pay much attention, either, and only MSNBC's Rachel 
Maddow Show mentioned the Koch-AFP link. Local newspapers where the tour touched 
down, on the other hand, covered it like the circus coming to town. But only five out of 
38 briefs and articles those papers ran on the tour in 2008 and 2009 reported that the 
Kochs backed AFP. 
 
So where was the Washington Post? 
 
Remarkably, it took the paper nearly a decade to rediscover the Koch-think tank 
connection that Dan Morgan reported back in 2000. Although the paper ran 24 stories 
on AFP from 2004 through 2009, only one -- which ran in August 2009 -- linked the 
group to the Kochs. It also was the only story that mentioned that AFP disputed climate 
science. Most of the other stories merely identified it as a "conservative" or "small 
government" group. 
 
A Public Interest Group Blows the Whistle (Again) 
 
The Kochs' years of relative anonymity came to an end in early 2010 and, as in the case 
of ExxonMobil, it was largely due to the work of a public interest group. 

As I reported earlier in this series, ExxonMobil was thrust into the public eye in the 
summer of 2005 by the Exxpose Exxon campaign, which was sponsored by a dozen 
public interest groups, and again in early 2007, when a Union of Concerned 
Scientists report disclosed the company's role in bankrolling climate contrarians. The 
Koch brothers, meanwhile, were outed by a March 2010 Greenpeace report revealing 
that between 2005 and 2008, the Kochs spent significantly more than ExxonMobil on 
virtually the same network of contrarian groups to attack climate science and undermine 
government attempts to address global warming. 
 
Before Greenpeace released "Koch Industries Secretly Funding the Climate Denial 
Machine," the group's research director, Kert Davies, met with journalists at a number of 
news organizations, including ABC, Newsweek and the New York Times, to go over the 
report's findings. "The number of serious journalists who didn't even know the name 



David Koch or Koch Industries was stunning," Davies, a lead author of the 
report, told Politico, a political trade journal. "It was because they were intentionally 
invisible. They really liked it the way it was. So one of our main objectives was to make 
them a household name...." 
 
The Greenpeace report definitely created a media buzz. In July, New 
York magazineprofiled David Koch, who told the magazine that global warming is a good 
thing because it will lengthen growing seasons in the northern hemisphere. Around the 
same time, economist Paul Krugman disclosed the Koch-climate contrarian link in 
the New York Times for the first time. A month later, the Washington Post profiled AFP, 
delving into the details of its Koch connection. And the New Yorker ran a 10,000-
word opus on the brothers' family history, libertarian philosophy, and influence on 
conservative politics that prominently cited Greenpeace's findings. 
All of the sudden, the Kochs were fair game. 

News Media Tie AFP to the Kochs, But Fail to Connect Other Grantees 
Despite the fact that more journalists are now aware of the Koch brothers, many still 
miss the fact that AFP is not the only policy group that lives off Koch largesse. For 
instance, AFP is just one of approximately 40 think tanks and advocacy groups the Kochs 
underwrite to promote their climate and energy agenda. Regardless, journalists still 
more often than not fail to mention they're Koch surrogates. 

If you've read any of the previous installments in this series, you know that I recently 
reviewed climate and energy coverage from 2011 and 2012 to see how often top news 
organizations disclosed funding sources for AFP and seven other climate contrarian 
groups I call the "Oil Eight." My survey included stories, editorials, opinion columns and 
interviews from the Associated Press, NPR, Politico, and six leading newspapers: the Los 
Angeles Times, New York Times, USA Today, Washington Post and Wall Street Journal. 
Given there's a brighter spotlight on the Kochs and a heightened awareness of post-
Citizens United money flooding the political system, it's not surprising that these news 
outlets mentioned AFP more than any other of the Oil Eight. Overall, nearly 30 percent 
of the 357 climate and energy stories in my sample cited AFP at least in passing, and a 
number focused squarely on the group and its activities. Many of the stories referenced 
the group's multimillion-dollar TV political ad campaign last year. A number of the news 
organizations in my survey--the Los Angeles Times, New York 
Times, Politico and Washington Post, in particular--devoted considerable space to that 
story. 
 
Likewise, the news organizations did a better job identifying AFP as fossil fuel industry-
funded group. Seventy of 102 pieces citing AFP -- 69 percent -- linked the group to the 
Kochs, whose family foundations gave AFP more than $5.75 million between 2005 and 
2010. (For more on my survey results, click here.) 
 
Discounting their AFP coverage, the news outlets cited fossil fuel industry funding 
sources in only 24 percent of 255 pieces that mentioned the other seven climate 
contrarian groups. Those seven groups -- the American Enterprise Institute, Cato 
Institute, Competitive Enterprise Institute, Heartland Institute, Heritage Foundation, 
Institute for Energy Research (and its political arm, American Energy Alliance), and 
Manhattan Institute for Policy Research -- together received $10 million from the three 
main Koch family foundations between 2001 and 2011. (For more details, see this list of 
the Oil Eight's fossil fuel industry funding.) 



 
American Energy Alliance vs. Obama Campaign: Dueling Ads 
 
Another Oil Eight member -- the American Energy Alliance (AEA) -- also got caught in 
the glare of political campaign coverage last year. Although the eight news outlets in my 
survey were not as attentive to its funding as they were with AFP, they still managed to 
tie the alliance to the fossil fuel industry in 43 percent of the 61 stories that cited the 
group in 2011 and 2012. 

Most of the stories citing the alliance -- the political arm of a small, single-issue group 
called the Institute for Energy Research -- focused on its TV ad battle with the Obama 
reelection campaign. A number of those stories that mentioned the alliance's funding 
relied on the Obama camp's charge that the AEA is a "front group for big oil" without 
going the extra mile to nail down that fact. For example, an April 3, 2012, story by 
Associated Press political reporter Andrew Miga stated: "There's no way of knowing if 
Obama's claim that the American Energy Alliance ad is funded by Big Oil is true; the 
alliance does not disclose its donors or contribution amounts." 
 
If Miga had checked either the Conservative Transparency or Foundation Center website, 
he would have been able to confirm that during the last decade, the alliance's parent 
organization received $160,000 from the American Petroleum Institute (2008-10), 
$337,000 from ExxonMobil (2002-07), and $227,500 from Charles Koch's Claude R. 
Lambe Charitable Foundation (2001-07). 
 
To his credit, Miga did report that AEA's president, Thomas Pyle, is a former Koch 
Industries lobbyist and that AEA's arguments "are the same ones made by oil companies 
and their allies." All told, the Associated Press cited AEA's fossil fuel industry connection 
in three of the six stories it ran over the two-year period I checked. 

Politico, meanwhile, mentioned the alliance's funding in 11 of the 23 stories it ran citing 
the group. The Washington Post, on the other hand, reported it in only one of five stories. 
Thatstory, "Energy issue gets jolt of ads," by T.W. Farnum, called the alliance "an 
advocacy group that pushes for less government regulation of the [energy] industry," and 
reported that it "spent $3.6 million on an ad attacking Obama over gas prices, Solyndra, 
the Keystone pipeline and his opposition to drilling in the Arctic National Wildlife 
Refuge." 
 
Farnum then paraphrased an alliance spokesman, who told him the group "received 
most of its funding in its last tax year from individual families, including many with 
newfound wealth from domestic drilling." That does make it clear that the alliance 
represents the oil and gas industry, but most readers would presume that the AEA is a 
mom and pop operation. Little would they know that the American Petroleum Institute, 
ExxonMobil and the Koch brothers have been funding the group for years. 

Note: Last Friday in part 3 of this series I mentioned that Heritage Foundation fellow 
David Kreutzer previously worked for Richard Berman, who runs a network of 
corporate front groups. Yesterday, the Boston Globe published a front page exposé of 
Berman, focusing on his Center for Consumer Freedom, which represents the interests 
of the restaurant and food industries. 
 
On Wednesday, this six-part series, "Unreliable Sources: How the Media Help the 



Kochs and ExxonMobil Spread Climate Disinformation," continues with a look at how 
top news organizations covered the Cato Institute and the Heartland Institute. 
Elliott Negin, the director of news and commentary at the Union of Concerned 
Scientists, is a former NPR news editor and former managing editor of American 
Journalism Review. 

 

 

 


