THE
HUFFINGTON
FOST

How the Media Help the Kochs and ExxonMobil
Spread Climate Disinformation

By: Elliott Negin — May 13, 2013

How often journalists mention funding sources
when citing industry-financed think tanks and advocacy groups (2011-12)
AFP IER/EEA HRT CATO  CEI MAN HTG AEI Total Percent (%)

Bolitico 2831 1R 4/6 01 1710 0/3 0/é 0/4 38/86 44
Los Angeles Times  6/10 22 /7 1/2 0/ 01 1/2 011 11/25 44
Eesociated Press an 3/é 173 04 0/3 0 on 0/3 13/32 41
Washington Post 12/19 1/5 1/6 /6 0/2 0/0 0/8 02 15/48 3
NER 212 1/4 1/3 0/0 mn 0 0/3 0/3 517 29
New York Times 1417 48 2/24 04 0710 17 0/2 0/3 21775 28
USA Today 4/5 1/3 0/0 04 0/0 0/0 0/13 0/3 5/28 18
Wall Street Journal — 1/5 310 1/5 0/0 074 om 0/4 07 5/46 n
Tatal 70102 26/81  11/54 242 230 1124 1/39 026 131/357 32
Percent (%) 69 43 20 10 7 4 3 0 32
The think tanks and advocacy groups listed above are,in order: Americans for Prosperity (AFP), Institute for Energy Research
fAmerican Energy Alliance (IER/AEA), Heartland Institute (HRT), Cato Institute (CATO), Competitive Enterprise Institute (CEl, Manhat-
tan Institute (MAN), Heritage Foundation (HTG) and American Enterprise Institute {AEl). The first number in each box is how many
stories mentioned the think tank's funding sources The second number is how many stories cited the think tank.

Part 1: A Glaring Lapse in Climate and Energy Coverage

One of my morning rituals is half-listening to NPR's "Morning Edition" while I'm getting
ready for work. But on January 3, when a story came on about the fate of the wind
industry's production tax credit, I snapped to attention. It was good news. Congress's
eleventh hour "fiscal cliff" agreement had left the tax credit in place for at least one more
year.

The NPR story featured a spokesman for a small Iowa wind project who explained how
the tax credit benefits rural communities. For balance, it also included a naysayer:
Thomas Pyle from the American Energy Alliance, who wanted Congress to kill the
subsidy.

"It's not that the subsidies for the wind industry in and of themselves are bad, but it is
part-and-parcel of a larger problem, and that is, is that the federal government is
notoriously bad at energy policy," Pyle said. "They have been for decades, and we think
it's time for them to step aside."

But who is Thomas Pyle and what is the American Energy Alliance? The story didn't say.



It turns out that the American Energy Alliance is a front organization for the oil and gas
industry. Pyle, AEA's president, is a former lobbyist for the National Petrochemical and
Refiners Association and Koch Industries, the Wichita, Kansas-based coal, oil and gas
conglomerate owned by the billionaire brothers Charles G. and David H. Koch
(pronounced "coke"). Koch Industries is the second largest privately held company in the
country.

Digging a little deeper, I learned that AEA is the political arm of the Institute for Energy
Research, where Pyle also serves as president. From 2006 to 2010, IRE received
hundreds of thousands of dollars from the oil and gas industry's trade association, the
American Petroleum Institute; ExxonMobil; and the Claude R. Lambe Charitable
Foundation, a philanthropy controlled by Charles Koch.

OK, but didn't Pyle say the federal government should stop subsidizing all energy? That
sounds pretty evenhanded, right? In fact, as aggressive as Pyle and his benefactors are
about undermining their competition, they are even more vehement about protecting
themselves--and they know full well their friends in Congress wouldn't dare touch oil
and gas subsidies. Indeed, legislation introduced last May to pull the plug on the billions
in annual tax breaks and subsidies the oil, gas and coal industries enjoy died a quick
death.

Obviously there wasn't enough time to explain all that in a four-minute news segment.
But at the very least the reporter should have identified Pyle as an oil and gas industry
spokesman. I emailed the reporter later that day to point that out. I got no response.

Why Don't Reporters Follow the Money? Twenty-five years after NASA scientist James
Hansen testified at a Senate hearing that scientists know with a 99 percent certainty that
burning fossil fuels--not natural climate variations--is warming the planet, there are
many reasons why Congress has yet to take significant steps to curb U.S. carbon
emissions. The hundreds of millions of dollars oil, coal, auto and manufacturing
industries have donated to federal candidates is certainly a factor. So are the hundreds of
millions of dollars they've spent to lobby them once they're elected.

But the news media are also to blame. Too often they have provided a platform for fossil
fuel industry-funded think tanks and advocacy groups to make spurious claims about
global warming and renewable energy and allowed them to pass themselves off as
independent, disinterested parties promoting free markets and limited government.

Over the years, journalists have consistently relied on these groups to provide the "other
side" in climate and energy stories when, in fact, there is no other side--at least not on
the science or the fact that we have to wean ourselves off fossil fuels to avoid some of the
worst consequences of climate change. All too often, however, the news media have
presented these two sides as equivalent, despite the fact that one rests its argument on
peer-reviewed climate science while the other promotes the distortions of industry-
funded contrarians, most of whom are not climate scientists--or even scientists at all.

NPR's ombudsman addressed this deficiency two years ago. "NPR often does a lousy job
of identifying the background of think tanks or other groups when quoting their experts,"
Alicia C. Shepard wrote in an essay posted on the network's website in April 2011, just a
month before her three-year tenure ended. "NPR also rarely explains why listeners
should pay attention to the experts it chooses to quote. This matters."

Shepard was right. It does matter. But her solution of just tacking on "libertarian,"



"conservative" or "liberal" labels doesn't sufficiently inform the public whose interests
these think tanks are serving. In any case, her message apparently fell on deaf ears. The
glaring omission in the January 3 story is still more the rule than the exception at NPR,
and the network is not alone. Most, if not all, mainstream news organizations are guilty
of the same transgression.

To gauge just how widespread this failure is, I recently looked to see if elite news
organizations reported funding sources for eight prominent climate contrarian groups in
climate and energy stories that ran from January 2011 through December 2012. The
groups--which I have dubbed the "Oil Eight"--are the American Enterprise Institute,
Americans for Prosperity, Cato Institute, Competitive Enterprise Institute, Heartland
Institute, Heritage Foundation, Institute for Energy Research (and its political arm,
American Energy Alliance), and Manhattan Institute for Policy Research. When it comes
to climate, the Oil Eight share the same goals as their corporate underwriters: sow doubt
about the reality or seriousness of global warming, stifle government efforts to curb
carbon emissions, and hinder the growth of renewable energy technologies.

Who are their corporate underwriters? From 2001 through 2011, the Oil Eight
collectively received more than $23 million from one or more of the following interested
parties: the American Petroleum Institute, ExxonMobil, General Motors and three Koch
family foundations: the Charles G. Koch Charitable Foundation (now the Charles Koch
Foundation), David H. Koch Charitable Foundation and Claude R. Lambe Charitable
Foundation, according to data I gleaned from federal tax filings, the Foundation

Center and the Bridge Project's Conservative Transparency database. In addition,
another Charles Koch philanthropy, the relatively unknown Knowledge and Progress
Fund, contributed nearly $8 million from 2005 to 2011 to a secretive, pass-through
foundation called Donors Trust. From 2001 through 2011, Donors Trust and its affiliate
Donors Capital Fund laundered more than $54 million of largely untraceable
contributions to the Oil Eight, far outpacing ExxonMobil and the three main Koch family
foundations.

Using the Nexis database and the news organizations' archives, I tracked coverage by the
Associated Press, NPR, the political trade journal Politico, and six leading newspapers:
the Los Angeles Times, New York Times, USA Today, Washington Post and Wall Street
Journal. I confined my search to stories on climate and energy, so I excluded pieces that
focused on industry funding without mentioning either topic.

After poring over more than 1,000 stories, editorials, opinion columns and interviews, I
narrowed my sample to 376 relevant pieces. Here's what I found: These top news
organizations provided information about the Oil Eight's fossil fuel industry funding in
only 32 percent of the climate and energy stories they published or aired over the two-
year period.

When I was in school, 32 percent was an F.



Americans for Prosperity 32

Institute for Energy Research
American Energy Alllance

Heartland Institute

Heritage Foundatlon

Competitive Enterprise Institute 28
American Enterprise Institute 26

Manhattan Institute 23
B Funders Identified

Cato Institute 19 Funders Not ldentified

0 20 40 60 80 100
Citations by eight leading news organizations (2011-12)

The eight news organizations did the best job identifying the fact that the Koch brothers
underwrite Americans for Prosperity, citing the Kochs as the group's funders 69 percent
of the time. They were not nearly as attentive with the other groups, however. They
disclosed the funders behind the Institute for Energy Research and its political arm,
American Energy Alliance, in 43 percent of the stories that mentioned them in 2011 and
2012, and then their attention really faded. They mentioned the Heartland Institute's
benefactors only 20 percent of the time, the Cato Institute's funders only 10 percent of
the time, and the supporters of the remaining four groups--the Competitive Enterprise
Institute, Manhattan Institute, Heritage Foundation and American Enterprise Institute-
less than 10 percent of the time. (See the table at the top of this blog for my complete
survey results.)

Politico ran the most climate and energy stories citing the Oil Eight during the two year
period--86--and named their funders in 44 percent of its stories, tying it with the Los
Angeles Times for the best record. The Los Angeles Times--which the Koch brothers
would like to buy--ran 25 stories citing one or more of the Oil Eight, mentioning funders
in 11 of them.

The news organizations that did the worst job identifying fossil fuel industry funders
were USA Today, which cited them in only 18 percent of its 28 stories and op-eds, and
the Wall Street Journal, which named them in only 11 percent of its 46 stories, columns
and op-eds. That's very discouraging, given the two papers have the largest circulations
in the country. #



Politico 48
New York Times 54
Washington Post 33
Wall Street Journal 41
Assoclated Press 19
USA Today 23

Los Angeles Times 14
Ang B Funders [dentified

NPR 12 Funders Mot Identified

0 20 40 60 BO 100
Stories citing one of eight fossil fuel industry-funded think tanks and advocacy groups (2011-12)




