
 

Wretched week for a typical trio of climate 
contrarians 
 

Last week was a rough one for climate contrarians Matt Ridley, Patrick 
Michaels, and Murry Salby 
 
By: Dana Nuccitelli - July 19, 2013 
 

 

This past week, three relatively high-profile climate contrarians took something of a scientific 
and reputational beating. Let's review. 

Matt Ridley vs. Phil Plait on the Hockey Stick 

Writer Matt Ridley penned his final column for The Wall Street Journal's "Mind over Matter," 
discussing that his 'skepticism' about dangerous climate change is based on the so-called 
"hockey stick" temperature graph supposedly being wrong, and the historical ice core climate 
record supposedly showing that carbon dioxide increases are driven by temperature changes 
rather than vice-versa. 

Phil Plait of Slate's Bad Astronomy did a very nice job debunking these two misconceptions last 
week using peer-reviewed research via the website Skeptical Science (to which I am a 
contributor). Regarding the "hockey stick" (a study led by Michael Mann in 1998–1999 which 
shows that global warming over the past century has happened at a rate unprecedented in the 
past two millennia), Plait correctly pointed out,  
 
"...in the time since the original graph was published there have been numerous other 
reconstructions using many different methods, and they show that the hockey stick graph is 
largely accurate." 
 
Indeed, every single reconstruction of temperatures over the past 2,000 years created since 
Mann's paper was first published 15 years ago shows the same general hockey stick shape - 
relatively flat temperatures (the shaft) followed by a steep rise (the blade) over the past century. 
This was most recently confirmed by the Past Global Changes (PAGES) 2k network, which 
published a paper in the prestigious journal Nature involving 78 researchers contributing as co-
authors from 60 separate scientific institutions around the world. Each researcher involved in 
the study was an expert in local temperature reconstructions in his or her region. When they put 
all of their data together, their result matched Mann's hockey stick nearly perfectly. 

Matt Ridley vs. Phil Plait on the CO2-Temperature Correlation 

The close historical relationship between carbon dioxide and global surface temperature 
changes was made famous by Al Gore in An Inconvenient Truth. Climate contrarians like Matt 
Ridley have since argued that this graph is deceptive because the carbon dioxide increase follows 
behind the temperature increase rather than vice-versa, and that carbon dioxide is thus less of a 
concern than we're led to believe. There is a nugget of truth to this argument, but the full picture 

http://www.guardian.co.uk/environment/climate-consensus-97-per-cent/2013/may/23/matt-ridley-climate-change-scepticism-risk
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323936404578579753341239688.html
http://www.guardian.co.uk/environment/climate-change
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/07/08/global_warming_wall_street_journal_article_cites_bad_evidence_draws_wrong.html
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/07/08/global_warming_wall_street_journal_article_cites_bad_evidence_draws_wrong.html
http://www.skepticalscience.com/
http://globalwarmingart.com/wiki/File:1000_Year_Temperature_Comparison_png
http://www.skepticalscience.com/pages2k-confirms-hockey-stick.html
http://thinkprogress.org/climate/2013/07/08/2261531/most-comprehensive-paleoclimate-reconstruction-confirms-hockey-stick/
http://www.webcitation.org/6I5cAMZD1


is much more complicated. Perhaps the best study on this subject was published in 2012, also in 
Nature, by a team led by Jeremy Shakun at Harvard and Columbia universities.  

Their study found that there has historically been a seesaw effect beginning with the Earth's 
orbital cycles triggering an initial warming, first reflected in the Arctic. This Arctic warming 
melted large quantities of ice, causing fresh water to flood into the oceans. This influx of fresh 
water then disrupted ocean circulations, in turn causing a seesawing of heat between the 
hemispheres. The Southern Ocean warmed, causing a release carbon dioxide into the 
atmosphere, which in turn caused the entire planet to warm via the increased greenhouse effect. 
Overall the study found that about 93 percent of global warming happened after the rise in 
carbon dioxide. When considering all the scientific evidence, the data are fully consistent with 
carbon dioxide being the "control knob" that governs the Earth's temperature. 

On both points Plait was right that Ridley's arguments were misleading at best. However, Ridley 
quickly responded with another column in The Wall Street Journal. Ironically, Ridley tried to 
refute Plait's peer-reviewed research-based points with references to climate contrarian blogs, 
then had the audacity to claim, "Mr. Plait really should do his journalistic research better." 
Plait responded with yet another debunking of Ridley's arguments using peer-reviewed 
research. It was a rough week for Matt Ridley. 

Shauna Theel holds Patrick Michaels Accountable 

On the same day as Plait's second debunking of Ridley (10 July 2013), Shauna Theel of Media 
Matters published a devastating piece detailing the right-wing think tank Cato Institute's Patrick 
Michaels' history of wrong climate predictions and assertions. Michaels has admitted that his 
funding comes heavily from the fossil fuel industry, and he has a history of making misleading 
(at best) climate arguments by deleting inconvenient data. 

Theel's whole article is well worth reading. For example, in 1992 Michaels wrote,  
 
"Here's an easy prediction: By the year 2000, plus or minus a few, the vogue environmental 
calamity will be an ice age." 
 
Quite obviously that "easy prediction" was totally wrong. In 1999 Michaels again made a wrong 
global cooling prediction: 

"I'll take even money that the 10 years ending on December 31, 2007, will show a statistically 
significant global cooling trend in temperatures measured by satellite." 

During that decade, one of the satellite lower atmosphere temperature data sets showed a 
modest warming trend, the other showed a slight cooling trend. Neither was even close to being 
statistically significant, because short-term data are noisy, which is why climate changes are 
generally evaluated over periods of at least 30 years. 

In January 2013, Michaels again predicted global cooling: 

"it's a pretty good bet that we are going to go nearly a quarter of a century without warming." 

Is anybody foolish enough to bet that the third time is the charm for Michaels' global cooling 
predictions? 

 

 

http://www.skepticalscience.com/skakun-co2-temp-lag.html
http://thinkprogress.org/climate/2009/12/21/205242/agu-richard-alley-explains-biggest-control-knob-carbon-dioxide-in-earths-climate-history/
http://blogs.wsj.com/ideas-market/2013/07/09/the-global-warming-debate-matt-ridley-responds/
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/07/10/global_warming_wall_street_journal_writer_matt_ridley_doubles_down_on_global.html
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/07/10/global_warming_wall_street_journal_writer_matt_ridley_doubles_down_on_global.html
http://mediamatters.org/research/2013/07/10/patrick-michaels-catos-climate-expert-has-histo/194800
http://thinkprogress.org/politics/2010/08/16/113717/oil-fueled-pat-michaels/
http://thinkprogress.org/politics/2010/08/16/113717/oil-fueled-pat-michaels/
http://www.skepticalscience.com/patrick-michaels-serial-deleter-of-inconvenient-data.html
http://skepticalscience.com/trend.php


Mashey and Readfearn expose Murry Salby 

Murry Salby is a researcher formerly at the University of Colorado-Boulder, who moved to 
Australia to work for Macquarie University in 2008. In 2011, Salby began giving presentations 
arguing that the rise in atmospheric carbon dioxide is natural rather than human-caused. He 
claimed to have a paper detailing his findings submitted and undergoing review at a scientific 
journal, but two years later, no such paper has been published. Last week, Macquarie University 
sacked Salby, who claimed that his termination was due to his contrarian climate position.  

A number of climate contrarian blogs and Rupert Murdoch's The Australian published pieces 
critical of the university based on Salby's accusations, many without first checking the facts or 
asking for Macquarie's side of the story. This distinct lack of skepticism from these self-
proclaimed climate "skeptics" was followed by explanations for the firing from Macquarie 
University, telling a very different story of an employee who was terminated for failing to meet 
his contractual teaching obligations. Macquarie University also directly refuted the story in The 
Australian. 

John Mashey and The Guardian's Graham Readfearn decided to research Salby's legal history 
and came up with some stunning findings. Salby had previously been banned for three years 
from accessing US taxpayer-funded science research money after the National Science 
Foundation (NSF) found that Salby's "actions over a period of years displays a pattern of 
deception, a lack of integrity, and a persistent and intentional disregard of NSF and 
University rules and policies." 

The NSF report found that Salby had funneled himself hundreds of thousands of dollars in 
government grant money through a for-profit company he created, of which he was the sole 
employee. To justify his salary payments to the NSF, Salby claimed to be working for this 
company for an average of 14 hours per day for 98 consecutive days, which aside from being 
entirely implausible, would also have left him no time to fulfill his university obligations. The 
NSF concluded that Salby's behavior was likely fraudulent, but by the time the report was 
completed, Salby had resigned from the University of Colorado and moved to his job at 
Australia's Macquarie University. 

Potentially fraudulent and unethical behavior aside, what about the scientific credibility of 
Salby's arguments? They too are entirely lacking in quality. We know that humans emissions are 
responsible for 100 percent of the atmospheric carbon dioxide increase from simple basic 
accounting. Humans are emitting approximately 30 billion tons of carbon dioxide per year, and 
the amount in the atmosphere is increasing by approximately 15 billion tons per year (the other 
half is absorbed by the oceans, which in turn is causing ocean acidification, known as "global 
warming's evil twin"). Quite simply, human greenhouse gas emissions cannot magically vanish. 

Salby's argument is based on a mathematical error detailed in papers published by two of my 
colleagues, Gavin Cawley and Mark Richardson. In short, Salby and others who make this same 
mistake confuse the natural contribution to the short-term wobbles in atmospheric carbon 
dioxide with the contribution to the long-term trend, which is unquestionably due to human 
emissions. This is as settled as science gets, as noted above, proven based on simple accounting. 
Those who wish to be considered climate "skeptics" should think twice about unskeptically 
accepting the claims of someone with Salby's history and with his obviously fundamentally 
wrong climate arguments. 

 

 

http://www.skepticalscience.com/Murry-Salby-CO2-rise-natural.htm
http://www.desmogblog.com/2013/07/12/murry-salby-galileo-bozo-or-p-t-barnum
http://www.desmogblog.com/2013/07/12/murry-salby-galileo-bozo-or-p-t-barnum
http://www.mq.edu.au/newsroom/2013/07/10/statement-regarding-the-termination-of-professor-murry-salby/
http://www.announcements.mq.edu.au/vc/professor_murry_salby_and_his_dismissal_from_macquarie_university
http://www.announcements.mq.edu.au/vc/professor_murry_salby_and_his_dismissal_from_macquarie_university
http://www.desmogblog.com/2013/07/12/murry-salby-galileo-bozo-or-p-t-barnum
http://www.desmogblog.com/2013/07/12/murry-salby-sacked-australian-university--banned-national-science-foundation
http://www.skepticalscience.com/ocean-acidification-global-warming-intermediate.htm
http://www.skepticalscience.com/ocean-acidification-global-warming-intermediate.htm
http://www.skepticalscience.com/essenhigh_rebuttal.html
http://skepticalscience.com/richardson-2013-man-made-carbon.html


This Week Wasn't Much Better for Climate Contrarianism 

I should also mention that this week was another rough one for contrarians, with my debunking 
of Andrew Neil's factually challenged climate claims on BBC Sunday Politics. I also had to refute 
an error-riddled climate piece from The Economist – not normally a climate contrarian 
publication, but which for some reason published a journalistically irresponsible climate article 
yesterday. 

Standard Climate Contrarianism 

While these revelations and debunkings of climate contrarians all coincidentally happened in 
the past two weeks, the real issue is that this is the norm for climate contrarians. They base their 
arguments for climate inaction on long-debunked myths and misunderstandings. Many have 
predicted and continue to predict that any day now the planet will start cooling, when in reality 
the climate continues to build up heat at a rate equivalent to 4 Hiroshima atomic bomb 
detonations per second. 

The bottom line is that conservative think tanks and media outlets like the Cato Institute, 
Heartland Institute, Wall Street Journal, and The Australian have a long history of being wrong 
on climate change and publishing factually wrong articles from climate contrarians. They only 
serve as a distraction from solving the climate crisis, and they should be ignored until they stop 
denying the problem and begin participating in a constructive discussion of solutions. I hope 
The Economist and BBC won't continue to follow their horrid examples. 

 

  

http://www.guardian.co.uk/environment/climate-consensus-97-per-cent/2013/jul/17/climate-change-scepticism-andrew-neil-ed-davey
http://www.guardian.co.uk/environment/climate-consensus-97-per-cent/2013/jul/17/climate-change-scepticism-andrew-neil-ed-davey
http://skepticalscience.com/economist-screws-up-draft-ipcc-ar5-sensitivity.html
http://skepticalscience.com/economist-screws-up-draft-ipcc-ar5-sensitivity.html
http://skepticalscience.com/argument.php
http://skepticalscience.com/search.php?Search=Predictions_150
http://skepticalscience.com/search.php?Search=Predictions_150
http://www.guardian.co.uk/environment/climate-consensus-97-per-cent/2013/jun/24/global-warming-pause-button
http://www.guardian.co.uk/environment/climate-consensus-97-per-cent/2013/jun/24/global-warming-pause-button
http://www.guardian.co.uk/science/scienceofclimatechange

