EDIGITAL JOURNAL

Op-Ed: Ron Paul associates claim he
signed off on racist newsletters

By William Schmalfeldt
Jan 27, 2012 in Politics

Ron Paul supporters claim that the media ignores their candidate. Well, let's see
what we can do to fix that. Of course, "media attention" includes the bad with the
good. And this is bad. Quite bad.

Rep. Ron Paul (R-TX) is a Republican candidate for President of the United States.
Before that, he was a doctor and a businessman. During his years promoting his
business ideas and his thoughts about society, he published a newsletter. These are
indisputable facts.

What's being disputed is whether or not Rep. Paul was aware of the racially-charged
nature of several of his newsletters.

The Christian Science Monitor has a pretty good timeline of what was published in
these newsletters.

For instance, in December 1989 Paul's newsletter contained this prediction:
"Racial Violence Will Fill Our Cities" because "mostly black welfare recipients will
feel justified in stealing from mostly white 'haves.""

In another newsletter, published by Paul, someone writes:

"l think we can assume that 95 percent of the black men in that city [Washington] are
semi-criminal or entirely criminal.”

An August 1992 edition of the Ron Paul Report labeled former Rep. Barbara Jordan
(D) of Texas "the archetypal half-educated victimologist".

That is just a sampling. Rep. Paul has consistently denied being the author of these
inflammatory, racially charged comments, as well as several others that are seen as
anti-Gay and anti-Semitic.



While claiming "some responsibility” for the content, Paul said on lowa radio that "
was not an editor. I'm like a publisher.... There were many times when | did not edit
the whole letter and other things got put in."

So, putting the best possible face on it, Ron Paul was a sloppy publisher who didn't
properly edit the content that went out under his name. If he wasn't able to control
the message of his own newsletter, one can rightfully wonder how he can possibly
control the complicated job of being President of the United States.

But here's some news that might make you feel better about Paul's editorial acumen,
if not his veracity.

A story in today's Washington Post quotes "people close to Paul’'s operations” who
say he not only was aware of the racially and socially-charged content of his
newsletters, he approved of them and signed-off on them before they were
published.

"It was his newsletter, and it was under his name, so he always got to see the final
product. . . . He would proof it,” said Renae Hathway, a former secretary in Paul's
company and a supporter of the Texas congressman.

Well, that doesn't sound like an aloof publisher, a faulty editor, someone who was
unaware of the content of the newsletter that went out under his name as Paul and
his supporters claim.

In fact, Paul told CNN in December that the racist, homophobic, anti-Semitic content
of his newsletters came as a surprise to him.

“I've never read that stuff. I've never read — | came — was probably aware of it 10
years after it was written.” Paul said.

Another Paul associate who spoke on condition of anonymity so as not to be placed
in the position of publicly criticizing a former employer (which strikes this writer as a
shabby reason for granting anonymity, but | don't work for the Washington Post) said
the racially charged, homophobic, anti-Semitic nature of the newsletter was a move
calculated by Paul to increase his notoriety.

“It was playing on a growing racial tension, economic tension, fear of government,”
said the person, who supports Paul’'s economic policies but is not backing him for
president. “I'm not saying Ron believed this stuff. It was good copy. Ron Paul is a
shrewd businessman.”



Shrewd? How shrewd is it for a person with presidential ambitions to have statement
like these associated with his name?

They claimed, for example, that the Rev. Martin Luther King Jr. “seduced underage
girls and boys”; they ridiculed black activists by suggesting that New York be named
“Zooville” or “Lazyopolis”; and they said the 1992 Los Angeles riots ended “when it
came time for the blacks to pick up their welfare checks.” The June 1990 edition of
the Ron Paul Political Report included the statement: “Homosexuals, not to speak of
the rest of society, were far better off when social pressure forced them to hide their
activities.”

Apparently, these comments were not controversial enough. The Post reports that
Paul met with Ed Crane, the longtime president of the libertarian Cato Institute, to
discuss direct mail solicitations. Crane told the Post that Paul reported getting his
best response when he used a mailing list from the now-defunct newspaper
Spotlight, which was widely considered anti-Semitic and racist.

According to the anonymous former associate, Paul and his crew decided the best
thing to do would be to combine business advice with highly-charged content
designed to stoke the fears of the right wing.

The investment letter became the Ron Paul Survival Report — a name designed to
intrigue readers, the company secretary said. It cost subscribers about $100 a year.
The tone of that and other Paul publications changed, becoming increasingly
controversial. In 1992, for example, the Ron Paul Political Report defended chess
champion Bobby Fischer, who became known as an anti-Semitic Holocaust denier,
for his stance on “Jewish questions.”

Longtime Paul associate, Lew Rockwell, who was listed on corporate documents as
vice president of Paul's business, is credited (if that word can be used) for writing
most of the racially-charged stuff. The people close to Paul say there is no indication
that Paul wrote the material. Rockwell, founder of a libertarian think tank in Alabama,
did not return phone calls and e-mails from the Post seeking comment, but during a
2008 interview with the New Republic, he denied being Paul's ghostwriter.

Paul had to walk a tightrope to keep his Libertarian supporters happy while throwing
red meat to racist, homophobic and anti-Semitic readers, according to another
associate. The Post quoted Eric Dondero Rittberg, a former longtime Paul aide who
says Paul allowed the controversial material in his newsletter as a way to make
money. Rittberg told the Post he personally witnessed Paul proofreading, editing,
and signing off on his newsletters in the mid-1990s.



“The real big money came from some of that racially tinged stuff, but he also had to
keep his libertarian supporters, and they weren’t at all comfortable with that,” he said.
Dondero Rittberg is no longer a Paul supporter, and officials with Paul’s presidential
campaign have said he was fired. Dondero Rittberg disputed that, saying he

resigned in 2003 because he opposed Paul’s views on Irag.

The Post story shows how the concept of advertising and race-baiting merged in the
July 15, 1994, issue of Survival Report.

It contained a passage criticizing the rate of black-on-white crime when “blacks are
only 12 percent of the population.” That was accompanied by two pages of ads from
Ron Paul Precious Metals & Rare Coins, a business Paul used to sell gold and silver
coins.

“The explosion you hear may not be the Fourth of July fireworks but the price of
silver shooting up,” said one of the ads.

Hathway, the former Ron Paul & Associates secretary, said: “We had tons of
subscribers, from all over the world. . . . | never had one complaint” about the
content.

For his part, while disavowing the content of these newsletters and saying he was
unaware of what was contained in them, Paul says he "abhors" the viewpoints
expressed in the publications that went out under his name.

Sure. Now he does.

But at least he's getting media attention.

This opinion article was written by an independent writer. The opinions and views expressed herein are
those of the author and are not necessarily intended to reflect those of DigitalJournal.com

Read more: http://www.digitaljournal.com/article/318580#ixzz1kxKxdpVs



