
 

International public broadcasting can come 
home, but do we need it at all? 

 
By: Trevor Burrus, Research Fellow, Cato Institute 
July 17, 2013 
_____________________________________________________________ 
 
This month, due to a little-known provision of the National Defense Authorization Act, 
government-funded international media agencies, such as Voice of America, Alhurra, 
and Radio Free Asia, can broadcast domestically for the first time in 40 years. Some 
have called it an open invitation for unlimited propagandizing of American citizens. 
They argue that subjecting Americans to our own international propaganda will fill 
domestic airwaves with blatantly nationalistic content resembling the state-funded 
efforts of Nazi Germany and the Soviet Union. 

The truth is more nuanced. While we should be concerned with how government funding 
can sway and distort media, allowing those international media agencies to broadcast 
domestically is a sensible adjustment to an antiquated law. Rather than focusing on 
which state-funded media Americans are allowed to view, we should focus on whether 
we need these media organizations in the first place. 

In 1948, the Smith-Mundt Act established U.S. government-produced international 
broadcasting (USIB) agencies. USIBs support U.S. interests abroad in order to “create a 
better understanding of our nation with a foreign populace as a whole by providing them 
access to American culture, history, law, society, art, and music that might not be 
otherwise available through standard local media outlets.” During the Cold War, U.S.-
funded media outlets, such as Radio Free Europe, helped get messages of freedom 
through the Iron Curtain. Today, the USIB television network Alhurra is broadcast in 22 
Arab countries. 

Yet until this month, Alhurra could not broadcast domestically. Oddly, Al-Jazeera, which 
is largely funded by Qatar, broadcasts domestically, as does Russia Today, which is 
funded by the Russian government. 

Americans can watch foreign government-funded media, but we cannot watch our own 
government-funded media. Except, of course, PBS. 

On Voice of America’s website, you can listen to live streams of their broadcasts, as well 
as peruse the site’s content. Voice of America is not any more — or less — propagandistic 
than PBS. Yet by banning domestic broadcasts, Congress told the world that VOA and 
other USIBs are so full of lies that not even the American people are allowed to hear 
them. This has understandably hurt the reputations of USIBs abroad. 



Now that such domestic broadcasts are allowed, Americans can finally hear, watch, and 
judge for ourselves. Congress has tried to build an artificial barrier around Americans’ 
media sources for too long, and it is a barrier that is becoming increasingly irrelevant as 
consumers easily consume international content with new technologies. It is time, as one 
congressional committee put it as far back as 1967, to allow the “public access to what 
the U.S. government is saying about itself and the rest of the world.” 

Ironically, having Americans actually watch USIBs may politicize them more than before 
and turn them into even greater vehicles of propaganda. Public broadcasting has spent 
decades dangling at the end of a politicized string. Most recently, Juan 
Williams’s termination from NPR for allegedly anti-Muslim comments led to personnel 
changes and renewed calls by conservatives to either cut public broadcasting’s funding or 
to make it more conservative. 

Throughout its existence, public broadcasting has been assaulted from both sides of the 
aisle, as well as by presidents who hoped to turn it into a vehicle for propaganda. 
President Nixon constantly tried to pull strings behind the scenes to make public 
broadcasting more amenable to the “administration’s views.” During the 1980s, 
President Reagan used public broadcasting to promote his anti-drug campaigns. 

Because of its domestic visibility, public broadcasting has been politicized by the tides of 
political opinion. Yet USIBs have hitherto been largely invisible to the American public, 
thus free of that type of pressure. When USIBs begin broadcasting domestically they may 
face as yet unfelt political pressure to conform to voters’ and politicians’ whims. 

Which is why, ultimately, it is government funding of media agencies, domestically or 
abroad, that is suspect. Voice of America is a quality product that, like PBS and NPR, can 
stand on its own. Alhurra’s popularity is also growing, with one poll showing that 25 
percent of Egyptians tuned into the network during the 2011 riots, compared with only 
22 percent for Al-Jazeera. Moreover, private media companies like CNN have long had a 
substantial international presence. And America has never had a difficult time 
disseminating our culture. Getting America’s message out seems to be the least of our 
concerns. 

But if the government is funding USIBs then there is no reason not to let them broadcast 
domestically. With domestic public broadcasting, the government already has a 
substantial foothold in the media market. We should be allowed to see what we’re telling 
other countries. 

Trevor Burrus is a Research Fellow at the Cato Institute’s Center for Constitutional 
Studies 

 
 


