
 
 

Cato Institute counterfeit U.S. climate change impacts 
assessment 
 
Posted on October 22, 2012 by Rick Piltz 

The Cato Institute is expected to release this week a report that has been laid out 

to appear nearly identical to a 2009 scientific assessment report, Global Climate 

Change Impacts in the United States, issued by the U.S. Global Change 

Research Program and published by Cambridge University Press.  The editor of 

the Cato document says its intended role (beyond the election campaign) is to 

serve as a “users manual” for future attacks on EPA’s regulation of greenhouse 

gas emissions.  Because of its misleading design and layout throughout, the 

Cato report can be characterized as a counterfeit, having nothing to do with the 

USGCRP or the authors of the original report.  It was not subjected to the 

extensive review process that characterized the 2009 report, and its key findings 

are neither consistent with the original assessment nor with the anaysis 

developed by the great majority of qualified scientists. 

U.S. Global Change Research Program, Global Climate Change Impacts in the 

United States 

Cato Institute, Addendum: Global Climate Change Impacts in the United States, 

draft posted online at Cato website, summer 2012 

The Cato Institute, based in Washington, DC, is an anti-regulatory ‘libertarian’ 

policy organization founded by Edward Crane and Charles G. Koch.  Its new 

Center for the Study of Science is directed by climate science contrarian Patrick 

J. Michaels, who has been affiliated with Cato for at least two decades.  The 

"Addendum" lists Michaels as Editor-in-Chief.  Others named are Robert C. 

Balling, Mary J. Hutzler, Robert E. Davis, Paul C. Knappenberger, and Craig D. 

Idso. 



This is not the first time climate change disinformation campaigners have 

mimicked official documents to confuse and mislead people.  In 1998, Frederick 

Seitz et al circulated a petition accompanied by a paper that was intentionally 

formatted to look like a reprint from the Proceedings of the National Academy of 

Science (PNAS).  Read about it at 

http://en.wikipedia.org/wiki/Oregon_Petition .  The NAS denounced that paper, 

saying:  "The NAS Council would like to make it clear that this petition has 

nothing to do with the National Academy of Sciences and that the manuscript 

was not published in the Proceedings of the National Academy of Sciences or in 

any other peer-reviewed journal."  See the full Statement of the NAS, By The 

Council Of The National Academy Of Sciences Regarding Global Change 

Petition response of the NAS (April 20, 1998). 

If the report is released this week, the timing could certainly be seen as an 

attempt to influence climate policy debate in the last two weeks of the election 

campaign, as well as to provide talking points during the post-election 

congressional session to members of Congress who have aligned themselves 

with global warming denialism.  But beyond the specific timing, the report 

appears designed to help lay the groundwork for another round of attacks on the 

U.S. Environmental Protection Agency’s ‘Endangerment Finding’ on greenhouse 

gases and on EPA’s authority to regulate emissions.  In a Cato Institute podcast 

on October 17, Would (Could) Mitt Romney Rein in the EPA?, Pat Michaels 

plugged the forthcoming bogus "Addendum," saying he took the 2009 USGCRP 

report… 

“… and produced a report that is going to be coming out very soon 

that looks exactly like the report that the EPA relied upon. The new 

Cato document, which is simply called the Addendum to the 

USGCRP report looks like it, it flows like it, where there are key 

findings in the government report we have analogous key 

findings.  And lo and behold, our report contains about 900 

endnotes, footnotes, references, etc.  And if you look at the report 

that EPA used [for the endangerment finding, i.e. the USGCRP 

assessment], that contained a little over 500.  You could make the 

argument that they left out more than half of the science when they 

produced their report.  Now we did this because we know that if 



anyone wants the EPA to back off, they have to turn around the 

endangerment finding.  So this is the user’s manual to reverse the 

Endangerment Finding.” 

Much more can and will be said about this, but for now, let's just note that the 

EPA Endangerment Finding on greenhouse gases was based on considerably 

more scientific evidence and climate science assessment than is contained in the 

single volume Global Climate Change Impacts in the United States report.  Pat is 

trying to frame the discourse here in multiple misleading ways. 

Scott Mandia blogged this:  Is Patrick Michaels Trying to Pass Us a Counterfeit 

$20 Bill? 

Peter Sinclair blogged this at Climate Crocks:  How Stupid Does Cato Institute 

think Congress Is? Oh, right…. 

The Daily Climate posted this: Cato’s ‘Addendum’ Tries to Undo Federal Climate 

Report. Excerpt: 

A new "addendum" to be released as soon as this week purports to 

update with the latest science a 2009 federal assessment on the 

impacts to the United States of climate change. 

The addendum matches the layout and design of the original, 

published by the U.S. Global Change Research Program: Cover art, 

"key message" sections, table of contents are all virtually identical, 

down to the chapter heads, fonts and footnotes. 

But the new report comes from the conservative Washington, D.C.-

based Cato Institute. And its findings —that science is questionable, 

the impacts negligible and the potential policy solutions 

ineffective — are more a rebuke than a revision of the original 

report and of accepted science both then and today. 

"It's not an addendum. It's a counterfeit," said John Abraham, an 

associate professor at the University of Saint Thomas in Minnesota 



who studies clean power sources. "It's a continued effort to kick the 

can down the road: A steady drip, drip, drip of fake reports by false 

scientists to create a false sense of debate." … 

The first example is on the cover: Both reports show a satellite 

image of the United States, with a bar-chart showing temperature 

changes running along the bottom. Yet the original 2009 report 

graphs the dramatic rise in global temperatures from 1900 through 

2008, while the Cato report uses a much smaller subset – 

temperatures only from the United States, and just from 1991 

through 2010 – to show a seemingly random pattern. … 

The 2009 report warned that widespread climate effects are 

occurring now and are expected to increase. Climate change, it 

concluded, will "stress water resources" and challenge crop and 

livestock production.  Cato's addendum counters that "observed 

impacts of climate change have little national significance." … The 

science and evidence since 2009 supports the National Climate 

Center's assessment, however: Military brass are retooling 

operations and policies for a changed world, while this summer's 

drought will cost the U.S. economy an estimated $70 billion to $100 
billion. … 

Michael MacCracken, chief scientist for climate change programs at 

the Climate Institute who helped review the 2009 report, [said]. 

"If you hadn't seen the original report, you wouldn't know.  They made it look 

really similar. Why would they do that unless they're trying to mislead?" 

 


