
 

How Tucker Carlson stoked white fear to conquer 

cable 

Nicholas Confessore 

May 1, 2022 

Tucker Carlson burst through the doors of Charlie Palmer Steak, enfolded in an entourage of 

producers and assistants, cellphone pressed to his ear. On the other end was Lachlan Murdoch, 

chair of the Fox empire and his de facto boss. 

Most of Fox’s Washington bureau, along with the cable network’s top executives, had gathered 

at the power-class steakhouse, a few blocks from the office, for their annual holiday party. Days 

earlier, Carlson had set off an uproar, claiming on air that mass immigration made America 

“poor and dirtier.” Blue-chip advertisers were fleeing. Within Fox, Carlson was widely viewed to 

have finally crossed some kind of line. Many wondered what price he might pay. 

The answer became clear that night in December 2018: absolutely none. 

When “Tucker Carlson Tonight” aired, Carlson doubled down, playing video of his earlier 

comments and citing a report from an Arizona government agency that said each illegal border 

crossing left up to 8 pounds of litter in the desert. Afterward, on the way to the Christmas party, 

Carlson spoke directly with Murdoch, who praised his counterattack, according to a former Fox 

employee told of the exchange. 

“We’re good,” Carlson said, grinning triumphantly as he walked into the restaurant. 

In the years since, Carlson has constructed what may be the most racist show in the history of 

cable news — and also, by some measures, the most successful. Although he frequently declares 

himself an enemy of prejudice — “We don’t judge them by group, and we don’t judge them on 

their race,” Carlson explained to an interviewer a few weeks before accusing impoverished 

immigrants of making America dirty — his show teaches loathing and fear. Night after night, 

hour by hour, Carlson warns his viewers that they inhabit a civilization under siege — by violent 

Black Lives Matter protesters in American cities, by diseased migrants from south of the border, 

by refugees importing alien cultures, and by tech companies and cultural elites who will silence 

them or label them racist if they complain. When refugees from Africa, numbering in the 

hundreds, began crossing into Texas from Mexico during the Trump administration, he warned 

that the continent’s high birthrates meant the new arrivals might soon “overwhelm our country 

and change it completely and forever.” Amid nationwide outrage over George Floyd’s murder by 

a Minneapolis police officer, Carlson dismissed those protesting the killing as “criminal mobs.” 



Companies like Angie’s List and Papa John’s dropped their ads. The following month, “Tucker 

Carlson Tonight” became the highest-rated cable news show in history. 

His encyclopedia of provocations has only expanded. Since the 2020 presidential election, 

Carlson has become the most visible and voluble defender of those who violently stormed the 

U.S. Capitol to keep Donald Trump in office, playing down the presence of white nationalists in 

the crowd and claiming the attack “barely rates as a footnote.” In February, as Western pundits 

and politicians lined up to condemn the Russian president, Vladimir Putin, for his impending 

invasion of Ukraine, Carlson invited his viewers to shift focus back to the true enemy at home. 

“Why do I hate Putin so much? Has Putin ever called me a racist?” Carlson asked. “Has he 

threatened to get me fired for disagreeing with him?” He was roundly labeled an apologist and 

Putin cheerleader, only to press ahead with segments that parroted Russian talking points and 

promoted Kremlin propaganda about purported Ukrainian bioweapons labs. 

Alchemizing media power into political influence, Carlson stands in a nativist American 

tradition that runs from Father Coughlin to Patrick J. Buchanan. Now Carlson’s on-air technique 

— gleefully courting blowback, then fashioning himself as his aggrieved viewers’ partner in 

victimhood — has helped position him, as much as anyone, to inherit the populist movement that 

grew up around Trump. At a moment when white backlash is the jet fuel of a Republican Party 

striving to return to power in Washington, he has become the preeminent champion of 

Americans who feel most threatened by the rising power of Black and brown citizens. To 

channel their fear into ratings, Carlson has adopted the rhetorical tropes and exotic fixations of 

white nationalists, who have watched gleefully from the fringes of public life as he popularizes 

their ideas. Carlson sometimes refers to “legacy Americans,” a dog-whistle term that, before he 

began using it on his show in the fall, appeared almost exclusively in white nationalist outlets 

like The Daily Stormer, The New York Times found. He takes up storylines otherwise relegated 

to far-right or nativist websites like VDare: “Tucker Carlson Tonight” has featured a string of 

segments about the gruesome murders of white farmers in South Africa, which Carlson 

suggested were part of a concerted campaign by that country’s Black-led government. Last 

April, Carlson set off yet another uproar, borrowing from a racist conspiracy theory known as 

“the great replacement” to argue that Democrats were deliberately importing “more obedient 

voters from the Third World” to “replace” the current electorate and keep themselves in power. 

But a Times analysis of 1,150 episodes of his show found that it was far from the first time 

Carlson had done so. 

“Tucker is ultimately on our side,” Scott Greer, a former deputy editor at the Carlson-founded 

Daily Caller, who cut ties with the publication in 2018 after his past writings for a white 

nationalist site were unearthed, said on his podcast last spring. “He can get millions and millions 

of boomers to nod along with talking points that would have only been seen on VDare or 

American Renaissance a few years ago.” 

That pattern is no accident. To a degree not broadly appreciated outside Fox, “Tucker Carlson 

Tonight” is the apex of a programming and editorial strategy that transformed the network during 

the Trump era, according to interviews with dozens of current and former Fox executives, 

producers and journalists. Like the Republican Party itself, Fox has sought to wring rising returns 

out of a slowly declining audience: the older white conservatives who make up Trump’s base 

and much of Fox’s core viewership. To minimize content that might tempt them to change the 

channel, Fox News has sidelined Trump-averse or left-leaning contributors. It has lost some of 



its most respected news journalists — most recently Chris Wallace, the longtime host of Fox’s 

flagship Sunday show. During the same period, according to former employees and journalists 

there, Fox has leaned harder into stories of immigrants living in this country without legal 

permission or nonwhite Americans caught in acts of crime or violence, often plucked from local 

news sites and turbocharged by the channel’s vast digital news operation. Network executives 

ordered up such coverage so relentlessly during the Trump years that some employees referred to 

it by a grim nickname: “brown menace.” 

A Fox spokesperson rejected those characterizations of the network’s strategy, pointing to 

coverage of stories like President Joe Biden’s inauguration and the war in Ukraine, where a Fox 

cameraperson was killed in March while on assignment. In a statement, Justin Wells, a senior 

executive producer overseeing Carlson’s show, defended the host’s rhetoric and choice of topics: 

“Tucker Carlson programming embraces diversity of thought and presents various points of view 

in an industry where contrarian thought and the search for truth are often ignored. Stories in 

‘Tucker Carlson Tonight’ broadcasts and ‘Tucker Carlson Originals’ documentaries undergo a 

rigorous editorial process. We’re also proud of our ongoing original reporting at a time when 

most in the media amplify only one point of view.” 

Carlson has led the network’s on-air transformation, becoming Fox’s most influential employee. 

Outside Fox, Carlson is bandied about as a potential candidate for president. Inside the network, 

he answers solely to the Murdochs themselves. With seeming impunity, Carlson has used his 

broadcast to attack Fox’s own news coverage, helping drive some journalists off the air and 

others, like veteran Fox anchor Shepard Smith, to leave the network entirely. In Australia, the 

editors of some Murdoch-owned newspapers watch Carlson’s show religiously, believing it 

provides clues to Murdoch’s own views. According to former senior Fox employees, Carlson 

boasts of rarely speaking with Fox’s CEO, Suzanne Scott, but talking or texting regularly with 

Murdoch. And in an extraordinary departure from the old Fox code, Carlson is exempt from the 

network’s fearsome media relations department, which under Roger Ailes, Fox’s founder, served 

to both defend the channel’s image and keep its talent in line. 

Carlson is powerful at Fox not merely because he is the network’s face but because he is also its 

future — a star whose intensity and paranoid style work to bind viewers more closely to the Fox 

brand, helping lead them through the fragmented post-cable landscape. Last year, Carlson began 

producing original content for the network’s nascent streaming service, Fox Nation, and quickly 

emerged as one of the few Fox stars whose presence could lure viewers to fork over additional 

dollars. Fox does not divulge audience numbers for the service, but last May, Murdoch told 

investors that his star had helped increase Fox Nation subscriptions by 40%. Executives talk 

openly about Fox Nation as a boycott-proof version of Fox News — a walled garden where Fox 

can collect revenue directly from its viewers as carriage fees from cable providers decline. The 

services’ executives have called those viewers “fans” of Fox’s “lifestyle brand.” 

But Fox Nation is also a kind of programming cocoon. Its lineup has included shows about 

patriotism and national parks, the nostalgic series “Who Can Forget?” and a category called, 

simply, “Conspiracies.” In September, it acquired “Cops,” the police reality show canceled by its 

previous owner in the wake of the Floyd protests. There is almost no traditional news at all on 

Fox Nation, but lots of Carlson — a thrice-weekly talk show called “Tucker Carlson Today” and 

goading documentaries like “Patriot Purge,” which presented the Jan. 6, 2021, insurrection as a 



false-flag operation by shadowy actors determined to persecute innocent Americans; two 

longtime Fox contributors quit in protest. 

For most of his adult life, Carlson lived and worked in a very different bubble: the cosmopolitan 

precincts of Washington. His turn to flagrantly racist ideas has baffled and saddened some 

longtime associates there, spurring a veritable cottage industry of profiles exploring whether 

Carlson’s show is merely lucrative theater or an expression of his true values. But a close reading 

of Carlson’s decades in television and journalism, and interviews with dozens of friends and 

former colleagues, show that “Tucker Carlson Tonight” is both. 

Almost from the beginning of his career, he has been marching away from the puckish 

libertarianism of his young adulthood. Increasingly sympathetic to the nativist currents raging 

through American politics after the 9/11 attacks and twice cast from the heights of cable news 

stardom, Carlson ultimately turned on the old conservative intelligentsia, his hometown and 

many of his friends. His fall and rise trace the transformation of American conservatism itself. 

When Trump ran for president and won, thrusting anti-immigration fervor to the heart of 

American politics, Carlson finally found his moment. At Fox, he found his platform. 

Carlson declined to be interviewed for this article. Virtually everyone who did speak asked to 

remain anonymous in order to speak candidly about Carlson or his employer; the host is vengeful 

toward critics, and officials or media figures Carlson attacks on his show are sometimes 

threatened with violence. On his show Thursday night, shortly before the Times received Fox’s 

statement praising the program, Carlson sought to weave this article into his nightly narrative. He 

called journalists at the newspaper “obedient little establishment defenders” and asked, “Why do 

they keep calling us racist? Well, to make us shut up, obviously.” 

After a two-decade run of international reporting trips and regular steakhouse lunches at the 

Palm, Carlson now surveys the world from behind an anchor’s desk and rarely goes out to eat. 

He professes not to use social media or own a television and communicates with friends and 

colleagues via late-night texting marathons. 

He now lives much of the year in an old family vacation place in a rural, blue-collar corner of 

Maine. His neighbors today are the kind of people who watch his show, rather than the kind of 

people who confront him in public about it. At the height of his influence, Carlson exists in a 

carefully constructed bubble of his own — a retreat, and a bunker. 

You vs. Them 

On many nights, the highest-rated cable news show in prime time airs from a converted town 

garage in the village of Bryant Pond, Maine, not far from Carlson’s home. Like many rural 

places, Bryant Pond is less busy than it used to be. On a visit in the fall, a few large Trump flags 

still dotted the road into town, and no one bothered with masks at the convenience store. 

Carlson’s studio, which is decorated like a cozy cabin in the woods, sits behind a peeling and 

deserted old grange hall. It is the shiniest, best-kept building in sight. 

Each morning, Carlson sends his staff a memo laying out the night’s lead story and which guests 

he wants to book, he told conservative YouTube host Dave Rubin last year. His senior executive 

producer, Wells, oversees a tight-knit team of about two dozen people, some of whom 

occasionally stay with Carlson in Maine. Most afternoons, Carlson sits in his sauna and thinks 



about what he wants to say. A few hours before his show, he has a cup of coffee and begins 

writing his monologue, working out of a barn that also houses his boats and his wife’s Peloton. 

Carlson spent a decade writing magazine articles, and he thinks of his television show as a 

continuous story about America. “I’m a writer, so that’s how I think — in terms of chapters, 

serials,” he said in the YouTube interview. “I’ll give you one installment today, another 

tomorrow.” Like Trump, he is a winking pugilist who rails against elites even as he shapes a 

movement. Carlson likes to address his audience directly: “You” are decent, generous, deserving. 

“They” — the pro-war, pro-China, anti-American “ruling class” — are out to get you. “They’d 

rather put your life in peril than appear insensitive,” Carlson says of this ruling class, adding, 

“They literally don’t care about you, and yet they are still in charge.” He delivers these grim 

sermons with peppy good cheer and shameless overstatement. On “Tucker Carlson Tonight,” 

events of the day are further evidence of truths already established; virtually any piece of news 

can be steered back to the themes of elite corruption, conspiracy and censorship, from gun 

control to marijuana legalization to paper drinking straws. 

Carlson’s producers often trawl the web for supporting material, scouring widely read Trumpian 

sites like Breitbart and The Federalist, obscure right-wing blogs and other corners of the internet. 

Early on, clips would sometimes be sent to the network’s research team, an Ailes creation known 

as the Brain Room, for further fact-checking. When Carlson’s team requested statistics or 

original research, it frequently revolved around immigration or race — for instance, the 

respective percentages of Asian-descended and Black people in college. According to one former 

employee who interacted with Carlson’s team, the Brain Room would occasionally discover that 

a story had actually originated further afield, on a racist or neo-Nazi site like Stormfront. 

Sometimes the Brain Room suggested that “Tucker Carlson Tonight” look for a different source, 

and over the years, the researchers there heard less and less from Carlson’s team. “They weren’t 

digging,” the former Fox employee said. “They were looking for outrageous stories to outrage 

their audiences.” 

Accuracy isn’t the point on “Tucker Carlson Tonight.” On the air, Carlson piles up narrative-

confirming falsehoods and misleading statements so rapidly — about Floyd’s death, white 

supremacists who took part in the Jan. 6 riot, falling testosterone levels in men, COVID-19 

vaccines, the Texas power grid and more — that The Washington Post’s media critic, Erik 

Wemple, has made a sideline of cataloging them. Although Carlson claims his show to be “the 

sworn enemy of lying,” Fox’s lawyers acknowledged in 2020, in a lawsuit accusing the host of 

slander, that “spirited debate on talk show programs does not lend itself well to statements of 

actual fact.” 

But if Carlson has not always been truthful, he has been remarkably consistent. Almost from the 

beginning, “Tucker Carlson Tonight” has presented a dominant narrative, recasting American 

racism to present white Americans as an oppressed caste. The ruling class uses fentanyl and 

other opioids to addict and kill legacy Americans, anti-white racism to cast them as bigots, 

feminism to degrade their self-esteem, immigration to erode their political power. Republican 

elites, however improbably, help to import the voters Democrats require at the ballot box. The 

United States, Carlson tells his viewers, is “ruled by mercenaries who feel no long-term 

obligation to the people they rule.” 

He leaves little doubt who these mercenaries are. Among the most frequent recurring characters 

on “Tucker Carlson Tonight” are Black politicians like Democratic Reps. Maxine Waters and 



Ilhan Omar and Vice President Kamala Harris, whom Carlson has portrayed, against the 

available evidence, as a kind of shadow president. He regularly disparages Black women as 

stupid or undeserving of their positions. “No one outside of her own neighborhood had ever 

heard of Kamala Harris before she showed up as Willie Brown’s girlfriend,” Carlson said in 

November, referring to Harris’ long-ago relationship with the California politician. “Then a few 

years later, she became Montel Williams’ girlfriend. Interesting.” When Biden nominated Judge 

Ketanji Brown Jackson to the Supreme Court, Carlson demanded that the White House release 

her law school admissions test scores to prove she was qualified. 

Seemingly every social ill is laid at the feet of immigrants and refugees — not just working-class 

unemployment, but rising home prices, out-of-wedlock births among native-born Americans, 

even the supposedly sorry state of his favorite Beltway fishing spots. With pastoral care, Carlson 

reassures his viewers. “It’s OK for you to say, ‘What is this?’ and, ‘Maybe I don’t want to live in 

a country that looks nothing like the country I grew up in,’” Carlson told a guest in 2017. “Is that 

bigoted?” 

Like his counterparts on the fringe, Carlson obsesses over Somali immigrants, who represent a 

tiny fraction of first-generation Americans but are at once Black, Muslim and foreign-born. One 

of the largest communities of Somali Americans, numbering several thousand people, lives less 

than an hour from his home in Maine, in the old mill city of Lewiston. In Carlson’s hands — as 

on sites like American Renaissance, which promotes “the biological reality of race” — Lewiston 

is a parable of replacement. Carlson has repeatedly depicted Somalis as threatening strangers 

deposited in a small, struggling city without the consent of its citizenry. “Go to Lowell, Mass., or 

Lewiston, Maine, or anyplace where large numbers of immigrants have been moved into a poor 

community, and it hasn’t become richer,” Carlson lectured a guest in 2017. “It’s become poorer. 

That’s real.” 

In fact, according to Maine’s Labor Department, Lewiston’s unemployment rate has generally 

tracked that of the rest of the state, and the city has experienced neither a significant drop nor a 

surge in economic growth since the first Somalis arrived. And economists broadly reject 

Carlson’s central argument that immigration to the United States “drives down wages for low-

skilled workers nationwide,” as he said in a 2019 segment. As one review of the relevant 

literature put it, “Decades of research have provided little support for the claim that immigrants 

depress wages by competing with native workers.” Immigrants compete for jobs but also help 

generate new ones, not only by raising demand for goods and services but also by helping fill out 

workplaces as they expand to hire native-born workers with different skills. While some studies 

have found that earlier waves of low-skill immigration may have had short-term effects on the 

wages of one relatively small group — high school dropouts — other studies have found “small 

to zero effects,” as a landmark analysis by the National Academies of Sciences, Engineering, and 

Medicine stated in 2017. 

But as televised theater, the formula works. Carlson reliably draws more than 3 million viewers. 

When he defended the idea of demographic “replacement” on a different Fox show in April, the 

Anti-Defamation League, a Jewish civil rights group, called for his firing, noting that the same 

concept had helped fuel a string of terrorist attacks, including the 2018 mass shooting at a 

Pittsburgh synagogue. But when Carlson ran a clip of his comments on his own prime-time show 

a few days later, according to Nielsen data, the segment got 14% more viewers in the advertiser-

sweet “demo” of 24- to 54-year-olds than Carlson’s average for the year. 



Every cable network cares about ratings, but none more so than Fox, whose post-Ailes slogan 

stresses neither fairness nor balance but sheer audience dominance: “Most Watched, Most 

Trusted.” And at Fox, according to former employees, no host scrutinizes his ratings more 

closely than Carlson. He learned how to succeed on television, in part, by failing there. 

Unhumble Beginnings 

The talk show host who rails against immigrants and the tech barons of a new Gilded Age is 

himself the descendant of a German immigrant who became one of the great ranching barons of 

the old Gilded Age. Henry Miller landed in New York in 1850 and built a successful butcher 

business in San Francisco; along with a partner, he went on to assemble a land empire spanning 

three states. They obtained some parcels simply by bribing government officials. Others were 

wrung from cash-poor Mexican Californians who, following the Mexican-American War, now 

lived in a newly expanded United States and couldn’t afford to defend their old Mexican land 

grants in court against speculators like Carlson’s ancestor. Through the early 20th century, 

Miller’s land and cattle empire “was utterly dependent on immigrant labor,” said David Igler, a 

historian at the University of California, Irvine, and author of a history of the Miller empire. 

Over the years, the Miller fortune dispersed, as great fortunes often do, into a fractious array of 

family branches. Carlson’s mother, Lisa McNear Lombardi, was born to a third-generation 

Miller heir, debuted in San Francisco society and met Richard Carlson, a successful local 

television journalist, in the 1960s. They eloped to Reno, Nevada, in 1967; Tucker McNear 

Carlson was born two years later, followed by his brother, Buckley. The family moved to the Los 

Angeles area, where Richard Carlson took a job at the local ABC affiliate, but the Carlsons’ 

marriage grew rocky, and the station fired him a few years later. In early 1976, he moved to San 

Diego to take a new television job. The boys went with him — according to court records, their 

parents had agreed it would be temporary — and commuted to Los Angeles on weekends while 

he and Lisa tried to work out their differences. 

But a few months later, just days after the boys returned from a Hawaii vacation with their 

mother, Richard Carlson began divorce proceedings and sought full custody of the children. In 

court filings, Lisa claimed he had blindsided her and left her virtually penniless. The couple 

separated and began fighting over custody and spousal support. Richard Carlson alleged that his 

wife had “repeated difficulties with abuse of alcohol, marijuana, cocaine and amphetamines” and 

that he had grown concerned about both her mental state and her treatment of the boys. On at 

least one occasion, he asserted, the boys had walked off the plane in San Diego without shoes; 

the mother’s own family members, he said, had urged him not to let her see the children 

unsupervised. He won custody when Tucker Carlson was 8, at a hearing Lisa did not attend: 

According to court records, she had left the country. She eventually settled in France, never to 

see her sons again. A few years later, Richard Carlson married Patricia Swanson, an heir to the 

frozen-food fortune, who adopted both boys. 

For many years, Tucker Carlson was tight-lipped about the rupture. In a New Yorker profile in 

2017, not long after his show debuted, he described his mother’s departure as a “totally bizarre 

situation — which I never talk about, because it was actually not really part of my life at all.” 

But as controversy and criticism engulfed his show, Carlson began to describe his early life in 

darker tones, painting the California of his youth as a countercultural dystopia and his mother as 

abusive and erratic. In 2019, speaking on a podcast with right-leaning comedian Adam Carolla, 

Carlson said his mother had forced drugs on her children. “She was like, doing real drugs around 



us when we were little, and getting us to do it, and just, like, being a nutcase,” Carlson said. By 

his account, his mother made clear to her two young sons that she had little affection for them. 

“When you realize your own mother doesn’t like you, when she says that, it’s like, oh, gosh,” he 

told Carolla, adding that he “felt all kinds of rage about it.” 

Carlson was a heavy drinker until his 30s, something he has attributed in part to his early 

childhood. But by his own account, his mother’s abandonment also provided him with a kind of 

preemptive defense against the attacks that have rained down on his Fox show. “Criticism from 

people who hate me doesn’t really mean anything to me,” Carlson told Megyn Kelly, a former 

Fox anchor, on her podcast last fall. He went on to say, “I’m not giving those people emotional 

control over me. I’ve been through that. I lived through that as a child.” One lesson from his 

youth, Carlson told one interviewer, was that “you should only care about the opinions of people 

who care about you.” 

The remaining Carlsons placed a high premium on family loyalty, and Carlson formed an 

exceptionally tight bond with his brother and father. The elder Carlson began a political career in 

San Diego Republican circles — Pete Wilson, a future California governor, was a frequent guest 

at their dinner table — and eventually moved the family to Washington, where he led Voice of 

America in the Reagan administration. Tucker Carlson, an avid reader but indifferent student, 

went to boarding school in Rhode Island, where he met his future wife, Susie Andrews, the 

headmaster’s daughter. They married when he was 22 and had four children. “I wanted a totally 

happy family, where everyone’s close and everyone’s named after someone else and everyone 

gets together all the time,” Carlson has said. After college, he followed his father’s footsteps into 

journalism. 

He took a junior position at Policy Review, a conservative journal, where he wrote earnest, 

plodding articles on the Washington police department and the decline of a predominantly Black 

high school. Later, after begging his way to a job at the newly launched, Murdoch-backed 

Weekly Standard, Carlson emerged as a gifted observational reporter, turning out punchy riffs on 

Monica Lewinsky’s oversharing therapist and Ross Perot’s dalliance with Marxists. He was 

sometimes mean but usually funny, with a knack for getting people to talk, and assignments 

piled up from glossy magazines in New York. He also became a regular on CNN and C-SPAN, a 

side gig that would quickly become his consuming ambition. On television, he mocked 

Buchanan, a populist commentator and failed presidential candidate, as “kooky,” noting with a 

smirk that when Buchanan was attacked, he invariably claimed that “the tiny cabal that controls 

American politics doesn’t like me because I speak truth to power.” 

Like many up-and-coming conservative writers in the 1990s, Carlson had vaguely libertarian 

politics — or, at least, a vaguely libertarian sensibility. In a 1997 opinion essay for The Wall 

Street Journal, he attacked the Federation for American Immigration Reform, a leading anti-

immigration group, spotlighting its links to eugenicists and alarmist portrayals of Latin American 

immigration. “FAIR itself has made a conscious play for the support of social conservatives, 

running ads that blame immigration for ‘multiculturalism,’ ‘multilingualism,’ ‘increasing ethnic 

tension’ and ‘middle-class flight,’” Carlson wrote. He singled out FAIR’s executive director, 

Dan Stein, who had once argued that immigrants’ higher birthrates would eventually give them 

too much political power, a situation he had likened to “competitive breeding.” Carlson 

wondered why “conservatives seem to be making common cause with Mr. Stein and FAIR.” 

Within just a few years, he would be one of them. 



Crossing the Border 

As Carlson’s star rose, illegal immigration was exploding. Border apprehensions approached 

nearly record levels during the late 1990s; in Washington, Democrats and Republicans debated 

what to do about the millions of people already living in the country illegally. In 1999, Buchanan 

left CNN to mount a campaign for president, pledging to build a “Buchanan fence” on the 

Southern border and make English the official language; the race was won by George W. Bush, 

who campaigned in Spanish and took a gentler tone on illegal immigration. In 2001, Carlson 

took over Buchanan’s old “Crossfire” seat at CNN, and when Buchanan reappeared on the show 

a few months later, to debate the new president’s immigration policy, the two men were united in 

opposition. “Both parties, looking for votes, are for it. Big business, which is always looking for 

cheaper labor, is for it,” Carlson argued. “But it turns out the average person isn’t for it.” 

A few days later, hijackers flew two planes into the twin towers in New York. Anti-Muslim hate 

crimes skyrocketed, and millions of Americans turned sharply against immigration. On CNN, 

Carlson took up their cause. “Are they racists? No,” he said. “They understand a basic truth: that 

the 19 hijackers who came here and destroyed the World Trade Centers, hit the Pentagon, came 

here because they were able to, because it’s easy, because we have virtually no control at the 

border.” One of his guests that day was Stein, the FAIR official, now welcomed as an important 

voice in an increasingly urgent debate. 

Carlson has never written extensively about exactly when and why his views changed, but clues 

are sprinkled through his writing and TV appearances. He has spoken about how, in his view, 

immigration transformed California for the worse during the 1990s, ushering in an era of 

Democratic-led decline and decay. He seemed to take Latino support for Democrats there as a 

demographic inevitability, rather than a specific response to policies and rhetoric promoted by 

California Republicans like Wilson, who won reelection, in part, by embracing a ballot initiative 

barring those living in the country illegally from public benefits. (Other successful Republicans 

of the era, including Bush, won a significant share of the Hispanic vote; Trump increased his 

share of Hispanic voters in 2020 despite advocating more restrictive immigration policies.) “I 

was always very pro-immigration, always,” Carlson told a guest on Fox in 2017. “And watching 

this happen in California really made me pause.” 

His politics were evolving in other ways, too. After the 9/11 attacks, he dutifully defended the 

Bush administration’s turn to war and backed the invasion of Iraq. But after the fall of Baghdad, 

he traveled there for Esquire and found it a tinderbox of trigger-happy contractors and resentful 

Iraqis. Carlson later described the trip as a transformative experience, the seed of his broader 

shift away from the establishment Republicanism of the day. “I arrived a tepid supporter of the 

war, and of neoconservatism more generally,” Carlson wrote recently in a new collection of his 

magazine reportage. “I returned home a determined opponent of both.” 

In 2004, while still at CNN, he started a short-lived talk show on PBS. He told The New York 

Observer that it would allow more voices that didn’t fit neatly into the mainstream. “I was 

thinking this morning: ‘Diversity is the strength of our country.’ Oh, yeah?” Carlson said, trying 

out a line that would become one of his go-to attacks on “Tucker Carlson Tonight.” “How’s that? 

I mean, is diversity the strength of the Balkans? No.” 

At “Crossfire,” Carlson told colleagues he felt overproduced and trapped by the rigid left-right 

debate format. The show was drawing dwindling audiences, and after it was canceled in early 

2005, he moved to MSNBC with a new show, “The Situation With Tucker Carlson.” (The writer 



of this article is an MSNBC contributor.) Carlson dropped his signature bow tie and took an even 

sharper turn against immigration, adopting the resentful, combative language of the Republican 

Party’s increasingly vocal nativist wing. “We didn’t take our lands from Mexico,” said Henry 

Miller’s great-great-great-grandson, adding, “This is our country. That is their country.” 

Illegal immigration, he now insisted, was not merely a political or economic matter, but a 

civilizational threat. He defended billboards in California that read “Stop the Invasion, Secure 

Our Borders.” (“It’s an invasion,” he said. “I don’t know what’s wrong with saying so.”) In the 

spring and summer of 2006, as Bush tried to revive his plan to offer legal status to millions of 

people living in the country illegally, Carlson inveighed against it. “You’re talking about 

completely changing the nature of the country,” he claimed. 

A revolt by Republican lawmakers ultimately doomed Bush’s immigration plan; in ways not yet 

fully appreciated by Republican leaders, immigration was becoming their party’s animating 

issue. At the time, though, Carlson’s viewpoint seemed to be on the wane. His MSNBC show 

cycled through three time slots and two names without finding a big audience. He was canceled 

— again — in 2008 as the network’s prime-time lineup began to shift left. Carlson retreated to 

Maine, where he spent a few months fishing. 

That fall, Barack Obama won election as the country’s first Black president, seeming to validate 

the ascent of an increasingly multiracial electorate. Carlson eventually snagged a pundit contract 

at Fox and an unpaid fellowship at the Cato Institute, a libertarian think tank. But his days as a 

TV star seemed at an end. With four school-age children, the Carlsons sold their $4 million 

Washington home, and he had what he later described as a kind of meltdown. “I was living in 

that world, and I was not succeeding,” he said. “It forced me to think about what I had done 

wrong, because I had no choice, because I had no money.” 

Tabloid Impresario 

Over lunch at the Palm one day with his college roommate, a former White House aide named 

Neil Patel, Carlson gamed out his next act. They imagined a new right-leaning digital tabloid, 

one that would be conservative without being partisan. The website, The Daily Caller, went live 

in 2010, in a right-wing media landscape dominated by the Drudge Report, Fox itself and the 

vast analog domain of talk radio. The Caller promised to emphasize original reporting. “Our goal 

is not to get Republicans elected,” Carlson said. “Our goal is to explain what your government is 

doing.” 

The Caller was eclectic and boisterous, with an office beer keg and a staff that was underpaid, 

largely inexperienced and overwhelmingly young. Carlson was by most accounts a loyal and 

generous boss. He enjoyed stirring people up and getting them arguing with one another — or 

with him. He also liked to hire outrageous personalities and set them loose to write whatever 

they wanted. He wasn’t so much hiring a newsroom, he sometimes told his staff, as filling out a 

pledge class or casting a sitcom. “I like to have this character and that character,” he later 

recalled in a 2015 podcast interview with a Caller colleague. “I always want a fat character, 

always.” 

Patel sometimes described the Caller as an experiment in libertarian management principles. No 

one really had a permanent editor, and although the staff prided itself on breaking news, some of 

its biggest scoops imploded under scrutiny: an article that the Environmental Protection Agency 

planned to hire thousands of new bureaucrats to enforce greenhouse gas regulations, for 



example, or reports that a Democratic senator had paid for sex while visiting a campaign donor 

in the Dominican Republic. 

Carlson seemed to relish the criticism, treating it as proof that the Caller was needed. The site 

embraced what Eric Owens, a former writer and editor there, called a “gently anti-PC 

atmosphere.” To boost traffic, it frequently featured slideshows of swimsuit model Kate Upton. 

Owens, who covered education, wrote dozens of articles about female teachers having sex with 

minor male students. The Caller framed these stories with mock outrage, under the rubric 

“Teacher Sex,” suggesting that the boys probably enjoyed the experience. “Tucker loved those 

stories, because they were funny and got a lot of traffic,” Owens said in an interview. “The 

theory was: Let’s give people what they want. Whatever is working, let’s give them more of 

that.” 

Patel focused relentlessly on audience metrics, and within a couple of years, the Caller was 

turning a small profit. Carlson, though, still harbored dreams of succeeding on TV. In 2013, Fox 

gave him a shot in its minor leagues as a weekend co-host of “Fox and Friends,” the popular 

morning show. The hours were terrible — Carlson, a night owl, once fell asleep on air — and the 

work sometimes fluffy. But it put him back in the game, and it helped pay the bills. His media 

career had given him adventures and an exciting life, he told a Caller colleague in 2015, but it 

had been hard to earn the kind of living he aspired to. “I’ve sweated a lot about money, a lot,” he 

said. “And continue to, probably more than a 45-year-old should.” 

At the time, Carlson was locked in an increasingly bitter inheritance battle. His mother had died 

a few years earlier in France, apparently without a will, leaving her sons and her second husband, 

Michael Vaughan, to divide up her estate. Alongside her paintings and jewelry were the dregs of 

the Miller ranching fortune — a share of mineral rights sprinkled over 68,000 acres of inland 

central California and valued at around $37,000. 

The orderly disposal of the estate was interrupted in the fall of 2013, according to court records 

in California, when one of Vaughan’s daughters from a prior marriage discovered a handwritten 

will that left everything to him. It also included a one-sentence codicil: “I leave my sons Tucker 

Swanson McNear Carlson and Buckley Swanson Peck Carlson one dollar each.” 

Tucker Carlson and his brother sued, alleging that the will was a forgery; a forensics specialist 

brought in to examine it stated that it was probably authentic. Carlson’s uncle asserted that the 

“discovery” of his sister’s will occurred only after a new well on the family’s California property 

began pumping out hundreds of barrels of oil. In court filings, the Vaughans now valued the 

estate’s mineral assets at $2.6 million. The litigation was still going on years later when Carlson 

showed up on Carolla’s podcast to hawk “Ship of Fools,” his Fox-era jeremiad about America’s 

selfish elites. “She didn’t raise us, she was horrible, and then she dies and causes all these 

problems,” Carlson told the host, describing a conversation with his brother. “And he goes, ‘It’s 

just perfect; she’s a bitch from the grave.’” 

But another, more consequential family feud was unfolding inside the Caller. At the start of 

Obama’s second term, a bipartisan group of senators known as the Gang of Eight tried to 

resurrect immigration reform. Carlson was already known to his staff as an immigration hawk; in 

office debates, he would sometimes invoke Lewiston as a kind of personal turning point, telling 

colleagues that he had watched Somali refugees ruin the city. In 2013, he met Stephen Miller — 

future architect of the Trump administration’s immigration policies, then a congressional aide 



working to defeat the Gang of Eight — and found in him a kindred spirit. Although Carlson 

allowed the Caller’s pro-immigration writers free rein, the site’s news coverage of immigration 

reform, led by a reporter named Neil Munro, was relentlessly hostile. Miller and his allies on the 

Hill fed Munro a steady diet of tips and story suggestions. The Caller’s audience loved it. 

“Immigration was always the most animating thing; it wasn’t even close,” said a former Caller 

employee familiar with the site’s readership metrics, who requested anonymity for fear of 

antagonizing Carlson. 

But the Caller’s immigration coverage set off intense debates among writers and editors there, 

reflecting the battle that would soon remake the Republican Party itself. One former writer 

recalled filing pieces about immigration that would come back from editors with supportive 

quotes stripped out. Some Caller staff members viewed Munro’s news articles as little more than 

opinion columns, with an obvious slant and often factual problems. Patel, himself an immigrant, 

pushed editors for more balanced coverage; Carlson, though, usually defended Munro’s stories 

and plainly agreed with them, as did many of the Caller’s younger employees, former staff 

members said. On a group email list for editors, one argument culminated in a frustrated message 

from a longtime editor, Jamie Weinstein, asking whether the Caller now had an official editorial 

position against immigration. 

The Caller had always attracted young writers with more or less conventional conservative 

politics. But in the years before Trump declared for president, the site’s free-for-all atmosphere 

and low barriers to entry also attracted other types — people with short resumes and edgy views 

on race and American identity. “Whatever sort of was fashionable among smart young 

conservatives tended to be the trend in the office,” said Jim Antle, a former editor and writer at 

the Caller. “When the Caller started, most smart young conservatives were libertarian. Within a 

few years after that, a lot of them were populist, nationalist types — which also meant that they 

were sometimes attracted to things that were much worse than that.” 

‘What We Pretend to Be’ 

One of the new arrivals was a young Dartmouth College graduate named Blake Neff, who joined 

the Caller in 2014. Neff, who grew up in South Dakota, was smart but awkward, with a callous 

streak that most of his colleagues excused as cluelessness. He sometimes complained that 

women only liked men with looks or money. Once, according to two former Caller employees, 

he told a colleague she would need to find her future husband before she reached her 30s, then 

walked over to a whiteboard to chart out the years, months and days she had left. Neff, who 

declined to be interviewed for this article, covered education, which mostly meant churning out 

pieces on far-left professors (“Professor Blames Whites for Her Menstrual Problems”) and 

strident student protesters (“Hispanic Students at Duke Demand a Nicer Office, Free Trophies”). 

Carlson soon took Neff under his wing. In August 2015, the two traveled together to the Albany, 

New York, wedding of a Caller colleague. After they returned, Carlson raved about Neff’s 

intelligence. He told others he enjoyed Neff’s writing style — especially his satires, among them 

an imagined Trump stump speech about Jesus that Neff wrote the month after Trump entered the 

race. (“I mean, he got out-dealed by Pontius Pilate, a loser if I ever saw one.”) Later, when 

Carlson got his own Fox show, he brought Neff along as a writer. “Anything he’s reading off the 

teleprompter, the first draft was written by me,” Neff told his college alumni magazine. 



In his downtime, he liked to post on AutoAdmit, an online forum popular with law students and 

one of the many digital watering holes where young men egg one another on to be outrageous 

and offensive. He started one thread titled “Urban business idea: He Didn’t Do Muffin!” 

referring to a racist joke that arose on Reddit in the wake of the police killing of Michael Brown 

in Ferguson, Missouri, and he mocked a female acquaintance as an “Azn megashrew,” using a 

slang term for “Asian.”) In 2020, after CNN revealed Neff as the posts’ author, Carlson 

distanced himself, saying they “have no connection” to “Tucker Carlson Tonight.” Neff’s 

AutoAdmit posts, however, do not appear to have been a closely kept secret at the Caller. His 

fellow education writer, Owens, recalled him bragging about his exploits on the site. “It struck 

me as, this is just a kid who doesn’t understand why he shouldn’t say this, and he’ll grow out of 

it,” Owens said. 

In an email to the Times, Neff denied making disparaging comments about women to his 

colleagues and dismissed criticism of his AutoAdmit posts, which he said Carlson was unaware 

of. “I make no apologies for now-ancient posts on an anonymous message board which offended 

no one,” Neff said. 

Neff didn’t stop posting, and he wasn’t alone. Over the next several years, almost a dozen Caller 

employees or regular contributors would be outed for posting racist material elsewhere online, or 

for their connections to an underground clique of next-generation white nationalists in and 

around Washington. At the Caller, they wrote articles claiming that people living in this country 

illegally were predisposed to rape, highlighting a grisly MS-13 murder or mocking diversity 

consultants. On their own time, according to exposés in The Atlantic, Splinter, ProPublica and 

other outlets, they wrote under pseudonyms for white nationalist websites, went to conferences 

organized by leaders of the “alt-right” or traded antisemitic jokes on an email list titled “Morning 

Hate.” In interviews, two former Caller employees, recalling the cascade of revelations, each 

quoted a line from the Kurt Vonnegut novel “Mother Night”: “We are what we pretend to be, so 

we must be careful about what we pretend to be.” 

In 2015, Caller employees came across a picture of an intern named Ashley Rae Goldenberg 

standing with a young white nationalist leader named Matthew Heimbach, who carried a flag 

dating from imperial Germany, now a neo-Nazi emblem. The circumstances of the picture were 

unclear, and according to Owens, Carlson decided not to fire her, arguing that she was only an 

intern and doing so would only bring more attention to the matter. When white nationalists 

carried torches in Charlottesville, Virginia, in 2017 to protest the removal of a Confederate 

statue, the Caller’s reporter on the scene turned out to be one of the rally’s speakers; the Caller 

later scrubbed his bylines from the site. 

That summer, the Southern Poverty Law Center published pictures showing that Greer, the 

Caller deputy editor, had mingled with members of the Wolves of Vinland and Youth for 

Western Civilization, groups the center has linked to white nationalism. Greer told his editors 

that the pictures were from heavy metal shows he had gone to in college. The Caller would only 

sever ties with him later, after The Atlantic revealed that he had also written pseudonymous posts 

about “Indo-European virtue” and the threat of “non-White hordes” for an alt-right website. 

By then, Carlson had stepped away from day-to-day management of the Caller to focus on his 

Fox show. In an email to the Times, Patel said that he would “admit freely that we should have 

screened writers better in our earlier years.” He added, “The truth is, I did not imagine those 



white-identity types trying to join us. I still believe that represents the tiniest minority of 

conservative America.” 

But even outside the Caller’s office, the border that once separated mainstream conservatism 

from the cranks and nativists of the far-right had thinned. While white nationalists infiltrated the 

Caller in private, Trump began taking over the Republican Party in public, casting Mexican 

migrants as rapists and criminals and promising to bar Muslims from entering the country. 

Trump said the things you weren’t supposed to say and found that millions of voters were eager 

to listen. The political markets were moving, and Carlson took note. In early 2016, as Republican 

leaders scrambled to figure out how to stop Trump, Carlson sat down in his kitchen in 

Washington to explain why they would fail. 

He pounded out a piece for Politico, the Beltway-insider bible, pausing occasionally to read 

passages to his wife. “It seemed obvious that Trump could win the nomination and be president,” 

Carlson later explained. “I wanted to predict that in print before it happened.” He excoriated the 

Republican elite — the lobbyists and think tank experts and congressional leaders, his neighbors 

and onetime friends — for betraying the party’s voters. Friends and colleagues would come to 

think of the essay as Carlson’s personal declaration of war on the conservative establishment that 

had long nurtured him, and where his father had built a second career. “They’re the ones who’ve 

been advocating for open borders, and nation-building in countries whose populations hate us, 

and trade deals that eliminated jobs while enriching their donors,” he wrote. Trump was loved 

because he told the truth, Carlson wrote, and he could win because no one else did. 

“It’s thrilling to hear someone say what he really thinks, even if you believe he’s wrong,” 

Carlson wrote. “It’s especially exciting when you suspect he’s right.” 


