
 

The Right’s Reign on the Air Waves 

Jake Bittle 

June 1, 2020 

In late 1961, a Miami chiropractor named Jerome Harold became outraged when he learned 

that his local grocery stores were selling ham imported from Poland. The country was still 

firmly under Communist control, but a new Kennedy administration policy had opened up 

trade with certain Eastern Bloc nations, hoping the exchange of goods would pry the nations 

away from the influence of the USSR. And so the United States had recently inked a deal to 

send iron ore to Poland in return for ham from the country’s farmers. 

A few months later the boycott caught the attention of one Carl McIntire, a fundamentalist 

radio broadcaster whose show was syndicated on hundreds of stations around the country. 

McIntire praised Harold and his project, and within weeks there were dozens of local boycotts 

springing up from St. Augustine to Seattle. Suburban housewives hosted “boycott card parties” 

where they wrote cards with slogans like “Always Buy Your Communist Products at Super 

Giant” or “This Has Been Inspected for Your Table by a Real Good Communist,” then went 

together to the grocery stores to scatter hundreds of cards on all the shelves. By the end of the 

year, two dozen cities had passed ordinances prohibiting the sale of Polish ham, and 

companies including Walgreens, Sears Roebuck, and Woolworth’s had agreed not to stock it. 

Sales of the ham fell by more than $40 million in today’s money, and when the trade deal 

came up for revision in October, Kennedy eliminated the Polish ham provision.  

The Polish ham boycott was an early dinner date in the courtship between talk radio and the 

conservative movement. Over the course of 50 years, that courtship led to a long and faithful 

marriage, and that marriage in turn helped a set of far-right politicians seize control of all three 

branches of government. Taking advantage of talk radio’s ability to reach disaffected people in 

all corners of the country, right-wing broadcasters spurred their listeners to political action, 

bringing millions of new voters into the fold of the Republican Party and pushing that party 

further to the right at the same time.  

Two new books on radio history attempt to explain just why this marriage has been so durable 

and so effective—Paul Matzko’s The Radio Right, which covers the 1940s through the 1960s, 

https://bookshop.org/a/1620/9780190073220


and Brian Rosenwald’s Talk Radio’s America, which covers the 1980s through the present. 

The two books have very different conceptions of how and why that marriage endured, but 

they both demonstrate that broadcasters like McIntire and Rush Limbaugh were just as 

important to building the Republican Party as deified political figures like George Wallace, 

William Buckley, or Pat Buchanan. Indeed, far from being a mere tool of the Republican 

Party, talk radio is revealed in these new books as the dominant explanation for that party’s 

continued existence, an essential precondition of the far-right’s cultural dominance today.  

For the first few decades of its existence, radio was not a conservative medium: Progressive 

figures like Huey Long and Father Charles Coughlin used broadcasts to foment support for 

labor rights and railroad nationalization, and Franklin Delano Roosevelt recorded weekly 

“fireside chats” to shore up support for the New Deal. It was only with the rise of television as 

the premier broadcast medium in the 1950s that radio became fertile ground for conservatives. 

When investors, advertisers, and politicians threw all their resources into TV, they left behind 

a radio landscape mostly populated by independent stations that could not afford to be picky 

about what they broadcast. 

Soon a horde of right-wing broadcasters rushed into that landscape: McIntire and his fellow 

preacher Billy James Hargis, the oil magnate H.L. Hunt, the Catholic scholar Clarence 

Manion, and the candy manufacturer Robert Welch. These broadcasters bought up air time for 

cheap from hundreds of stations, cobbling together de facto syndication networks: The reach 

of McIntire’s Twentieth Century Reformation Hour grew from less than 25 stations in 1958 to 

almost 500 stations in 1964, by which time his daily audience well exceeded 20 million 

listeners; the overall station reach of conservative broadcasters increased by more than 1300 

percent over the same period, reaching citizens who otherwise weren’t being engaged by 

politicians or the media. 

This new generation of conservative stations (Matzko calls it an “activist network”) had a wide 

variety of styles, but they all toed basically the same line: criticism of the Kennedy 

administration, fear mongering about moral decline, and paranoia about Communist influence 

in the United States. From the beginning their appeal to listeners was founded on an antipathy 

toward what we now call the mainstream media, with a sense that mass culture and public 

education were leading the country down the wrong path: “Once Mr. Average American gets a 

chance to find out what is happening to his country,” said broadcaster Clarence Manion, “he 

becomes a dedicated Conservative.”  

More importantly, these broadcasters placed enormous emphasis on political mobilization 

against evils like Communist imports and sex education, well before the Republican Party 

itself had come around to the idea of that motivation. The Polish ham boycott was far from the 

only example of a broadcaster like McIntire urging voters in suburbs and rural areas to get out 

of their houses and take action, advocating for instance to repeal the federal income tax (a 

measure eventually ratified by nine states) and to head off the liberalization of school 

curricula. 

Perhaps most provocative is Matzko’s claim that these broadcasters helped lay the foundation 

for what would become the Southern Strategy, easing the transition of Dixiecrats into the 

https://bookshop.org/a/1620/9780674185012


Republican party: McIntire, a lifelong Republican from New Jersey, was the most listened-to 

broadcaster in the South at a time when Democrats like Strom Thurmond still controlled the 

region’s politics. The segregation issue wasn’t a top priority for McIntire, but since he opposed 

the liberal clergy, and the liberal clergy opposed segregation, he came around to what Matzko 

calls an “instrumental” opposition to integration. When Governor Orval Faubus refused to 

integrate Little Rock High School, McIntire sent him a letter congratulating him on his “stand 

for freedom and the constitutional rights of our states.” 

But Matzko is far less interested in the rise of the “Radio Right” than he is in its fall: He 

devotes most of the book to exploring the Kennedy administration’s response to the new 

broadcasters, which he styles as “the most intense episode of government censorship of the 

past half century.” Curiously enough, this censorship effort began with Walter Reuther, the 

head of the United Automobile Workers union: After the Polish ham affair Reuther sent 

Kennedy a 16-page memo recommending he go on the offensive against McIntire and Hargis. 

Using remarkably prescient language, Reuther urges Kennedy “to contain the radical right 

from further expansion and in the long run to reduce it to its historic role of the impotent 

lunatic fringe.” When the broadcasters got wind of the memo, they cast Reuther as a “ruthless, 

reckless, lawless labor goon,” but Kennedy took all his suggestions. First the administration 

contracted the ominously named “Group Research Inc.” to conduct surveillance and research 

into the Radio Right, then Kennedy directly pushed the IRS to conduct selective audits of 

conservative radio stations, stripping them of tax-exempt status on the grounds that they 

engaged in overtly political activity. 

Most significantly, though, the Kennedy administration leaned on the Federal Communications 

Commission in 1963 to expand the Fairness Doctrine so that if a right-wing broadcaster like 

McIntire attacked Kennedy or the Democrats, any station that hosted him would be legally 

obligated to give those parties time to respond on air—for free. The DNC and its associated 

organizations then bombarded hundreds of stations with response-time requests, and since 

most of the stations were operating on shoestring budgets, dropping broadcasters like McIntire 

and Hargis quickly became a financial necessity. Kennedy died in 1963, but the plan had 

already been set in motion, and Lyndon Johnson maintained it: The station reach of Hunt and 

McIntire’s programs plummeted in the years after the FCC changed the rules, and McIntire 

went out of business by 1973. (He held a “funeral” for the station where pallbearers dressed in 

judges’ wigs placed a prop radio antenna in a coffin labeled “Freedom of Speech.”) 

McIntire held a “funeral” for his station where pallbearers dressed in judges’ wigs placed a prop 

radio antenna in a coffin labeled “Freedom of Speech.” 

Notwithstanding Matzko’s potential bias in approaching the subject—he has worked for the 

Cato Institute and is a guest editor at Libertarianism.org—the facts of the matter are damning. 

Kennedy’s response to the radio right does seem more or less to fit the definition of a targeted 

censorship campaign. More than that, though, it goes a long way toward explaining why the 

far right’s influence on national politics waned in the following decades. The conventional 

wisdom is that the temporary waning of the far-right movement was caused by Barry 

Goldwater’s resounding defeat in 1964, but another possible explanation was that extreme 



conservatives had lost the main vehicle for their ideas. With a great deal of effort, Kennedy 

and his successors had snuffed it out—but only for a while. 

Rosenwald’s Talk Radio’s America tells a story that will be far more familiar to the average 

reader, in part because we are still living through it. He picks up in the late 1980s, a few 

decades after Matzko leaves off, but the event that begins his narrative is not the fall of the 

Soviet Union or the end of the Reagan era. Rather, it’s the abandonment of the Fairness 

Doctrine, the law that had allowed the Kennedy administration to suppress the radio right: 

Amid the deregulatory fever of the Reagan years, the FCC waived the restriction on political 

activity, allowing for more overt criticism and support of political candidates than had been 

possible in decades. 

As in McIntire’s heyday, the talk radio industry was in dire straits: nearly all music was 

broadcast on higher-quality FM stations, which had relegated talk programs to a “radio ghetto” 

on the AM band. Most of the shows were snooze-worthy infotainment programs broadcast in 

the wee hours of the night in order to fulfill stations’ obligation to air public-interest material. 

But no sooner did Congress repeal the Fairness Doctrine than another tribune filled the void 

left by the anti-Communist broadcasters of a previous generation. After spending more than a 

decade doing local radio programming under the airname “Bachelor Jeff,” a small-time DJ 

named Rush Limbaugh secured his first nationally syndicated news program in July 1988, just 

months after Congress opened up the medium to openly political content.  

Like the moralizing broadcasters of the 1960s, Limbaugh’s managers took advantage of the 

industry’s low ebb, allowing smaller stations to air the show for free in exchange for a few 

minutes of advertising time. But a moralizer Limbaugh was not: He may have believed that 

“there are no better ten things to teach people ... than the Ten Commandments,” but his show 

was about as far from morally enriching as one can imagine. He would drown out liberal 

guests with screaming sound effects he called “caller abortions,” introduce news about openly 

gay congressman Barney Frank with the song “My Boy Lollipop,” and pepper news updates 

with machine-gun blasts and explosions. As one executive put it, he was “always looking to 

turn somebody’s sacred cow into some delicious hamburgers and a couple of steaks.” Needless 

to say, listeners loved it. Within two years he had 5 million listeners on hundreds of stations, 

not to mention dozens of imitators. 

When Republicans recaptured the House of Representatives that year for the first time in a 

generation, they declared Limbaugh an honorary member of their freshman class. 

Limbaugh once said that people tune into talk radio for “three things: entertainment, 

entertainment, and entertainment,” but from the start he acted as the de facto coxswain for a 

new generation of conservative politicians. Tapping into a broad swath of voters who had 

remained alienated and dissatisfied even in the wake of the Pax Reagana, he cast current 

events as a high-stakes contest between those who wanted to save America and those who 

wanted to destroy it—the gays, the peaceniks, the ACLU, you name it. In his early years this 

ardent commitment to conservative causes sometimes brought him into tension with the 

Republican establishment, as, for instance, when he boosted Pat Buchanan’s primary challenge 

against George H.W. Bush in 1992, but once Bill Clinton was elected, all bets were off. 



Heading into the 1994 midterms, he amplified dozens of congressional races and ballot 

initiatives. When Republicans recaptured the House of Representatives that year for the first 

time in a generation, they declared Limbaugh an honorary member of their freshman class. 

Rosenwald takes great pains throughout the book to argue that the alliance between 

conservative politicians and hosts like Limbaugh was a matter of historical accident, that 

“there was no Republican plot to create talk radio,” that the alliance between the medium and 

the message represented less a faithful marriage than an uneasy strategic bond. The goal of 

conservative hosts “was to make money, and certainly they never took marching orders from 

Republicans,” he writes, arguing that “ideology was the lesser factor in [Limbaugh’s] success” 

and even suggesting (rather half-heartedly) that he would have been just as successful if he had 

been a liberal. As evidence that the “marriage was a complicated one from the start” he cites 

Limbaugh’s long-standing habit of slandering moderate Republicans and supporting far-right 

primary challengers; Limbaugh needed to maintain an independent image, he says, since “what 

mattered most was the quality of his show and his relationship with his audience.” 

Even if Matzko’s research did not undermine this conception of Limbaugh’s success as an 

historical accident, Rosenwald’s own narrative undermines it as well, since it less than five 

years elapsed between the launch of Limbaugh’s show and the National Review cover labeling 

him “The Leader of the Opposition.” Limbaugh himself laid out the stakes as early as 1992, 

when he said that after Bill Clinton’s victory there was “going to be a huge battle for the soul 

of the Republican Party,” led by ardent conservatives. He won this battle quickly and 

decisively, wielding his listeners’ outrage to hold Republicans to an obstructionist line, 

encouraging his audience to bombard senators’ phone lines if the senators wavered from their 

opposition to certain bills or judicial nominations.  

In Clinton’s second term, Limbaugh pushed impeachment, in Bush’s first term he pushed the 

war, and in Bush’s second term he tanked immigration reform, using his platform to unseat old 

guard RINOs every step of the way. By the time Obama was elected, he and fellow talk-radio 

broadcasters like Sean Hannity, Laura Ingraham, Glenn Beck were just a few nodes in a web 

of media outlets created in his mold. Roger Ailes produced Limbaugh’s spinoff TV show 

before founding Fox, and Andrew Breitbart had his conservative awakening while listening to 

Limbaugh in the car. 

Rosenwald is right that talk radio hosts like Limbaugh never took orders from Newt Gingrich 

or Dubya. If anything, it was the other way around. But arguing that there was no Republican 

Party plot to create talk radio is akin to arguing there was no automobile industry plot to invent 

gasoline: The party as presently constituted was not just boosted by Limbaugh, it was invented 

by him. The reach of his radio program allowed him to foment conservative anger on a scale 

that McIntire and Hunt could only have dreamed of, and to leverage that anger into a 

conservative takeover of the U.S. government. The xenophobic, anti-elitist sentiment that he 

instrumentalized had of course existed before him, but it did not become the predominant 

influence in the Republican Party until Limbaugh marshaled it into an electoral weapon, 

beating the ploughshares into swords. Republicans did not always win, even with his support, 

but they never won without it. 



The lingering question in both The Radio Right and Talk Radio’s America is whether there is 

something essentially conservative about the radio medium, whether the airwaves were always 

destined to be filled with far-right ideas. Neither author sees the Republican-radio marriage as 

having been inevitable, in part because the social function of the radio changed dramatically 

over the years after the rise of television and the Internet; there are always counterexamples, 

too, not least of which is the persistent popularity among liberals of National Public Radio. 

Terry Gross may appeal to liberals, but Rush Limbaugh created conservatives. He gave millions 

of people a story to tell themselves, and that story produced votes. 

Nevertheless there is something telling about libertarian radio host Dean Boortz’s description 

of his ideal listener: “I’m in the bathroom with these people ... I’m in bed with them, taking 

showers, eating breakfast. This personal relationship gets built up. They think I’m talking to 

them one on one.” Uninterested by conventional politics and alienated by a changing culture, 

such a listener would gravitate day by day to Boortz or Limbaugh’s way of thinking while on 

his daily commute. There was a similar kind of bond between McIntire and the suburban 

housewives Matzko describes, the otherwise apolitical women who took up arms against the 

Communist menace after hearing about it on the radio one day while cleaning the house. The 

low-cost, lightweight nature of the medium, as well as its technological capacity for following 

one into the car and onto the job, seem to have allowed it to penetrate the consciousness of 

Americans whom politicians could not or did not reach by traditional means. In the words of a 

Democratic senator from Wyoming who diagnosed the threat of the radio right in the 1960s, 

“it would be difficult to exaggerate how the concentration of these programs in limited 

population areas ultimately captures the public mind.” 

In theory, of course, radio could have rallied many members of this same population to the 

support of progressive causes, but McIntire and Limbaugh alike always positioned themselves 

as outsiders, giving their listeners the impression that they were joining in the fight against a 

dominant hegemony. In politics as in sports, there are few things more compelling than a good 

underdog narrative, and the listening base of talk radio has always been inclined to see itself as 

a societal underdog, that inclination later hardening into Donald Trump’s appeal to the 

“forgotten man and woman” in the 2016 election. Even with their champion in the White 

House and their acolytes cluttering the courts, Limbaugh’s devotees will still see themselves as 

on the outside looking in. 

More than being emotionally compelling, though, an underdog narrative like Limbaugh’s is an 

advantageous framework for anyone who wishes to inspire political action. The mainstream 

media may have a liberal slant, but hegemonic outlets like CNN and The New York Times do 

not encourage their viewers and readers to identify an enemy, much less to go out and do battle 

with them. Terry Gross may appeal to liberals, but Rush Limbaugh created conservatives. He 

gave millions of people a story to tell themselves, and that story produced votes. Those votes 

produced representatives, and those representatives produced a reign of power that it will take 

the work of decades to dislodge and unravel. This is a coup that is worthy of the name 

“populism,” inasmuch as it has converted raw will into political power. It is a project that the 

left should look upon not with disgust, but with envy. 



Jake Bittle is a writer and researcher who lives in New York. 

 


