THE

WASHINGTON
FREE BEACON

Poynter Retracts ‘Blacklist’ of Conservative
Publications

Nic Rowan
May 3, 2019

The Florida-based journalism non-profit Poynter Institute for Media Studies earlier this weekre
tracted a list that designated many conservative news outlets as "unreliable.” Created by an
employee of the left-wing Southern Poverty Law Center, it blacklisted many sites, including
the Washington Free Beacon, Daily Caller, Daily Signal, CNS News, and Breitbart, while
including few liberal sites.

After widespread criticism, Poynter editor-in-chief Barbara Allen released an apology on
Thursday, saying the letter did not reflect Poynter's view of journalistic standards. Allen wrote
that, upon further investigation, Poynter found "weakness in the methodology" of the way in
which the list was compiled.

"We began an audit to test the accuracy and veracity of the list, and while we feel that many of
the sites did have a track record of publishing unreliable information, our review found
weaknesses in the methodology,"” she wrote. "We detected inconsistencies between the findings
of the original databases that were the sources for the list and our own rendering of the final
report."

Allen also apologized for not making sure that the list had been compiled with more "rigorous”
data.

"The list was intended to be a starting place for readers and journalists to learn more about the
veracity of websites that purported to offer news; it was not intended to be definitive or all
encompassing,” she wrote. "We regret that we failed to ensure that the data was rigorous before
publication, and apologize for the confusion and agitation caused by its publication. We pledge
to continue to hold ourselves to the highest standards."

The list had noted that it trimmed its "blacklist™ to 515 news sites "by removing several sites
whose stories, though highly politicized, were mostly not fake: alternet.org, cato.org,
heritage.org, nationalreview.com, thedailybeast.com, the intercept.com, thinkprogress.org, and
weeklystandard.com."

Many of these sites are liberal sites or are not news sites at all in the case of heritage.org, the
homepage of the think tank the Heritage Foundation. The Weekly Standard closed in December
of last year.


https://www.poynter.org/letter-from-the-editor/2019/letter-from-the-editor/

The SPLC has been deemed unreliable by many sources, and was removed from Twitter's Trust
and Safety Council, after facing multiple accusations of internal racism.



https://freebeacon.com/issues/poynter-blacklist-of-conservative-news-sites-was-created-by-splc-employee/

