
 

YouTube Is Promoting Koch’s Climate Change Denial 

Network 

Alex Kotch 

February 20, 2020 

YouTube's two billion monthly users are being subjected to climate change denial, even after its 

parent company, Google, committed to fighting harmful misinformation about science. 

A report published by the nonprofit activist network Avaaz details the wide reach of this climate 

disinformation and points to dozens of companies and even multiple environmental 

organizations that advertise on videos that deny the existence of manmade climate change. 

Money from these ads goes to the videos’ creators, incentivizing the production of climate 

disinformation. 

YouTube's algorithms promote videos that feature climate change denial, most prominently by 

way of its "Up Next" feature. Seventy percent of the time users spend on YouTube is driven by 

the company's recommendations. Climate misinformation content pops up in YouTube searches 

for the terms "global warming," "climate change," and "climate manipulation." 

Of the four egregious anti-climate science videos analyzed in depth by Avaaz, three feature men 

who are, or have been, part of the climate change denial network spearheaded by billionaire oil 

magnate Charles Koch. This Koch network, which includes think tanks such as the Heritage 

Foundation, the Property and Environment Research Center, and the CO2 Coalition, has 

been the subject of much reporting, but its reach into YouTube, the preferred platform for U.S. 

teenagers, has been less thoroughly examined. 

Multiple videos highlighted by Avaaz were created by PragerU, a right-wing content producer 

that publishes disinformation on an array of topics including climate science, racism, and free-

market capitalism and is funded by the 501(c)(3) Prager University Foundation. The group 

itself has not received direct donations from Koch's family foundations in the past several years, 

but it has gotten money from DonorsTrust, a donor-advised fund sponsor used by Koch to 

disperse donations (over $55,000 since 2017), and larger amounts from foundations run by Koch 

network donors the Wilks brothers (close to $3.3 million from two family foundations since 

2015), and from Koch network donors the Bradley Foundation and Bradley Impact Fund (nearly 

$1.1 million since 2015). 

"No significant warming in the 21st century" 

PragerU's video, "What They Haven't Told You about Climate Change," features a climate 

change denier who is affiliated with Koch-funded think tanks. Patrick Moore, who has been 

an energy and climate adviser at the Heartland Institute and chairman of the board of the CO2 

https://www.exposedbycmd.org/climate/
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=CO2_Coalition
https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/
https://www.exposedbycmd.org/2020/01/16/right-wing-prageru-triples-revenue-two-years/
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Lynde_and_Harry_Bradley_Foundation
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Bradley_Impact_Fund
https://web.archive.org/web/20200207210210/https:/www.heartland.org/about-us/who-we-are/patrick-moore
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Heartland_Institute
https://web.archive.org/web/20150904171309/http:/co2coalition.org/about/


Coalition, falsely claims in the video that there has been "no significant warming in the 21st 

century." 

The Heartland Institute, which once received funding from ExxonMobil and the American 

Petroleum Institute, hasn't gotten direct donations from Koch's family foundations in recent 

years, but DonorsTrust and sister nonprofit Donors Capital Fund combined to give the institute 

over $10.6 million from 2014-18. The family foundation of billionaire GOP mega-donor Robert 

Mercer gave close to $2.6 million during that time period, and other Koch network donors such 

as the Ed Uihlein Family Foundation ($354,000), the Bradley Impact Fund ($211,000), and 

the Searle Freedom Trust($150,000) also contributed. 

The American Fuel and Petrochemical Manufacturers, a lobbying group for oil makers 

including ExxonMobil, Chevron, and Koch Industries, donated $75,000 to the Heartland Institute 

in 2017. Two executives of Flint Hills Resources, a subsidiary of Koch Industries that produces 

oil and petrochemicals, are members of the group's board. 

The Heartland Institute's climate disinformation campaign does not stop at the U.S. border. A 

new investigation by the European investigative nonprofit Correctiv reveals that the Heartland 

Institute is supporting climate change deniers in Germany and is working with a YouTube 

personality affiliated with the far-right political party Alternative für Deutschland. 

The CO2 Coalition received over $50,000 from the Charles Koch Foundation and the Charles 

Koch Institute from 2016-18. Three other Koch network foundations have contributed larger 

sums since 2016: the Sarah Scaife Foundation($417,000), the Mercer Family 

Foundation ($320,000), and the Thomas W. Smith Foundation ($175,000). 

U.N. climate models "flawed by design" 

Patrick Michaels, previously the longtime director of the libertarian Cato Institute's Center for 

the Study of Science, is currently a senior fellow at the Competitive Enterprise Institute (CEI), 

where he focuses on climate at its Center for Energy and Environment. Cato shuttered its Center 

for the Study of Science in May 2019 after Michaels left. According to Michaels, "They 

informed me that they didn’t think their vision of a think tank was in the science business." 

In a clip from a Fox News interview, titled on YouTube as "The truth about global warming," 

Michaels claims that all but one of the United Nations' 32 climate models are "flawed by design 

to vastly over-predict warming," a statement Avaaz says is misinformation. 

The Cato Institute, which was co-founded by Charles Koch and had the late David Koch on its 

board of directors, is funded by numerous Koch network donors, including the two Koch 

foundations, which gave $9.3 million from 2014-18. Since 2014, Cato's donors include: 

• Adolph Coors Foundation: $300,000 

• Atlas Economic Research Foundation: $111,545 

• Bradley Impact Fund: $521,000 

• Charles Koch Foundation: $9,084,937 

• Charles Koch Institute : $240,450 

https://earthobservatory.nasa.gov/world-of-change
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Mercer_Family_Foundation
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Robert_Mercer
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Robert_Mercer
https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Ed_Uihlein_Family_Foundation
https://www2.afpm.org/forms/committee/CommitteeFormPublic/view?id=FBF00000030
https://correctiv.org/en/top-stories-en/2020/02/11/the-heartland-lobby/?utm_campaign=Carbon
https://cei.org/content/pat-michaels-joins-cei-senior-fellow
https://www.sciencemag.org/news/2019/05/us-think-tank-shuts-down-prominent-center-challenged-climate-science


• Donors Capital Fund: $655,000 

• DonorsTrust: $4,579,150 

• Dunn Foundation: $2,250,000 

• F.M. Kirby Foundation: $82,500 

• John William Pope Foundation: $270,175 

• Lynde and Harry Bradley Foundation: $1,125,000 

• Mercer Family Foundation: $1,200,000 

• Pierre F. and Enid Goodrich Foundation: $220,000 

• Sarah Scaife Foundation: $515,000 

• Searle Freedom Trust: $1,410,000 

• Thomas D. Klingenstein Fund: $20,422 

• Thomas W. Smith Foundation: $20,000 

• William H. Donner Foundation: $85,000 

The two Koch foundations gave CEI $288,000 from 2014-17. DonorsTrust and Donors Capital 

Fund combined to give nearly $3.9 million to CEI since 2014, and the Lynde and Harry Bradley 

Foundation, the Sarah Scaife Foundation, and the Searle Freedom Trust have all contributed over 

$1 million since then. 

The American Fuel and Petrochemical Manufacturers gave $95,000 to CEI from 2015-17, and 

another industry trade group, the American Petroleum Institute, has donated $70,000 to CEI 

since 2015. 

"No evidence that CO2 emissions are the dominant factor" in climate change 

Another PragerU video, "Climate Change: What Do Scientists Say?" features Richard Lindzen, a 

former senior fellow at the Cato Institute's Center for the Study of Science. Lindzen claims, 

"There is no evidence that CO2 emissions are the dominant factor [in climate change]," which is 

decidedly false. 

In 2017, Lindzen wrote a letter to Trump urging him to back out of the Paris Climate Agreement, 

claiming that carbon dioxide is not a pollutant. Twenty-two current and former faculty members 

at Massachusetts Institute of Technology, where Lindzen had been a professor, then wrote to the 

president to make it clear they did not share Lindzen's views. 

The Advertisers 

Avaaz found over 100 advertisers on climate disinformation videos. Many are major brands such 

as Samsung, L'Oréal, Decathlon, Danone, Warner Bros. One in five ads came from green or 

ethical brands including Greenpeace International, WWF and Save the Children. A number of 

the advertisers told Avaaz that they were unaware their ads were running on these videos and 

financially supporting their creators. 

https://www.cato.org/people/richard-lindzen
https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/
https://insideclimatenews.org/news/06032017/climate-change-denial-scientists-richard-lindzen-mit-donald-trump
https://insideclimatenews.org/news/06032017/climate-change-denial-scientists-richard-lindzen-mit-donald-trump


To stem the spread of falsehoods and misinformation around climate change, Avaaz 

recommends that YouTube: 

• "Detox the YouTube algorithm" by ending its "free promotion of misinformation and 

disinformation videos." 

• "Demonetize disinformation" by including disinformation and misinformation in 

YouTube's monetization policies so that advertisers cannot advertise on such videos and 

content creators can’t make money from them. 

• "Correct the record" by using fact-checkers to let users know when they've watched false 

or misleading videos and issue corrections along with them. 

"Avaaz believes that YouTube has the opportunity to be a trailblazer in the fight against 

misinformation..." reads the report. "Now is the time for YouTube to act more systematically and 

more urgently to implement solutions, like the recommendations described above, to ensure this 

new decade is not plagued by the disinformation problems started in the last one." 

"Similarly, advertisers must both ensure that they follow through on their own corporate social 

responsibility commitments and track what kind of content their advertising revenue is 

inadvertently funding." 

YouTube says that to combat misinformation, it removes content that violates the company's 

Community Guidelines. However, false information doesn’t violate the guidelines unless it 

includes hate speech or harassment, incites violence, or is a scam. 

The following statement from a YouTube spokesperson to CMD explains other ways it attempts 

to reduce the spread of misinformation: 

We can't speak to Avaaz’s methodology or results, and our recommendations systems are not 

designed to filter or demote videos or channels based on specific perspectives. We've 

significantly invested in reducing recommendations of borderline content and harmful 

misinformation, and raising up authoritative voices on YouTube. In 2019 alone, the consumption 

on authoritative news publishers' channels grew by 60%. As our systems appear to have done in 

the majority of cases in this report, we prioritize authoritative voices for millions of news and 

information queries, and surface information panels on topics prone to misinformation--

including climate change--to provide users with context alongside their content. We continue to 

expand these efforts to more topics and countries. 

 

https://youtube.googleblog.com/2019/01/continuing-our-work-to-improve.html
https://youtube.googleblog.com/2019/12/the-four-rs-of-responsibility-raise-and-reduce.html?m=1
https://youtube.googleblog.com/2019/12/the-four-rs-of-responsibility-raise-and-reduce.html

