
 

New York Times ignored Jonathan Gruber 

bombshell 

By T. Becket Adams  

May 28, 2015 

In 2014, when a tipster alerted the New York Times to a video of an Obamacare architect 

mocking the "stupidity of the American voter," the paper took a pass on the story. 

Though the Times eventually followed up on reports of MIT economist Jonathan Gruber's now-

infamous remarks on the passage of the Affordable Care Act, it did so only after he had become 

a national scandal. 

The tipster, Rich Weinstein, told the Washington Examiner's media desk that he originally 

underestimated the importance of a video he found on Nov. 2 that showed Gruber telling an 

audience at a 2013 health care event that Obamacare was passed into law thanks to a "lack of 

transparency" and the "stupidity of the American voter." 

"I'm not a real reporter. I'm not a real journalist," the Philadelphia-based investment advisor 

joked Wednesday. "I have no idea what I'm doing." 

He eventually circulated footage from the health care event on social media. Phil Kerpen of the 

conservative activist group American Commitment took note of Weinstein's findings and 

uploaded the "stupidity of the American voter" video to YouTube on Nov. 7, giving the little-

known Gruber footage its first taste of public exposure. 

Weinstein later shopped his findings to a Times reporter whom he had met at a conference in 

Washington, D.C., in October. 

The New York Times' Robert Pear was the "first real journalist" that Weinstein contacted with 

the newly unearthed footage. 

http://www.washingtonexaminer.com/author/becket-adams
https://twitter.com/phillyrich1?lang=en
http://www.washingtonexaminer.com/article/2555985
http://www.washingtonexaminer.com/article/2555985


"I was at this conference trying to meet journalists that I could give this information to," 

Weinstein said, explaining that earlier attempts to flag Gruber comments had proved mostly 

unsuccessful. "I went to that conference because I knew there would probably be media people 

there and that's what I was trying to do." 

Weinstein added, "Nobody would listen to me. So I was trying to contact journalists directly 

because I had this stuff." 

The investment advisor said that he and the Times reporter connected at the conference, which 

was hosted by the Cato Institute, and they exchanged contact information. 

"I sent [Pear] an email telling him he should look at these videos I found," he said. 

On Nov. 9, Weinstein appears to have sent Pear a link to the Gruber video in an email that read, 

"Thought you'd be interested in this." 

Pear, who had just two days earlier reported on separate Gruber comments regarding state health 

care exchanges, which were also flagged by Weinstein, responded to the email, asking, "would 

you happen to the know the time and place of the panel discussion?" 

Weinstein provided details of the 2013 health care event and the Times reporter answered with a 

simple, "thank you." 

That was the end of their communication, Weinstein said. Pear never followed up on their 

conversation. 

That same day, the Daily Signal published Weinsteins' Gruber video in an article titled "Caught 

on Camera: Obamacare Architect Admits Deceiving Americans to Pass Law." The video soon 

ignited a national scandal. 

http://www.nytimes.com/2014/11/08/us/politics/q-and-a-a-case-of-economics-and-politics.html
http://dailysignal.com/2014/11/09/caught-camera-obamacare-architect-admits-deceiving-americans-pass-law/


 

The New York Times didn't report on Gruber's "lack of transparency" remarks until Nov. 12. 

By then, it was already a major news event. 

When the Times eventually caught up with the story, it did so in an Upshot post titled "The 

Jonathan Gruber Controversy and Washington's Dirty Little Secret." The Times' Neil Irwin 

wrote that the MIT economist had merely exposed, "something sordid yet completely 

commonplace about how Congress makes policy of all types." 

The Grey Lady then followed up on Nov. 14 with another Upshot article, titled "The Policy at 

the Heart of the Jonathan Gruber Controversy," explaining that the health economist was merely 

trying to explain how Congress works. 

A separate article published Nov. 14 characterized Gruber simply as a "supporter" of Obamacare. 

The Times also put out a blog post explaining which cocktail would best pair with news of 

Gruber's controversial remarks. 

On Nov. 17, the Times editorial board released an op-ed, titled "The Impolitic Jonathan Gruber," 

wherein they downplayed the economist's role in shaping Obamacare, dinged Republicans for 

"crowing" over his remarks and stated flatly that there was no "lack of transparency" in the 

health care law's passage. 

The story of Gruber's remarks on the Affordable Care Act would go on to embarrass the Obama 

administration and its allies, forcing several Democratic lawmakers to deny even knowing of the 

http://www.nytimes.com/2014/11/13/upshot/the-jonathan-gruber-controversy-and-washingtons-dirty-little-secret.html?abt=0002&abg=0
http://www.nytimes.com/2014/11/13/upshot/the-jonathan-gruber-controversy-and-washingtons-dirty-little-secret.html?abt=0002&abg=0
http://www.nytimes.com/2014/11/13/upshot/the-jonathan-gruber-controversy-and-washingtons-dirty-little-secret.html?abt=0002&abg=0
http://www.nytimes.com/2014/11/18/opinion/the-impolitic-jonathan-gruber.html?_r=0


once-lauded economist. Republican lawmakers even held congressional hearings in response to 

the newly unearthed Gruber's comments. 

These embarrassments would continue well after the first video surfaced thanks in part to 

Weinstein's continued work uncovering unflattering videos of Gruber's cringe-worthy public 

statements. The "mild-mannered" Philadelphian is now regarded as something of an expert on all 

things Gruber. 

For Kerpen, the Times appears to have demonstrated some seriously flawed news judgment. 

"The New York Times has an ideological agenda when it comes to reporting on health care and 

especially on Obamacare," he told the Examiner. "Whether it was deliberate [to pass on the 

story] or whether it was just a decision to say it wasn't a real news story, really says something 

about their news judgment." 

"[The Times] could've owned what ended up being a national news story for almost a month. 

They missed out on a huge story," Kerpen said. "If Robert Pear actually watched the video and 

decided, 'This isn't newsworthy,' I think it would be a pretty clear indication that ideology 

trumped business interests." 

Neither Pear nor multiple Times spokespersons responded to the Examiner's requests for 

comment. 

http://www.washingtonexaminer.com/article/2556075
http://www.bloomberg.com/politics/articles/2014-11-11/meet-the-mildmannered-investment-advisor-whos-humiliating-the-administration-over-obamacare

