
 

Newspapers Across Country Fail To Identify Oil Money Behind Op-Ed 

Columnist  

Research ››› February 26, 2014 3:44 PM EST ››› SALVATORE COLLELUORI & DENISE ROBBINS  

Numerous local newspapers failed to identify the fossil fuel funding behind Thomas Pyle, 

president of the American Energy Alliance, while allowing him to publish op-eds across the 

country misleadingly attacking a potential tax credit for wind power, while ignoring subsidies for 

the oil and gas industries.  

President Of Fossil Fuel Funded Group Publishes Op-Eds 

Across Country Without Disclosure 

75 Percent Of Newspapers Surveyed Did Not Identify Funding Behind Thomas Pyle. At 

least 20 papers across the country published an op-ed by Thomas Pyle, president of the fossil 

fuel-funded American Energy Alliance, attacking wind power, and a currently expired tax credit 

for wind power. Of the 20 papers that ran the op-ed and Media Matters was able to 

access, only 5 papers -- The Des Moines Register, Harrisburg Patriot-News, Desert Sun, 

Providence Journal, and Altoona Herald -- disclosed Pyle's ties to either the Koch brothers or 

fossil fuel companies. The other 15 outlets -- The Deseret Morning News, Casper Star Tribune, 

Corpus Christie Caller-Times, Roanoke Times, Las Vegas Review-Journal, South Florida Sun-

Sentinel, OC Register, Tampa Tribune, Mobile Press-Register, Huntsville Times, Evansville 

Courier & Press, Arizona Republic, NH Union Leader, Wichita Eagle and the Las Cruces Sun-

News -- failed to disclose any ties to corporate backing and simply labeled him as the president 

of the American Energy Alliance or pulled a description from the American Energy Alliance's 

"About" page: 

http://mediamatters.org/research
http://mediamatters.org/


 

[The Des Moines Register, 1/22/14; The Harrisburg Patriot-News, 1/24/14;The Desert 

Sun, 2/22/14;The Providence Journal, 2/26/14; The Altoona Herald, 1/22/14, Deseret Morning 

News,1/31/14; Casper Star Tribune,2/2/14; Corpus Christie Caller-Times, 2/3/14; Roanoke 

Times, 2/4/14; Las Vegas Review-Journal, 2/6/14; South Florida Sun-Sentinel, 2/6/14; OC 

Register,2/7/14; Tampa Tribune, 2/7/14; Mobile Press-Register, 2/5/14; Huntsville 

Times, 2/5/14; Evansville Courier & Press, 2/8/14; Arizona Republic, 2/10/14; NH Union 

Leader, 2/18/14; Wichita Eagle,2/21/14; Las Cruces Sun-News, 2/25/14] 

Thomas Pyle's Op-Eds Misleadingly Attack Wind Energy 

Pyle Says Expired Wind Tax Credit Is "Unfair," Ignores Fossil Fuel Subsidies. Pyle's op-

eds criticized those who are calling for Congress to renew the recently expired federal wind 

production tax credit, saying it is a "case study of an unfair federal handout." This tax credit for 

wind is "the main policy tool in the deployment of U.S. wind power," according to the 

nonpartisan Congressional Research Service, yet policymakers have frequently allowed it to 

expire (introducing uncertainty into the market). Meanwhile, permanent oil subsidies have not 

been eliminated, as the nonpartisan Congressional Budget Office explained: 

Tax preferences for energy were first established in 1916, and until 2005 they were primarily 

intended to stimulate domestic production of oil and natural gas. Beginning in 2006, the cost of 

energy-related tax preferences grew substantially, and an increasing share was aimed at 

encouraging energy efficiency and energy produced from renewable sources, such as wind and 

the sun, which generally cause less environmental damage than would result from producing and 

consuming fossil fuels. Provisions aimed at energy efficiency and renewable energy accounted 

http://www.desmoinesregister.com/article/20140123/OPINION01/301230063/Another-View-Handouts-green-projects-hurt-Iowans
http://www.pennlive.com/opinion/index.ssf/2014/01/green_energy_handouts_hurt_pennsylvanians_thomas_pyle.html
http://www.mydesert.com/apps/pbcs.dll/article?AID=2014302220027&gcheck=1&nclick_check=1
http://www.providencejournal.com/opinion/commentary/20140226-thomas-pyle-green-energy-handouts-to-big-business-hurt-r.i..ece
http://altoonaherald.desmoinesregister.com/article/20140123/OPINION01/301230063/Another-View-Handouts-green-projects-hurt-Iowans
http://www.deseretnews.com/article/865595267/Green-energy-handouts-hurt-Utah.html?pg=all
http://trib.com/opinion/columns/pyle-green-energy-handouts-hurt-wyoming/article_52fae63f-1b65-5e82-8ba8-6e84abc69459.html
http://www.caller.com/news/2014/feb/03/forum-subsidizing-green-energy-hurts-texas/
http://www.roanoke.com/opinion/commentary/article_1a78900e-8d2a-11e3-af3e-0017a43b2370.html
http://www.reviewjournal.com/opinion/wind-production-tax-credit-should-be-blown-away
http://articles.sun-sentinel.com/2014-02-06/news/fl-viewpoint-wind-power-20140206_1_wind-power-handouts-wind-production-tax-credit
http://www.ocregister.com/articles/green-600891-wind-energy.html
http://tbo.com/list/news-opinion-commentary/green-energy-handouts-are-hurting-florida-20140208/
http://www.al.com/opinion/index.ssf/2014/02/green_energy_handouts_hurt_ala.html
http://www.al.com/opinion/index.ssf/2014/02/green_energy_handouts_hurt_ala.html
http://www.courierpress.com/news/2014/feb/08/dont-renew-wind-tax-credit-8212-its-already-cost/
http://www.azcentral.com/opinions/articles/20140210wind-green-energy-costs-jobs-pyle.html
http://www.unionleader.com/article/20140218/OPINION02/140219250/0/NEWS
http://www.kansas.com/2014/02/21/3301999/thomas-pyle-wind-energy-handouts.html
http://www.lcsun-news.com/las_cruces-opinion/ci_25218202/thomas-pyle-wind-power-comes-at-too-high


for 78 percent of the budgetary cost of federal energy-related tax preferences in 2011. However, 

four of those provisions, including the one with the greatest budgetary impact, expired at the end 

of calendar year 2011. Only four major tax preferences are permanent, three of which are 

directed toward fossil fuels and one of which is directed toward nuclear energy. 

 

[Congressional Budget Office, March 2012; Congressional Research Service, 9/23/11; The Des 

Moines Register, 1/22/14]  

Pyle Cited Thoroughly Debunked Study Attacking Green Energy. Pyle's anti-renewable 

argument relies strongly on a Spanish study that he claims found that "each new 'green job' costs 

the rest of the economy 2.2 other jobs because of the necessary subsidies." But the 5-year-old 

study has been debunked by everyone from the National Renewable Energy Laboratory to The 

Wall Street Journal, as gathered by the Natural Resources Defense Council (NRDC): 

1. The U.S. government has trashed the study.  The US National Renewable Energy 

Laboratory has weighed in with a white paper that notes that the Spanish study used a 

questionable methodology, lacks transparency and supporting data, and ignored several pieces of 

key information. In NREL's words:  "The recent report from King Juan Carlos University 

deviates from the traditional research methodologies used to estimate jobs impacts ...The primary 

conclusion made by the authors - policy support of renewable energy results in net jobs losses - 

is not supported by their work." 

2. The Spanish Government has trashed the study. Teresa Ribera Rodriguez, Spain's 

Secretary of State for Climate and Minister of the Environment for Rural and Marine Affairs, 

wrote a detailed letter explaining the factual and methodological flaws in the analysis. Pretty 

much along the lines of what NREL noticed, so I won't repeat them. 

3. The study's conclusions are contradicted by the Spanish government's job data on 

renewable energy. As the American Wind Energy Association points out:  "The Spanish 

Ministry of Labor has found that, contrary to the Spanish study, renewable energy industries 

have created 175,000 jobs and the European Commission found that aggressive renewable policy 

would create a net increase of over 400,000 in the European Union by 2020, giving a 'significant 

boost to the economy and the number of jobs in the EU.'"  

http://www.cbo.gov/sites/default/files/cbofiles/attachments/03-06-FuelsandEnergy_Brief.pdf
http://www.scribd.com/westland2009/d/68803418/32-Figure-6-History-of-the-Production-Tax-Credit
http://www.desmoinesregister.com/article/20140123/OPINION01/301230063/Another-View-Handouts-green-projects-hurt-Iowans
http://www.nrel.gov/docs/fy09osti/46261.pdf
http://switchboard.nrdc.org/blogs/paltman/spain_rejects_calzada_spanish.html
http://www.awea.org/newsroom/pdf/Spanish_Jobs_Study_Fact_Sheet.pdf


4. Even the Wall Street Journal doesn't buy the "destructive green jobs" myth in the 

report. As the Journal points out in a highly skeptical account: "... the study doesn't actually 

identify those jobs allegedly destroyed by renewable-energy spending." [The Wichita 

Eagle, 2/21/14; NRDC, 9/23/09, emphasis original]  

Pyle Has Deep Ties To Fossil Fuel Industry And Koch 

Brothers 

Pyle And The American Energy Alliance Have Deep Connections To Fossil 

Fuel Companies. Thomas Pyle is the President of the American Energy Alliance (AEA), listed 

as the "grassroots" arm of the Institute for Energy Research (IER), where he is also the President. 

Pyle and those organizations have many connections to the fossil fuel industry: 

 Pyle was formerly a lobbyist for Koch Industries, a large company with fossil fuel 
interests. [Center for Public Integrity, 1/15/14] 

 IER has received $307,000 in funding from ExxonMobil since 1998, and has received donations 
from the Claude R. Lambe Charitable Foundation, which is run by executives of Koch Industries. 
[exxonsecrets.org, accessed 2/26/14; Sourcewatch, accessed 2/26/14] 

 IER's CEO, Robert Bradley Jr., formerly worked at Enron (the now-bankrupt company with fossil 
fuel interests), and is an adjunct scholar at both the Cato Institute and Competitive Enterprise 
Institute, both of which have connections to Koch Industries. [Sourcewatch, 
accessed 2/26/14; IER, accessed 2/26/14] 

 According to Politico, both AEA and IER are partly funded by "the Koch brothers and their donor 
network." [Politico, 3/29/12] 

Study Found Pyle And Other Fossil Fuel Pundits Given Free Platforms In Newspapers. A 

study from the Checks and Balances Project found that newspapers have been citing "experts" 

from fossil fuel-funded think tanks over the past several years including Pyle, largely 

without disclosing their fossil fuel ties. Media Matters expanded on this study by adding data 

from Wall Street Journal, finding that the paper quoted industry-funded think tanks more than 

any other paper studied, and -- like the other papers -- rarely disclosed fossil fuel funding (click 

to enlarge): 

http://blogs.wsj.com/environmentalcapital/2009/03/30/green-jobs-ole-is-the-spanish-clean-energy-push-a-cautionary-tale/
http://blogs.wsj.com/environmentalcapital/2009/03/30/green-jobs-ole-is-the-spanish-clean-energy-push-a-cautionary-tale/
http://www.kansas.com/2014/02/21/3301999/thomas-pyle-wind-energy-handouts.html
http://switchboard.nrdc.org/blogs/paltman/credit_for_trying_spanish_stud.html
http://www.publicintegrity.org/2013/11/18/13785/anti-obama-nonprofit-tells-irs-its-not-political
http://exxonsecrets.org/
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=115
http://www.sourcewatch.org/index.php/American_Energy_Alliance
http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Energy_Research#cite_note-5
http://www.instituteforenergyresearch.org/staff/robert-l-bradley-jr/
http://www.politico.com/news/stories/0312/74643.html


[Media 

Matters, 12/20/12; Checks and Balances Project, December 2012; Mother Jones, 12/13/12] 

Methodology 

Media Matters searched US Newspapers and Wires in LexisNexis for all mentions of "Thomas 

Pyle" since January 1, 2014. We also conducted a Google search of "Thomas Pyle" and the states 

"Wyoming," "Pennsylvania," "Virginia," "Iowa," "Texas," and "Alabama" -- states identified by 

the American Wind Energy Association as states which had papers running the op-ed. Media 

Matters was able to identify 21 instances where Pyle's op-ed ran, but only included the 20 pieces 

which Media Matters was able to access and determine the disclosure by the outlet. 

Posted in   

Energy, Environment & Science, Ethics  

Network/Outlet 

Arizona Republic, Des Moines Register, New Hampshire Union Leader, South Florida Sun-

Sentinel, The Desert Sun, The Providence Journal  

Show/Publication 

Casper Star Tribune, Corpus Christi Caller Times, Deseret Morning News, Evansville Courier & 

Press, Harrisburg Patriot-News, Huntsville Times, Las Cruces Sun-News, Las Vegas Review-

Journal, OC Register, Roanoke Times, Tampa Tribune, Wichita Eagle  

Stories/Interests 

http://mediamatters.org/blog/2012/12/20/wsj-obscures-contributors-fossil-fuel-ties/191927
http://checksandbalancesproject.files.wordpress.com/2012/12/fossilfuelsonthefrontpage1.pdf
http://www.motherjones.com/environment/2012/12/manhattan-institute-climate-energy-bryce
http://www.aweablog.org/blog/post/pyle-spreads-misinformation-about-wind-power-far-and-wide
http://mediamatters.org/issues/energy
http://mediamatters.org/issues/environment-science
http://mediamatters.org/issues/ethics
http://mediamatters.org/tags/arizona-republic
http://mediamatters.org/tags/des-moines-register
http://mediamatters.org/tags/new-hampshire-union-leader
http://mediamatters.org/tags/south-florida-sun-sentinel
http://mediamatters.org/tags/south-florida-sun-sentinel
http://mediamatters.org/tags/the-desert-sun
http://mediamatters.org/tags/the-providence-journal
http://mediamatters.org/tags/casper-star-tribune
http://mediamatters.org/tags/corpus-christi-caller-times
http://mediamatters.org/tags/deseret-morning-news
http://mediamatters.org/tags/evansville-courier-press
http://mediamatters.org/tags/evansville-courier-press
http://mediamatters.org/tags/harrisburg-patriot-news
http://mediamatters.org/tags/huntsville-times
http://mediamatters.org/tags/las-cruces-sun-news
http://mediamatters.org/tags/las-vegas-review-journal
http://mediamatters.org/tags/las-vegas-review-journal
http://mediamatters.org/tags/oc-register
http://mediamatters.org/tags/roanoke-times
http://mediamatters.org/tags/tampa-tribune
http://mediamatters.org/tags/wichita-eagle
http://mediamatters.org/static/images/countyfair/wsjbarred5.jpg


State Media  

Copyright © 2014 Media Matters for America. All rights reserved. 

 

http://mediamatters.org/tags/state-media

