
 

Top 10 Lefty and Media Attacks on Business 

of 2014 

By Julia A. Seymour 

 

December 16, 2014 

Although 2014 was an election year, venomous attacks weren’t just in the campaign 

commercials. Most recently, anti-business attacks came from protesters across the country in the 

form of #ShutItDown. And there were many other anti-business views presented by the liberal 

news media, TV programming and left-wing extremists this year. 

Attacks on businesses, executives and certain products were abundant this year. They included a 

propagandist “McMocumentary” that portrayed McDonald’s as heartless, which depicted Ronald 

McDonald driving over his own sister after she demanded a raise. Industries including 

agriculture, coal and retail were also under fire. 

MRC Business compiled a list of the 10 worst left-wing and media attacks on business from the 

past year: 

1. #ShutItDown Endangers Lives, Calls to Shut Businesses 

In Ferguson, Mo., 40 businesses were looted, vandalized, burned down or otherwise trashed by 

rioters following a grand jury’s decision not to indict former police officer Darren Wilson, 

according to Breitbart. Little Caesar’s, Walgreens and a host of markets, cell phone stores, 

boutiques and restaurants were attacked. 

Since then, a movement calling itself #ShutItDown has grown and spread around the country 

purporting to be related to calls for justice in Missouri. Shut It Down protesters continued to 

target businesses while also blocking roads and even access to medical facilities. Twitchy 

reported on Nov. 26, that the #shutitdown movement blocked roads that prevented ambulances 

from being able to get to the Boston Medical Center and a large hospital near Grady, Ga. 

http://www.mrc.org/author/julia-seymour
http://www.breitbart.com/Big-Government/2014/11/25/40-Ferguson-Area-Businesses-Trashed-Vandalized-or-Destroyed-by-Protestors


The anti-capitalists of Occupy Wall Street were one group that joined #shutitdown, taking over 

bridges and streets in New York City and calling for people to “indict America” by taking action 

at the Union Square Holiday Market, Mall of America, Bloomingdale’s and Whole Foods, 

according to OWS’s NYC General Assembly website. 

Many protests took place in shopping malls and retail areas the day after Thanksgiving and some 

included staged “die-ins.” Mall protests were peaceful in the St. Louis area, but succeeded in 

forcing temporary store closures on the extremely busy shopping day, according to the St. Louis 

Post-Dispatch. But near Seattle, some protesters chained doors shut in the Pacific Place mall, 

according to Associated Press and Reuters. In Oakland, Calif., the #shutitdown crowd disrupted 

train service with some even chaining themselves to trains. 

Think Progress, part of the Soros-funded Center for American Progress, said, hundreds protested 

in the commercial hub of M Street in Georgetown, D.C. on Small Business Saturday blocking 

streets for more than an hour chanting “no justice, no profit,” “we shut shit down,” and “out of 

the shop, into the streets.” 

At the Chicago protests, Kristiana Colon, of the Let Us Breathe Collective, told AP it was “a day 

of awareness and engagement” and said the reason they were protested during the Black Friday 

rush was, “We want them to think twice before spending that dollar today." 

She said, "As long as black lives are put second to materialism, there will be no peace." 

2. Eco-Activists: Let’s ‘Buy Up and Shut Down’ Coal for $50 Billion 

Coal has been despised and maligned by environmentalists and media outlets for years. But in 

2014, two eco-lefties proposed a radical scheme to “shut down all the private and public coal 

companies in the U.S.” for $50 billion. 

Felix Kramer and Gil Friend promoted this in The Guardian on March 11, arguing billionaire 

investors who want to help the planet and mitigate climate change ought to spent billions to 

shutter all U.S. coal plants within 10 years. They claimed this would save money, but the Energy 

Information Administration (EIA) disagreed saying it would dramatically raise electricity prices. 

Kramer and Friend glibly asserted that if renewable energy sources were ramped up those 

sources would replace coal "with no interruption to electricity supplies, adding only about a 

penny or two to each kilowatt-hour on electricity bills." 

Their proposal itself was very simple, though its implications would be complex and severe. 

They called on billionaires who had already committed to "donate half of their assets to charity" 

to instead spend their money buying out the coal industry. They would then be able to "close and 

clean up the mines" and expand renewable energy to replace it within a decade. 

The consequences, according to Gwen Gredehoeft of the EIA, “would be a really extreme 

impact” on electricity prices. 

http://www.nycga.net/events/indict-america-shutitdown-for-mikebrown-ferguson-blackfriday/
http://mrc.org/articles/environmentalists-seek-50b-buy-and-shut-down-all-us-coal-forever


Chris Warren, press secretary of the Institute for Energy Research, also told MRC Business such 

a plan “would result in skyrocketing electricity prices. Our grid cannot solely rely on renewable 

energy sources such as wind and solar because they are unreliable and expensive.” 

3. Perky Katie Couric Turns Propagandist with ‘Fed Up’ Movie 

Katie Couric, the news anchor who worked for all three broadcast networks before landing at 

Yahoo! News, admitted to Time magazine in 2014 that she is an “activist” and “vigorous 

advocate” when it comes to obesity. 

Couric, partnered with environmentalist Laurie David, to attack the food industry in the May 

2014 movie “Fed Up.” The Guardian once called Laurie David (the former wife of comedian 

Larry David) “America’s foremost ecological campaigner.” She also produced “An Inconvenient 

Truth.” Couric narrated and helped produce the “Fed Up” documentary that suggested food and 

sugar industries conspired to feed consumers more sugar. It also argued sugar is addictive 

showing a comparison between sugar and cocaine in brain scans. 

Such comparisons have been promoted by Dr. Robert Lustig who has called for a war on sugar 

and garnered media attention from CBS and Dr. Sanjay Gupta for his crusade. But doctors with 

the American Council on Science and Health (ACSH) said the “toxic” sugar “argument is 

entirely unsupported by any scientific evidence.” 

ACSH’s Dr. Gilbert Ross said, “While it may seem convincing to viewers to see Dr. Gupta 

drinking a sugary liquid through a straw and having the reward centers of his brain light up, this 

in no way serves as anything close to scientific evidence that sugar is dangerous and addictive.” 

The film blamed “systematic political failure” for large amounts of sugar in food, while 

politicians like Sen. Tom Harkin, D-Iowa, accused the sugar industry of “lying through their 

teeth,” in the movie’s trailer. The movie also included a host of food regulation proponents and 

treated one expert with a different view in an “unfair” manner, Reason reported. ABC and CBS 

promoted the film, while newspapers including The New York Times and Washington Post ran 

glowing reviews. 

News consumers should be fed up with such blatant bias by so-called journalists like Couric, and 

supposed documentaries that leave out facts challenging its arguments. 

“It may come as a surprise but the evidence showing sugar to be a major factor in obesity is 

relatively weak,” said Dr. T. Colin Campbell, a Cornell University professor emeritus and 

President of the Board for the T. Colin Campbell Center for Nutrition Studies. 

He called the movie’s premise that excess sugar is the cause of obesity, therefore sugar should 

simply be eliminated a “very reductionist idea.” 

“Obesity is only one member of a broad spectrum of symptoms and illnesses, which are now 

known to share the same dietary lifestyle. And further, sugar is only one nutrient-like chemical 

member of a vast array of nutrient-like substances in food. It is unscientific and irresponsible for 

http://mrc.org/articles/couric-finally-admits-shes-activist-while-attacking-food-industry
http://mrc.org/articles/couric-finally-admits-shes-activist-while-attacking-food-industry
http://www.theguardian.com/environment/2006/nov/18/weekendmagazine.usnews
http://acsh.org/2012/02/more-sweet-nothings-about-sugar/
http://acsh.org/2012/04/dont-drink-toxic-sugar-myth/
http://acsh.org/2012/04/dont-drink-toxic-sugar-myth/
http://reason.com/archives/2014/05/17/fed-up-with-fed-up
http://nutritionstudies.org/fed-up-with-fed-up/


this film to target a specific cause of one outcome while ignoring countless other outcomes that 

share the same (collective) cause,” Campbell wrote. 

4. CNBC’s Jim Cramer Praises Chipotle’s Video Attack on Farmers 

Chipotle is a social media savvy restaurant chain, so it was no surprise that the company created 

an internet TV series in early 2014 to promote its business. However, the “Farmed and 

Dangerous” series it created, infuriated farmers with its negative portrayal of the agriculture 

industry, even as it earned praise from the news media. 

The original online video series presented on Hulu.com was a comedy that pitted a fictitious 

company, Animoil farm, and its public relations agency, Industrial Food Image Bureau (I.F.I.B. - 

get it?), against a little guy, “sustainable” farmer Chip Randolph. The laughable storyline 

included exploding cows. But the overarching message of the series wasn’t funny. It promoted 

the idea that big agriculture is guilty of nefarious practices harmful to animals and people, 

without concern for the facts or actual farmers. 

Those messages were intentional, according to Chipotle’s communications director Chris 

Arnold. He told Variety it was the company’s “aim” to create a show that addressed things the 

company saw as a problem in the food system. 

The website for the show called it an “original comedy series that explores the outrageously 

twisted and utterly unsustainable world of industrial agriculture.” 

Of course, the media swallowed Chipotle’s propaganda. CNBC’s Jim Cramer promoted it on 

Feb. 3 and Feb. 4, on “Mad Money,” calling it “one of the funniest things I’ve ever seen.” “Good 

Morning America,” also found it “funny” and quoted two spokesmen for Chipotle, but no 

concerned farmers or farm associations. 

Although the national media didn’t include them, Nation’s Restaurant News, farmers and a food 

economist criticized the series. Jayson Lusk, a food economist and Regents Professor and 

Willard Sparks Endowed Chair at Oklahoma State University, told MRC Business the latest 

video series from Chipotle was “fear marketing” because it “leaves the average consumer with 

the impression that there is something unsafe or unseemly” about the way their food is made. 

Lusk also criticized previous videos from Chipotle, including “The Scarecrow,” saying they 

made it seem like all animals are full of antibiotics and growth hormones. But he said “there is 

no safety risk from eating animals that were on antibiotics.” The controversy over antibiotics is 

the possibility of antibiotic resistance and science hasn’t settled that question yet, according to 

Lusk. 

5. Chevron Victory Ignored, Lefty Outlets Continue Assault on Oil Company 

The news media helped prosecute Chevron in the court of public opinion for years, by promoting 

attorney Steven Donziger and his claims about the responsibility for and extent of pollution in 

Ecuador. 

http://mrc.org/articles/farmed-disingenuous-chipotles-agribusiness-attack-upsets-farmers
http://mrc.org/articles/farmed-disingenuous-chipotles-agribusiness-attack-upsets-farmers


According to the Wall Street Journal, Donziger sued Texaco in 1993 (Chevron acquired Texaco 

in 2001) claiming the company had failed to clean up oil pits it had run with PetroEcuador in 

Lago Agrio, Ecuador. In 1995, the government of Ecuador signed off on a remediation 

agreement with Texaco in 1995, but that didn’t stop Donziger and his team. They filed a new suit 

against Chevron Texaco in 2003. 

Of the three broadcast networks, CBS did the most to promote the case against Chevron. A  now 

infamous “60 Minutes” story on the dispute included six anti-Chevron voices versus just one 

spokeswoman for the company. It also ignored the incredible corruption of the Ecuadorean 

courts. Pelley’s report also used deceptive video footage – showing not the TexPet sites in 

question, but the government-run oil pits PetroEcuador was responsible for. “60 Minutes” even 

won an Edward R. Murrow award for its assault on the company. 

The “60 Minutes” report was so biased, Columbia Journalism Review’s “The Audit” took it task 

for not checking facts and called it “an exercise in innuendo.” CJR also called CBS out for 

including Manuel Salinas’s complaint that his well had become polluted, since Chevron and 

Donziger’s team had tested the water and found e.coli (fecal matter) contamination, not 

petroleum pollution. 

So it should have been big news on March 4, 2014, when a U.S. District Court ruled against 

Donziger in a civil racketeering lawsuit filed by Chevron. The judge ruled that the Ecuadorean 

court victory was “obtained by corrupt means,” including ghostwritten documents. The U.S. 

ruling meant the $9.5 billion award (which had been lowered from $19 billion) could not be 

enforced in this country. 

But the broadcast networks took no notice of the decision and failed to mention it during evening 

news programming March 4. The networks had time to mention that Niagara Falls had once 

again frozen, report a trash problem on Mount Everest, to say that rain didn’t stop the Mardi 

Gras party in New Orleans, and to show how people can make money with their home recipes, 

but not a word about the verdict against Donziger. 

Since that time other news outlets have begun reporting the unethical behavior of a Vanity Fair 

journalist who covered the Ecuador lawsuit and gave Donziger extraordinary latitude to direct 

the story. But left-wing outlets like Rolling Stone continued to paint Chevron as the villain and 

Donziger as a David fighting Goliath. 

6. Media Target TurboTax Owner for Tax Code Complications 

Just about anyone who has filed taxes would say the U.S. tax code is complicated. Since the 

government wrote the code they bear the responsibility for its complexity, but not according to 

some media outlets. 

In April, Bloomberg View, CBS Moneywatch and Vox all latched on to a left-wing study 

attacking Intuit, the company which owns TurboTax. Vox is a self-proclaimed news platform 

started by former Washington Post Wonkblogger and frequent MSNBC guest host, Ezra Klein. 

It’s partly owned by Comcast and has shown great immaturity with its version of news. That 

http://www.cbsnews.com/news/60-minutes-wins-two-edward-r-murrow-awards/
http://www.cjr.org/the_audit/how_60_minutes_missed_on_chevr.php?page=all
http://mrc.org/articles/networks-ignore-big-win-chevron-court
http://www.mrc.org/articles/vanity-fair-used-polluted-journalism-against-chevron-ecuador-story
http://www.mrc.org/articles/vanity-fair-used-polluted-journalism-against-chevron-ecuador-story
http://www.mrc.org/articles/chevron-attacker-still-hero-rolling-stone-hit-job
http://mrc.org/articles/cbs-bloomberg-and-vox-attack-turbo-tax-owner
http://mrc.org/articles/cbs-bloomberg-and-vox-attack-turbo-tax-owner
http://www.mrc.org/articles/liberal-journalists-celebs-attack-rupert-murdochs-offer-buy-time-warner


liberal study, from the Soros-funded ProPublica, claimed the company was trying to “stymie” an 

alternative tax filing system in which taxpayers would just sign off already completed tax forms 

done by the IRS. It doesn’t take a CPA to realize why that would be good for Big Government 

and bad for taxpayers. 

TurboTax is a software product that talks people through filing their own taxes, without going to 

an accountant. Intuit spokeswoman Julie Miller told CBS that the proposed new system 

“minimizes the taxpayers’ voice and instead maximizes revenue collection for the government.” 

She went on to say that “[t]hat kind of anti-consumer policy does not advance taxpayer rights, 

citizen empowerment or real simplification of the tax code.” 

ProPublica is a left-wing outlet that got more than $300,000 in funding from liberal billionaire 

George Soros. It also helped instigate the IRS’ targeting of conservative and tea party groups and 

continued to defend the IRS after the 2013 targeting scandal became public knowledge. 

7. Business Bashing: It’s ‘Elementary,’ My Dear Watson 

Even in escapist television, it was impossible to avoid the idea that business people are villains 

who will stop at nothing, not even the death of children, to make money. 

That was a recurring message on CBS’s popular, reinvented Sherlock Holmes show, 

“Elementary.” (VIDEO) The show returned for its third season on Oct. 30, and remained firmly 

anti-capitalist. 

In earlier seasons, Sherlock denounced his businessman father for seeking “ever-more obscene 

profits,” and investigated a company “so poisoned by profits” it ruthlessly silenced “the few 

good souls” who worked there. 

This season, the Nov. 6, episode focused on a toy manufacturer who had been in hiding while 

awaiting trial for murder over several children’s deaths -- due to the toys he sold. Chemicals used 

in one of this toys behaved liked GHB when swallowed, according to the plot’s premise. 

According to the show, the toy maker, Elias Openshaw, knew of the danger but sold the toys 

anyway. 

WATSON: "The FBI charged Openshaw with murder. So, you believe he knew the toys were 

poison but sold them anyway?" 

SPECIAL AGENT BODEN: "We didn't believe, we had proof." 

8. Left Promotes Taxi Monopolies, Slams ‘Parasitic’ Rideshares Like Uber 

In spite of the left’s history as trust-busting proponents, when it came to the modern feud of taxi 

vs. rideshare companies, liberals were for union-controlled monopolies and against free market 

competition. 

http://www.mrctv.org/videos/elementary-highlight-video
http://mrc.org/articles/cbs-sherlock-holmes-bankers-crooks-profits-obscene
http://mrc.org/articles/cbs-sherlock-holmes-bankers-crooks-profits-obscene
http://mrc.org/articles/lefty-media-slam-parasitic-ridesharing-companies-uber
http://mrc.org/articles/lefty-media-slam-parasitic-ridesharing-companies-uber


Dissatisfaction with taxi service, which in many cities were a government-backed monopoly, 

was part of the reason ridesharing smartphone apps became popular with riders and investors.  

Companies like Uber, Lyft and SideCar harnessed technology and created apps to connect people 

who want a ride, to willing drivers near them. While there have been some concerns, they also 

had many satisfied customers. The rideshare companies also had a fight on their hands from 

regulators trying to keep them out of certain cities or states, and from the left-wing websites and 

economists claiming they are “exploitative” or “terrible for the economy.” 

Alternet’s Allegra Kirkland condemned Uber and similar businesses on June 22, complaining 

about the “5 Traits” it “Shares with Exploitative Old School Capitalist Companies.” Her left-

wing criticisms were used as a source by Time magazine’s website and republished by 

Salon.com. Liberal economist Dean Baker also attacked the companies in The Guardian. 

Taxi drivers and their unions have protested in cities including Washington, D.C., London, 

Madrid and Paris. In D.C., the Teamsters union helped clogged streets, but a trade group 

representing the fleet owners was behind the most “aggressive” protests, The Washington 

Examiner said. That fleet owners group has launched a huge national campaign against 

ridesharing. 

In contrast to Kirkland and Baker’s attacks, The Washington Post offered a surprising balanced 

take on the taxi/ridesharing feud on June 22. Emily Badger’s lengthy business story explained, in 

great detail, how “a taxicab is a car remade by government, modified dozens of ways by edicts 

within subsections of articles of the city’s tax code.” She also examined how artificial scarcity 

was created in cities where government controls the number of taxi medallions. 

9. Golden Arches Under Fire From Left 

The same left-wing propagandist group behind the “Granny Off the Cliff” video went after 

McDonald’s and several Republican politicians in May 2014. 

In a creepy video called “You Salt My Fry, I’ll Salt Yours,” the Agenda Project Action Fund 

alleged that McDonald’s was conspiring with politicians to stop minimum wage hikes, all while 

being cold and heartless to its employees. In the “McMocumentary,” an actor played a 

disturbing, executive version of Ronald McDonald smoking a cigar in his limo while calling up 

politicians. 

The faux McDonald clowned around while he complained about minimum wage proposals and 

lobbied Republican senators to defeat the wage hike. “If I pay her more, I make less. It’s simple 

McMath,” the clown quipped. 

The cigar-smoking clown pushed workers to settle for welfare payments instead of higher wages 

before hitting his own sister, a minimum wage worker at McDonald’s, with his car. Following 

that scene, the video concluded with “McDonald’s: Running Over America. One Minimum 

Wage Worker at a Time.” 

http://www.alternet.org/corporate-accountability-and-workplace/5-traits-uber-shares-exploitative-old-school-capitalist?page=0%2C0
http://time.com/money/2933937/sharing-economy-airbnb-uber-monkeyparking/
http://www.salon.com/2014/06/24/5_traits_uber_shares_with_old_school_capitalist_companies_partner/
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/06/11/anti-uber-protests-shut-down-euro-cities.html
http://washingtonexaminer.com/fleet-owners-are-behind-protests-over-ride-sharing-services-uber-lyft/article/2550337
http://washingtonexaminer.com/fleet-owners-are-behind-protests-over-ride-sharing-services-uber-lyft/article/2550337
http://mrc.org/articles/lefty-propagandists-viciously-attack-mcdonalds-push-wage-hikes


The progressives’ video also parroted the tired liberal fallacy that businesses would respond to 

minimum wage hikes by reducing executives’ salaries rather than reducing hiring or raising 

prices. 

However, economic research indicates that, far from hurting CEOs, minimum wage laws hurt 

wage-earners and consumers. The Congressional Budget Office found in February 2014 that 

current minimum wage proposals would cost 500,000 jobs. This confirmed the Cato Institute’s 

2012 findings that minimum wage laws “[come] at the expense of lower skilled workers who are 

shut out of the labor market.” Cato also found in that same study that “A decision to increase the 

minimum wage is not cost-free” because “consumers may also pay for it with higher prices.” 

10. Grist Tweets Attack on ‘Frightening & Sociopathic’ Former CEO 

Grist staff writer David Roberts delivered a vicious verbal attack against a businessperson, when 

he tweeted about Don Blankenship on Oct. 9. Grist is a left-wing website devoted to 

environmental issues. 

Roberts was commenting on an MSNBC interview of the former Massey Energy Co.’s chairman 

and CEO. 

“@chrislhayes interviews Don Blankenship, one of the most frightening & sociopathic 

individuals I’ve ever covered,” Roberts tweeted. Hayes own MSNBC segment attempted to paint 

Blankenship as the “dark lord of coal country,” while the former CEO defended America’s use 

of coal. 

Roberts had to apologize back in 2006 after he made an inappropriate call for a kind of “climate 

Nuremberg” for climate skeptics. His apology was for the Nuremberg comparison, although he 

stood by his view that skeptics should face jail time. 

 

http://www.usatoday.com/story/news/politics/2014/02/18/cbo-minimum-wage-jobs/5582779/
http://object.cato.org/sites/cato.org/files/pubs/pdf/PA701.pdf
http://object.cato.org/sites/cato.org/files/pubs/pdf/PA701.pdf
http://mrc.org/articles/grist-writer-bashes-former-coal-ceo-frightening-sociopathic

