
 

Life and times of Rupert the Media Conqueror 

It would be easy to get swept up in the all-engulfing flood waters unleashed on Planet 
Murdoch by the ignominious collapse of the News of the World, but, even at 80, Rupert 
Murdoch is a tough old customer whose empire will likely survive the current turmoil - 
and emerge, albeit in a very different visage. By J BROOKS SPECTOR. 

To consider the protean phenomenon of Rupert Murdoch, one needs to enter 
the territory of psychological portraits, such as Freud and Thomas Bullit’s 
famous psychoanalysis of US president Woodrow Wilson – or the way 
police psychologists suss out criminal motives without meeting the perp on 
“Law and Order”. 

Perhaps it should be using the Icarus archetype to explain Murdoch’s hubris 
and ambition. Perhaps we can surmise that Rupert Murdoch has been eager 
to prove he was a bolder adventurer with grander visions than his more 
cautious father, Keith. In the case of the mythic Greek, despite paternal warnings, Icarus flew 
upwards until he came too close to the Sun. His beeswax and feather wings disintegrated from 
the heat, and he plummeted to his death in the Aegean. Of course, even at four-score years of 
age, Rupert Murdoch remains very much alive - and his wings are not yet dripping globules of 
molten wax and feathers – but something is disintegrating nonetheless. 

After audaciously building an international media conglomerate that outclassed his father’s 
prosperous, but unspectacular regional Australian newspaper chain, the strength and power of 
Rupert Murdoch’s business empire may now be melting away. The death of  News of the 
World and the resignations (and arrests) of top aides and editors may just be the beginning of 
the unravelling Murdoch’s empire. Maybe the model isn’t Icarus, but Milton’s Satan – he’s 
certainly the most interesting (albeit evil) character in “Paradise Lost” – according to Murdoch 
biographer Michael Wolff. 

Jack Shafer, reviewing Wolff’s book for Slate wrote when the book came out that: “Wolff, 
who writes about media, politics, and power for Vanity Fair, cultivates a cynical and dark 
image for himself, so Murdoch made a logical bet when he wagered that their shared 
blackheartedness would produce a flattering biography. But Murdoch bet wrong. 

“Oh, Wolff applauds the entrepreneurial daring that created a global media conglomerate out 
of an Adelaide daily. He relishes Murdoch's rejection of cultural and business norms and his 

34

2

Like 

Page 1 of 7The Daily Maverick :: Life and times of Rupert the Media Conqueror

7/18/2011http://www.thedailymaverick.co.za/article/2011-07-18-life-and-times-of-rupert-the-media-...



cold-blooded cunning….By accepting Murdoch on his own terms, Wolff tilts his focus toward 
the sympathetic, but it's the sort of sympathy John Milton rewards Satan with in ‘Paradise 
Lost’. Murdoch, like Satan, is simply the most interesting character in the larger story and 
therefore the most deserving of our understanding.” 

Murdoch's media empire has continued to grow [at least in 2008], unlike those founded by Ted 
Turner and Conrad Black, Wolff writes, because Murdoch is unburdened by their human need 
to be liked. 

Or perhaps we can look for other examples of Rupert Murdoch’s spectacular rise – and even 
his more astonishing, ongoing fall from influence – in other literary and filmic models. A 
Murdoch fashioned in this way would certainly draw on the characteristics of Evelyn Waugh’s 
Lord Copper, the imperious editor of “The Daily Beast” in “Scoop”; or perhaps the scheming 
Canadian parvenu, Rex Mottram, who oozes his way into Lord Marchmain’s family in 
Waugh’s “Brideshead Revisited”. Or maybe the models must be Jay Gatsby  and Augustus 
Melmotte in showing how an outsider gains proximity with (and awkward embarrassing 
knowledge about) the rich, famous and powerful in prohibition-era New York or Victorian 
London. But surely the most obvious roadmap must be Charles Foster Kane. Orson Welles 
clearly understood perfectly the psyche of a media mogul grasping for influence. 

If Welles’ character hadn’t been modelled so obviously on William Randolph Hearst, Murdoch 
would have been the perfect inspiration instead, if only he had been born half a century earlier. 
No doubt some Murdoch biographer will spend time trying to find out if Murdoch had a DVD 
of the film in his entertainment centre in his private study – and just how often he watched it 
for business tips. 

If Citizen Kane passed away uttering that enigmatic word, “Rosebud”, when Murdoch finally 
passes from among us, someone standing next to him may well lean in to hear if he spits out 
“Redhead!” in recognition of former “News of the World” editor, Rebekah Brooks’s most 
visible physical feature. Brooks’s paper’s hacking into phone messages and other electronic 
information for a dubious scoop or two has, of course, been the proximate cause of Murdoch’s 
current unpleasantnesses – and the recent distressed closure of some of his papers. 

 

Photo: Rupert Murdoch arrives with his wife Wendi at the 82nd Academy Awards in 
Hollywood, March 7, 2010. REUTERS/Lucas Jackson 

Where did it all begin? Tracing the arc of Murdoch’s trajectory back to the beginning takes us 
to his start with a small newspaper in Adelaide, Australia - before he expanded his attention, 
his grasp and his intentions onto East Asia, America, Europe and the UK. Throughout his 60-
year career, however, perhaps his most audacious move – or at least the one that has paid off 
best in political heft – was his 1986 creation of Fox Broadcasting. Through this new television 
network, and the associated news channel delivered by cable or satellite with its news and 
commentary that offers its trademarked blend of invective and factoids, Murdoch’s brainchild 
has overshadowed rivals CNN and MSNBC even as – according to its many critics – it has 
dramatically coarsened the level of America’s public political discourse.

Page 2 of 7The Daily Maverick :: Life and times of Rupert the Media Conqueror

7/18/2011http://www.thedailymaverick.co.za/article/2011-07-18-life-and-times-of-rupert-the-media-...



Clearly Murdoch’s grasp has reached beyond print as he has made major investments in the 
film industry, in early social media operations like MySpace and with satellite television such 
as the Hong Kong-based Star TV, in addition to Fox. Beyond his investment strategy, as part 
of his sui generis business model, he has also tried to buy his way into British, Australian and 
American respectability by taking over internationally accepted flagship brands like The Times 
in Britain or The Wall Street Journal in the US. 

Along the way Murdoch became one of Time magazine’s top 100 most influential people three 
times, he has been on the Forbes list of the world’s most powerful people, most recently 
weighing in at number 13 and – just incidentally - is among the richest people on the planet, 
with a recent valuation of his net worth at more than $6 billion for 117th place. Of course, 
these rankings came before the current hacking scandal broke and so it will be anybody’s guess 
where he’ll end up by 2012 – or how many other people will be laid low by all this by the time 
it is finally over. 

And just last evening, according to The New York Times and other online reports, resignations
have now reached beyond Murdoch’s own companies and into the UK’s top police leadership. 
The New York Times said: “The head of Britain’s Scotland Yard, Paul Stephenson, resigned 
on Sunday over accusations about the police’s handling of phone hacking investigations. In a 
statement, Mr. Stephenson said he had no knowledge of the extent of phone hacking at The 
News of the World newspaper, which was owned by News International, part of Rupert 
Murdoch’s News Corporation. 

“British police have faced criticism over claims that it did not do enough to investigate reports 
of phone hacking by the media. His resignation came a few hours after police arrested Rebekah 
Brooks, the former chief of Rupert Murdoch’s media operations in Britain.” 

John Dean’s advice during the Watergate scandal nearly 40 years ago still holds some weight 
here: It’s not the crime but the cover-up that matters most. 

Rupert Murdoch was born in 1931, the son of Sir Keith and Elisabeth Murdoch. Murdoch 
senior ran a regional newspaper chain based out of Melbourne and this family influence clearly 
guided young Rupert to aim for that high ground, right from childhood.  But unlike Charles 
Foster Kane or Jay Gatsby, Murdoch had a privileged upbringing. There were elite Australian 
private schools and then Oxford for young Rupert (well, okay, the fictional Gatsby briefly 
went to Oxford too after World War I, but that was really just an accident of time while 
waiting to be demobilised from the army). 

When Murdoch’s father passed away in 1952, Rupert came back from Oxford to run the store 
and he quickly guided the family media chain on a path of acquisitions and expansion, taking 
over the Perth-based Sunday Times, then adding suburban and regional newspapers across the 
country. By 1964, Murdoch’s ambitions had begun to reach beyond Australia, when he 
bettered three other bidders for a Wellington, New Zealand, paper while on vacation there with 
a group of friends on a lark. Here, perhaps, beginneth the first phase of Murdoch’s 
international legend – and his business model: Go hard, go with your gut and move in 
unexpected ways. Fast. 

Reaching for respectability – and political influence – Murdoch also launched Australia’s first 
countrywide newspaper, The Australian. The stretch into respectability thus became another 
key element in the Murdoch method. Eight years later he bought Sydney’s The Daily 
Telegraph and used it and his other holdings to bring his influence to bear on an Australian 
election when Labour’s Gough Whitlam became prime minister. Murdoch’s life and ambitions 
began to resemble that opening faux newsreel in “Citizen Kane” where the US map virtually 
erupts with Kane’s media holdings, transmitting his influence across an entire nation. 

Even before buying The Daily Telegraph, Kane, err, Murdoch, had made his first forays into 
Britain, purchasing News of the World and The Sun, turning them into wild, rampaging 
tabloids, but innovatively lowering costs by using the same presses to print both papers – and, 
in the process, reach sales of three million copies a day. Following his path into respectability 
in Britain as well, Murdoch then purchased The Times and Sunday Times from an owner 
weary of owning prestige, but losing money. 

Shucking his Labour-style roots, Murdoch switched to support Margaret Thatcher, but later 
threw in with Tony Blair and then switched to line up behind David Cameron. Before he 
tacked rightward yet again, Gordon Brown said he and Murdoch had been “in regular 
communication [and that]there is nothing unusual in the prime minister talking to Rupert 

Page 3 of 7The Daily Maverick :: Life and times of Rupert the Media Conqueror

7/18/2011http://www.thedailymaverick.co.za/article/2011-07-18-life-and-times-of-rupert-the-media-...



Murdoch”. Should have had that long spoon, Gordon. 

Along the way, Murdoch also had his battles with the unions when he installed up-to-date 
electronic production processes for his media holdings. In the UK, in particular, he faced down 
the wrath of the printing unions, although there have always been rumours Murdoch got a 
tonne of help in 1986 from the Thatcher government in bringing in the police to squelch those 
protests. 

Murdoch has also tried to build a political web in the US, hosting fundraisers for politicians 
like Hillary Clinton in her race for the US Senate. Then he backed Barack Obama in the New 
York Democratic presidential primary, saying of him, “Yeah. He is a rock star. It's  fantastic. I 
love what he is saying about education. I don't think he will win Florida, but he will win in 
Ohio and the election. I am anxious to meet him. I want to see if he will walk the talk.” This is 
the same man who hedged his bets a bit, giving a million dollars to the Republican Governors 
Association, another million to the generally Republican-leaning US Chamber of Commerce 
and even serving on the board of the libertarian Cato Institute. 

Not everything has worked out right for him, however. Murdoch’s early entry into satellite TV 
– Sky Television – proved to be unprofitable and he eventually had to push for a merger with 
his competitor, the British Satellite Broadcasting outfit. The resulting company, BskyB, has 
been the heavyweight in UK pay-TV ever since. Interestingly, Murdoch’s recent effort to 
purchase the share he didn't own in BskyB, all 61% of it (and, most recently, an equally rash 
decision to abandon that effort) has been one of his recent difficulties – at least until the 
electronic hacking scandal overwhelmed everything else. 

Ultimately Australia, New Zealand and the UK were insufficient canvases for Murdoch’s 
growing ambitions. Key that “Citizen Kane” newsreel within the movie snippet yet again. 
Following his now standard model, in entering the US market, he first purchased the San 
Antonio Express-News in Texas, founded the icky supermarket tabloid The Star, and then, 
three years later, purchased the mass-market tabloid, The New York Post. 

But Murdoch obviously felt print wasn’t the wave of the future. To meet requirements 
ownership of TV stations must be held by American citizens, he became a naturalized citizen 
in 1985, so he could buy a group of local TV stations from the Metromedia chain. Well, 
stations are one thing, but content is quite another, so out came the old Murdoch cheque book 
to purchase the venerable movie studio, 20th Century Fox. Put them together and you have the 
origin of Fox network he created the year after he became a US citizen. 

While Murdoch has sometimes been challenged by financial constraints to divest some 
holdings to cover the costs of other investments, or by regulatory scrutiny, he has continued to 
expand his company relentlessly. In an effort to influence the American political landscape, he 
funded the establishment of The Weekly Standard, a publication that is the standard-bearer for 
much conservative, Republican, neo-con, and right-wing political thought in America over the 
past decade under editors like William Kristol. 

Page 4 of 7The Daily Maverick :: Life and times of Rupert the Media Conqueror

7/18/2011http://www.thedailymaverick.co.za/article/2011-07-18-life-and-times-of-rupert-the-media-...



 

Photo: News Corporation chief Rupert Murdoch (R) speaks at a press conference in New York 
January 30 1995, where it was announced that cable-TV figure Roger Ailes (L) would head the 
new Fox 24-hour news network. Murdoch said he would spend $80 million a year on the 
project which will compete with CNN and similar networks planned by ABC and NBC 

Fifteen years ago, Murdoch took the plunge with 24-hour news programming in the American 
cable news market, challenging CNN among others, with his Fox News Channel. In recent 
years especially, Fox has beaten CNN handily in virtually every news slot, no doubt irritating 
the life out of CNN founder Ted Turner, as well as virtually every Democratic politician in 
America who has felt its lash. Along the way, Fox News has even built a studio in Sarah 
Palin’s Alaskan home so she doesn’t have to come to the office for her televised screeds. 
Slate’s Jack Shafer adds that while Murdoch’s formula didn’t work so well for him in the US 
print environment, it was been a different story in TV. As Shafer says: “Murdoch's tabloid 
news formula of ‘mischief and sanctimony’ didn't work its commercial miracle in the United 
States until he started programming entertainments like ‘Married … With Children’ on his Fox 
network in the late 1980s and broadcasting it on his Fox News Channel, which started in 1996. 
The secret of Murdoch's strength is his lack of shame.” 

Along the way, he has made a few misjudgements. The purchase of MySpace for more than 
half a billion dollars in 2005 was ultimately a clunker – he sold it off recently for $35 million 
as it has been overwhelmed by newer social networking efforts like Facebook. On the other 
hand, four years ago he happened to pick up The Wall Street Journal and the rest of Dow Jones 
empire for $5 billion, with the goal of turning it into a viable competitor to The New York 
Times for national leadership, as a more conservatively orientated paper of record. 

Meanwhile, in East Asia, Murdoch’s apparently limitless ambitions have included the 
acquisition of Star TV, the Hong Kong-based company that was supposed to offer Murdoch 
entry to the biggest market of all – China’s 1.3 billion people, plus the rest of East Asia. This 
one, too, has not been without difficulties as the Chinese government has, so far, precluded it 
from being made available legally to most of China, making Star TV a product that has not yet 
come close to reaching its potential. But Murdoch did acquire his third wife, Yale MBA-
educated Wendi Deng, while he was completing the acquisition of Star TV. Murdoch intimates 
deny Deng was the “marriage-wrecking vamp” of competitor rumour, but they do agree that 
Deng reads Murdoch’s email for him since he eschews using it for his communications. Well, 
heck, the guy is 80 after all. 

Murdoch’s buccaneering style has also resulted in numerous challenges over anti-competitive 
business practices, such as a tussle with Italian Prime Minister Silvio Berlusconi’s television 
interests. Ultimately, an Italian judge ruled the Prime Minister's media arm, Mediaset, had 
prevented News Corp's Italian unit, Sky Italia, from buying advertisements on its television 
networks. But, struggles with people like Belusconi aside, the Murdoch style of cosying up to 
politicians and tying media muscle to political trends has made him a real live look-alike for 

Page 5 of 7The Daily Maverick :: Life and times of Rupert the Media Conqueror

7/18/2011http://www.thedailymaverick.co.za/article/2011-07-18-life-and-times-of-rupert-the-media-...



Waugh’s fictional “Daily Beast” editor Lord Copper. For years his style has worked really well 
in Australia, the UK and the US in generating influence and proximity to power. 

In Britain he built strong ties with Conservative Party leader David Cameron. But just a few 
weeks ago it emerged that Murdoch had strongly encouraged Cameron to hire Andy Coulson - 
the ex-editor of Murdoch’s News of the World - as Conservative Party communication director 
four years earlier, despite the fact that Coulson had resigned as editor over phone hacking by 
one of his reporters. Coulson has now resigned, and he was arrested and questioned on 
allegations of additional criminal activity at the now-closed paper. 

Paradoxically, then, it is this very intertwined closeness and chumminess that is what has now 
laid low the man and his company in Britain – and may well beat him up in the US as well if 
there are congressional hearings, indictments, law suits and death-by-a-thousand-cuts from the 
actions of the justice system. 

British journalism professor and columnist Roy Greenslade comments that Murdoch: “Had the 
ear of presidents and prime ministers on three continents. He pulled political strings in Britain, 
the US and Australia. He was a modern Citizen Kane, but with a key difference - he remained 
rational. Unlike the Orson Welles movie character who struggled to retain his marbles, 
Murdoch did not retire from the fray to dwell in a darkened mansion. Within no more than nine 
days, Murdoch's work of almost five decades has been destroyed. He is political poison now in 
Britain, and he may well find his influence in America and Australia undone as well. The 
fallout from the phone hacking scandal has been like watching a car crash in very slow 
motion.” 

This being Rupert Murdoch, of course, there are contrary views. Peter Catapano, writing in 
The New York Times has argued 

Murdoch is the quintessential anti-establishment figure, a visionary risk taker whose goal has 
been to create markets not merely to make money (though he certainly has made a great deal of 
it). Though liberals despise his Fox News Channel, he rightly understood that the liberal 
monopoly of the mainstream media left a vacuum on the right that the public demanded be 
filled with content. Like Cohen, I’d bet on Murdoch not only to survive this crisis, but sooner 
or later to come out far ahead. Now that would be news. 

But, at 80, under siege on at least two fronts, Murdoch has suddenly become very vulnerable. 
The photographs now show a man who finally looks his age. His closest aides, editors and 
associates are being picked off, one by one. He will find his defeats are more frequent and the 
victories fewer and less lasting. His company will continue, certainly, but it will eventually 
lose that distinctive slash-and-burn, cosy-up-to-the-powerful, but take-no-prisoners-in-business 
style that has served him so well, for so long. DM 

For more, read: 

 Rupert Murdoch in Wikipedia;  
 Reunderstanding Rupert Murdoch: Michael Wolff's new biography accepts the mogul on 

his own sordid terms in Slate;  
 Michael Wolff Takes Questions About Rupert Murdoch Bio in The Washington Post;  
 Rupert Murdoch: Times Topic in The New York Times;  
 2 Top Deputies Resign as Crisis Isolates Murdoch in The New York Times;  
 Dangers mount for Murdoch as he faces Citizen Kane moment in the Evening Standard; 
 Phone hacking scandal casts light on Murdoch’s political role around the globe in The 

Washington Post;  
 2 Top Deputies Resign as Crisis Isolates Murdoch in The New York Times;  
 The Journal Becomes Fox-ified (Joe Nocera column) in The New York Times;  
 How to lose friends and alienate people - News Corporation looks likely to weather the 

News of the World scandal. But it may end up becalmed — and lose some crew to boot 
in The Economist;  

 Day of Reckoning in The New York Times;  
 A Day of Apologies for the Murdochs, and of New Questions for Cameron in The New 

York Times;  

Main photo: News Corporation Chairman and CEO Rupert Murdoch listens to morning 
discussion session during the Wall Street Journal CEO Council on "Rebuilding Global 

Page 6 of 7The Daily Maverick :: Life and times of Rupert the Media Conqueror

7/18/2011http://www.thedailymaverick.co.za/article/2011-07-18-life-and-times-of-rupert-the-media-...



Prosperity" in Washington, November 17, 2009. REUTERS/Hyungwon Kang 

Monday 18 July, 2011 

 

 
34

 

Copyright 2011. All rights reserved. 

2Like Send   

Page 7 of 7The Daily Maverick :: Life and times of Rupert the Media Conqueror

7/18/2011http://www.thedailymaverick.co.za/article/2011-07-18-life-and-times-of-rupert-the-media-...


