
 

Chip Akridge explains why his name was in the 

Panama Papers 

Daniel J. Sernovitz 

June 8, 2016 

Chip Akridge confirmed he established a foundation through controversial Panamanian law firm 

Mossack Fonseca, which sits at the center of the international Panama Papers scandal, but the 

local developer said he was not trying to launder money, hide his wealth or skirt U.S. tax law. 

The founder and chairman of D.C.-based development firm Akridge said he was as shocked as 

anyone when allegations first surfaced that Mossack Fonseca played a major role in helping the 

world’s wealthiest citizens conceal their funds in shielded, overseas corporations. The so-called 

Panama Papers issue continues to reverberate, affecting powerful politicians, business leaders 

and sports stars alike, and its full extent has yet to come to light. 

Akridge was also prominently mentioned in a New York Times article published June 5 linking 

him to the global scandal, though the article did not suggest wrongdoing. The Times reported 

that Akridge traveled to Panama to meet with Mossack Fonseca lawyers who, in 2011, created 

the Cyclops Family Foundation and a related bank account. 

In an exclusive interview with the Washington Business Journal, Akridge said he only 

established Cyclops as an estate planning tool. He never actually transacted business through it, 

he said, and his involvement with Mossack Fonseca was aboveboard. He said his interactions 

with the law firm totaled $15,000. 

“I had no idea who all else was using this operation and for what until I read about it in the 

newspapers,” said Akridge, who also chairs the Trust for the National Mall. “I was pretty 

astounded. I can’t speak for other people, I can only speak for myself, but I did not intend to use 

this to avoid paying taxes.” 

The Times article noted the documents on which it based its reporting “contain little information 

on the purpose of the offshore accounts, or how they were used after they were set up, making it 

impossible, based on the records available, to assess whether they were used legitimately.” 

The newspaper based its reporting on documents shared with it by German newspaper 

Süddeutsche Zeitung and the International Consortium of Investigative Journalists, the two 

parties that first exposed the Panama Papers scandal. Gerard Ryle, who leads the ICIJ’s 

http://www.bizjournals.com/washington/search/results?q=Chip%20Akridge
http://www.bizjournals.com/profiles/company/us/dc/washington/akridge/1204973
http://www.nytimes.com/2016/06/06/us/panama-papers.html?_r=0


headquarters staff in D.C., said the consortium provides caches of information to media outlets 

that are part of its network, and it is left to those outlets to parse through that information for 

potential news stories. He said he was not familiar with the specific information provided to the 

Times about Akridge and declined to either make that information available to the Washington 

Business Journal or to personally review it to determine if it contained evidence around the 

legitimacy of Akridge’s actions. 

In a statement, the Times said its article focused on two types of clients: well-known business 

leaders and lesser-known families that had extensive and detailed interaction with Mossack 

Fonseca. Akridge was included given his high profile in D.C.'s multibillion-dollar real estate 

industry. 

"The Times, for a two-week period, repeatedly sought his comment — reaching out to him and a 

spokeswoman for his company — to ask him to help us understand his use of an offshore 

account," the newspaper said in a statement. "The records maintained by Mossack Fonseca do 

not provide a great deal of visibility into the purpose of this account, as we stated in the piece. 

Mr. Akridge and his firm did not respond to our requests for comment, so we could not include 

his perspective in the piece." 

Akridge said he doesn’t dispute the New York Times article’s contents but said it’s incomplete 

and that his circumstances do not support its premise or headline, “Panama Papers Show How 

Rich United States Clients Hid Millions Abroad.” Akridge has record of a single email from one 

of the article’s reporters on May 31, five days before publication, and is not aware of any 

repeated requests for comment. He said he would have commented had The Times given him 

enough time to respond to their inquiries. 

Akridge added that he talked with me about the situation out of fear that “people could get the 

wrong impression because my name’s with a bunch of shady characters.” 

Akridge's story goes back to 2010, when he said a periodic review of his estate plans revealed a 

potential weakness. His advisers suggested he might want to establish an offshore banking 

relationship "to better protect and diversify your assets and allow you to do some international 

business outside the country, if you felt you wanted to," he said. 

Cyclops was the result, along with a bank account into which he said he made a single deposit of 

$10,000 for potential future business. All of Cyclops' listed agents were identifiable, real people, 

he said, and he disclosed the foundation itself on annual tax returns. But since Cyclops came into 

existence, he added, the only change to the account's balance came from interest payments and 

an annual maintenance fee of around $300 or $400. 

"It's an arrow in our estate planning quiver that I may never need," Akridge said. 

As a company, Akridge has been behind a wide range of projects, including Gallery Place, 

developed in partnership with Western Development Corp.; a major expansion of the Cato 

Institute's Massachusetts Avenue NW headquarters; and the redevelopment of the historic Victor 

Building at 750 Ninth St. NW. It's also in the midst of a major development called Burnham 

Place at Union Station that, when fully built out, will deliver roughly 3 million square feet of 

mixed-use projects to the Northeast D.C. neighborhood. 

http://www.bizjournals.com/profiles/company/us/dc/washington/akridge/1204973
http://www.bizjournals.com/profiles/company/us/ny/new_york/the_new_york_times_company/117863


 


