4/29/2011 Milwaukee's Best No Longer — The Am...

The Journal of the American Enterprise Institute

Milwaukee's Best No Longer

By Jon Entine
Friday, April 29, 2011

Filed under: Public Square, Health & Medicine, Science & Technology

A brewing ethical brouhaha at the Milwaukee Journal Sentinel
illustrates the hazards of politicized science reporting.

In an era of partisan journalism, some have presumed that at least one area of reporting, science,
was insulated from blatant bias. After all, there are facts, and it's presumably easy to identify when
data is being cooked. But that's naive, and a brewing ethical brouhaha at the Milwaukee Journal
Sentinel underscores how the public can be short-changed when ideology, ambition, or hubris
takes precedence over a news organization’s public responsibility to report controversies in
context.

This incident erupted after a comprehensive review of plastic additive bisphenol A (BPA) by the
German Society of Toxicology was published two weeks ago in Critical Reviews in Toxicology, a
prestigious international journal. BPA is used to add strength and flexibility to many plastic
products, from the protective lining of metal cans to bottles to dental sealants.

Over the past few years, the dominant narrative among select publications—the Journal Sentinel,
most notably—is that BPA is dangerous to humans, infants, and pregnant women in particular,
because it distorts development. Because of this, some have labeled it an "endocrine disruptor.”
Indeed, it does subtly alter the way hormones in our endocrine system work, as do many
chemicals, including soy, nuts, wheat, and berries. The “BPA is harmful” thesis never gained
mainstream acceptance among scientists—no regulatory panel in the world has recommended
restricting BPA based on the evidence, although political bodies have imposed restrictions, partly
because of public perceptions stirred by articles in the Journal Sentinel and other publications.

Regulatory Agencies Weigh In

In January 2010, the Food and Drug Administration (FDA) released its second review of BPA in
two years, reiterating past conclusions that BPA "is not proven to harm children or adults" and that
studies to date support “the safety of current low levels of human exposure to BPA.” It noted that
some tests had shown biological activity in animal tests. Under intense public pressure, the FDA
said it would join other agencies in reviewing BPA's effects on fetuses and children. But it
expressed skepticism of the “novel” endocrine disruptor hypothesis, stating that rodent studies
suggesting some problems were not "experimentally consistent."

american.com/archive/.../article_print 1/4



4/29/2011 Milwaukee's Best No Longer — The Am...
The FDA did not elevate any of its levels of concern, continuing to express “some concerns” over
animal tests, which is government “regulatory speak” for “we need more studies.” When asked if
children faced health dangers, Joshua Sharfstein, MD, the agency's principal deputy
commissioner, minced no words: "The FDA is not saying that it's unsafe to use a baby bottle with
BPA ... FDA does support the use of bottles with BPA because the benefit of nutrition outweighs
the potential risk of BPA ... If we thought it was unsafe, we would be taking strong regulatory
action.”

Many news organizations reported it straight. Leftist site Tree Hugger headlined: “FDA on BPA: It
has ‘Some Concern.” But Not Much.” The Journal Sentinel characterized the FDA'’s affirmation of
its current regulations as an “about face,” which it clearly was not.

Then last summer, the European Food Safety Authority (EFSA) reviewed more than 800 new
studies and rejected the contention that BPA causes human neurological damage, one of the
Journal Sentinel's primary contentions. Still, some scientists, and the media outlets that had relied
on their work almost exclusively, were reluctant to reexamine their “BPA is harmful”’ dogma. A slew
of new findings were either played down or ignored entirely by the Journal Sentinel, which had won
a passel of awards in 2009 and 2010 and was a Pulitzer finalist for reporting, in starkly black and
white terms, that BPA harms humans and should be heavily restricted.

It's in that context that this new review by a special advisory committee of German toxicologists
was widely awaited by regulators around the world. The study embraced the findings of the FDA
and the EFSA, declaring that BPA posed no substantive risks. It explained in comprehensive detail
how the endocrine disruptor notion managed to convince so many journalists and even some
scientists for so many years.

Initially, the German study did not find its way into many media outlets. Silence prevailed at the
Journal Sentinel. Then all hell broke loose when one of its columnists broke ranks and posted a
column on the paper's website. “No noteworthy risk,” says big German toxicological panel,” wrote
Patrick Mcllheran, linking to an article | had written earlier in the week for The American about the
German study.

Mcliheran’s column stirred a fierce debate on the paper’s website. Things then took an ethically
tortuous turn when the paper’s managing editor, George Stanley, who had overseen the paper’'s
BPA coverage, publicly rebuked his own columnist in an online comment that followed the article:
“The acknowledgments section reveals that the scientists all have financial ties to the plastics
industry—just as we have found over and over again, regarding this $7 billion product.”

According to Mcliheran, before Stanley posted his scold, he had raked Mcliheran over the coals in
numerous phone conversations for challenging the paper’s award-winning conclusion. Mcllheran
was stunned, he says, because he doesn’t report directly to Stanley, but to the editor of the opinion
page, which is supposed to be separated from the news side by a firewall. The editor’s post—
characterized by one admiring liberal blogger as “sandbagging a columnist"—unleashed an
Internet torrent of criticism on Mcllheran.

Ethics Observers Question Editor, Paper

Stanley's reproof astonished journalist ethics observers. “it's inappropriate, to say the least,” says
James Madison University’'s Kevin Smith, past president of the Society of Professional Journalists

american.com/archive/.../article_print 2/4



4/29/2011 Milwaukee's Best No Longer — The Am...
and head of its ethics committee. “If an editor has legitimate editorial concerns, or he believes a
reporter didn’t put facts into proper context, this has to be addressed in the news or opinion pages,
not in open attacks, on the phone or in print.”

Kelly McBride, head of ethics at the Poynter Institute, echoed Smith, saying that Stanley has a
responsibility to correct the public record and in the forum in which it was made.

Stanley's ethical missteps were compounded by the fact that he was dead wrong in asserting the
review had stated that all nine authors had “financial ties to the industry.” The paper’s “Declaration
of interest” section states that one scientist worked for a drug manufacturer with a division that
made BPA; two others were former government officials involved in risk assessment; as for the six
other scientists, “Authors Hengstler, Foth, Gebel, Kramer, Lilienblum, and Wollin report no conflicts
of interest.” The authors also declared that “no external funding was obtained” for the study.

WTMJ Milwaukee’s Charlie Sykes called Stanley out for his misleading “smackdown” and multiple
blunders: “[R]ather than reporting the story, one of the paper's top editor chose to attack the
scientists...and appears to have gotten it wrong,” he concluded.

“Stanley appears to have thrown one of his reporters under the bus to protect what he believes is
the sanctity of those journalism awards,” adds SPJ ethicist Smith. “He even says he’s quoting from
the acknowledgments section of the German report, which makes it seem as if his columnist was
sloppy for not alerting readers to the alleged biases of the scientists, when actually he was the
biased one.” The editor, he suggests, appears heavily invested in the controversial endocrine
disruptor hypothesis, which is slowly losing favor in the international science community. “If the
Journal Sentinel was really committed to truth, it would welcome new data and just report factually
on developments. That's the way science and journalism should work. It seems the editor was
more committed to presenting his version of the truth.”

| sent the paper’s top executives numerous inquiries about whether Stanley would issue a
correction or retraction or how the paper would be handling the ethical issues, but received no
reply. A response, of sorts, appeared in Thursday’s paper. According to sources inside the Journal
Sentinel, in anticipation of this article, Stanley contacted the lead reporter on its BPA investigation,
Susanne Rust, who had left the paper for California Watch, an environmental advocacy
organization with a clear position on this issue. In a “guest article” posted on the paper’'s website
titted “New BPA Report linked to industry,” Rust does not examine any of the factual evidence cited
in the German review. She glowingly touts the Journal Sentinel for examining nearly 260 studies,
and does not directly address Stanley's false statement that “the scientists all have financial ties to
the plastics industry.” Instead she issues vague, damning innuendos about four scientists without
even naming them or providing specifics beyond the one case cited in the report itself.

Rust also attacks the credibility of STATS, the organization that houses the Genetic Literacy
Project, where | work. She falsely claims it is funded by “ideological groups with a deep anti-
regulatory bent,” citing the American Enterprise Institute, the Heritage Foundation, and the Cato
Institute—none of which give STATS money. Even if it such allegations were true, it is irrelevant
even as a matter of context. The Genetic Literacy Project, which | founded and brought to STATS,
gets no money from STATS or any of the groups named—zero dollars; it's housed at STATS and
George Mason University.

Ironically, Stanley’s and Rust's ad hominem attacks would have been no less ethically challenged

american.com/archive/.../article_print 3/4



4/29/2011 Milwaukee's Best No Longer — The Am...
had they been correct, and the German scientists had close industry ties. Professional
associations are data points and may or may not be compromising, although they should be (and
were, in this case) disclosed for context, as journals require. But conflict of interests can cut all
kinds of ways. Endocrine disruption is a hot area, with universities, advocacy groups and
governments, including the United States under the stimulus, offering tens of millions of dollars to
research the hypothesis, often with an a priori expectation that problems will be found. Needless to
say, negative findings are not rewarded with lucrative grants or public notoriety in papers like the
Journal Sentinel or in glowing articles circulated by California Watch.

One of the key findings of the independent German review is that the research landscape is littered
with “explorative” studies on handfuls of rats showing “biological activity,” but such results have not
been reproduced in follow-up studies. Regulators have compared those inconsistent, small-scale,
hypothesis-driven studies with more comprehensive analyses—indeed, some often funded by
industry, as required by government regulators—that show no or extremely limited modifying
effects. But no company or industry group funded or oversaw this study. It was initiated by the
German Society of Toxicology as an independent inquiry precisely to respond to the public
controversy stirred by the media.

Richard Sharpe, director of the Centre for Reproductive Biology at the Medical Research Institute
in Edinburgh and Europe’s top expert on endocrine disruption, had long embraced the BPA-is-
harmful hypothesis. Last year, as a clearer scientific picture of BPA emerged, he changed his
mind. In a stunning article in Toxicological Sciences, he wrote, “As scientists, we all like our ideas
and hypotheses to be proved correct; yet, there is equal merit in being proved wrong.” Sharpe now
publicly advocates that governments stop diverting precious research funds into studying the
endocrine effects of BPA, which he suggests is a dead-horse theory. Ultimately, he says, the
evidence stands on its own—regardless of who funds the research. The missing step is that
journalists have to report objectively what science finds.

Jon Entine, a visiting fellow at the American Enterprise Institute, is director of the Genetic
Literacy Project and senior fellow at STATS and the Center for Health and Risk
Communications at George Mason University.

FURTHER READING: Entine’s earlier article provoking this exchange is “A Toxic Setback for Anti-Plastic
Campaigners.” He also wrote “Genetics and Health 2.0 vs. the Old Guard,” “Wherefore Art Thou, Green
Obama,” “Plastic Wars: Science Loses in Renewed Campaign against Plasticizers,” and “Biotech: Is
Organic GM the Answer?”

Image by Darren Wamboldt/Bergman Group.

american.com/archive/.../article_print 4/4



