
 

Who Tried To Smear Jane Mayer? 
January 14, 2011 11:46 am ET by Joe Strupp 

Someone has engaged in an organized effort to smear the reputation and credibility 

of Jane Mayer, a prize-winning journalist at The New Yorker, according to a New 

York Post reporter's published accounts and his subsequent statements to Media 

Matters. 

Last week, the New York Post's Keith Kelly reported that The Daily Caller, a right-

wing news site run by Tucker Carlson, had spent "several weeks" pursuing false 

allegations that Mayer had committed plagiarism in at least two articles. One of the 

allegations involved Mayer's landmark expose about Charles and David Koch -- 

billionaire brothers who have funded conservative organizations tied to the Tea Party 

movement. 

Kelly tells Media Matters that the plagiarism charges were also pitched to 

the Post, apparently by a different source than the one that tipped off the Daily Caller. 

The Post investigated and ultimately reported that the allegations were untrue. 

After first saying that the plagiarism story would result in an "extensive piece," The 

Daily Caller ultimately told both Kelly and The New Yorker that the article had been 

spiked. 

Kelly has reported that "the person or persons behind the allegations remains a 

shadowy mystery," and both Carlson and Daily Caller reporter Jonathan Strong have 

declined to identify the original source of the smear.  

The Daily Caller has significant ties to the Koch brothers and to the business they 

run: Koch Industries. 

Foster Friess, a billionaire Republican donor who reportedly put up $3 million to help 

launch The Daily Caller, participated last summer in a secret strategy meeting in 



Aspen intended to help the conservative movement combat the "threats" posed by 

the Obama administration. The event, which included a lecture by Glenn Beck, was 

organized by Koch Industries and attended by the Koch brothers. 

When questioned by Media Matters, Friess denied any connection to the smear 

campaign against Mayer and said in an e-mail he "was not aware story was being 

pursued." 

The New York Post's Kelly noted in a story that Carlson has his own ties to the 

Kochs: 

Carlson is a senior fellow at the Cato Institute, which has strong ties to the Koch 

brothers although a spokeswoman insisted those ties have diminished lately and that 

co-founder Charles Koch, who pumped tens of millions into the group over the years, 

had cut back in 2009 and withdrew funding entirely in 2010. David Koch remains on 

its board. 

The spokeswoman for Cato said she had no direct dealing with the Koch brothers 

and suggested we call Koch Industries. A spokeswoman for Koch Industries had not 

answered our e-mailed questions by press time. 

Koch Industries has not responded to requests for comment from Media 

Matters either. 

A New Yorker source, meanwhile, told Media Matters that the magazine was 

contacted by The Daily Caller on January 3 with what the source described as 

"snippets" of alleged plagiarism by Mayer from pieces she wrote in the past. 

Among them, of course, was her article about the Koch Brothers. 

The source said some of what was presented by The Daily Caller included instances 

in which Mayer clearly credited other material that The Daily Caller suggested had 

been plagiarized. 



"We are just happy that they realized there was nothing to it," The New Yorker 

source said. 

Mayer declined comment. 

Kelly first revealed last week in his Post column that The Daily Caller was close to 

running the inaccurate attack on Mayer's work. 

Kelly reported that Carlson told him: "From what I know at this point, it's an extensive 

piece." Carlson told Kelly that the story would be posted "sometime later this week." 

But Kelly reported that the next day -- after the piece had been spiked -- Carlson told 

him: "I have no clue where we got it. I never ask the reporters where they get stuff, 

only whether it's true. In this case, we didn't have enough." 

Kelly told Media Matters he had been urged to run similar information, but found it to 

be unsubstantiated. 

"Our tip ... was that The Daily Caller was going to do this story," Kelly said. "It was 

more of somebody in the know, but it wasn't necessarily the tip passer. It didn't come 

in directly to me, it came in through channels, it ended up on my desk and I looked 

into it. The stuff didn't look like it was holding water." 

Kelly said that the Post's source, whom he declined to name, stated: "The Daily 

Caller has this stuff, maybe they would beat you to the punch." 

Daily Caller writer Strong defended the website's pursuit of the story, telling Media 

Matters: "Checking things out is what a reporter does." 

 


