
 

Cato Institute Crafts Fake ‘Addendum’ To Federal 
Climate Report: ‘It’s Not An Addendum, It’s A 
Counterfeit’ 

By Douglas Fischer - Oct 23, 2012  

A new “addendum” to be released as soon as this week purports to update with 

the latest science a 2009 federal assessment on the impacts to the United States 

of climate change. 

The addendum matches the layout and design of the original, published by the 

U.S. Global Change Research Program: Cover art, “key message” sections, 

table of contents are all virtually identical, down to the chapter heads, fonts and 

footnotes. 

But the new report comes from the libertarian Washington, D.C.-based Cato 

Institute. And its findings – that science is questionable, the impacts negligible 

and the potential policy solutions ineffective – are more a rebuke than a revision 

of the original report and of accepted science both then and today. 

“It’s not an addendum. It’s a counterfeit,” said John Abraham, an associate 

professor at the University of Saint Thomas in Minnesota who studies clean 

power sources. “It’s a continued effort to kick the can down the road: A steady 

drip, drip, drip of fake reports by false scientists to create a false sense of 

debate.” 

The 2009 assessment, titled Global Change Impacts in the United States, was 

presented to Congress as the federal government’s best assessment of the 

science and potential impacts. It is part of an ongoing effort by the National 

Climatic Data Center to assess the state of climate change science. 

The Cato Institute bills its report as a “primary reference and a guidepost for 

those who want to bring science back into environmental protection.” In the 

introduction to a review copy obtained by DailyClimate.org, Cato president Ed 



Crane wrote that  the effort “grew out of the recognition that the original 

document was lacking in scope and relevant scientific detail.” 

The Cato report does its share of omitting, however, as well as selectively picking 

data and reviving long-discredited data and arguments. 

Smaller subset  

The first example is on the cover: Both reports show a satellite image of the 

United States, with a bar-chart showing temperature changes running along the 

bottom. Yet the original 2009 report graphs the dramatic rise in global 

temperatures from 1900 through 2008, while the Cato report uses a much 

smaller subset – temperatures only from the United States, and just from 1991 

through 2010 – to show a seemingly random pattern. 

Other examples: 

• The 2009 report warned that widespread climate effects are 

occurring now and are expected to increase. Climate change, it 

concluded, will “stress water resources” and challenge crop and 

livestock production.Cato’s addendum counters that “observed 

impacts of climate change have little national significance.” Climate 

change will simply “affect” water resources, while crop and livestock 

production, it says, can adapt to forecast change. 

• The science and evidence since 2009 supports the National Climate 

Center’s assessment, however: Military brass are retooling 

operations and policies for a changed world, while this summer’s 

drought will cost the U.S. economy an estimated $70 billion to $100 

billion. 

• Both reports dedicate a chapter to transportation. Both illustrate key 

points with a photograph of a big rig, shot low to the ground from the 

driver’s side. 

• But while the federal report warns of disruptions and infrastructure 

damage, the Cato Institute concludes the nation can adapt. Again, 

evidence this summer supports the federal authors, with drought 

stranding barge traffic on the Mississippi River and an 



unprecedented downpour in Duluth, Minn., causing an estimated 

$100 million in damage to roads and railways. 

Omitted from the Cato “addendum,” meanwhile, are two chapters in the 2009 

report on Pacific and Caribbean islands and the coasts, as well as mention of 

hardships projected for Native Americans. Cato counters that information on 

coasts and islands are covered elsewhere in the book. 

“It’s like they took the simple part of what the U.S. is,” said Michael MacCracken, 

chief scientist for climate change programs at the Climate Institute who helped 

review the 2009 report. 

“If you hadn’t seen the original report, you wouldn’t know,” he added. “They made 

it look really similar. Why would they do that unless they’re trying to mislead?” 

Selective science  

Patrick Michaels, director of Cato’s Center for the Study of Science and the 

report’s editor-in-chief, said the point was to showcase the arbitrary and selective 

science used by the federal authors. 

The 2009 report, Michaels said, is “a key document” buttressing the U.S. 

Environmental Protection Agency’s finding, in December 2009, that carbon 

dioxide endangers human health. By issuing a fake addendum – instead of an 

independent report – Cato can highlight the “highly selective nature of the 

science, and the political chicanery” that went into the original, he said. 

“You could make the argument that they left out more than half of the science 

when they produced their report,” Michaels said in a podcast.  ”We did this 

because we know that if anyone wants the EPA to back off, they have to turn 

around the endangerment finding.  So this is the user’s manual to reverse the 

endangerment finding.” 

Not the first  

By law, every four years the federal government must assess the state of climate 

science and summarize it in a report for Congress. Draft text of the next version 



is expected in December, with the final version due to lawmakers at the end of 

2013. 

Cato is not the first group to mimic governmental reports and nomenclature. 

In 1998 former National Academy of Sciences president Frederick Seitz received 

a rebuke from the academy for a circulating a petition criticizing the science 

underlying the Kyoto treaty on carbon dioxide limits. The petition copied the 

format and style of a peer-reviewed articles in the prestigious journal 

Proceedings of the National Academy of Sciences. 

More recently, in 2009 the Heartland Institute published a report from the 

Nongovernmental International Panel on Climate Change, or NIPCC – an 880-

page critique of the United Nation’s official Intergovernmental Panel on Climate 

Change, or IPCC. 

MacCracken, who headed up the first national assessment in 1995, wonders at 

the effort devoted to mimic and imitate instead of contribute to the official process. 

“They put more effort into this than they do in commenting on the reports when 

they’re actually due,” he said. 

But Cato’s Michaels says he tried: He was on his 45th single-spaced page of 

suggestions as the 2009 report’s comment period was about to close. “And I had 

barely gotten into the document,” he said. 

Michaels ultimately filed a 170-page response, he said. “In a 60-day comment 

period, there’s no way you can actually do it. It’s designed that way.” 

“That’s what generated this.” 

Douglas Fischer is the editor of Daily Climate. This piece was originally published 

at Daily Climate and was reprinted with permission. 

 


