
 

Will Venezuela's revolution be televised? 
Critics say the government is limiting media freedom while supporters claim 
they're wrestling airwaves from the elite. 
 
By: Chris Arsenault – April 9, 2013_____________________________________ 
 
Venezuela's upcoming vote is set to be the final hurrah for Globovision - a pugilistic 
television station known for taking sides in partisan debates to consistently support the 
country's opposition and attack the government.  

The station, the sole remaining private TV outlet backing the opposition, reflects a media 
divide where state broadcasters consistently back the socialist government led by interim 
President Nicolas Maduro while private outlets, including established newspapers, 
generally support the opposition and its candidate, Henrique Capriles. 

In 2011, broadcast regulators fined Globovision $2.1m for its coverage of prison riots. In 
2009, regulators opened a case against the station after one of its commentators 
apparently called for a coup against the elected government and the assassination of now 
deceased president Hugo Chavez. 

"Venezuela has suffered from the fact that - as in most countries - the press is identified 
with the elite," Jim Naureckas, a media analyst with Fairness and Accuracy in Reporting, 
a New York-based watchdog, told Al Jazeera. 

"The most important thing to recognise is that Venezuela has [since the socialist party 
was first elected 14 years ago] really made a shift in addressing inequality and the people 
who were at the top - including media owners - are relatively much worse off than they 
were before." 

End of an era  

In the weeks prior to official campaigning, which began on April 2, Globovision 
announced it will be sold after the April 14 vote.  

When the announcement was made in March, a line of riot police stood guard outside 
the network's offices after pro-government demonstrators tried to attack the building. 

"We are politically unfeasible, because we are in a totally polarised country and against a 
powerful government that wants to see us fail," Guillermo Zuloaga, Globovision's 
majority owner, said in a statement released in mid-March. 

"We are economically inviable, because our revenues no longer cover our cash needs." 

 
 



Juan Domingo Cordero, an insurance executive considered an ally of Venezuela's 
socialist government, is said to be spearheading the acquisition, which will be finalised 
after the election. 

Many journalists expect to lose their jobs as a result of the sale, and the station's editorial 
line is expected to change. 

The political opposition in Venezuela and their supporters outside the country believe 
they are losing access to key communications channels. The CATO Institute, a 
conservative think-tank in Washington, claimed Globovision was "the latest casualty of 
Venezuela's assault on freedom of the press". 

Government supporters say the private media, especially Globovision, back the country's 
oligarchy, spreading false rumours about the elected government in order to defend the 
interests of their corporate owners. 

"When Globovision first started its activities in 1995, they were struggling to find their 
way into the market," said Dr Asalia R Venegas former director of the journalism school 
at the Central University of Venezuela, and now a government media spokesperson. 
"When Chavez was elected in 1998 they became an organising tool for groups opposed to 
the Bolivarian process. They acted as a spokesman for the opposition. 

"The history of the Bolivarian process and Globovision are intertwined."  

The government played no role in pressuring the station's owners to sell the channel, she 
said. Private companies control 70 percent of Venezuela's TV and radio stations, 
according to 2012 statistics from CONATEL, the country's communications regulator 
and more than 40 percent of households subscribe to pay TV channels. 

Coup attempt 

As political polarisation and elite anger intensified, so did Globovision's ratings, Venegas 
said, which is often thought of as the country's equivalent to the US' Fox News. 

In 2001, unions opposed to the government began a crippling oil strike - or sabotage 
regime according to the government - blocking the lifeblood of Venezuela's economy, 
and many observers believe Globovision's extensive coverage attempted to illicit 
sympathy for the strikers.  

The following year, private TV stations, including Globovision, played a key role in 
organising a short-lived coup in 2002 that deposed Hugo Chavez for about 48 hours. 
News coverage promoted demonstrations organised by the opposition, and went straight 
to air when disgruntled army officers read a communiquéannouncing that Chavez had 
"resigned". 

The channels, however, did not report on the pro-government demonstrations, instead 
showing wildlife shows and American movies. Loyal army officers eventually re-instated 
Chavez as thousands rallied in support of the government outside Miraflores palace. 



Alberto Ravell, Globovison's boss at the time, apologised for not reporting events around 
the coup as they unfolded and asked for forgiveness from "any viewer who feels we failed 
them on that day". 

The coup hardened both sides of Venezuela's political divide and led the government - 
understandably, according to some - to clamp down on the outlets that were supporting 
undemocratic activity. 

RCTV, arguably the most vocal of the private stations, was unable to renew its broadcast 
license in 2007 while Venevision, another private channel, softened its anti-government 
coverage significantly, apparently after the company's CEO had a chat with Chavez. 

'Intolerant of criticism' 

Many journalists, along with government opponents, believe the state is trying to silence 
its detractors.   

"The government has been intolerant of criticism, and Globovision has been stronger in 
their criticism compared with other media companies," Maria Torres, spokesperson for 
the National Association of Journalists in Venezuela, told Al Jazeera. "Today, the 
government sees journalists as enemies of the country," she said, adding officials often 
refuse to speak to outlets that are believed to support the opposition, making it difficult 
for reporters to write balanced stories. 

Opposition presidential candidate Henrique Capriles has refused to appear on state 
television, saying its coverage is biased. 

"The state media have become a propaganda wing of a political party," Capriles said 
recently, referring to the ruling socialists. 

It's a claim supported by most journalists, even if they aren't always comfortable with 
behaviour of the private networks.  
"I don't agree sometimes with the things announced on Globovision, but I think it [the 
sale] will be a tough hit to freedom of expression," Marisela Paz, a journalism professor 
at Arturo Michelena University, told Al Jazeera. 

International watchdogs, including the Committee to Protect Journalists and Human 
Rights Watch, have been critical of the government's commitment to a free press. 
Reporters Without Borders ranked Venezuela 117 out of 179 countries on its 2011-2012 
media freedom index. 

While some journalists have faced intimidation at the hands of pro-government thugs, 
established newspapers, including El Nacionaland El Universal, produce strong, well-
edited content and most opinion columnists are government critics. 

Some analysts say the state allows newspapers, which cater to the upper classes, to print 
without censorship, while making daily broadcasting more difficult for TV and radio 
stations, which have greater capacity to influence the masses. 



Even before the beginning of "21st century socialism" with the election of Chavez in 1998, 
Venezuela's media outlets were "partial to one party or the other", Paz said. "Now it's the 
government versus the opposition." 

Community media 

Both sides of Venezuela's contentious political and press debate agree the media is 
polarised. To try and wrestle control of information from the elite, the government has 
created a series of "community media outlets" where residents - particularly in poor 
communities - can produce their own news. 

"In the past, many radio stations received access to airwave frequencies - a public 
domain - through corruption," Venegas said. "In 2011, 42 radio stations were suspended 
because their licenses expired. Those slots were given to organised communities. You 
will see these stations in different low-income neighbourhoods." 

As leftists win elections across Latin America, the new governments have been attacked 
by the elite media who are keen on defending vested interests and the established order, 
she said. 

Despite setbacks and complaints of a heavy-handed approach to critical reporters, free 
speech goes beyond the right of individuals to stand on a street corner yelling slogans, 
Venegas said, and marginalised groups need access to the airwaves. Community media 
accounts for more than 25 percent of the country's TV and radio stations, according to 
government statistics. 

"Increasing community media," she said, "is one of the best achievements of the 
Bolivarian revolution." 

 


